Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #21 Skrevet 4. februar 2010 Nei, det har hun ikke. Men om jeg skulle ansatt TS, ville jeg nok kontaktet vedkommende uansett. Eller bedt om en særs god forklaring på hvorfor vedkommende IKKE var satt opp som referanse. Det er jo heller ikke noe i TS sitt første innlegg som antyder at mistrivselen skyldes nettopp denne sjefen, derfor er det ingen grunn til å ødelegge forholdet til henne. Blir man behandlet dårlig et sted der man uansett bare har noen uker igjen å være, er det liten vits i å forsøke å oppnå respekt, man skal jo uansett bort derfra? Det er mye bedre å sikre et godt ettermæle. Ansatte som går forbi sjef til neste sjef vil nok som oftest bli skuffet. Dersom man ikke har en generell klage på sin leder, som kan støttes opp av flertallet på samme avdeling, bør man ikke gå "ett hakk opp". En leders jobb er nemlig å beskytte sine underordnede, og det gjelder også leders leder. Så man skal ha en rimelig vanntett case for å gjøre dette. Jeg ser fort for meg at å gå videre i en sak som dette, vil medføre at all mulig grums om TS, med høye renter, kommer frem overfor leders leder. Det er hun jo ikke tjent med. Det å skulle gå videre med dette blir litt sånn øye for øye-tankegang, og det blir å gjøre seg like barnslig som lederen. Og det kommer ikke noe godt ut av det. Dersom TS skulle fortsette å jobbe i bedriften, ville saken stilt seg annerledes mener jeg. Jeg er helt enig med deg i at det er lite vits i å lage masse styr når en uansett er på vei ut av arbeidsforholdet. Samtidig ville jeg syntes det var merkelig og utenom normal fokeskikk om ny potensiell arbeidsgiver ringte rundt til de som IKKE var satt opp som referanse. Det er jo en grunn til at man f eks varsler de man bruker som referanse, og jeg ville syntes det var kjemperart å bli ringt opp om noen som ikke hadde sagt fra at de brukte meg (og ikke minst noen som hadde valgt å ikke sette opp meg...). Jeg vet noen gjør som deg, men jeg anser det som uproft. Selvsagt er det rart om en ikke har referanse fra siste jobb, men ofte kan en i det minste bruke kollegaer eller kunder, eller så får en kanskje regne med å forklare hvorfor en mangler referanse.
Sissan Skrevet 4. februar 2010 #22 Skrevet 4. februar 2010 Jeg har aldri kontakten noen som ikke er oppgitt, og som jeg skriver i det forrige innlegget - Eller bedt om en særs god forklaring på hvorfor vedkommende IKKE var satt opp som referanse Det å gi en slik god forklaring, kan jo også bli ubehagelig... Jeg ville nok ikke ringt vedkommende, du har rett i det. Jeg ville ganske enkelt ikke ansatt noen som ikke hadde relevant referanse fra sitt siste arbeidsforhold.
Gjest Vilma Skrevet 4. februar 2010 #23 Skrevet 4. februar 2010 Jeg har aldri kontakten noen som ikke er oppgitt, og som jeg skriver i det forrige innlegget - Det å gi en slik god forklaring, kan jo også bli ubehagelig... Jeg ville nok ikke ringt vedkommende, du har rett i det. Jeg ville ganske enkelt ikke ansatt noen som ikke hadde relevant referanse fra sitt siste arbeidsforhold. Så du ville ikke gitt en person som ble mobbet på sin siste arbeidsplass en sjanse? Får håpe du slipper å havne i samme situasjon selv noen gang.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #24 Skrevet 4. februar 2010 Jeg har aldri kontakten noen som ikke er oppgitt, og som jeg skriver i det forrige innlegget - Det å gi en slik god forklaring, kan jo også bli ubehagelig... Jeg ville nok ikke ringt vedkommende, du har rett i det. Jeg ville ganske enkelt ikke ansatt noen som ikke hadde relevant referanse fra sitt siste arbeidsforhold. Jeg tolket deg som at du "ville kontaktet vedkommende uansett", som du skrev i innlegget Klart det er ubehagelig å gi en forklaring på hvorfor, da en aldri skal skylde på arbeidsgiver/"andre" for konflikter og sånt. Men på en eller annen måte må en jo som du sier gjøre rede for det forrige arbeidsforholdet sitt. Jeg håper trådstarter har kollegaer hun kan bruke i stedet. Det er ikke alle sjefer som er reale (eller ærlige) når de skal gi referanser dessverre.
Sissan Skrevet 4. februar 2010 #25 Skrevet 4. februar 2010 Det har jeg ikke sagt, jeg har sagt at jeg ville hatt en særs god forklaring på hvorfor sjefen fra siste jobb ikke var oppgitt som referanse. Skjønner ikke helt hva mobbing har med saken å gjøre, TS hevder jo ikke at hun er mobbet? Det er noe annet enn å bli fornærmet over mistenkeliggjøring, og provosere sjefen ved å selvrettferdig skulle konfrontere vedkommende, for deretter å ødelegge sin egen referanse. Jeg ville vært veldig forsiktig med å ansette noen som hevdet seg mobbet på så tynt grunnlag ihvertfall, jeg ville nok ikke vært noen god leder for vedkommende. Selv om jeg syns denne sjefen er WAY OUT OF LINE, og oppfører seg helt uakseptabelt, er det ikke mobbing.
Gjest Vilma Skrevet 4. februar 2010 #26 Skrevet 4. februar 2010 Det har jeg ikke sagt, jeg har sagt at jeg ville hatt en særs god forklaring på hvorfor sjefen fra siste jobb ikke var oppgitt som referanse. Skjønner ikke helt hva mobbing har med saken å gjøre, TS hevder jo ikke at hun er mobbet? Det er noe annet enn å bli fornærmet over mistenkeliggjøring, og provosere sjefen ved å selvrettferdig skulle konfrontere vedkommende, for deretter å ødelegge sin egen referanse. Jeg ville vært veldig forsiktig med å ansette noen som hevdet seg mobbet på så tynt grunnlag ihvertfall, jeg ville nok ikke vært noen god leder for vedkommende. Selv om jeg syns denne sjefen er WAY OUT OF LINE, og oppfører seg helt uakseptabelt, er det ikke mobbing. Nei, mobbing var bare et eksempel på årsak til at man ikke fører opp sjefen som referanse. At han/hun er en dritt er jo en annen årsak.
Sissan Skrevet 4. februar 2010 #27 Skrevet 4. februar 2010 ..men hvis han/hun er en dritt, og man ikke har irritert vedkommende, er det fremdeles en god/eller iallefall ok referanse. Grunnen til at jeg er skeptisk er at det finnes mennesker som alltid kommer på kant med lederne sine. Eller lærerne. Om det skjer en gang, er det helt ok. Om det skjer igjen og igjen, er jeg ikke alltid overbevist om at lederne er problemet. Og om lederne skulle være problemet, antar jeg at jeg også vil bli et problem for vedkommende. Make any sence at all?
Gjest Pet Skrevet 4. februar 2010 #28 Skrevet 4. februar 2010 skjønner jo på en måte at det ikke er så allright... Men på den andre siden så ser jeg ikke det helt store problemet. Samtidig vet man jo at det finnes noen som tar en ekstra syk dag, eller bruker sier barnet er sykt, når det ikke er det... Og det hadde jo vært fint om disse ble fanget opp tatt for skulk. Verken arbeidsgiver eller nav liker å betale for disse.... Om sjefen min hadde ringt min barnehage hadde jeg egentlig ikke brydd meg så veldig, for jeg er bare hjemme de dagene barnet virkelig er syk Enig i denne. Hva er det som er så farlig med at arbeidsgiver sjekker? Man vet jo at det er mange som misbruker egenmeldinger, både egne og barnas. Så lenge man har sitt på det tørre så kan det da ikke være så farlig?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #29 Skrevet 4. februar 2010 Det der har min sjef gjort også ! Jeg ble virkelig forbannet og konfronterte han ...da fikk jeg sparken 1 uke etter at jeg kom på jobb igjen pga "nedskjæringer" !! De ansatte 4 stk noen dager etter det igjen ......... Men jeg angrer ikke på at jeg valset inn på kontoret hans nei !! Da er det jo faen i meg gullkjangse til å tjene gode penger via søksmål!
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #30 Skrevet 4. februar 2010 Hva man gjør eller ikke gjør med sin (snart forhenværende) leder, synes jeg bør være avhengig av hvordan denne personen opptrer overfor andre underordnede. Hvis det å ringe barnehagen er ett av utallige eksempler på mistenkeliggjøring og mangel på tillit, vil jeg si at det er god grunn til å i hvert fall dokumentere. Denne personen kan komme til å skade mange, og TS har (så vidt jeg skjønner) allerede en ny jobb å gå til, og har dermed lite å tape på å følge opp dette overtrampet.
Sissan Skrevet 4. februar 2010 #31 Skrevet 4. februar 2010 Enig i denne. Hva er det som er så farlig med at arbeidsgiver sjekker? Man vet jo at det er mange som misbruker egenmeldinger, både egne og barnas. Så lenge man har sitt på det tørre så kan det da ikke være så farlig? Jo det syns jeg. Barna er en del av privat-/intimsfæren, og ikke noe arbeidsgiver skal bry seg med. Det er ikke barnet som er ansatt, og barnet og barnehagen har ikke noen relasjon til arbeidsgiver. Om arbeidsgiver absolutt må sjekke vedkommende fordi det er mistanke om juks, får hun ringe vedkommende på hjemmetelefonen eller oppsøke henne hjemme. Men det skal ligge veldig mange tegn som tyder på misbruk selv før man gjør slike ting, mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #32 Skrevet 5. februar 2010 Hvorfor skal arbeidsgiver _stole_ på arbeidstaker? Blir jo helt merkelig? Har arbeidsgiver GRUNN til det? Tviler på at arbeidsgiver og arbeidstaker har spandert så mye tid sammen at de ville gått igjennom tynt og tjukt sammen.
Gjest Peder Skrevet 5. februar 2010 #33 Skrevet 5. februar 2010 Hvorfor skal arbeidsgiver _stole_ på arbeidstaker? Blir jo helt merkelig? Har arbeidsgiver GRUNN til det? Tviler på at arbeidsgiver og arbeidstaker har spandert så mye tid sammen at de ville gått igjennom tynt og tjukt sammen. Har du hørt om teori X og teory y? Hvis du ikke stoler på arbeidstakeren, så kan de fort finne på å oppføre seg deretter. Hvem blir vel motivert av å jobbe for en kontrollerende og paranoid sjef?
Sørensen Skrevet 5. februar 2010 #34 Skrevet 5. februar 2010 Bra at barnehagen gjorde sin jobb da, nemlig å overholde taushetsplikten! Din sjef derimot, virker å være et kapittel for seg... Lykke til videre
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #35 Skrevet 5. februar 2010 Enig i denne. Hva er det som er så farlig med at arbeidsgiver sjekker? Man vet jo at det er mange som misbruker egenmeldinger, både egne og barnas. Så lenge man har sitt på det tørre så kan det da ikke være så farlig? Nei, det er jo ikke farlig i det hele tatt. Siden barnehagen uansett ikke har lov til å gi arbeidsgiver noen informasjon om barnet er der eller ikke
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå