Gå til innhold

søtsug etter middag


Gjest Gjest_hanne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hanne_*

Jeg blir alltid så sugen på noe søtt rett etter middag, altså med en gang jeg har spist den siste biten på tallerkenen! Utrolig irriterende. Jeg prøver å gå ned et par kg, så kan ikke ty til godteri hver dag.

Hvordan kan jeg løse dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir alltid så sugen på noe søtt rett etter middag, altså med en gang jeg har spist den siste biten på tallerkenen! Utrolig irriterende. Jeg prøver å gå ned et par kg, så kan ikke ty til godteri hver dag.

Hvordan kan jeg løse dette problemet?

jeg sliter med dette selv, bare behov for noe snacks. nøtter, chips o.l . skikkelig irriterende, men nå har jeg komt langt i målet mitt. nå spiser jeg fiber knekkebrød hver dag, frukt, bær og generelt bare sundt men som metter bra.

er vanskelig, fordi jeg er vandt me å spise mye mer. men merker jeg har mye mer energi og er veldig mett etter middagen. har ikke behov for noe snacks etterpå:)

prøv kanskje å legg om kostholdet hvis du generelt spiser mye søtt. hvis du har et bra kosthold fra før av så kan du prøve å spise frukt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe alle i min familie også føler, men vi tyr desverre ofte til det usunne da :fnise: ! Her er noen alternativer til dessert du kan ha etter en middag:

1 yoghurt naturell eller en lett yoghurt med litt rosiner

1 smoothie

Fruktsalat med vaniljekesam

1 appelsin/annen frukt i biter, 1 yoghurt naturell, 1 ts honning, 5 hakkede nøtter

1 håndfull nøtter og tørket frukt

1 kopp kakao/lett-kakao

25 gram 70%sjokolade

Frossen skogsbærblanding, lett oppvarmet og servert med vaniljesaus/lett-vaniljesaus

Milkshake egner seg godt til dessert. Du kan tilsette litt iskrem hvis du vil, men bruker du frossen frukt, får du tykk og god konsistens på milkshaken likevel. Prøv for eksempel:

1 banan

2,5 dl skummet melk

1,5 dl frosne bær, for eksempel jorbær og blåbær

Her er endel "lette" desserter:

http://www.slankenett.no/oppskrifter/category.php?c=Dessert

http://www.iform.no/forum/index.php?topic=35867.0

Det er ikke noe gale å avslutte en middag med en liten dessert, det gjør det bare enklere å hive seg over snopeskålen om kvelden også!!

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise pannekaker til middag? :fnise:

Neida, men mange gode tips her. Kari Jaqueson mener man skal spise dessert hver dag, men ikke sjokoladefondant akkurat. ;)

Hva med å sette opp en ukesmeny for dessert?

Ulike typer fruktcoctails, yoghurt, kesam med noe godt i, et par kjeks av den "sunnere" typen, gresk yoghurt i små glass med et dryss av nøtter på toppen, Hjemmelagde grove scones - små selvsagt. Har du noe forberedt som står klart og er "dessert", men ikke den 100 grams sjokoladen som ligger og venter. Vel, da kan du heller glede deg til den planlagte desserten du visse før middag at du skulle ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme problemet! Jeg spiser desverre noe usunt rett etter middag hver eneste dag, selv om jeg prøver å spise sunt. Man kan alltids finne lettere desserter og sunnere varianter, men finnes det ikke en måte å helt skippe noe ekstra etter maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får også lettere søtsug dersom middagen er utelukkende salt. Ofte har jeg ikke dette hvis jeg f.eks. spiser asiatisk mat, som kan være litt bedre balansert med ulike smakstyper; søtt, salt og surt samtidig.

Prøv f.eks. å ha ovnsbakte rotfrukter til middag, med litt salt, pepper og krydder, eller litt stekt, karamellisert rødløk med en dæsj balsamico - kanskje det hjelper deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme problemet! Jeg spiser desverre noe usunt rett etter middag hver eneste dag, selv om jeg prøver å spise sunt. Man kan alltids finne lettere desserter og sunnere varianter, men finnes det ikke en måte å helt skippe noe ekstra etter maten?

Pusse tennene, tygge tyggis, ta en spasertur, ring en venn/familiemedlem, ta oppvasken med en gang, flytt deg ut av kjøkkenet og finn på noe som ikke gjør at du må inn igjen til fristelsene på en stund. Ta å drikk en kopp kaffe/te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve noen av mine favoritter...funker hver gang:)

Youghurt naurelle med en spiseskje lett jordbærsyltetøy i, Jordbær smoothie med melk og banan og litt naturen kunstig sukker, 1 kopp Options lett kakao (lilla boks i butikken).

Et annet godt tips for å forsøke å holde søtsuget unna er å dele opp måltidene dine. spis gjerne et mellommåltid mellom lunsj og middag og frokost og lunj. på den måten holder både blodsukkeret og forbrenningen seg oppe hele dagen,og søtsuget vil etter ett par uker avta veldig, og faktisk gi seg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusse tennene, tygge tyggis, ta en spasertur, ring en venn/familiemedlem, ta oppvasken med en gang, flytt deg ut av kjøkkenet og finn på noe som ikke gjør at du må inn igjen til fristelsene på en stund. Ta å drikk en kopp kaffe/te.

Enig her. Det beste en kan gjøre er å tenke på noe annet. Komme deg bort til tankene dine har glemt det ut. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heimelaga gelé på t.d. fruktjuice? Prøvde å lage gelé på blåbær (litt tidleg plukka), lime og sitron. Fungerte bra det :) Fekk brukt opp blåbærne som ikkje var særlig i smoothie også sidan ikkje alle var modne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsug kommer av at blodsukkeret er på vei ned igjen etter kjempehoppet det gjorde da dere spiste middag. Dette kommer av alle karbohydratene man finner i vanlig "norsk" middagsmat. Karbohydrater påvirker blodsukkeret, som i sin tur påvirker horomonene, og fører til sukkersug.

Dersom man kutter ut (evt kraftig ned på) karbohydratene og holder seg til fett og proteiner vil søtsuget (og de ekstra kiloene som ofte følger med ;) ) forsvinne igjen, når kroppen får tilbake sin naturlige balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar:) Skal prøve ut noe av dette!

Men spiser ikke de typiske karbohydratene (potet/pasta/ris), men likevel får jeg søtsug!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for alle svar:) Skal prøve ut noe av dette!

Men spiser ikke de typiske karbohydratene (potet/pasta/ris), men likevel får jeg søtsug!

Det er helt normalt kjære deg, jeg kjenner flere som det får enn ikke for å si det sånn..

Les litt i dette intervjuet, kanskje du kan finne litt tips å hente:

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=686

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spiser du tidligere på dagen? Jeg får dette problemet om jeg har spist lite tidligere på dagen, eller om det er veldig lenge siden forrige måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spiser du tidligere på dagen? Jeg får dette problemet om jeg har spist lite tidligere på dagen, eller om det er veldig lenge siden forrige måltid.

Samme her!! God idè å be TS liste opp mat ellers i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En stund var jeg veldig flink og tok en bit mørk sjokolade (70% kakao) med kaffen etter middagen. Det funket som bare det, tilfredsstilte søthungeren pluss at man får i seg sunt fett og antioksidanter. Men bare den ene biten da... 5 eller 10 gram mener jeg det var.

Må ta tilbake den vanen der, er ikke så flink lenger og det bærer baken preg av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsug kommer av at blodsukkeret er på vei ned igjen etter kjempehoppet det gjorde da dere spiste middag. Dette kommer av alle karbohydratene man finner i vanlig "norsk" middagsmat. Karbohydrater påvirker blodsukkeret, som i sin tur påvirker horomonene, og fører til sukkersug.

Dersom man kutter ut (evt kraftig ned på) karbohydratene og holder seg til fett og proteiner vil søtsuget (og de ekstra kiloene som ofte følger med ;) ) forsvinne igjen, når kroppen får tilbake sin naturlige balanse.

Jeg har søtsug uavhengig av blodsukkeret; med meg er det mer kulturelt betinget at jeg vil ha søtt etter middag. For f.eks. etter lunsj får jeg ikke det samme behovet, selvom jeg spiser en varm lunsj av middagsformat. Dessuten blir jeg frastøtt av tanken på søtt dersom jeg faktisk har lavt blodsukker, og vil da bare ha ordentlig mat. Hos meg er det rett og slett søtsmaken jeg vil ha, og bare etter middag. Jeg er visst ikke helt normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så snille som svarer:)

Jeg spiser

-frokost: havregrøt med syltetøy

-lunsj: 2 grove skiver med skinke/leverpostei

-Middag: Karbonadedeig/fisk/kjøtt med noe grønnsaker

-kvelds: 1-2 grove skiver med skinke/leverpostei

Så litt frukt/egg/nøtter fordelt utover dagen.

Jeg tok en skyr rett etter middag i går, og det hjalp veldig!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så snille som svarer:)

Jeg spiser

-frokost: havregrøt med syltetøy

-lunsj: 2 grove skiver med skinke/leverpostei

-Middag: Karbonadedeig/fisk/kjøtt med noe grønnsaker

-kvelds: 1-2 grove skiver med skinke/leverpostei

Så litt frukt/egg/nøtter fordelt utover dagen.

Jeg tok en skyr rett etter middag i går, og det hjalp veldig!! :)

Bra kosthold du har :enig: Utrolig flott at Skyren hjelper deg da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...