Gå til innhold

Kiosker og lignende...


Gjest Gjest_Lille meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lille meg_*

Jeg har en i en god stund, gått på noe samfunnet kaller en diett.

Selv vil jeg kalle det å leve "normalt" og sunt.

Min matplan består av proteiner, sunt fett, og litt/lite karbohydrater.

Så kommer jeg inn i kioskene.

De er rene sukkerbomber, og det er sjokkerende.

Snickers, stratos, boller, brus, energidrikker (fulle av sukker), enda mer sjokolade og enda mer brus. Og ikke glem maten de har. Hvitt brød med masse smør, ost, eller pølser.

Og dette putter folk i seg hver dag?

Hvis myndighetene og annet er så livredde for alle sykdommene vi kan få, hvorfor tillater de slike kiosker?

Kunne de ikke i det minste stilt som krav at kioskene må ha like mye av det sunne, som av det usunne?

Leter jeg etter noe jeg vil spise på noen av disse kioskene blir det som å lete etter nåla i en høystakk.

Er jeg heldig finner jeg en sliten atkinsbar borti hjørnet. Er jeg heldigere ligger et en halvdød banan der også.

Skal det være slik?

Er det rart man blir plaget av sykdommer og fedme?

Kisokene burde ha navnet, "spis deg til døde", for det er det man gjør...

Og dette er lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg vet.

Det er ikke mye bra å hente i disse kioskene.

Jeg har lekt litt med tanken:

Meg: Jeg skal ha en proteinshake, med ekstra mye proteinpulver, hakkede mandler, og 10g blåbær oppi, takk. :smilbla:

Mannen bak kassa: lager dette fra bunnen av, bak kassen (som på en cafe).

Det er nesten litt ufordragelig å gå inn på noen av disse kioskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller hva med om man fikk kjøpt ferdig havregrøt bak kassa?

eller kesam med frukt i, proteinkaffe, skikkelige proteinbarer (de kan lage dette fra scratch også)........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke handle på kiosker, det er frivillig.

Opplys meg. Sist ble jeg tvunget inn på Shell av to ansatte der, som tvang i meg en baconpølse.

Jeg vil anta ts vet dette, og det vet jeg og. :roll:

Jeg handler sjeldent der.

Men det er rimelig urettferdig at dette kun er bergnet for dem som ikke eier skruppler ang. sitt eget kosthold, og som gir totalt blaffen i hva de putter i seg.

Hvis vi er på et stykke kjøring, så stopper vi heller på en butikk og kjøper med ting derfra. Frukt, grovbrød, osv.

Men jeg vil da og ha retten til å bruke kioskene... Det er ikke alltid det er like lett å finne dagligvarebutikker på gatehjørnene heller, hvis man må kjøre et stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh tenkt om det fantes sånne kiosker da du.. at det gikk an å kjøpe nope kjapt og lettvint som ikek bare er dritt...

Jeg savner å ha muligheten til å kjøpe noe på bensinstasjonen som passer inn i det jeg vil spise også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lillemeg_*
Ja, jeg vet.

Det er ikke mye bra å hente i disse kioskene.

Jeg har lekt litt med tanken:

Meg: Jeg skal ha en proteinshake, med ekstra mye proteinpulver, hakkede mandler, og 10g blåbær oppi, takk. :smilbla:

Mannen bak kassa: lager dette fra bunnen av, bak kassen (som på en cafe).

Det er nesten litt ufordragelig å gå inn på noen av disse kioskene.

Ja, hahahaha :)

Det hadde virkelig vært noe asså! :) Fikk helt sjokk når jeg kom inn på en kiosk her om dagen. Vet ikke hvorfor men fikk alt slengt i fleisen om hvos usunt det var der.

Man må ikke handle på kiosker, det er frivillig.

Veldig saklig syns jeg. de fleste vet dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lillemeg_*
Opplys meg. Sist ble jeg tvunget inn på Shell av to ansatte der, som tvang i meg en baconpølse.

Jeg vil anta ts vet dette, og det vet jeg og. :roll:

Jeg handler sjeldent der.

Men det er rimelig urettferdig at dette kun er bergnet for dem som ikke eier skruppler ang. sitt eget kosthold, og som gir totalt blaffen i hva de putter i seg.

Hvis vi er på et stykke kjøring, så stopper vi heller på en butikk og kjøper med ting derfra. Frukt, grovbrød, osv.

Men jeg vil da og ha retten til å bruke kioskene... Det er ikke alltid det er like lett å finne dagligvarebutikker på gatehjørnene heller, hvis man må kjøre et stykke.

Har det samme problemet, og kjører til jobb. 1 1/2 time.

Vet om en butikk på veien, men den har dårlig og lite utvalg. men den er bedre enn kioskene i allefall.

Åh tenkt om det fantes sånne kiosker da du.. at det gikk an å kjøpe nope kjapt og lettvint som ikek bare er dritt...

Jeg savner å ha muligheten til å kjøpe noe på bensinstasjonen som passer inn i det jeg vil spise også.

Ja. det hadde blitt dyrt men det er uansett dyrt på kiosker og bensinstasjoner.

det var shell, tror jeg som fikk inn et sunnere utvalgt.

melonbiter og diverse. kjøpte noe av dette før, også fikk de inn Luna. brød med kylling. synd at dressingen og brødet ødela hele herligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke handle på kiosker, det er frivillig.

Enig :enig: , det er nå frivillig å i det hele tatt gå inn på disse kioskene.

Om vareutvalget plager dere så veldig, så ser jeg absolutt ikke grunn til å i det hele tatt se på en av disse stedene..

Ikke ment å være frekk her altså, men det er nå ikke noe jeg hadde giddet å bruke energi på å irritere meg over..

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :enig: , det er nå frivillig å i det hele tatt gå inn på disse kioskene.

Om vareutvalget plager dere så veldig, så ser jeg absolutt ikke grunn til å i det hele tatt se på en av disse stedene..

Ikke ment å være frekk her altså, men det er nå ikke noe jeg hadde giddet å bruke energi på å irritere meg over..

Vet du, det å ønske at det fantes gode og sunne alternativer i kioskform, slik at de som er opptatt av å spise sunt, eller rett og slett ikke har så lyst på kake eller sjokolade, kan ha alternativt "kjappmat" - er det å irritere seg unødig?

Det tror jeg er det mest defensive jeg har hørt i dag i allefall... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

for meg er det en selvfølge og en klar sammenheng mellom alle kioskene med usunn mat og alle som blir overvektige.

I dagens Norge har vi (de aller fleste) svært god råd. Vi kan m.a.o. "unne oss" en kake/muffins/pølse når vi vil. Og det har vi jo veldig god anledning til fordi det finnes kiosker med allverdens fristelser overalt. Gå gjennom f.eks. Oslo S etter endt arbeidsdag, og man kan ikke unngå å se/lukte alle fristelsene (nei, ikke dermed sagt at man må gi etter).

Hadde det - som flere har påpekt - vært sunne alternativer lett tilgjengelig og godt synlig, ville det garantert gjort det lettere for mange å unngå og falle for fristelsen til å "unne seg" noe.

Det er stadig reklame for 3xboller med sjokolade til 15 kr - hvorfor er det aldri den typen tilbud f.eks. på frukt? eller grønnsaker?

Dette handler for meg ikke over å irritere meg over noe teit (det er forøvrig ikke teit at folk blir overvektige) men om hva slags byrom jeg ønsker å ha rundt meg. Og personlig syns jeg ikke noe om et byrom som består av bugnenede sukkerkiosker....

Ser at det er en egen tråd om hvorfor godteriet må stå i kassa - jeg er jo blant de som mener at det burde stått innerst og mest bortgjemt. Selv om jeg stort sett aldri røsker med meg en sjokolade i kassakøen, så vet jeg hvor lett det er, når man feks. handler på vei hjem fra jobb. Og tross alle idealer om å ikke handle når man er sulten og blabla, så skjer det med de fleste av oss i ny og ne. Og da hadde det vært greit om det sto frukt og gulrøtter der, i stedenfor lassevis med sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det å ønske at det fantes gode og sunne alternativer i kioskform, slik at de som er opptatt av å spise sunt, eller rett og slett ikke har så lyst på kake eller sjokolade, kan ha alternativt "kjappmat" - er det å irritere seg unødig?

Det tror jeg er det mest defensive jeg har hørt i dag i allefall... :klø:

Selvfølgelig er det ikke det, men kioskene er der, de vil være der og desverre er utvalget av den karakter de har, men å irritere seg over det hadde jeg ikke giddet, kun det jeg mener. Skulle laget kiosker som kun selger sunn og næringsrik mat og drikke istedenfor, men desverre så ser det ut til at mennesker til syvende og sist ønsker dette som nå selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...