Gå til innhold

kommenter mitt kosthold


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Hei.. jeg har nå startet med styrketrening og tenkte jeg skulle få litt råd og tips på hva jeg bør beholde/forbedre på mitt kosthold

Forruten dette går det mye i kylling og ris.

mandag

0900 3brødskiver med gomme(hjemlagd)

1100 havregryn og melk(rosiner, jordbær og litt sukker)

1400 60g protein(shake m melk) og salatmix m skinke,pasta,kjøttdeig

1500 1 appelsin

18.00 1 grovt rundstykke med laks og egg

21.00 2 svinekoteletter med potetsalat

Tirsdag

10.00 2brødskiver med gomme

12.00 30g proteinshake (m melk)

15.00 havregryn og melk(rosiner, jordbær og sukker)

17.30 spagetti og kjøttsaus(besøk til dama) Razz

21.30 30g proteinshake (m vann)

22.00 1kg ris(aprox) og kjøttdeig

Onsdag

09.00 2 knekkebrød med servelat, agurk og litt majones

12.00 60g proteinshake( med melk) og salat med skinke pasta og kjøttdeig

13.00 kakao (en allerede forpliktet avtale som det var umulig å snu seg unna)

15.00 YR Tine etter trening måltid, og 5dl Appelsin Juice

18.00 Grov baguette med kylling og potetsalat

21.00 2 stekte egg med 3 wienerpølser stegt i rapsolje m 3 brødskiver + rå løk

Så hva tror dere folkens? ser dette helt på jordet ut? tror dere jeg får et lite kalorioverskudd, nok til treninga men ikke nok til at jeg legger på meg fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dallandra

Jeg synes du bør spise mer fra morgenen av og utover dagen og mindre sent på kvelden. Noen av dagene spiser du jo nesten ingenting før etter 18 om dagene, i min verden er det høl i hue og komplett idiotisk, for å si det på en teit måte. Og hvor er grønnsakene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kg ris etter tilbredning :)

Og ja, salaten kommer.. er bare veldig fattig for tiden, slik at jeg må ta av det som er i kjøleskapet inntill videre.

Litt av grunnen til at jeg spiser de "store måltidene" på kvelden er pga at jeg trener sent, å bør vel få i meg nok næring ETTER treninga?

samt, at jeg er nesten alltid ute av huset kl 10-12.00 og ikke tilbake før 21-22.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Jeg ville heller tenkt at man trener bedre om kroppen har fått i seg tilstrekkelig næring før trening. Etter trening og sent på kvelden er det bedre med noe lettfordøyelig mat.

Grønnsaker er ikke bare salat. Gulrøtter, brokkoli, blomkål og alt mulig annet er også grønnsaker og koster mindre enn ingredienser til en hel salatblanding. Godt og sunt å knaske er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kg ris etter tilbredning :)

Det er jo fremdeles veldig mye!?

Når jeg veier maten min, ender jeg opp med ca 150-200 gram ris, og da veies den jo etter at den er kokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm, vel hvor stor er du da ?:P

jeg er jo over 90kg og trener 4-6 ganger(tungt) i uken, samtidlig som jeg har en fysisk jobb.

og jeg er mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Så det du sier er altså at du er en stor og kraftig mann med fysisk anstrengende jobb som i tillegg trener hardt, og at du ikke spiser noe særlig på kvelden.

Spis solid frokost.

Spis lett mellommåltid

Smør solid matpakke som du spiser til lunch.

Spis lett mellommåltid

Smør solid matpakke som du spiser før du drar på trening, helst litt før sånn at maten rekker å synke.

En av matpakkene har du kanskje mulighet til å varme opp, slik at du kan ha med middagsmat som kan varmes opp?

Spis et lettere, men fortsatt mettende, måltid etter trening på kvelden.

Spiser du normalt gjennom hele dagen slipper du å spise enorme mengder ris til kvelds og fordi kroppen får jevn tilføring av energi.

Endret av Dallandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter meg til andre som påpeker at det knapt er en grønnsak å spore. Det trenger da ikke være så fryktelig dyrt heller, hvertfall ikke sammenlignet med annen mat. Gulrøtter er f.eks. billigere og mer mettende enn salat.

Når det gjelder når man spiser, er jeg mest komfortabel med større måltider tidligere på dagen enn ts (jeg spiser f.eks. like mye til lunsj som til middag, noe som egentlig vil si stor lunsj og liten middag i forhold til mange andre). Men jeg lurer på om det faktisk har noe å si for treningen når man spiser det største måltidet? Det er jo litt pes (for ikke å si fort dyrt) å spise dagens største måltid mens man er på farten, og jeg ser at det er mest praktisk å spise middag når han kommer hjem om kvelden.

Jeg ville ikke umiddelbart tenkt at det må være noe galt i sen middag, så lenge man selv ikke merker at det store måltidet går utover nattesøvn, eller man er for lite opplagt på trening. Hvis jeg skulle spist større middag enn hva jeg vanligvis gjør, ville jeg uansett ikke spist det før trening - da ville jeg antakeligvis prestert dårligere, fordi jeg fortsatt var for tung i magen.

Vil tro at dette med tidspunkt for store og små måltider er noe man kjenner best selv? (Uten at jeg skal kalle meg noen kostholdsekspert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kostholdet ditt ser ganske dårlig ut mtp at du trener så hardt - så mye, og har en fysisk jobb i tillegg. Ingen frukt/grønnsaker, for mye "tom" mat, for lite protein, for lite kcal.

Jeg har regnet sånn omtrentlig på onsdagsmåltidene dine og kom fram til;

Kcal: 2838.0

Protein: 99.0

Karbohydrater: 175.0

Fett: 105.0

Fiber: 6.0

Hvor gammel er du? Høyde/vekt? Fettprosent? Mål med treningen?

Edit; jeg har ikke regnet med proteinshaken din, da jeg ikke aner hva den inneholder, men tror neppe den veier opp for det lave proteininntaket via kosthold/mat.

Endret av Zaphireh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, vel hvor stor er du da ?:P

jeg er jo over 90kg og trener 4-6 ganger(tungt) i uken, samtidlig som jeg har en fysisk jobb.

og jeg er mann

hehe, jeg er ganske liten, men stor i bredden for høyden. Likevel, poenget er at ris er tomme karbohydrater, og 1 kg er mye mtp. det. Veldig mye av risen din bør byttes ut med grønnsaker. 1 porsjon kokt ris er 100 gram, du spiser altså porsjoner ris til ett måltid. Veier du maten din, eller bare tror du at du spiser 1 kg ris?

Endret av Draum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...