Gjest KineKine Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Hei! Jeg er for tiden en superblakk student, men har forskjellige råvarer i skapene og tenkte på å bruke dem opp nå som jeg er så blakk. Inniblant hvetemel og rugsprø har jeg en pakke med linser. Så da tenkte jeg på å lage linsesuppe, for det kan jo ikke bli dyrt. Jeg har jo alltids grønnsaker i kjøleskapet som jeg putte oppi. Det jeg trenger er en god oppskrift på linsesuppe Med ingredienser som er vanlige og forsåvidt billige! Noen tips`? HIlsen meg
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Elsker linsesuppe. Her er min halvt selvkomponerte suppe: 4 dl tørre, grønne linser 2 middels store løk 2 bokser hakkede tomater 1 laubærblad 3 kjøttbuljonger 1 l vann (spe på med mer etterhvert om du ønsker suppa tynnere) 0,5 del olivenolje, exstra virgin evt. salt og pepper Skyll linser. Hakk opp løken. Ha alt i en gryte og la det småkoke en god stund (1 time?). Dette blir en stor gryte med suppe som jeg avkjøler og setter i kjøleskapet. Der kan den stå lenge, i alle fall 5 dager. Så tar jeg bare mengden jeg vil ha i en skål og varmer det opp i mikroen. Tilsetter skinke el. om jeg vil ha kjøtt i. Jeg elsker suppa sterk, så før servering har jeg på masse chilipulver og tabasko.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 Denne pleier jeg å lage noen ganger, den er veldig god og ikke minst billig. 2 dl røde linser, eller grønne linser (men de må i såfall bløtlegges først) 1 gul løk 2-3 poteter 2-3 gulrøtter 1 ss solsikkeolje 2 ss grønnsaksbuljong salt pepper karri, spisskummin, du kan jo prøve deg fram med krydder og andre grønnsaker i tillegg hvis du har
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Man trenger ikke legge grønne linser i bløt. Jeg gjør det i alle fall aldri.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 Elsker linsesuppe. Her er min halvt selvkomponerte suppe: 4 dl tørre, grønne linser 2 middels store løk 2 bokser hakkede tomater 1 laubærblad 3 kjøttbuljonger 1 l vann (spe på med mer etterhvert om du ønsker suppa tynnere) 0,5 dl olivenolje, exstra virgin evt. salt og pepper Skyll linser. Hakk opp løken. Ha alt i en gryte og la det småkoke en god stund (1 time?). Dette blir en stor gryte med suppe som jeg avkjøler og setter i kjøleskapet. Der kan den stå lenge, i alle fall 5 dager. Så tar jeg bare mengden jeg vil ha i en skål og varmer det opp i mikroen. Tilsetter skinke el. om jeg vil ha kjøtt i. Jeg elsker suppa sterk, så før servering har jeg på masse chilipulver og tabasko. Bare en liten korreksjon.
Gjest KineKine Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Tusen Takk :) Nå har jeg kjøpt inn litt ingredienser! Spent på urfallene!
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 Linser er forsåvidt ikke hovedingrediensen, men har kommet frem til en favorittsuppe for blakke dager nå for tiden: fres hvitløk, chili, litt løk og evt ingefær i litt olje i bunnen av en gryte tilsett vann, kok opp tilsett kålrot, gulrot og røde linser evt buljong, men blir godt uten også et par laubærblader når det har kokt litt, ha evt i feks paprika om du har det, og kyllingfilet i fine skiver om du har råd, men det kan sløyfes + rikelig med vårløk eller purre som gir veldig god smak smakes til med salt og pepper, og litt tomatpure + evt andre krydder potet, gourmetløk og blomkål er eksempler på annet som fungerer bra oppi også, bare å hive oppi rester. Pølserest fungerer også. Fisk utav laubærbladene og server, gjerne med brød til.
cilipili Skrevet 6. februar 2010 #8 Skrevet 6. februar 2010 http://norwayveggie.blogspot.com/2008/09/c...entil-soup.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå