Gå til innhold

165 kcal i sukkerfri tyggegummi?!?!


Bee

Anbefalte innlegg

I følge Grete Roede Vektklubben er det 165 kcal i en stk sukkerfri tyggegummi - jeg holdt på å få sjokk, da jeg trodde den knapt inneholdt noen..?

Det er jo jammen meg et helt måltid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant en pakke extra som jeg kunne sjekke!

150 kcal per 100 gram sa den...puh...!

Grete Roede må ha tatt kraftig feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er alt for mye for 100 g og jeg. Er ikke mye kalorier i kunstig søtning akkurat. Er nok en feil i databasen eller systemet til vektklubben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Nei - det gjelder faktisk for 1 gram tyggis - med andre ord én tyggis!! Tror det må være en feil...

Det kan umulig stemme. Er vel heller 1 kcal i en sukkerfri tyggis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er alt for mye for 100 g og jeg. Er ikke mye kalorier i kunstig søtning akkurat. Er nok en feil i databasen eller systemet til vektklubben!

Har faktisk en pakke sølv-extra tyggis foran meg om der står det 173 kalorier per 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Har faktisk en pakke sølv-extra tyggis foran meg om der står det 173 kalorier per 100 gram.

Hehe, det hadde jeg aldri trodd, men 1 tyggis blir jo uansett ikke mange kcal. Trenger jo ikke konsumere 10 pakker heller, det kan jo ha andre uønskede effekter også :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
I følge Grete Roede Vektklubben er det 165 kcal i en stk sukkerfri tyggegummi - jeg holdt på å få sjokk, da jeg trodde den knapt inneholdt noen..?

Det er jo jammen meg et helt måltid!!

165 kcal er dessuten ikke et helt måltid, dersom du ikke mener mellomåltid da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo sånne kaloriberegninger basert på å brenne matvarene da, så for tyggis blir det vel litt feil? Man svelger jo normalt ikke tyggisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

En del tyggiser er vel søtet med sukkeralkoholer, noe som ifølge kjemilæreren min er enda mer kaloririkt enn sukker. Med andre ord så er det ikke usannsynlig at 100 g tyggis inneholder en del kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del tyggiser er vel søtet med sukkeralkoholer, noe som ifølge kjemilæreren min er enda mer kaloririkt enn sukker. Med andre ord så er det ikke usannsynlig at 100 g tyggis inneholder en del kalorier.

Men som allerede nevnt: Skal litt til for å spise 100 g tyggis. Når det gjelder Extra blir det litt over 7 pakker. Med mindre man har et fullstendig unaturlig forhold til tyggis tror jeg nok de kaloriene man evt. får i seg via tyggis vil være mindre enn målefeilen på resten av det man spiser i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk en pakke sølv-extra tyggis foran meg om der står det 173 kalorier per 100 gram.

Ja, har du sett! Sprøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om vi ikke svelger tyggisen så får vi i oss kaloriene fra den da nedbrytningen av sukker begynner allerede i munnhulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble sukkerfritt ensbetydende med kalorifritt? ;)

Viktig å huske at sukkerfritt ikke betyr kalorifritt ja :) Selv sukkerfritt godteri har endel kalorier, 220-290 per hundre gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om vi ikke svelger tyggisen så får vi i oss kaloriene fra den da nedbrytningen av sukker begynner allerede i munnhulen.

Joda, det av tyggisen som løser seg opp i munnen din får du jo i deg kaloriene av. Det som du spytter ut etterpå har jo også en brennverdi (altså kalorier), og de får du ikke i deg. Nå vet jeg ikke hvordan kaloriene er fordelt, men regner med at en god del av dem spyttes ut igjen.

Men jeg vil nesten si at de som bekymrer seg over de få kaloriene det er snakk om med et par biter tyggis til dagen har et noe usunt forhold til mat og kropp... Og ja, jeg har vært der selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som skal være forsiktig meg "sukkerfrie" tyggiser og drops, er de som går på lavkarbo.

Hvis man ser nøyere på pakken, så står det maltitol som er en sukkererstatning. Det har færre kalorier, men fortsatt høy GI, noe som gir blodsukkerstigning. Ikke så mye som vanlig sukker, men fortsatt.

Man blir neppe tjukk av noen tyggisbiter om dagen, men overdreven bruk er ikke bra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...