Gå til innhold

hund over grensen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kim_*
Skrevet

heei..

jeg skal kjøpe hund i sverige en blannings valp som koster 3500kr

trenger jeg da å kjøre innom tollen jeg skal være i sverige i max en time når jeg bor rett ved grensen. skal også kjøpe av privat pers. hunden er vakisinert chipa å allt san. har hørt så mye rart om å ta hund inn i norge så håper noen som vet svaret kan hjelpe meg

mvh

kim

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=81262

der finner du nok svar :hoho:

når det er sagt, så kan jeg legge til at da vi kjøpte vår hund kjørte vi bare over til norge, ble stoppet i tolla, man de spurte ikke om hunden en gang.

de sjekket bare om vi hadde for mye røyk og sprit..

Skrevet

Det er ikke noe problem å hente hund i Sverige og du trenger ingen papirer for å ta hunden inn i Norge. I teorien har du imidlertid ikke lov til å ha med deg varer, deriblant hunder, for mer enn kr 3.000 hvis du er ute av Norge i mindre enn 24 timer uten å betale toll/mva. Grensen er kr 6.000 hvis du er ute av landet i mer enn 24 timer.

Håper bare du ikke har tenkt deg til Sverige for å hente en miniatyrblanding. De smugles til Sverige fra Øst-Europa i stor skala for å selges til naive nordmenn nettopp på grunn av de liberale reglene med hensyn på innføring av hunder fra Sverige til Norge.

Skrevet
Det er ikke noe problem å hente hund i Sverige og du trenger ingen papirer for å ta hunden inn i Norge. I teorien har du imidlertid ikke lov til å ha med deg varer, deriblant hunder, for mer enn kr 3.000 hvis du er ute av Norge i mindre enn 24 timer uten å betale toll/mva. Grensen er kr 6.000 hvis du er ute av landet i mer enn 24 timer.

Jo, man må har papirer som viser at det er den aktuelle hunden det er snakk om. Ellers kan man faktisk bli tatt for smugling.

Skrevet
Jo, man må har papirer som viser at det er den aktuelle hunden det er snakk om. Ellers kan man faktisk bli tatt for smugling.

Nei, det er ikke noe krav om kjæledyrpass eller lignende ved grensepassering mellom Norge og Sverige. Jeg frakter hund og katt og grensen ganske regelmessig og siterer mitt eget svar på, den gang, samme påstanden:

Nei, man ikke det ved grensepassering mellom Norge og Sverige. (Det er grunn til å anta at Tollvesenet i hvert fall vet hva de snakker om i denne sammenhengen...). Beveger man seg videre til f.eks. Danmark eller Finland blir imidlertid saken en helt annen, men det var ikke det trådstarter spurte om.

Har man f.eks. en hund (Eller katt) som av en eller annen grunn ikke er verken merket eller vaksinert, kan man likevel, fullt lovlig ta dyret med seg til Sverige og tilbake igjen. Har man imidlertid f.eks. en hund som ligner på en av hunderasene som er forbudt i Norge eller en av miniatyrhundrasene som det drives smuglig av via Sverige, er det selvfølgelig smart å kunne identifisere dyret som lovlig og norsk, men da holder det uansett ikke med en vaksinasjonsattest...

Katten min har f.eks. en vaksinasjonsattest, men så lenge det ikke er noe krav om merking (Hun er merket, men de færreste huskatter er det...), er den i praksis ikke verdt papiret den er skrevet på. Likevel har hun, fullt lovlig, vært fraktet frem og tilbake over grensen et utall ganger. De samme reglene er gjeldende for en hvilken som helst hund.

For oss som bor langs grensen er dette en stor fordel, men fordi det, i praksis, er "fri flyt" har noen funnet å kunne utnytte det. Desverre!

Skrevet

Hva slags blanding skal du hente ? Vi skal også nemlig hente valp og det til samme prisen :)

Vi har hentet valp i Sverige før og det var null problem .......

Har hørt at de som henter små hunder som chi oh pom til 20-30 000 kr må inn å fortolle.....og vise papirer å sånt ..........

vi bor ved grensen og er i sverige mange ganger i løpet av mnd , handler bare der , og grensen for fortolling er på 6000 kr .....under det er det bare å kjøre gjennom :)

Skrevet
Nei, det er ikke noe krav om kjæledyrpass eller lignende ved grensepassering mellom Norge og Sverige.

Vi har stoppet ved grensen til sverige og spurt. Da fikk vi til svar at vi måtte ha dokument som bekreftet at det var "riktige" hund. Vaksinasjonskort med tlf til veterinæren i Norge holdt. Dette var hos tollvesenet og ikke tull(en) ;)

Skrevet

Vi spurte ringte tollvesenet først gang vi skulle over med hund for å være på den sikre siden, og fikk beskjed om at vi ikke trengte noen papirer på hunden.

Vi reiser over til Sverige ganske ofte siden svigerfamilien bor der og aldri hatt noen problemer.

Skrevet

Vi spurte personlig. Og det var nå i sommer. Kan jo være vi bare møtte på noen vikarer uten peiling på slike regler...? Likevel tror jeg at jeg vil fortsette å ha med meg vaksinasjonskortet i tilfelle det skal bli noe spørsmål omkring eierskap. For hva gjør man dersom man står der med en rasehund og blir beskyldt for smugling? Blir så mye ekstrating med tlf til veterinær/ oppdretter osv. Har nettopp vært på kurs hvor politiet snakket om smugling. Og det skal settes større ressurser inn ved grensen pga ulovlig innførsel av dyr. Ikke bare reptiler, men også hund og katt. Nå har vi schengen avtalen (åpne grenser) og dermed er det lettere å smugle inn feks drektige tisper av miniatyrhundrase. Det er ikke måte på hvor kreative folk er i slike tilfeller. Nå blir ikke hunder kneblet og gjemt bort, nå blir hundene stelt og frisert slik at de ser ut som utstillingshunder. Da er det lettere å få de over grensene. Med falske papirer selvsagt. Men det er vanskeligere for tollerne å fatte mistanke til smugling dersom det er "vakre" hunder i rene, fine bur framfor hunder som er bundet fast... Jada, ot igjen...

Skrevet

Hei, håper du skal hente den hjemme hos oppdretter, mye rart som foregår.

Husk at du skal kjøre på rødt over tollgrensen når du har med dyr.

+ at når du kommer til Norge må registrere chippen her. (Gjøres hos veterinæren).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...