Gå til innhold

Styrketrening


2010slankeren

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Jeg begynte for en måned siden med en sunnere liv og jeg har skrevet litt her inne og også lest ganske masse.

Men jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på for meg. Jeg er ikke godt kjent med trening og det er mange begrep som jeg ikke helt forstår. Spesielt dette med styrketrening.

Jeg har ikke mulighet til å trene på et senter grunnet tre barn og mannens jobbtider. Så jeg trener hjemme når jeg kan. Her hjemme har jeg ellipsemaskin som jeg bruker to ganger i uken, tre om jeg kan og orker. Men jeg ser at alle også anbefaler styrketrening i tillegg til dette.

Hva slags styrke kan jeg trene hjemme? Vi har ikke akkurat kjempegod råd så jeg har ikke mulighet til å kjøpe meg masse dyrt utstyr, men jeg har et par lette håndvekter og jeg har nettop kjøpt inn et par "benvekter" som man kan snurre rundt benet og bruke ved benløft f.eks.

Hvor lang tid burde jeg bruke på dette, og hvor ofte? Er det et greit opplegg om jeg for eksempel trener ellipsemaskin i 40 minutter og avslutter med 20 minutter kombinert benløft (med "vekt"), håndvekter, situps f.eks to - tre ganger i uken? Eller anbefaler dere f.eks mandag 50 minutter ellipsemaskin, onsdag kun styrke, torsdag ellipse osv.?

Jeg kan ikke starte på et kjempehardt program helt plutselig siden dette er ganske nytt for meg..men jeg kan holde ut 40 minutter på ellipse og avslutte med 20 minutter med det jeg skrev over, men jeg vet ikke om dette er bra?

Jeg setter virkelig pris på svar :jepp:

Forresten, de styrkeøvelsene jeg gjør er f.eks 50 benløft per ben mens jeg ligger på siden, situps, "sykling" med bena mens jeg ligger på ryggen, jeg hever håndvektene med strake armer mens jeg står. Virker dette bra? Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så synes jeg du fortjnere ros for å ta fatt på dette kontrollert, uten håpløse pulverkurer og Atkins-mentalitet som middel. Synes det er flott at du tar dette som en livsutfordring og at viljen er på topp. Stå på :)

Jeg trener endel i huset, fordi vi bor litt ur på landet og samboers jobbtider har gjort at han har investert i en benk og endel vekter. Likevel så bruker jeg andre metoder like mye som vekter i seg selv. De er supre, men det er mye de ikke trener. Av styrke- og coretrening så kan du utføre:

- triceps dips (med rette ben, med ett ben løftet, med alternerende benløft)

- armhevinger (vide, smale, etthånds - som jeg ikke klarer, med fingre pekende mot kvarandre), både flatt, med overkropp høyest, overkropp nederst

- situps i alle varianter

- planke og sideplanke

- sideplanke hvor du hever og senker hofta

- trepunktsplanke hvor du løfter ett ben, løfter en arm, løfter diagonale arm-benpar

- sideplanke stjerne hvor du løfter arm og ben ut i lufta (knallhard, klarer denne bare et par sek av gangen)

- reverse pectoral flies og pectoral flies med vekter

- knebøy med bred fotstilling, smal fotstilling, med tær pekende utover (chaplin-stil), tær pekende innover, med høyt kneløft hver gang du reiser deg

- knebøy med en fot opp på en trappetrinn, slik at du står på skeiva (dette tar ihvertfall mine gluts ganske så godt)

- boksing med håndvekter (varier mellom jabs, uppercuts og hooks), hvor du har litt bred fotstiling, lett bøy i knær og kjernemuskulatur strammet som gir deg mer kraft og presisjon

Ok, bare noen forslag, men jeg hater å begrense meg til tradisjonelle øvelser som gir lite rom for kreativitet når man ikke har et senter i lomma ;) Er også øvelser som du kan gjøre på hotellrom,mens du er på besøk, på ferie, og de koster null :) Men, sørg for at du har en ide om hvordan de skal gjennomføres (og jeg er dass på å forklare ting). Masse slikt på nett med videoer og bilder, og gjerne se om du kan få tak i en bok/video om coretrening. Å kjøpe en swiss ball eller bosu ball anbefales på det aller, aller sterkeste.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica Øien og Henriette Lien har nettopp gitt ut en treningsdvd på 40 minutter der det skal være øvelser som man kan utføre i stua hjemme uten apparater. Jeg har kjøpt den, men har ikke fått sett på den enda. Kan komme tilbake med mine synspunkter om du ønsker, når jeg har fått sett den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...