Gå til innhold

Vitne i rettsak-ha med noen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis noen skal vitne i en rettsak ang vold, kan den personen ha med en som støtte inn i rettsaken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg er varierende fra sak til sak.

Jeg ville ringt advokaten som har bedt deg om å vitne og spurt.

Skrevet

Er ikke jeg som skal vitne, men min storesøster. Er en veldig alvolig volds-tiltale det omhandler om, og hun er livredd for å møte h*n igjen. Og vil ikke gå alene.

Skrevet

Okey, men da råder jeg henne til å ringe advokaten å spørre.

Evnt be om å få vitne uten han tilstede.

Gjest Vitnestøtte og jusstudent.
Skrevet

Jeg jobber frivillig som vitnestøtte i en av de større tingrettene i landet. Mange domstoler har denne tjenesten, men dessverre ikke alle ennå. Jeg har stått sammen med et vitne i vitneboksen, men jeg er vel litt mer tvilsom om man får ha en venn el.l. der.

Det finnes også andre tiltak, som at tiltalte sitter bak en skjerm slik at man slipper å se vedkommende mens man vitner, men dette må du snakke om AKTOR om fordi dette er tiltak som det om aktor må be retten om tillatelse på forhånd. (Altså ikke advokaten som har bedt deg om å vitne). Navnet på aktor (påtalemyndighetens representant) 0g kontaktinformasjon står i vitnestevningen du har mottatt.

LYKKE TIL:)

Skrevet

Rettsaken er i morgen kl 9, derfor det er litt vannskelig å høre med advokat..

Skrevet

Aktor var det jeg tenkte på ja :)

Takk for utfyllende svar - greit å lære seg noe nytt hver dag :)

Gjest Vitnestøtte
Skrevet
Rettsaken er i morgen kl 9, derfor det er litt vannskelig å høre med advokat..

Ring til aktor nå, de har da ikke gått for dagen! Har søsteren din bistandsadvokat?

Skrevet
Ring til aktor nå, de har da ikke gått for dagen! Har søsteren din bistandsadvokat?

Nei, ikke for denne saken. Dette er en av to saker.

Hun lå med en kar som tydligvis hadde dame. Dama banka først opp typen sin og knivstakk han, før hun grisebanka søsteren min så hun havnet på sykehuset. Denne rettsaken er om typen, hvor søster skal fortelle hva som skjedde mellom henne og gutten, og hva dama gjorde mot han.

Rettsaken søsteren min har mot dama er seinere, hvor hun da skal forklare hva dama gjorde mot henne.

Hvis dere skjønner. Så hun har ingen bistandsadvokat. Trodde hun hadde det, men hun hadde vist prøvd å ringe rettslokalet, og jeg missforstod.

Gjest Vitnestøtte
Skrevet

OK. Får dere ikke tak i aktor, så ring domstolen. Alle er tjent med at vitnet er minst mulig nervøs etc. når hun skal forklare seg. Et trygt vitne er et godt vitne!

Så kan du hilse søsteren din og si at alle aktørene i rettssalen skjønner at dette er vanskelig å forklare seg om ( de vet at det er vanskelig å forklare seg stort sett hva det gjelder) og at ingen er ute etter å "ta" henne... :klemmer:

Skrevet
Jeg jobber frivillig som vitnestøtte i en av de større tingrettene i landet. Mange domstoler har denne tjenesten, men dessverre ikke alle ennå. Jeg har stått sammen med et vitne i vitneboksen, men jeg er vel litt mer tvilsom om man får ha en venn el.l. der.

Det finnes også andre tiltak, som at tiltalte sitter bak en skjerm slik at man slipper å se vedkommende mens man vitner, men dette må du snakke om AKTOR om fordi dette er tiltak som det om aktor må be retten om tillatelse på forhånd. (Altså ikke advokaten som har bedt deg om å vitne). Navnet på aktor (påtalemyndighetens representant) 0g kontaktinformasjon står i vitnestevningen du har mottatt.

LYKKE TIL:)

Her var det masse jeg ikke visste om.

Nyttig kunnskap som jeg for guds skyld håper jeg slipper å ha bruk for! (NB: jeg er ikke TS)

Men er det ikke også slik at en rettssak er åpen for tilhørere med mindre saken går for lukkede dører? I så fall kan vel vitnet ha med søsteren som "psykisk støtte" i salen?

Gjest Vitnestøtte
Skrevet
Men er det ikke også slik at en rettssak er åpen for tilhørere med mindre saken går for lukkede dører? I så fall kan vel vitnet ha med søsteren som "psykisk støtte" i salen?

Ja, det stemmer. Man kan følge hvilken som helst straffesak så lenge den ikke går for lukkede dører. Det har hendt da jeg har vært tilhører(vi var en gjeng med studenter som egentlig skulle følge en sak som ble utsatt) at vi ble spurt om hvorfor vi var der, men det var altså helt greit.

Man kan være med noen som støtte, da må man sitte på tilhørerbenken som er bak vitneboksen, og da vil jo ikke vitnet kunne se vedkommende. Dette gjelder bare så lenge den som skal "støtte" ikke selv skal vitne, for da har man ikke lov å være til stede før man har avgitt forklaring. Unntak gjelder i noen tilfeller for fornærmede, som kan få være tilstede før de forklarer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...