Gå til innhold

Mat før trening


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned ca 5 kg. Har satt av et par dager i uka til trening (aerobic og styrketrening). Noen råd til hva jeg bør spise av vanlig mat før trening for å ha passelig energi samtidig som jeg tenker på vekten? Når bør måltidet inntas før trening?

Etter trening spiser jeg et grovt knekkebrød med proteinrikt pålegg eller en Skyr. Er dette ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Øyvind_*
Jeg prøver å gå ned ca 5 kg. Har satt av et par dager i uka til trening (aerobic og styrketrening). Noen råd til hva jeg bør spise av vanlig mat før trening for å ha passelig energi samtidig som jeg tenker på vekten? Når bør måltidet inntas før trening?

Etter trening spiser jeg et grovt knekkebrød med proteinrikt pålegg eller en Skyr. Er dette ok?

Hvis det ikke har gått for lang tid siden ditt forrige måltid trenger du egentlig ikke å spise noe rett før trening. Men har det gått 2-3 timer siden sist måltid kan du hive innpå en banan rett før trening for å få litt ekstra energi. Selv om det ofte er nok å drikke vann mens du trener for å unngå energiunderskudd.

Etter trening derimot er det viktig å få i seg næring. Helst rett etterpå, innen 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene treningen, aerobic og styrke, er kl 20.30 på kvelden (egentlig alt for sent, men har ingen annen mulighet). Spiser middag rundt 16.00 så jeg må ha meg mat før trening.

Andre trening er rundt kl 15. Sist var det spinning og styrke. Spiser lunsj 11.30 og tar meg til vanlig en lettyoghurt el. frukt og litt nøtter i rundt 14.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde heller brukt noen måneder ekstra - og klart å holde vekten ved å spise litt ekstra.

jeg synes et knekkebrød er alt for lite(vet ikke hva skyr er).

det som anbefales er følgende:

- ved styrketrening bør man spise sakte karbohydrater rett før(1 time eller mindre), og ved kondisjon ca halvannen til en time før.

mengden bør være som en vanlig lunch - altså ikke middagsporsjon, og heller ikke for lite. to brødskiver eller tilsvarende er minimum for kvinner.

- etter trening skal det ikke gå mer enn en time før matinntak, da bryter du ned muskler.

enten middagsporsjon, eller kveldsmat ved sen trening.

selv hadde jeg valgt to brødskiver/en bolle havregryn eller tilsvarende.

skjønner du vil fort ned i vekt, men legg heller inn en trening ekstra i uken og bruk litt mer tid så du faktisk klarer å holde vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, her var det mye å sette seg inn i.

Det står bla at for å forbrenne fett skal man spise langsomme karbohydrater før trening. Altså ikke banan, som et annet svar i tråden anbefaler. Det står også at skal man trene kondis bør man spise 2 t før trening, styrke 1 t før.

På aerobicen trener vi kondis først og styrke etterpå. Så her blir det omvendt av hva spisingen anbefaler.

Kan jeg konkludere med at sånn ca 1,5 t før trening spiser jeg et middel måltid lavglykemisk mat feks havregrøt med cc, eller havregrøt og yoghurt?

Og umiddelbart etter trening spiser jeg noe proteinrikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye å sette seg inn i.

Det står bla at for å forbrenne fett skal man spise langsomme karbohydrater før trening. Altså ikke banan, som et annet svar i tråden anbefaler. Det står også at skal man trene kondis bør man spise 2 t før trening, styrke 1 t før.

På aerobicen trener vi kondis først og styrke etterpå. Så her blir det omvendt av hva spisingen anbefaler.

Kan jeg konkludere med at sånn ca 1,5 t før trening spiser jeg et middel måltid lavglykemisk mat feks havregrøt med cc, eller havregrøt og yoghurt?

Og umiddelbart etter trening spiser jeg noe proteinrikt?

Nei, det blir kanskje feil å spise noe proteinrikt. Leste at etter trening skal man spise mat med raske karbohydrater. Da er det greit å spise banan.

Syns det er vanskelig dette. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir kanskje feil å spise noe proteinrikt. Leste at etter trening skal man spise mat med raske karbohydrater. Da er det greit å spise banan.

Syns det er vanskelig dette. :klø:

Å fylle på lagrene etter trening med en banan, liten eske rosiner feks. er bra det!

Ang. aerobictimen så er det ikke så nøye med hvilket rekkefølge kondisjonstreningen og styrketreningen er på, ville uansett sett på dette som en kondijsonstime med mindre styrkedelen består av tung styrke med vekter, spis gjerne 1-2 timer før med mat som du nevner i 2 innlegg over. Det er mye å sette seg inn i ja, men etterhvert vil du også merke på treningen hvor viktig riktig mat før og etter trening er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trent styrke først og kondisjon etterpå. Da er du ikke "sliten" før styrketreningen og kan gi litt ekstra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere. Skal prøve å følge rådene jeg har fått.

Å fylle på lagrene etter trening med en banan, liten eske rosiner feks. er bra det!

Ang. aerobictimen så er det ikke så nøye med hvilket rekkefølge kondisjonstreningen og styrketreningen er på, ville uansett sett på dette som en kondijsonstime med mindre styrkedelen består av tung styrke med vekter, spis gjerne 1-2 timer før med mat som du nevner i 2 innlegg over. Det er mye å sette seg inn i ja, men etterhvert vil du også merke på treningen hvor viktig riktig mat før og etter trening er!

Det er bare små vekter, men mer enn tungt nok for meg. :ler:

Jeg ville trent styrke først og kondisjon etterpå. Da er du ikke "sliten" før styrketreningen og kan gi litt ekstra. :)

Vi har gruppetrening, så jeg følger instruktøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TINE har kommet med produkter til før, etter og under trening. se på www.yt.no

Jeg anbefaler mellommåltidsdrikken med banan og pasjonsfrukt, den var helt super før trening. lett å drikke, kjempegod og ga masse energi :) Finnes en YT god morgen også til før trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, dere. Skal prøve å følge rådene jeg har fått.

Det er bare små vekter, men mer enn tungt nok for meg. :ler:

Skjønner jeg godt! Jeg visste bare ikke hvilken type styrketrening det var, om det var med manualer/strikk eller vektstenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*
Oi, her var det mye å sette seg inn i.

Det står bla at for å forbrenne fett skal man spise langsomme karbohydrater før trening. Altså ikke banan, som et annet svar i tråden anbefaler. Det står også at skal man trene kondis bør man spise 2 t før trening, styrke 1 t før.

På aerobicen trener vi kondis først og styrke etterpå. Så her blir det omvendt av hva spisingen anbefaler.

Kan jeg konkludere med at sånn ca 1,5 t før trening spiser jeg et middel måltid lavglykemisk mat feks havregrøt med cc, eller havregrøt og yoghurt?

Og umiddelbart etter trening spiser jeg noe proteinrikt?

hvis du skal ned i vekt er lav gi og moderat / lavt karbo inntak veien å gå. selv spiser jeg 1-200g grønnsaker og 1-200g fet fisk 3 timer før trening, 45 min før trening 2 shotglass med kaldpresset olivenolje, liten hånd mandler og 70 g casein protein. etter trening 7-100 g casein protein. snarest etter det 1-300 g grønnsaker (gjerne gulrot, kålrabi, broccoli, blomkål, vårløk) og 2-400 g kjøttdeig eller hvit fisk.

(sikkert noen som sier disse tips er bare tull, men har mageruter, 85kg, 10x170kg i markløft rent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...