Gå til innhold

spise snø..

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare litt nysgjerrig på hva andre mener jeg :) hva syntees dere om at barna deres spiser snø?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn på fire har aldri fått lov, og blir korrigert hver gang (vi ser det). Det er fordi han ikke kan og skal ha ansvaret for selv å skille mellom gul og hvit snø, møkkete snø langs veien etc. Vi forstår også at å spise nyfalt snø på fjellet ikke er farlig...men hvor ofte er vi der? Ikke veldig ofte. Hvor ofte er vi i nærheten av vei, hvor folk har gått etc - alltid.

Så nei, her slikker vi ikke votter og spader etc - eller forsyner oss med en neve.

Skrevet

Jeg forsøker å korrigere dette hver gang jeg ser det. Men det er ikke alltid så greit.

Det skjer jo i barnehagen og andre steder også, hvor det ikke er så lett å passe på.

Når barna blir store nok til å lære forskjeller på hvor det er greit og ikke greit, så kan de jo få lære det. Men for små barn holder vi oss til regelen om at man ikke spiser snø!

Skrevet

Aldri tenkt på

Er det så farlig a`?

Skrevet

jeg syntes ikke det er så farlig jeg da.. så lenge den ikke er skitten selvfølgelig.. men de fleste barn ser jo forskjell på ren og skitten snø vell..? det gjør vertfall toåringen min :)

Skrevet

Det at det er farlig å spise snø. Er en myte

Skrevet
jeg syntes ikke det er så farlig jeg da.. så lenge den ikke er skitten selvfølgelig.. men de fleste barn ser jo forskjell på ren og skitten snø vell..? det gjør vertfall toåringen min :)

Så toåringen din ser forskjell på ren snø, og tilsynelatende ren snø som ligger på en skitten bil?

Snø som er helt ren, kan jo lett havne oppå et underlag som ikke er helt rent. (Eller votten ungen tar i snøen med er ikke helt ren. )

Men det er kanskje greit at ungene spiser sand og jord også?

Skrevet

De fleste barn spiser vel både sand og jord i løpet av oppveksten og de færreste tar skade av det. Likeså med snø, hvor mye skade gjør det?

Skrevet

er da vel ikke så farlig om de får i seg litt snø, sand, jord, grus m.m.

Kan ikke minnes at noen i min familie eller mine venner døde når vi lagde sølekaker og faktisk spiste av dem når vi var små...

klart, man stopper jo barnet om det er i ferd med å spise gul snø, men utover det så hadde jeg ikke brydd meg det minste.

Skrevet

Nei, de færreste tar skade av mark i magen eller diare og omgangsyke. Men ubehagelig er det. Og unødvendig å gå gjennom noen ganger ekstra fordi ungen har spist diverse møkk.

I tillegg er det jo en del infeksjoner man kan få i seg om man f.eks. får i seg rester av kattemøkk fra sanda på en lekeplass.

Og disse kan faktisk være farlige.

Skrevet

Ser heller ikke problemet, verken med snø, jord eller sand.

Skrevet
Nei, de færreste tar skade av mark i magen eller diare og omgangsyke. Men ubehagelig er det. Og unødvendig å gå gjennom noen ganger ekstra fordi ungen har spist diverse møkk.

I tillegg er det jo en del infeksjoner man kan få i seg om man f.eks. får i seg rester av kattemøkk fra sanda på en lekeplass.

Og disse kan faktisk være farlige.

Hvor mye mark i magen får man av å spise snø? Det er vel en myte, er det ikke?

Skrevet
Hvor mye mark i magen får man av å spise snø? Det er vel en myte, er det ikke?

Tja, jeg har forstått det sånn på andre småbarnsforeldre at det er høysesong for mark i magen nå.

Så min konklusjon er at det har noe med snøen å gjøre.

Skrevet

Har gittopp å hindre to-åringen min å spise snø. Lærer heller at de ikke skal spise snø, de ser er møkkete. Sier æsj, hver gang jeg ser neven er full av snø. Hun vet det er æsj, men blir bare hyl og skrik hvis jeg hindrer henne. Finnes så mye annet, og mye viktigere krangler vi skal ha. Bedre å gå tur med blid-jenta. ¨

Ingen mark i magen, diare eller oppkast enda.

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet
De fleste barn spiser vel både sand og jord i løpet av oppveksten og de færreste tar skade av det. Likeså med snø, hvor mye skade gjør det?

Spiste masse snø da jeg var barn, men da kun den fine, hvite snøen. Hadde aldri noen som helst problemer.

Skrevet

Jeg synes faktisk fremdeles snø er digg, jeg - men jeg holder meg til ren, hvit nysnø! :ler:

Har aldri hatt mark i magen :)

Skrevet
Så toåringen din ser forskjell på ren snø, og tilsynelatende ren snø som ligger på en skitten bil?

Snø som er helt ren, kan jo lett havne oppå et underlag som ikke er helt rent. (Eller votten ungen tar i snøen med er ikke helt ren. )

Men det er kanskje greit at ungene spiser sand og jord også?

ja toåringen min ser fint forskjell på ren snø og snø som er møkkete, er snøen veldig møkkete er den jo ikke særlig hvit lenger, å da sier han bare æsj..

selvfølgelig kasn helt hvit snø også være litt skitten, men ikke så mye at det er skadelig..

jeg ser ikke noe problem at ungen smaker på sand og jord.. troor nok han har gjort det mange ganger også..

når han begynte i bhg sa de der at de ungene som er minst syke er de som spiser mest sand ;)

Skrevet
Tja, jeg har forstått det sånn på andre småbarnsforeldre at det er høysesong for mark i magen nå.

Så min konklusjon er at det har noe med snøen å gjøre.

Og jeg hevder igjen at du er feilinformert, dette fant jeg på barnetmitt.com:

Småmark (oxuriasis eller på engelsk : "pin-worm")

Småmark er ikke sjelden i Norge, kanskje har 5-10% av barn i perioder en slik parasitt. Denne vanligste parasitten hos menneske er helt ufarlig, men kan gi kløe rundt endetarmsåpningen, svie og kløe rundt skjedeåpningen og med dette søvnforstyrrelser. Småmarken (hunnen) er ca. 1 cm lang, gulhvit og tynn som en sytråd. Den holder til i tarmen og legger opp til 10.000 mikroskopiske egg utenfor endetarmsåpningen om natta før den dør. Man kan noen ganger se den lille «sytråd-marken» ved å lyse med lommelykt og inspisere rundt endetarmsåpningen - best om kvelden litt etter leggetid. Eggene er svært motstandsyktige mot inntørking og kan overleve 2-3 uker utenfor kroppen.

Det er bare mennesker som har denne parasitten. Smitten skjer ved overføring av egg fra endetarmsområdet (klø seg bak- stikke finger i munnen=selvsmitte) eller ved at egg har festet seg på leker, mat osv. Eggene finnes IKKE spesielt i jord eller sandkasse!

Videre fant jeg, ved søk på nettet, at spolorm kan smitte gjennom inntak av avføringsrester fra hund/katt, men dette er ikke den "barneormen" de fleste småbarnsforeldre stifter bekjentskap med fra tid til annen. ;)

Skrevet

Jeg tror det skal mye til for at småbarn ikke spiser snø, sand og jord når de leker, og ser heller ikke noe galt i det. Men å lære dem å ikke spise snø langs veien (generelt ikke plukke opp diverse drit som ligger i grøfta) må man vel bare terpe på, det ville jeg gjort i hvert fall. Om de spiser snø og sand i hagen eller barnehagen hadde jeg ikke fulgt så mye med på. De må få lov å grise litt...

Skrevet

Man får da ikke mark i magen av å spise snø? Trodde det bare var en myte, jeg.

Det gjør ingenting for meg om de spiser litt nysnø, men jeg oppfordrer ikke akkurat til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...