Gå til innhold

Diverse spørsmål, kosthold og trening


Gjest Gjest_muffin_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_muffin_*

Hei! :)

Dette er min første gang på forumet her, noe jeg trodde jeg aldri kom til å gjøre. Men men! Her er jeg :regn:

Jeg har diverse spørsmål, først kosthold.

Jeg er 176 cm høy, veier 61 kg.

Jeg vet jeg ikke er tykk, men vil gjerne ned i fettprosent og stramme opp muskler litt.

En typisk dag:

Frokost: Havregrøt (hjemmelaget) med epler, blåbær og kanel

Lunsj: ca 3 knekkebrød med lettost/skinke

Middag: Kjøtt/fisk/kyllig + grønnsaker

Kvelds: varierer; knekkebrød, havregrøt, salat etc.

Som mellommåltider spiser jeg epler eller annen frukt, knekkebrød eller salat.

Jeg vet jeg ikke oppgir mengde av alt, men høres dette sånn ca greit ut?

Jeg går fra et kosthold med MYE usunn mat og godteri, og begynte med dette for en mnd siden ca, og klarer meg fint (stort sett). Jeg har altså tydeligvis alltid hatt høy forbrenning, ellers hadde jeg vært ganske stor med det kostholdet jeg har hatt tidligere.

Er det lettere å gå ned når man har naturlig høy forbrenning, jeg mener da ytteligere ned enn det kroppen min tydeligvis har satt som sin idealvekt. Jeg skjønner jo at høy forbrenning er en fordel, men mange snakker om de "siste" kiloene. Lurer på dette da de siste kiloene er mitt utgangspunkt på en måte.

Dette ble litt rotete og veldig langt, men håper noen kan svare!

Trening:

En typisk dag:

20 Min rask gange før frokost

Styrke midt på dagen(varierer, men mye pushups, knebøy, situps..)

45 min på spinningsykkel på kvelden (moderat trening, ikke hardkjør)

Driver også med svømming, hopper tau, intervalltrening, det varierer. Trener ca hver eneste dag nå.

Vil dette sammen med det nye kostholdet sette fart på ting, eller bør jeg endre noe? Trene mer? Spise mer? Spise mindre?

Jeg tar omega-3 og epleedikk med krom.

Jeg blåser i hva vekten sier, men vil se bedre ut! Noen inspill? Har aldri trent noe særlig før, så hvis noen har noen tips på den froten blir jeg kjempeglad for det også!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du er slank, med en ca KMI på 19. Dvs at er det noe du ikke bør så er det ned i vekt, derfor så ser jeg ikke helt poenget med å ramse opp mat i kaloristyle. Det er ytterst få som har en abnormalt lav eller høy forbrenning, så jeg tror ikke kan man skal gjemme seg under den utette paraplyen. Det finnes såklart spesielle unntak, men det er for det meste sykdommer, metabolske syndromer og medikamenter som kan forklare en uvanlig metabolisme. De aller, aller fleste tror at de inntar mye mer, eller mindre, mat enn det de faktisk gjør, og under- eller overvurderer sitt aktivitetsnivå. Du er høy for en jente å være (ikke noe galt i det, kommer selv fra en langstrukken familie), så du trenger nok mer energi enn det du tror. Kast vekta i søpla, tenk heller helse :)

Får også intrykk av at mange jenter (spesielt de yngre, fra 17-18 og i tidlig tjueåra) poserer som om at vekt ikke betyr noe, men de vil likevel svært ned i fettprosent og spise enda sunnere når de allerede er friske og normalvektige.....

Så lenge du spiser sunt, variert, spiser deg mett og at vekten er stabil (du er høy, og trenger mer enn bare skinn og tre muskler på kroppen) så er det alt du trenger å tenke på.

Å ville komme i form er flott, men gjør det med måte. Å kjøre to økter om dagen kvar dag er det ikke mange hobbyutøvere som gjør. Har dette noe med at du vil ned i fettprosent? Hva tror du at du ligger på nå, og hva er målet? Hva er idealet? Jeg høres helt sikkert negativ ut her, men det er noen indikasjoner som ikke helt hører heime hos ei jente som ikke bryr seg om vekt.....

Det er himla mye bedre for kropp og sinn at man tenker kvalitet og ikke kun mengde i antall økter og timer. Hva trener du på? Hva med å kjøre split routines istedenfor (ta kroppsdel for kroppsdel, eller del opp i separate muskelgrupper), slik at hver gruppe for noen kviledagar før neste økt. Det samme med utholdenhetstrening. Hard spinn (særlig intensive økter som pulsspinn) bør ikke gjøres mer enn tre ganger i uka. Heller varier, slik at du har en rolig tur med lett jogg over en lengre distanse, og så et par ganger med intervalltrening.

Jeg applauderer alle som vil holde seg i form, for all del, men det skal være en balanse mellom å ta vare på kroppen sin og skeie ut totalt innmellom med feirer og late dager. Å jakte på idealer som kun ødelegger livslysten og helsa er aldri verdt det. Det skal være godt å kjenne at man kan løfte tunge kasser og løpe en tur med kompiser i skogen, men livet blir ikke mer verdt ved at fettprosenten synker to hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_muffin_*

bergans:

Okei. Jeg tenkte meg at noe slikt skulle komme. Som sagt, jeg VET at jeg ikke er tykk. Men jeg VET også at jeg fint kan gå ned litt fett uten at det gjør noe. Det stemmer at jeg ikke bryr meg om hvor mange kilo vekten viser, men det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om hvordan kroppen min ser ut? Jeg er motivert, men jeg har hatt nok av venner som har fått spiseforsytrrelser til å ikke begi meg ut på dette selv. Nettopp derfor spør jeg her.

Er det slik at kun folk med overvekt får konstruktiv tilbakemelding? Hvis man er normalvektig men likevel ønsker å forbedre kroppen så er det ikke greit å snakke om det?

Uansett, jeg skrev kanskje at jeg vil ned i fettprosent. Du spør hva jeg ligger på? ANER ikke. Hva vil jeg ligge på? ANER ikke. Jeg kan fint lite om slikt, lurte bare på hva dere syntes om opplegget jeg følger nå. Lurte blandt annet på om jeg bør spise mer.

Angående min forbrenning, så mente jeg ikke at jeg har en "abnormalt høy forbrenning". Jeg sier det bare som det er- jeg har spist MYE fet og usunn mat lenge. Når jeg da ikke legger på meg noe særlig, så innbilte jeg at jeg hadde høy forbrenning. Samme kan det være. Jeg kommer til å fortsette å spise sunt og trene uansett. Blir bare mer motivert av det du skriver, jeg vet med meg selv at jeg ikke har noe fanatisk forhold til mat og kropp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott det, men i og med at du forventet svar med slike spørsmål, så er det kanskje noe i at fokuset lett kan bli feil. Og jeg aner ikke om informasjonen du gir er korrekt (er du 18 eller 58, noe som gjør at råd gies på veldig forskjellig grunnlag). Og dessverre så er vi mennesker såpass lettpåvirkelige at andres problemer med mat og kropp ikke alltid lar oss skremme, men heller påvirke, av en syk tankegang. Når det blir snakk om fettprosent og flere treningsøkter per dag hos en som er frisk, på nedre grense av normalvekt, og som allerede spiser sunt så kan du kanskje skjønne at idrettspsykologien blir tatt fram ;) Har studert nok (men blir aldri utlært, mer til neste år!) og sett nok til å være obs på endel elementer, og advarer heller enn å oppmuntre til potensielle skadelige adferds- og tankemønstre.

Vet framdeles ikke hvor mange dager i uka du har to økter per dag, og hvor mange (om du har noen) kviledagar du har i uka. Føler du at må ha to økter per dag, eller trene absolutt kvar dag, for at du skal være fornøyd med dagen?

Ga deg flere ideer til treningsopplegg mtp på både styrke og utholdenhet, men om dette ble oversett eller ikke funnet passende vet jeg ikke, derfor kopiere jeg fra forrige innlegg;

Det er himla mye bedre for kropp og sinn at man tenker kvalitet og ikke kun mengde i antall økter og timer. Hva trener du på? Hva med å kjøre split routines istedenfor (ta kroppsdel for kroppsdel, eller del opp i separate muskelgrupper), slik at hver gruppe for noen kviledagar før neste økt. Det samme med utholdenhetstrening. Hard spinn (særlig intensive økter som pulsspinn) bør ikke gjøres mer enn tre ganger i uka. Heller varier, slik at du har en rolig tur med lett jogg over en lengre distanse, og så et par ganger med intervalltrening.

Tren med tyngde og kvalitet slik at du blir litt støl og sår (DOMS), tar så en dag fri og lettere trening dagen etter igjen, før ny økt. Da gir du kroppen sjans til å bygge seg opp mellom slagene etter såkalt overload, og du minsker risikoen for belastningsskader. Evt tren enkelte muskelgrupper hver for seg, slik at de får hvile mellom øktene, og ha en veldig rolig dag/fridag etter en hard kardioøkt.

Har du mulighet så jogg ute, sett vinterdekk på sykkelen og dur i vei, dra på skiturer/fjellturer og gjør treningen lystbetont, variert og utnytt de herlige årstidene i Norge.

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha sagt det først, så er det ingenting ved vekten din som skulle tilsi at du trenger å gå ned i vekt. Du og jeg har ca. samme vekt og høyde (jeg er et par cm. lavere), og jeg ville aldri drømme om å skulle gå ned i vekt. Det er klart, fettfordeling kan være forskjellig fra person, men jeg ville likevel passet meg for å ikke gå ned for mye.

Når det er sagt, er det jo flott at du har lagt om kostholdet ditt, da det er bra for alle, om man trenger å gå ned i vekt eller ikke.

Når det gjelder treningen din, syns jeg det høres ut som et opplegg som vil være vanskelig å følge i lengden. Tre økter hver eneste dag? Jeg ville definitivt heller forsøkt å samle treningen mer, for å gjøre den mulig å gjennomføre i lengden. F.eks. heller trene mer intensivt færre ganger i uken, og heller ha faste gåturer hver dag i tillegg. Når man deler det sånn opp, og dessuten må skifte og dusje for hver gang, sier det seg nesten selv at man ikke gidder det i lengden. Jeg syns det virker som en typisk startfeil når man er uvant med trening, at man starter alt for hardt fordi man akkurat da er supermotivert. Jeg ville heller foreslått tre økter i uka, og som sagt faste gåturer daglig, og tror det er noe du lettere vil kunne holde på med i flere år, noe jeg antar er målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du dette hver dag?

Synes du spiser lite mtp. at du ikke skal ned i vekt og virker meget aktiv. En trenger ikke ligge på kaloriunderskudd for å få en mer definert kropp. Det gjelder bare å ha ett riktig sammensatt kosthold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...