Gå til innhold

Blir det for mye kardio?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hei her inne

Jeg driver mye kardio som trening, da jeg ønsker å kunne løpe halvmaraton til høsten. Da blir det mest fokus på det.. Dog er det flere som sier : "hva med styrketrening?" . Jo, jeg har tenkt på dette. I forbindelse med at jeg trener kondis og til løpet ønsker jeg også å gå ned i vekt, og nå har jeg både håndtak, rompe , mage og lår. Jeg tenkte at jeg kan første få ned en del i vekt, og så begynne med kardio + styrketrening når jeg har kommet ned der jeg er. Vektnedgangen er for meg ikke det viktigste her, men å komme i form.

Er det ok å kjøre mye kardio uten styrke, for så å sette det igang evt til sommeren når jeg har gått ned kilo jeg vil i tillegg har nådd målet mitt med kondisjonen? Jeg passer på å spise proteiner, fett og karbo hver dag så jeg tror ikke kostholdet mitt ville påvirket til å miste muskler.

Innspilll noen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er generelt bedre å trene en god del styrketrening hele veien under vektnedgangen, siden å kun trene kardio vil føre til en del muskeltap, selv om kostholdet er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei her inne

Jeg driver mye kardio som trening, da jeg ønsker å kunne løpe halvmaraton til høsten. Da blir det mest fokus på det.. Dog er det flere som sier : "hva med styrketrening?" . Jo, jeg har tenkt på dette. I forbindelse med at jeg trener kondis og til løpet ønsker jeg også å gå ned i vekt, og nå har jeg både håndtak, rompe , mage og lår. Jeg tenkte at jeg kan første få ned en del i vekt, og så begynne med kardio + styrketrening når jeg har kommet ned der jeg er. Vektnedgangen er for meg ikke det viktigste her, men å komme i form.

Er det ok å kjøre mye kardio uten styrke, for så å sette det igang evt til sommeren når jeg har gått ned kilo jeg vil i tillegg har nådd målet mitt med kondisjonen? Jeg passer på å spise proteiner, fett og karbo hver dag så jeg tror ikke kostholdet mitt ville påvirket til å miste muskler.

Innspilll noen ?

Det kommer an på hva som er målet ditt. Hvis målet er å komme i god form og gjøre en bra halvmaraton, så er det ikke gunstig med mye muskelmasse på overkroppen. Det beina du løper med, ikke armene antar jeg. :gjeiper: Store muskler på armene blir bare unødvendig ballast som gjør at du bruker mer energi for hver meter du løper.

Som forrige taler sa så vil du miste noe muskelmasse av å trene mye utholdenhet og lite styrke. Så lenge du ikke har noen kroniske sykdommer så er det ingen sak å få tilbake denne muskelmassen senere med styrketrening, så hvis du vil gjøre en best mulig halvmaraton bør du bare drive med utholdenhetstrening når fram til løpet. Du kan jo se om klarer å slå min tid fra Oslo Halvmaraton på 1 time og 33 minutter, hvor mange sekunder det var husker jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja er nok litt i tvil om jeg slår den =) Du må jo ha hatt en voldsom fart!

Jeg synes det er utrolig artig å se på folk som kan springe langt, og være i såpass god form at det bare er deilig å løpe, og at det føles lett og godt på kroppen etterpå.

Takker for innspill her, da tror jeg at jeg kjører på med kardio for nå, og så fikser opp litt styrketrening senere da jeg har nådd kondis-målet mitt. 1 ting av gangen : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva som er målet ditt. Hvis målet er å komme i god form og gjøre en bra halvmaraton, så er det ikke gunstig med mye muskelmasse på overkroppen. Det beina du løper med, ikke armene antar jeg. :gjeiper: Store muskler på armene blir bare unødvendig ballast som gjør at du bruker mer energi for hver meter du løper.

Som forrige taler sa så vil du miste noe muskelmasse av å trene mye utholdenhet og lite styrke. Så lenge du ikke har noen kroniske sykdommer så er det ingen sak å få tilbake denne muskelmassen senere med styrketrening, så hvis du vil gjøre en best mulig halvmaraton bør du bare drive med utholdenhetstrening når fram til løpet. Du kan jo se om klarer å slå min tid fra Oslo Halvmaraton på 1 time og 33 minutter, hvor mange sekunder det var husker jeg ikke. :)

Min utheving: Himmel, bra tid, du må være i meget god form, spesielt siden det er primært sykkel som du konkurrerer i. Impressed!

All trening på asfalt er null skuring for meg, siden jeg sliter med plantar fascitt og calcaneal bursitt. Skikkelig bæsj :(

Men til TS: du har fått mange gode råd, men jeg vil likevel ha lagt inn et par økter med stabilitetstrening/core balance i uka. Bruk av balansebrett, swiss ball og terapimaster/redcord vil kunne gi deg bedre kjernemuskulatur, bedre propriosepsjon og stabilitet i hofte-, ankel- og kneledd, samt gi en helheltig forbedret tonus i muskulaturen.

Stå på, er artig å høre om folk som setter seg mål og ikke minst at hovedpoenget er å komme i FORM. Digger det! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min utheving: Himmel, bra tid, du må være i meget god form, spesielt siden det er primært sykkel som du konkurrerer i. Impressed!

Det var nok den gangen jeg drev med løping, hadde jeg prøvd halvmaraton nå ville jeg nok endt opp på nærmere 1 time og 50 minutter. Min erfaring er at folk som er i god løpeform som regel kan gjøre det bra på sykkel, mens de som er i god sykkelform ikke gjør det spesielt bra i løping.

Men jeg savner ikke det å måtte planlegge spising og treningsøkt svært nøye for å unngå å få hold og heller ikke gå tom underveis. Når jeg sykler kan jeg dra ut og trene en snau time etter maten, uten å få noen problemer. Etterhvert har jeg også funnet ut at jeg liker sykling som konkurranseidrett bedre en løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...