Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Er i gang med å søke om å få rettet eller aller helst fjernet opplysninger fra min journal. For å få endret dem må de være "ubetenkelige ut fra allmenne hensyn". Jeg ser ikke at de opplysningene kan være viktige eller relevante for andre, men hva kan "felle" meg der? Eksempel på saker der som gjør at journalen ikke er "ubetenkelig ut fra allmenne hensyn"? Hadde blitt glad og takknemmelig for svar.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Tror det kan være veldig vanskelig å få rettet på jornalen. For min del har jeg fått flere diagnose som jeg hverken har eller har blidt undersøkt for. Alikevel får jeg den ikke fjernet. Men min nåværende fastlege har fått beskjed om at det ikke stemmer. Er litt kjedelig til tider å måtte si fra i ulike sammenheng i helseetaten selv at det er feil i jornalen. Litt ymse hvilke reaksjoner en får. Diagnosene er forresten noe en MÅ ha en mengde blodprøver og andre fysiske undersøkelser for å finne ut. Noe som aldri har blidt gjort. Er kun en feil fra en lege som ikke leste papirene skikkelig og tok ting ut av "løse luften".
Gjest Gjest_Susanne_* Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 Uff,dette hørtes ikke bra ut. Jeg har også lyst å rette på jornalen. Som 22-åring (nesten 10 år siden nå), ble jeg en gang alkoholforgiftet. Drakk to glass vin og ble plutselig veldig syk. (Jeg drikker nesten aldri). Jeg havnet deretter på legevakten og ble møtt av en svært arrogant legestudent som påstod at jeg hadde anoreksi fordi jeg var blitt så syk av så lite vin. Jeg tror det kom i journalen,fordi han spurte hva fastlegen min het og jeg var dum nok til å si det. Så sendte han et brev eller e-post. Fastlegen min har aldri nevnt dette, sikkert fordi han kjenner meg og vet at jeg ikke har anoreksi. Men: Kan det være vanskelig å få slettet en slik påstand fra journalen? Selv om dette er lenge siden er det irriterende å tenke på at det står uriktige opplysninger i journalen.
Gjest Gjest_Susanne_* Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Er i gang med å søke om å få rettet eller aller helst fjernet opplysninger fra min journal. For å få endret dem må de være "ubetenkelige ut fra allmenne hensyn". Jeg ser ikke at de opplysningene kan være viktige eller relevante for andre, men hva kan "felle" meg der? Eksempel på saker der som gjør at journalen ikke er "ubetenkelig ut fra allmenne hensyn"? Hadde blitt glad og takknemmelig for svar. Kanskje dette kan være litt til hjelp: http://www.helsetilsynet.no/templates/Arti...ks____9762.aspx
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 Det blir ikke slettet ting fr ajpurnalen fordi den som er omtalt i journalen syns det som står der et pinlig. Min venninne fikk ting endret i journalen etter rettsak, men ikke før. Forresten så betyr ikke anorexi i den medisinske verden at du har anorexia nervosa (spiseforstyrrelse), det kan bety at du har spist lite den dagen, og derfor ikke tålte alkohol bra. Når man ser hvor lett slike ord og setninger kan feiltolkes av en som ikke kjennner terminologien, så er det lett å forstå hvorfor det skal litt til å endre journalen. Det er ikke alltid at ting betyr det du tror, mye lettere hvis du spør en som vet og kan forklare det for deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå