Gå til innhold

Sjef som ringer barnehagen -

Anbefalte innlegg

Gjest i.i. bruker
Skrevet

Jeg har sagt opp jobben min grunnet mistrivsel og er i oppsigelsestid nå, de siste tre ukene har sønnen min vært mye syk, feber, hoste osv, som gjør at en av oss foreldrene må være hjemme. Vi har delt det 50/50, men iløpet av en tre ukersperiode så blir det jo noen dager på hver med sykt-barn-dag og hjemmekontor, noe sjefen min er veldig opptatt av og hun gjør det tydelig at hun er misfornøyd når jeg er hjemme.

I dag ringte jeg først jobben, og så barnehagen for å fortelle at vi blir hjemme en dag til. Tok noen minutter mellom jeg fikk ringt og da jeg ringe barnehagen sa pedagogen jeg snakket med "Du, det ringte akkurat en dame hit for å spørre om XX er her i dag..." Jeg spurte om hun visste hvem det var, men hun hadde ikke presentert seg - men hun hadde snakket en dialekt fra et annet sted i landet, den eneste jeg vet om som snakker slik er sjefen min.

Pedagogen som tok telefonen sa at de ikke hadde lov til å gi ut opplysninger om hvilke barn som var der og ikke uten samtykke fra foreldrene, så hun hadde ikke fått noe svar.

Gjør sjefer sånt? Jeg får følelsen av at hun skal sjekke om jeg lyver på meg hjemmedager =S Har lyst til å ringe for å konfrontere henne, men vet ikke om jeg synes det er verdt det. Har de forresten lov til å ringe slik? Ikke at det gjør noe, for gutungen er jo hjemme uansett, men det er liksom noe med mistenkeliggjøringen som jeg føler er ekkel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ei megge denne sjefen din er! :kjefte:

Jeg hadde konfrontert henne med det. Du skal jo uansett slutte det!

Hvem andre kunne det være??

Hun må være veldig glad i deg siden hun ikke vil at du skal være der da...

Skrevet

Jeg vet ikke om de har lov, men jeg tviler på det. Jeg hadde en gang en sjef som ringte eks-en min for å høre om jeg var syk. Eksen min??

Han ringte også meg og sa: du høres ikke syk ut.

Sjefer tror de kan gjøre hva de vil.

Skrevet
Sjefer tror de kan gjøre hva de vil.

Ikke dra alle over en kam her nå. Jeg er selv sjef og det kunne ikke falle meg inn å ringe verken barnehage eller familie for å sjekke.

Til gjengjeld har en av mine ansatte blitt observert på kjøpesenter med venninner når hun angivelig var hjemme med sykt barn, så alle er heller ikke like ærlige.

Skrevet

Som sagt av Dolly-Betty; Konfronter henne med det!

Makan til bitch av en sjef du har.. :nei: Stoler hun ikke på deg?

Skjønner godt at du skal slutte å jobbe der!

Skrevet

Jeg ville ikke konfrontert henne med det, men prøvd å gjøre oppsigelsesperioden så smooth som mulig. Husk at dette er din fremtidige referanse når du skal søke nye jobber.

At hun oppfører seg tullete syns jeg du skal heve deg over, tenke at du er mer voksen enn det, og bare smile litt for deg selv når du ser henne neste gang, og vite for deg selv at hun er rimelig umoden som sjef. Gi deg selv overtaket.

Å gå i åpen konfrontasjon med en overordnet vil sannsynligvis ikke gi deg den følelsen, spesielt siden det virker som om dama spiller litt "urent".

Skrevet

Oj utrolig hva folk får seg til å gjøre....

Hadde konfrontert henne ja. Slik oppfører ikke en sjef seg ovenfor sine ansatte, uansett hvor irritert hun måtte være fordi du er mye hjemme pga sykt barn.

Skrevet

Jeg hadde nok nevnt det neste gang jeg så henne, med et skjevt smil og en kommentar som "Jeg hørte du hadde ringt barnehagen her om dagen ...?" og lagt til at slikt ikke er nødvendig fordi jeg ikke juger på meg sykt barn for å slippe å dra på jobb.

Skrevet
Jeg ville ikke konfrontert henne med det, men prøvd å gjøre oppsigelsesperioden så smooth som mulig. Husk at dette er din fremtidige referanse når du skal søke nye jobber.

At hun oppfører seg tullete syns jeg du skal heve deg over, tenke at du er mer voksen enn det, og bare smile litt for deg selv når du ser henne neste gang, og vite for deg selv at hun er rimelig umoden som sjef. Gi deg selv overtaket.

Å gå i åpen konfrontasjon med en overordnet vil sannsynligvis ikke gi deg den følelsen, spesielt siden det virker som om dama spiller litt "urent".

Denne damen har neppe verdi som referanse.

Blir man behandlet dårlig bør man si ifra på en skikkelig måte hver gang. Da oppnår man respekt. I motsatt fall vil man bli sett ned på og behandlet dårlig og uten respekt fra andre.

Det lureste er kanskje å gå ett hakk opp i bedriften og gi beskjed til hennes sjef om at det ikke er akseptabelt at du behandles slik. be om en klar tilbakemelding.

Skrevet
Ikke dra alle over en kam her nå. Jeg er selv sjef og det kunne ikke falle meg inn å ringe verken barnehage eller familie for å sjekke.

Til gjengjeld har en av mine ansatte blitt observert på kjøpesenter med venninner når hun angivelig var hjemme med sykt barn, så alle er heller ikke like ærlige.

Observert av noen andre som egentlig skulle vært på jobben også, da eller? ;) Uansett så vet du jo ikke hva hun skulle der. Kanskje hun var der for å kjøpe medisiner til barnet og ingredienser til kyllingsuppe? Kanskje hun ble med venninner som også skulle ha noe på kjøpesenteret. Om det var etter arbeidstid så er det uansett ikke noe å reagere for. Husker at min mor alltid dro ut for å leie videofilm til meg da jeg var syk. Samtidig kjøpte hun halslinser og popcorn, og jeg fikk velge middag, siden det er få ting man orker å spise når man er syk. Jeg kunne f.eks bare spise fiskeboller.

Jeg vet det er mange som tar en tredagers uten å være syk, men man må jo kunne bevege seg utenfor huset selv om man har sykt barn eller er syk selv. Om man ikke er i form til å jobbe kan man fortsatt orke mindre anstrengende ting. De som sladrer om at de har sett kollegaer her og der vet jo ikke grunnen til at de er der. Blir litt sånn som å mene at mennesker ikke skal ha rett på uføretrygd fordi de klarer å dra på fisketur en helg.

Skrevet

For ei ond skrulle! NEI hun har ikke lov og NEI de har ikke lov å svare.

Skrevet
Observert av noen andre som egentlig skulle vært på jobben også, da eller? ;) Uansett så vet du jo ikke hva hun skulle der. Kanskje hun var der for å kjøpe medisiner til barnet og ingredienser til kyllingsuppe? Kanskje hun ble med venninner som også skulle ha noe på kjøpesenteret. Om det var etter arbeidstid så er det uansett ikke noe å reagere for. Husker at min mor alltid dro ut for å leie videofilm til meg da jeg var syk. Samtidig kjøpte hun halslinser og popcorn, og jeg fikk velge middag, siden det er få ting man orker å spise når man er syk. Jeg kunne f.eks bare spise fiskeboller.

Observert av en annen som hadde tatt ut en feriedag. Midt i arbeidstiden.

Mener du virkelig at alle som tar ut egenmelding, sykt barn osv er ærlige? Alltid?

Men det er en annen diskusjon.

Skrevet
Observert av en annen som hadde tatt ut en feriedag. Midt i arbeidstiden.

Mener du virkelig at alle som tar ut egenmelding, sykt barn osv er ærlige? Alltid?

Men det er en annen diskusjon.

Mener så absolutt ikke at alle er ærlige. Jeg skrev jo at jeg vet det er mange som tar en tredagers uten å være syk. Faktisk har alle jeg kjenner, uten unntak, gjort det. Mitt poeng var bare at det er fort gjort å trekke forhastede konklusjoner også. En mor som er ute for å kjøpe medisin til barnet sitt kan risikere å bli stemplet som løgner. Men, som du sier, det er en annen diskusjon :)

Skrevet

Det der har min sjef gjort også ! Jeg ble virkelig forbannet og konfronterte han ...da fikk jeg sparken 1 uke etter at jeg kom på jobb igjen pga "nedskjæringer" !!

De ansatte 4 stk noen dager etter det igjen .........

Men jeg angrer ikke på at jeg valset inn på kontoret hans nei !!

Skrevet

Som en annen sier, det kan jo hende din ansatte var på kjøpesenteret i nødvendig ærend (feks medisin, mat, bleier) mens noen andre passet barnet hjemme en 1/2 time. Kanskje traff hun tilfeldigvis en venn/bekjent hun av ulike årsaker ble stående å litt snakke med.

Slike ting kunne absolutt ha skjedd meg, og det er jo trist dersom sjefen min skulle mistenke meg for skulk.

Skrevet
Denne damen har neppe verdi som referanse.

Blir man behandlet dårlig bør man si ifra på en skikkelig måte hver gang. Da oppnår man respekt. I motsatt fall vil man bli sett ned på og behandlet dårlig og uten respekt fra andre.

Det lureste er kanskje å gå ett hakk opp i bedriften og gi beskjed til hennes sjef om at det ikke er akseptabelt at du behandles slik. be om en klar tilbakemelding.

Nei, det har hun ikke. Men om jeg skulle ansatt TS, ville jeg nok kontaktet vedkommende uansett. Eller bedt om en særs god forklaring på hvorfor vedkommende IKKE var satt opp som referanse. Det er jo heller ikke noe i TS sitt første innlegg som antyder at mistrivselen skyldes nettopp denne sjefen, derfor er det ingen grunn til å ødelegge forholdet til henne.

Blir man behandlet dårlig et sted der man uansett bare har noen uker igjen å være, er det liten vits i å forsøke å oppnå respekt, man skal jo uansett bort derfra? Det er mye bedre å sikre et godt ettermæle.

Ansatte som går forbi sjef til neste sjef vil nok som oftest bli skuffet. Dersom man ikke har en generell klage på sin leder, som kan støttes opp av flertallet på samme avdeling, bør man ikke gå "ett hakk opp". En leders jobb er nemlig å beskytte sine underordnede, og det gjelder også leders leder. Så man skal ha en rimelig vanntett case for å gjøre dette. Jeg ser fort for meg at å gå videre i en sak som dette, vil medføre at all mulig grums om TS, med høye renter, kommer frem overfor leders leder. Det er hun jo ikke tjent med.

Det å skulle gå videre med dette blir litt sånn øye for øye-tankegang, og det blir å gjøre seg like barnslig som lederen. Og det kommer ikke noe godt ut av det. Dersom TS skulle fortsette å jobbe i bedriften, ville saken stilt seg annerledes mener jeg.

Skrevet

Nei dette kan jeg ikke tenke meg sjefen din har lov til. Og enda godt var det at hun ikke fikk svar.

Personlig tror jeg ikke at jeg hadde orket noen konfrontasjon, men kanskje sendt et lite stikk ved en høvelig anlednig.

Gjest Gjest_Marion_*
Skrevet

Dette er en helt vanvittig sak, men har opplevd lignende sjef selv...

Uansett: Ei venninne ble utsatt for en forferdelig sjef, spesielt i oppsigelsesperioden, og ønsket ikke å bruke henne som referanse. Da forklarte hun til det nye stedet hun søkte at det siste stedet hun jobbet var blitt utelatt pga mobbing på arbeidsplassen. Sjefen på det nye stedet hadde ingen problemer med det, da hun har jobbet flere steder, og alle disse ga gode attester.

Jeg vet ikke om jeg ville konfrontert sjefen selv, men jeg ville priset meg lykkelig for at jeg var ferdig på den arbeidsplassen!

Skrevet

WHAT?????????

Værste jeg har hørt!!!

Kunne aldri FALLE meg inn å gjøre noe sånt selv om jeg hadde mistanke om skulk. Så utrolig uprofesjonellt!

Skrevet

skjønner jo på en måte at det ikke er så allright...

Men på den andre siden så ser jeg ikke det helt store problemet. Samtidig vet man jo at det finnes noen som tar en ekstra syk dag, eller bruker sier barnet er sykt, når det ikke er det... Og det hadde jo vært fint om disse ble fanget opp tatt for skulk. Verken arbeidsgiver eller nav liker å betale for disse....

Om sjefen min hadde ringt min barnehage hadde jeg egentlig ikke brydd meg så veldig, for jeg er bare hjemme de dagene barnet virkelig er syk :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...