Gjest Gjest_line_* Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Hver gang jeg blir nervøs, eller sitter på forelesning, eller også ofte når jeg spiser middag med litt ukjente mennesker (gjelder av en eller annen grunn ikke på restaurant) kjenner jeg at magen begynner å jobbe litt ekstra. Jeg får masse luft i magen, og eneste løsninga er å komme seg et sted litt vekk og slippe den ut. Nå er jeg lei av å hele tida komme med unnskyldninger for å komme meg vekk, og lei av mistanken andre har om bulimi ettersom jeg alltid går fra middagsbordet og inn på do både før, under og etter middagen. Er det andre som har vært borti dette problemet? Noen som vet om en mulig løsning på dette? Jeg drikker ikke noe med kullsyre, spiser kun ved en sjelden anledning løk, mais, kål og andre ting som er kjent for å gi luft i magen.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Alle har sin måte å reagere på stress på, ofte er stress knttet i større grad til ett kroppslig organ (noen rødmer, noen svetter, noen kaster opp, noen får diare og andre luft i magen) så det er ikke en unormal reaksjon du har, bare en litt ubekjem en. Hvorfor blir du nervøs på forelesning og under middag? Det du kan jobbe med er å få ned nervøsiteten. Deretter er det helt sikkert noe som gjør at du brli verre og bedre i magen. Jeg vet om en del ting som gir meg ekstra mye luft som jeg holder meg unna. Jeg får diare når jeg er nervøs. Jeg må på toalettet før et jobbintervju feks. Satt hjemme på do når mannen min hadde muntlig eksamen fordi jeg var så nervød på hans vegne. Reagerer også med å være bilsyk/skjøsyk med diare og ikke oppkast slik som mange andre gjør. Heldigvis er det ekstrem nervøsitet som gør meg slik, og det skjer ikke så ofte. Jobb med hvorfor du er så nervøs så ofte heller, bli mer trygg på deg selv. Kroppen din kan du ikke forandre men det er mulig å forandre sterssnivået og nervøsiteten i livet sitt.
Gjest ts Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Takker for svar! Jeg har vel egentlig visst at dette kun ligger psykisk og har prøvd å roe meg ned i disse situasjonene, men av en eller annen grunn klarer jeg det ikke alltid. Når du kjenner at det kommer en smyger på vei så blir jeg jo bare enda mer stresset. Har du noen konkrete tips til hvordan jeg kan stresse ned? Det er kun de to siste årene jeg har hatt dette problemet. Føler meg temmelig selvsikker i mange settinger og forstår derfor ikke hvorfor problemet plutselig dukket opp.
¤Pernille¤ Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 Jeg er akkurat likedan! Har dessverre ingen råd å gi Følger gjerne med her om noen andre har tips!
Gjest Spinell Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 Jeg reagerer også med urolig mage/ekstra luft på nervøsitet. Har tenkt at det kanskje kommer av at jeg puster annerledes når jeg er nervøs for noe, og at jeg "svelger" luft i den forbindelse. En eller annen vei må jo lufta ut igjen...
Gjest ts Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 "Godt" å se at jeg ikke er den eneste med dette problemet. Vi får bare vente og se om det er noen andre som har noen gode tips, og i mellomtiden forsøke å kontrollere nervøsiteten litt mer. Tenker med gru på tida når jeg skal rundt på jobbintervjuer, da kommer jeg jo i hvert fall til å være nervøs!
¤Pernille¤ Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 Jeg er musiker, og det jeg har gjort i sammenheng med konserter er å være veldig forsiktig med hva jeg spiser, ikke spise mye rett før, og å ta en god joggetur en stund før konserten. Det funker litt Og så må jeg passe på hva jeg drikker også. Helst bare vann!
tineline Skrevet 4. februar 2010 #8 Skrevet 4. februar 2010 Nå er det sånn at luft i magen (promp) stort sett begynner 4-12 timer etter at man har spist, og kommer av at bakteriene jobber i tarmen. Dersom man er tom i magen, skal man prinsipielt ikke få luft i tarmen. Kan det være at det faktisk er måltidene i forkant som gjør deg luftig? Dersom dette f.eks. inntreffer på forelesning og i situasjoner hvor du er nervøs, er dette jo også situasjoner hvor du må holde deg i lang tid, og da hoper jo ting seg opp. Jeg har veldig mye luft i magen til enhver tid, og føler liksom at det er verst når jeg er i kaffeselskap o.l., hvor man sitter mange tett i en sofa og alle vil høre/lukte det hvis man prøver seg. I andre situasjoner smyger jeg nesten helt ubevisst (f.eks. på en litt støyende kafé), og da får jeg heller ikke problemer. Rap har å gjøre med svelging av luft, men luft passerer ikke magesekken vanligvis, så da kommer det opp igjen munnveien.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå