Gå til innhold

Første time hos psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan første time hos psykolog foregår?

Har akkurat bestilt min første time, og gruer meg veldig. Skal dit pga sosial angst og depresjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg lurer på hvordan første time hos psykolog foregår?

Har akkurat bestilt min første time, og gruer meg veldig. Skal dit pga sosial angst og depresjon.

Det er ikke noe skummelt. Jeg husker jeg satte med ned og hun spurte hva det var jeg ville snakke om.. jeg bare pratet og da jeg stoppet opp så spurte hun sp.:)

Skrevet
Det er ikke noe skummelt. Jeg husker jeg satte med ned og hun spurte hva det var jeg ville snakke om.. jeg bare pratet og da jeg stoppet opp så spurte hun sp.:)

Er det akkurat som en legetime? Går man rett på problemet med en gang?

Skrevet

I første timen går man stort sett "rett på" for å finne ut hva som er galt, og så prøver man å finne roten til problemene.

Men det er langt i fra som hos en vanlig lege hvor en mann i hvit frakk sitter bak en pult og ser på deg med kalde øyne. Psykologer er veldig flinke til å få deg til å slappe av og snakke, selv om du kanskje på forhånd trodde du ikke kom til å klare å si noenting.

Jeg har ihvertfall alltid sett på det som avslappende, og jeg gikk til psykolog av samme grunner som deg.

Skrevet

Jeg har ikke vært hos psykolog, men hos psykiater. Forskjellen ligger jo bare at sistnevnte først er utdannet lege.

Første time ba han meg fortelle om barndommen min og den fysiske sykdommen jeg hadde.

Det går helt sikkert veldig fint:)

Skrevet

Takk for svar :) Håper det går bra ja, og at jeg klarer å slappe av og få frem det jeg skal.

Gjest Gjest_line_*
Skrevet

Første timen jeg hadde hos psykolog ble h*n bare kjent med meg. Stilte meg spørsmål om forholdet jeg hadde til forskjellige familiemedlemmer og ellers viktige personer i livet mitt.

Skrevet

Jeg har ikke gått til psykolog, men går i terapi, ikke for det samme som deg men jeg tillater meg å svare uansett.

Første gang ble det avklart hva hovedproblemet var og jeg fikk litt generell informasjon. Så ble det til at vi har funnet ut hva jeg må jobbe med og så får jeg hjelp til måter jeg kan tilnærme meg problemstillingene på.

Det var litt skummelt i begynnelsen, men det var bare til jeg hadde kommet inn og satt meg ned. Da slappet jeg automatisk av.

Dette kommer til å gå helt fint. Masse lykke til!

Skrevet

Min første time handlet mest om hvorfor jeg var der. Jeg fortalte litt om meg og mitt liv. Også "problemet". Tiden gikk veldig fort. Hun stilte spørsmål av og til ellers satt hun bare og hørte på.

Jeg gruet meg også til første gang men tiden gikk så fort at jeg ikke tenkte noe over hvor skummelt det var. Jeg synes det var veldig enkelt å snakke.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...