Gå til innhold

Kaloriforbrenning


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg sprang for første gang på 3D-mølle i dag. Pleier å jogge og springe ute hver dag. så jeg er i god form.

Vet at det kommer an på høyde og vekt og sånn når det gjelder kaloriforbenning, men det tar vel ikke 3Dmøllene hensyn til(?).

Så i dag sprang jeg som bare faen i 30 minutter, 5,5 mil kom jeg. og så sto det jeg bare hadde brent 166 kcal. wtf?!?!? trodde hvertfall det var litt mer.

kan det stemme??? i følge andre tabeller forbrenner man sånn 300 kcal på en halvtime i JOGG, og jeg SPRANG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5,5 mil er vel litt usannsynlig? Men hvis det er 5,5 km, blir det over 11 km i timen, og jeg vil tro det tilsvarer mer energiforbrenning, hadde tatt 100 kcal per 10 minutt hvis du hadde høy puls.

Ellers sier de at man forbrenner like mye energi over en distanse om man går/jogger/løper, men det vet jeg ikke om er noe særlig hold i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Tredemølla tar hensyn til vekt og alder hvis den har mulighet til å plotte det inn. Hadde den ikke det, blir det en gjetting.

Det er for så vidt ingen maskiner som vet akkurat hvor mange kalorier du har forbrent, det blir en omtrentlig beregning som vil stemme sånn ca for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol ALDRI på en maskin som forteller deg hva du forbrenner etter x aktivitet. Ta det som et overslag i aller beste fall, med en feilmargin på opp til et par hundre kcal. Skulle ønske denne funksjonen ikke fantes på et enda treningsapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sprang 12 km/t i sammenhgende 30 min.(bør man være i god form for å greie det???) oppvarming og nedtrapping gjorde jeg utenom mølla. har lyst å delta i maraton, og holder på å lese meg opp i litt kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne kaloritellere på maskiner stemmer aldri! Tenk heller fart og motstand, og se framgangen der. Mye artiger, og mye mere motiverende.

For meg er 12 km\t en grei fart, men jeg springer, ja, ikke jogging. Og har en kompis ( med usansynlig lange bein...hehe...) som småtaffer på 12 km\t. Om du synes du springer og tar i, så gjør du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sprang 12 km/t i sammenhgende 30 min.(bør man være i god form for å greie det???) oppvarming og nedtrapping gjorde jeg utenom mølla. har lyst å delta i maraton, og holder på å lese meg opp i litt kunnskap.

Energiforbruket du får opp på slike maskiner skal du som regel bare ta som en pekepinn, knapt nok det. Akkurat hastigheten burde maskinen klare å holde nøyaktig. Men, 12 km/t på en halvtime vil si 24 km/t, som høres så fort ut at jeg har vanskelig for å tro at du virkelig har holdt så høy hastighet i en halvtime.

Det begynner å blir noen år siden Vebjørn Rodal var aktiv 800 m-løper, så det er en stund siden jeg har lest om hva som er verdensrekorden for menn på 800 m, men den var litt over 1 min og 41 sekunder den gangen. La oss si at den er på 1.40 nå for å få et enkelt regnestykke. 1.40 er altså 100 sekunder. Det vil si 800 m/100 sekunder. Vi vil regne dette om til kilometer per time. 1 time = 3600 sekunder, så hvis vi ganger med 36 oppe og nede i brøken får vi dette i meter per time:

800 m * 36 = 28800 m = 28,8 km, som gir oss hastigheten 28,8 km/t.

Et kjapt søk på Wikipedia nå viste at vinneren av 800 meter damer i sommer-OL i 2004, Hasna Benhassi (Marokko), vant på 2.01,20, altså 121,20 sekunder. Hvis vi dropper de 20 tidelene får vi dette regnestykket:

800 m/121 s = 6,611 m/s. Ganger med 3600 for å få dette om til km/t: 6,611 m * 3600 = 23800 m = 23,8 km/t.

Du har altså holdt en hastighet som er høyere enn en av tidenes beste tider for damer på 800 meter, og det har du gjort i en halvtime?! Jeg tror det er noe galt her et sted.

For å komme til poenget ditt: Jeg tror nok at du forbrenner atskillig mer enn 163 kcal på en halvtimes jogging i høy fart.

En annen ting er at hvis du trener til maraton er det definitivt ikke lurt å løpe harde halvlange økter nå. Hvis du skal løpe maraton i sommer eller på høsten i år, så bør du ligge på lange rolige økter på denne tiden av året. Da vil du bygge opp de finere kapilærene (blodårene) i muskulaturen, og øke hjerte- og lungekapasiteten, noe som vil flytte syreterskelen, som igjen vil si at du vil kunne løpe på høyere intensitet uten å stivne. Når konkurransen begynner å nærme seg kan du kjøre på med hardere intervalløkter.

For et riktig detaljert opplegg bør du sjekke om ditt lokale bibliotek har boka "I form på sykkel" av Johan Kaggestad, det opplegget han beskriver der kan fint overføres på løping, du må selvsagt korte ned på lengden på treningsturene da i forhold til sykkelturene som er beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energiforbruket du får opp på slike maskiner skal du som regel bare ta som en pekepinn, knapt nok det. Akkurat hastigheten burde maskinen klare å holde nøyaktig. Men, 12 km/t på en halvtime vil si 24 km/t, som høres så fort ut at jeg har vanskelig for å tro at du virkelig har holdt så høy hastighet i en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energiforbruket du får opp på slike maskiner skal du som regel bare ta som en pekepinn, knapt nok det. Akkurat hastigheten burde maskinen klare å holde nøyaktig. Men, 12 km/t på en halvtime vil si 24 km/t, som høres så fort ut at jeg har vanskelig for å tro at du virkelig har holdt så høy hastighet i en halvtime.

Ehh, nei... 12km/t vil si at TS har løpt 6km på en halv time, ikke 24km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invester i en skikkelig pulsklokke, og du får svaret ditt :)

Trening er mye mer gøy når du fornøyd kan konstantere kaloriene som har fløyet avgårde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrøkenSnop

Høres ut som ulike maskiner gir ulike resultater :gjeiper:

Jeg løp selv idag på 3d mølla i 22 minutter (de to siste minuttene er for nedtrapping). Og da endte jeg på ca. 3.80 kilometer, og 318 forbrente kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lisa_*
hadde tatt 100 kcal per 10 minutt hvis du hadde høy puls.

Det er dette jeg pleier å regne. Veier rundt 65 kg og løper på rundt 9,5 km/t. Løper ofte både saktere og fortere i løpet av en økt, men synes det er et greit snitt å forholde seg til. Nå teller jeg ikke kalorier, så om jeg misser +/- 70 kalorier på en treningsøkt er for meg ikke interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...