Gå til innhold

Jeg går bare ned i vekt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå river jeg meg snart i håret! Siden nyttår har jeg gått ned ytterlige 2 kg. Nå veier jeg 45 kg., selv om jeg spiser forholdsvis bra. 2000 kcal. til dagen, mer sliter jeg med å få i meg. Jeg spiser mye sunt (og litt usunt....) fett, så det er der mesteparten av kaloriene kommer fra.

What to do? Noen gode tips?

Jeg har vært hos legen for å ta blodprøve, og sjekket stoffskiftet. Det er visst normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis hadde jeg sagt at det kan jo være Diabetes, men du har jo vært og testet så..kan du ikke gå tilbake til legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så framt du utelukker sykdom og andre medisinske årsaker (også medikamentrelatert), så er dette et regnestykke som ikke går opp. Du inntar ikke nok energi ift hva du forbruker. Husk å få utelukket tarmproblematikk, som kan resultere i at tarmene dine ikek tar opp næringsstoffene like effektivt som de skal.

Overvektige har det problemet at det ofte tror de spiser langt mindre og beveger seg mer enn det de faktisk gjør. Folk som trenger å øke vekten har det motsatte problemet; de tror de spiser mer enn de gjør og at de ikke bruker så mye energi på bevegelse. Antageligvis så er du mer fysisk aktiv enn det du tror (hvor mye trener du, hvordan ser en uke ut for deg aktivitetsmessig?), og at ditt energiintak er mindre en ønskelig.

For at du skal komme på pluss og faktisk legge på deg, så må du ha et overskudd av energiinntak over lengre tid. For deg så kan du godt ha som mål å innta min 400-500 kcal mer per dag.

Forslag:

- en stor snickersjokolade

- en banasplit med sjokolade, nøtter og is/krem /eller begge)

- et par brownies (gjerne med nøtter)

- to sykker gulrotkake med ostekrem

- masse nøtter/mandler og hakket mørk sjokolade

- smudie med is, masse søt frukt og en dæsj honning

- et par gode kakestykker av hva du enn måtte like (kokoskaker har endel fiber og med mørkt sjokoladefyll så er det skummelt godt)

- en eggeomelett med hva du enn måtte like av tilbehør

Altså, ikke mye som skal til for at flere hundre kcal går rett inn, og for deg er det positivt :) Ja, dette er relativt usunne ting, men du trenger energien, og så lenge resten av kostholdet ditt er sunt så kjør på med alt syndig. Det er der energien ligger (9 kcal per gram fett, 4 kcal per gram karbo og protein hver for seg). Så, du kan spise av hjertens lyst, men ha et øye på inntak av mettet fett kontra umettet :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå river jeg meg snart i håret! Siden nyttår har jeg gått ned ytterlige 2 kg. Nå veier jeg 45 kg., selv om jeg spiser forholdsvis bra. 2000 kcal. til dagen, mer sliter jeg med å få i meg. Jeg spiser mye sunt (og litt usunt....) fett, så det er der mesteparten av kaloriene kommer fra.

What to do? Noen gode tips?

Jeg har vært hos legen for å ta blodprøve, og sjekket stoffskiftet. Det er visst normalt.

Hvor høy er du?

Har du sjekket senkning?

Er du ellers slapp, eller andre ting, nattesvette?

Har du generelt nedsatt apetitt?

Hva gjør du til daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kjenner meg godt igjen der.sliter med og legge på meg og jeg går fort ned i vekt om jeg ikke spiser eller blir syk.

jeg begynte å spise is med sjokolade saus med på natta.det skal jeg si hjalp.kom litt etter litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte å spise is med sjokolade saus med på natta.det skal jeg si hjalp.kom litt etter litt da.

:):)

Så deilig nattmåltid:)

Fra spøk til revolver: er dette genetisk, eller har dere som lett blir tynne, et skyhøyt aktivitetsnivå og

laber matinteresse? Selv legger jeg lett på meg, og må passe på så jeg ikke spiser for mye, synes det er tungt, men sikkert like tungt å ha det motsatte problemet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_norah_*
Så framt du utelukker sykdom og andre medisinske årsaker (også medikamentrelatert), så er dette et regnestykke som ikke går opp. Du inntar ikke nok energi ift hva du forbruker. Husk å få utelukket tarmproblematikk, som kan resultere i at tarmene dine ikek tar opp næringsstoffene like effektivt som de skal.

Overvektige har det problemet at det ofte tror de spiser langt mindre og beveger seg mer enn det de faktisk gjør. Folk som trenger å øke vekten har det motsatte problemet; de tror de spiser mer enn de gjør og at de ikke bruker så mye energi på bevegelse. Antageligvis så er du mer fysisk aktiv enn det du tror (hvor mye trener du, hvordan ser en uke ut for deg aktivitetsmessig?), og at ditt energiintak er mindre en ønskelig.

For at du skal komme på pluss og faktisk legge på deg, så må du ha et overskudd av energiinntak over lengre tid. For deg så kan du godt ha som mål å innta min 400-500 kcal mer per dag.

Forslag:

- en stor snickersjokolade

- en banasplit med sjokolade, nøtter og is/krem /eller begge)

- et par brownies (gjerne med nøtter)

- to sykker gulrotkake med ostekrem

- masse nøtter/mandler og hakket mørk sjokolade

- smudie med is, masse søt frukt og en dæsj honning

- et par gode kakestykker av hva du enn måtte like (kokoskaker har endel fiber og med mørkt sjokoladefyll så er det skummelt godt)

- en eggeomelett med hva du enn måtte like av tilbehør

Altså, ikke mye som skal til for at flere hundre kcal går rett inn, og for deg er det positivt :) Ja, dette er relativt usunne ting, men du trenger energien, og så lenge resten av kostholdet ditt er sunt så kjør på med alt syndig. Det er der energien ligger (9 kcal per gram fett, 4 kcal per gram karbo og protein hver for seg). Så, du kan spise av hjertens lyst, men ha et øye på inntak av mettet fett kontra umettet :)

Lykke til!

disse tipsene, samt h-melk er det som IKKE anbefales for vektoppgang.

du må gå for de sunne fettsyrene. inneholder mye kalorier, men skader ikke hjertet ditt som du skal leve med resten av livet.

det du må gå for er:

- nøtter

- avocado

- makrell i tomat på skiven

- tilsett en ss smaksfri olje i youghurt

- unngå kalorifattig mat i mengder og veldig grovt brød(metter mye og gir mindre)

- spis ofte, også mellommåltider

- ved middag: spis smart. velg kaloririkt, men smart. dropp fete sauser med smør, velg heller oljebaserte dressinger etc.

- bruk gjerne majones i tillegg til pålegg(oljebasert)

alt i alt, hold deg unna sukker, veldig grove og mettende mattyper, spi ofte og: tren styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse tipsene, samt h-melk er det som IKKE anbefales for vektoppgang.

du må gå for de sunne fettsyrene. inneholder mye kalorier, men skader ikke hjertet ditt som du skal leve med resten av livet.

det du må gå for er:

- nøtter

- avocado

- makrell i tomat på skiven

- tilsett en ss smaksfri olje i youghurt

- unngå kalorifattig mat i mengder og veldig grovt brød(metter mye og gir mindre)

- spis ofte, også mellommåltider

- ved middag: spis smart. velg kaloririkt, men smart. dropp fete sauser med smør, velg heller oljebaserte dressinger etc.

- bruk gjerne majones i tillegg til pålegg(oljebasert)

alt i alt, hold deg unna sukker, veldig grove og mettende mattyper, spi ofte og: tren styrketrening.

Hvis du leser innlegget mitt, så ser du at kostholdet ellers bør være sunt og variert (og da er det en selvfølge at over 90 % av det totale fettinntaket per dag kommer fra umettede fettsyrer ;)).

De matforslagene er ment som et supplement til det totale kostholdet, nettopp for å oppnå et stabilt energioverskudd over tid.

Og du glemmer en stor del av hele den mentale siden ved mat; lysten på den. Appetitt.

Folk som sliter med lav vekt, vekttap (men er friske som sådan) og i ekstreme tilfeller kakektiske pasienter, må tilbyes mat som appellerer og som ser fristende ut. Det hjelper svært lite at en feit skive med majones og makrell i tomat er sunnere enn brownies, når det hele står urørt igjen på tallerkenen..... Da er det bedre at de faktisk får i seg litt, om det så skulle være en banansplit (helst med hakka nøtter, litt jordbær, god is og mørk, smeltet sjokolade....) eller en heimelaga gulrotkake (med masse fiber i, laget med vegetabilsk olje og godt krydder). Så får man heller introdusere andre alternativer, og prøve seg fram etterkvart på hva som fungerer for den enkelte.

Er man undervektig og i energiunderskudd så bør ikke hard trening påbegynnes, men å holde seg aktiv er viktig. Likevel, dette bør veies opp mot den totale energibalanse, og evt vente litt til man er mer på plussiden. Med energibalanse så kommer også overskudd til å kunne trene mer :)

Det jeg ville ha supplert med er en dose probiotika kvar dag. Om du velger dette i tablettform, drikkeform eller annet er opp til deg, men det vil hjelpe på bakteriekoloniene slik at de er store nok og i de riktige proporsjoner til å kunne fordøye maten bedre(spes fiber) og produsere viktige SCFAs i tykktarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har tro på at det kunne kledd meg å spise snickers og bananasplit med krem hver dag... Men desverre, jeg vant ikke i det lotteriet heller... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom framgangsmåten til bergans ikke hjelper, kan du jo sjekke deg for bendelorm... Da går man nemlig vesentlig ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker det ikke noe særlig å spise mye melkeprodukter eller sukker/kaker o.l, fordi fordøyelsen blir påvirket (løsere mage, vondt i magen osv, tror ikke det er snakk om direkte intoleranser, men likevel... på den annen side, så joda, hvis jeg spiser et skolebrød e.l annenhver/hver dag og ellers sunt, så merker jeg det på vekta). Men trådstarter bør tenke over om hun har et helhetlig kosthold: for eksempel slanker jo folk seg effektivt på lavkarbo med mye fett og protein, så kanskje hun bør spise mer karbohydrater? Spis poteter, ris, pasta, brød/kornprodukter.

I tillegg anbefaler jeg en tur til til lege, jeg synes ikke det virker normalt med et så stort vekttap. Stoffskifteproblematikk er noe mange leger er dårlige på, og det taes ofte ikke de rette testene. Jeg vet ikke i detalj hva du bør sjekke, men ville googlet stoffskifte (og boka til han Aftenpostenfyren, noe med å ikke stille spørsmål). Enig med gjesten over her i at senkning kanskje burde vært målt. Hva med blodprosent, var den normal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt så må man ta personlige matpreferanser og evt intoleranser/allergier med i betraktning, men det er vel ganske selvsagt....

Mine forslag er som nevnt til en person som ellers er frisk, og har fått dette sjekket (som TS skrev i startinnlegget så kan de ikke finne noe galt).

Er helt hjertens enig i at hvitfrakker stort sett er duster på trening og ernæring. Preventiv medisin og samfunnsmedisin er områder som tar for lang tid, og det fyller ikke opp pengesekken like godt ;)

Det er likevel sjelden med klinisk stoffskifteproblematikk ( unntak finnes alltid), men er det i det hele tatt tvil så skal tyroksinnivå måles (TSH og T4). Ved metabolske syndromer (da særlig individer med impaired glucose intolerance/fasting glucose intolerance og dia II) så skal denne type problematikk vurderes nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som er veldig tynn, og som er lungesyk.

For å få opp igjen fettnivået på kroppen lagde hun seg en "kaloribombe" som hun skylte ned etter måltidene hver dag: To egg med sukker pisket til eggedosis, fløte, vaniljeis og gjerne litt syltetøy for variasjon - alt piskes og skylles ned.

Dette var i en periode hun slet hardt med å bli tykkere og var ordre fra lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_norah_*
Jeg har ei venninne som er veldig tynn, og som er lungesyk.

For å få opp igjen fettnivået på kroppen lagde hun seg en "kaloribombe" som hun skylte ned etter måltidene hver dag: To egg med sukker pisket til eggedosis, fløte, vaniljeis og gjerne litt syltetøy for variasjon - alt piskes og skylles ned.

Dette var i en periode hun slet hardt med å bli tykkere og var ordre fra lege.

jo - men dette var for en kort periode, og legen følger opp en pasient som er alvorlig syk.

det er klart man kan bruke ekstreme dietter i samråd med lege i korte perioder for å få opp vekta dersom man er helsefarlig tynn grunnet sykdom.

men: ernæringsråd fra folkehelsen, og flere ernærinsfysiologer jeg har lest oppigjennom anbefaler uansett ikke å benytte usunt fett og sukker for å gå opp i vekt over lengre perioder.

er man generelt tynn av noe som ikke er en akutt/alvorlig sykdom, så skal man følge råd som man kan bruke over lengre tid.

årsaken til det er enkelt, og det er at slike fett/sukker-dietter er skadelig for hjertet, tenner og hindrer viktig vitaminopptak som kroppen jo trenger.

dette er ikke min personlige mening, men fagrelaterte råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jo - men dette var for en kort periode, og legen følger opp en pasient som er alvorlig syk.

det er klart man kan bruke ekstreme dietter i samråd med lege i korte perioder for å få opp vekta dersom man er helsefarlig tynn grunnet sykdom.

men: ernæringsråd fra folkehelsen, og flere ernærinsfysiologer jeg har lest oppigjennom anbefaler uansett ikke å benytte usunt fett og sukker for å gå opp i vekt over lengre perioder.

er man generelt tynn av noe som ikke er en akutt/alvorlig sykdom, så skal man følge råd som man kan bruke over lengre tid.

årsaken til det er enkelt, og det er at slike fett/sukker-dietter er skadelig for hjertet, tenner og hindrer viktig vitaminopptak som kroppen jo trenger.

dette er ikke min personlige mening, men fagrelaterte råd.

Hvis du leste mitt forrige innelgg så hadde du sett at jeg svarte på akkurat dette. Det hjelper ingenting om hvor sunt det er når det ikke går inn i kroppen. Pasienten/personen må ha LYST på maten.

Og så fremt personen spiser sunt ellers og likevel trenger masse energi (fordi hun er i energiunderskudd) så skader det henne ikke en pøbbel med en stor sjokkis, en banansplit eller et stort kakestykke per dag.

Prøv å tilby en klatrer i høyden eller en terminal pasient laks med pesto og linsesalat, kontra varm eplekake med is..... Hjelper ikke at de har like energimengder, en differer på sunnhetsskalaen når laksen bli kastet i søpla og de sårt trenger enhver kalori. Ekstreme tilfeller, men bare for å sette det litt på spissen.

Det blir noe helt annet hvis TS hadde vært overvektig og i dårlig fysisk form, eller kun hadde spist søppelmat, men det goes without saying for alle og enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at legen sjekket både diabets og cøliaki? Er ikke alle leger som er like oppmerksomme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...