Julie Skrevet 26. mai 2004 #1 Skrevet 26. mai 2004 Hei! Da har vi vært og hilsa/sett på hannhunden til valpen, han ga et veldig solid og bra inntrykk. Lysten til å kjøpe valp ble ikke akkurat mindre.. 8) Men, oppdretteren bor i Sverige. Er det noen som vet hvordan man gjør det med papirer osv? Må man ta noen ekstra vaksinasjoner osv? Jeg er ganske grønn på den biten, så jeg er takknemlig for all info! Julie.
14062003 Skrevet 26. mai 2004 #2 Skrevet 26. mai 2004 Du trenger ikke noe ekstra vaksiner "eller sånt" for å ta en hund fra Sverige til Norge. Du trenger imidlertid å stoppe på grensa for å betale toll/moms på hundens kjøpepris. Og så skal du ha igjen den svenske momsen da...
Julie Skrevet 26. mai 2004 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2004 Takker for svar! Vet du hvor mange prosent toll det er snakk om? Julie.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #4 Skrevet 26. mai 2004 hva slags rase er det? tror ikke det har noe å si med papirer ol.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #6 Skrevet 26. mai 2004 Vi skal også kjøpe hund i Sverige. Jeg ringte og snakket med tollvesenet her i Norge og de fortalte at det var 24 % av kjøpesummen som skal betales. Men oppdretteren som vi skal kjøpe av sa at vi ikke trengte å betale moms. men stoppet vi på grensa og sa at vi hadde kjøpt hund i Sverige og ville betale moms så kom de nok ikke til å nekte. :-) En kompis av oss har også kjøpt hund i Sverige og de betalte heller ikke moms. Det har ingenting å si om man betaler med tanke på registrering i NKK etc.
14062003 Skrevet 26. mai 2004 #7 Skrevet 26. mai 2004 Jeg ringte og snakket med tollvesenet her i Norge og de fortalte at det var 24 % av kjøpesummen som skal betales. Men oppdretteren som vi skal kjøpe av sa at vi ikke trengte å betale moms. men stoppet vi på grensa og sa at vi hadde kjøpt hund i Sverige og ville betale moms så kom de nok ikke til å nekte. :-) En kompis av oss har også kjøpt hund i Sverige og de betalte heller ikke moms. Det har ingenting å si om man betaler med tanke på registrering i NKK etc. Det kalles smugling! Og dersom det blir oppdaget, koster det dyyyyrt. Og hvem vet - kanskje Tollvesenet sjekker NKKregisteret etter svenske hunder og om de er betalt moms for? Det er liksom innlysende at man har kjøpt hund i Sverige når man kommer der over grensa med et lite nurk... Den måten man kan lure seg best unna toll/moms på hunden er å lage en ekte og en fiktiv avtale. Den ekte holdes unna det norske tollvesenet. Det gjøres, men det er langt fra lovlig.
Nikki Skrevet 27. mai 2004 #8 Skrevet 27. mai 2004 Jeg skal hente min kjære lille dalmatinervalp i Sverige i september. Og jeg tok kontakt med tollvesenet i dag og de fortalte meg dette... Regler for fritak fra toll og avgifter Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt. Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land. Barn under 12 år kan ikke, toll- og avgiftsfritt ta med andre matvarer enn mineralvann, sjokolade- og sukkervarer Så man kan si at det hele kommer ann på hvor mye du betaler for hunden og hvor lenge du blir i Sverige...
14062003 Skrevet 27. mai 2004 #9 Skrevet 27. mai 2004 Så man kan si at det hele kommer ann på hvor mye du betaler for hunden og hvor lenge du blir i Sverige... Nettopp! Det som blir gjort, er at man tar en overnatting (ekte eller fiktiv) i Sverige - for å kunne ha med seg større verdier tilbake. Dokumentasjon på overnattingen er viktig om den er fiktiv. Det som også blir gjort, er at man skriver en kvittering med usann pris på voffsen. Typ 6000,- selv om man egentlig har betalt 10.000,-. Jeg anbefaler imidlertid ingen å gå på slike lurerier! Overnattingen skal være grei nok å lure Tollvesenet med, men kontrakt og pris på hunden er rimelig enkelt for Tollvesenet å finne ut at ikke er ekte. Selv om det ser slik ut ved første og andre øyekast. De har god oversikt over hva hundene er verdt - i Norge og Sverige. De får lett kontakt med folk som vet mer detaljert hva slags hund det er snakk om. For husk, du må ha bevis på hvilken hund du har med deg. Stamtavla er et veldig greit bevis på det - eller vaksinasjonsbeviset. Og med reg.nr. på hunden finner tollerne lett ut hvor hunden kommer fra (og dermed rimelig pris). Ellers kan en vrien toller påstå at du kommer fra Danmark el. - og da må hunden i karantene og dritt og møkk. Jeg tror at alle valper fra Sverige er øremerket eller chipsmerket før de leveres ut (mener SKK krever det). Da trenger du ikke noe ytterligere bevis på hvem/hva du har med deg (på to sekunder slår tollerne opp hundens rase, farge, foreldre, fødselsdato, osv.).
Julie Skrevet 27. mai 2004 Forfatter #10 Skrevet 27. mai 2004 Takk for svar alle sammen. Det er ca 50 mil å kjøre èn vei, så sjansen er stor for at vi ligger over når vi har kommet frem. Oppdretteren skal ha rundt 7200 nkr og det er jo ikke så langt unna 6000 nkr da.. Neida, fra spøk til alvor, vi får se hva vi gjør. Valpekjøpet er ikke 100% avklart ennå (men jeg håper det blir!! )
Dragoline Skrevet 28. mai 2004 #11 Skrevet 28. mai 2004 Hei. Har selv dalmatiner. Hvilket oppdrett er det du skal kjøpe den fra? Så kjekt, tipper du gleder deg kjempe masse. Herlige hunder
Nikki Skrevet 28. mai 2004 #12 Skrevet 28. mai 2004 Hei. Har selv dalmatiner. Hvilket oppdrett er det du skal kjøpe den fra? Så kjekt, tipper du gleder deg kjempe masse. Herlige hunder Hei. Vi skal kjøpe fra Kennel Jillocs og Timanka. De venter kull nå i slutten av juni så da kan vi hente valpen i begynnelsen av september. Gleder meg som et lite barn til vi får hunden. Det er utrolig herlige hunder. Har hatt dalmatiner hele livet og jeg kan ikke tenke meg et liv uten det prikkete sjarmtrollet. :-) Hvor er det du har din dalmatiner fra?
Gjest Gjest_KIM_* Skrevet 2. februar 2010 #13 Skrevet 2. februar 2010 heei.. jeg skal kjøpe hund i sverige en blannings valp som koster 3500kr trenger jeg da å kjøre innom tollen jeg skal være i sverige i max en time når jeg bor rett ved grensen. skal også kjøpe av privat pers. hunden er vakisinert chipa å allt san. har hørt så mye rart om å ta hund inn i norge så håper noen som vet svaret kan hjelpe meg mvh kim
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 3. februar 2010 #15 Skrevet 3. februar 2010 Har akkurat hentet meg hund fra Sverige. Betalte 10.000,- svenske kroner for den, og måtte betale 2.000,- på grensen. De ville se stamtavle og kjøpsavtale. Du kan sikkert snike deg over, men det er smugling, og kan bli ganske dyrt dersom du blir tatt. I forbindelse med omregistrering til Norsk Kennelklubb trengte jeg ikke å sende inn papirer for at jeg hadde betalt toll/moms.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #16 Skrevet 3. februar 2010 Jeg kjøpte valp i sverige:) Betalte ikke en shit på grensen, visste ike at man måtte det engang:P Kjørte,hentet valpen og kjørte hjem igjen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå