Supraspinatus Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Nyvaskede håndkler og sengetøy osv blir lagt iet skap når de har tørket. Når jeg tar dem i bruk så lukter det skap av håndklene. Denne duften er langt fra like innbydene som nyvasket-lukten. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan unngå denne skaplukten? Er et treskap om noen lurer. Eller faktisk mer en hylle, siden det ikke er dører.
hufsa! Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Heia,ja vet hva du mener.Superkrekslig.Jeg bytter på senga hver uke og bytter på 2, da går det uten at det blir lukt, men skal jeg ha på ett som ikke jeg har brukt på noen uker MÅ jeg vaske det først..for orker ikke skaplukt,he he.Men hvordan ungå det vet jeg ikke.Har ikke opplevd det i håndkle men har de en annen plass og har ikke mange så bytter de rundt og vasker ofte.Men får det ofte i klær som ligger litt,så skal jeg stelle meg med noe spes så må det i maskinen først.Tungvindt.
Gjest Gjest_tintin_* Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Jeg liker lukten av tøy som har tørket ute, og vet den forsvinner ganske fort. Om saker og ting ikke ligger i skapet alt for lenge skal det ikke lukte noe spesielt, annet enn at parfymen fra tøymykner og vaskepulver forsvinner. Jeg har rengjøring i skapene mina ca. en gang i året og da vasker jeg alt som er der selv om det er rent. Litt skaplukt tåler jeg, og man kan legge inn slike små tøyposer med lavendel eller rosmarin, mange liker det.
tineline Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Jeg skjønner faktisk ikke hva dere mener med skaplukt. Jeg vasker skapene hvert halvår ca, og sengetøy kan godt ligge lenge uten at det blir noe lukt av skapet i seg selv. Etter en stund forsvinner selvsagt tøymyknerlukten dersom jeg bruker parfymert tøymykner. Vasker skaphyllenes 5 flater med vaskespray og klut.
hufsa! Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Heia,nei det er det mange som ikke sjønner.Jeg vasker vel mere enn de fleste for å si det sånn men har luktesans som ei bikkje,he he.Det er vel det som er hovedprobleme.
Hinata Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 Det går jo an å legge et duftlys inne sammen med dem inne i skapet. Yankeecandles har mange gode lukter. Duftvoksen koster vel 25 kr pr stykk
bombadilla Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 Jeg skjønner faktisk ikke hva dere mener med skaplukt. Jeg vasker skapene hvert halvår ca, og sengetøy kan godt ligge lenge uten at det blir noe lukt av skapet i seg selv. Etter en stund forsvinner selvsagt tøymyknerlukten dersom jeg bruker parfymert tøymykner. Vasker skaphyllenes 5 flater med vaskespray og klut. Dette avhenger vel litt av skapene også, tenker jeg. Jeg bor i et hus fra 30-tallet, men innebygde skap, og her kan jeg love deg at TS hadde fått problemer. Skaplukten skjønte jeg med en gang! Jeg har en tøypose med lavendel/potpurri i skapet sammen med håndklærne, og synes det fungerer godt. Men det er jo egentlig bare å skjule en lukt med en annen, så dersom det er oversensitiv nese vi snakker om, hjelper det gjerne ikke så mye.
Gjest navnelapp Skrevet 4. februar 2010 #8 Skrevet 4. februar 2010 Er det fukt eller mugg i det rommet der hyllene er? Eg ville ha sjekka det. Det kan vere fukt i veggane som lagar "skaplukta".
Gjest Gjest_tintin_* Skrevet 4. februar 2010 #9 Skrevet 4. februar 2010 Tiltak mot skaplukt, innestengt lukt og mugg lukt; vasking, vasking og lufting, lufting, lufting og lufting, og et bra avtrekk som skifter ut luften i huset ofte nok. Ja, og ikke glem normal stuetemperatur, og vask litt til og vær tålmodig :-)
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #10 Skrevet 5. februar 2010 Det kan godt komme skaplukt i helt nye skap som er helt rene og fine og ikke har mugg (!) og annet. Det er innestengt lukt. Jeg forstår godt hva ts mener - her også blir det det, både i eldre skap og nyere. Både klær og håndklær og sengetøy. Mitt beste og eneste tips er hyppig sirkulasjon. Det går jo litt tid før det blir sånn, men om man bytter ofte så unngår i hvert fall vi problemet. Mannen min tar ofte av sengen og vasker og tromler og legger på det samme... da får man fort sett som aldri blir brukt. Samme med håndklærne på badet. Selv om vi vasker hyppig gjelder det også å snu bunken av og til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå