Gå til innhold

Johannes- urt...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp vært på Apoteket å kjøpt meg en pakke med Johannesurt! Hva er dine erfaringer med dette legemiddelet?

Gikk for noen år siden på antidepressive cipralex/cipramil men valgte å slutte på disse ettersom jeg ikke følte de ga noe effekt. ( Gikk på de i 3 år ) Da jeg sluttet på de var konklusjonen at jeg ble bare passive av disse så har valgt å ikke noen gang begynne på SSRI preperater igjen. Kom over johannes-urt på nett å ble nyskjerrig på om dette hadde noe effekt på nedstemthet/depprisjoner

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt Johannesurt (Hypericum Stada) i 7 mnd nå, og syns det har hjulpet på humøret! Det kan ta en del uker før det virker, så ikke mist tålmodigheten...

Johannesurt er beregnet for folk med milde til moderate depresjons- og angstplager. Skal også hjelpe på lette søvnproblemer...

Urten øker visstnok nivåene av serotonin i hjernen. Dette er et stoff som gjør oss glade og oppstemte. Det er ett av de samme stoffene som antidepressive midler hjelper for...

Har man alvorlig angst og depresjon, vil det nok være nødvendig med annen medisin fra legen...

Johannesurt KAN SVEKKE virkningen av en del andre medisiner, bla. blodfortynnende medisiner, HIV-medisiner, og P-piller(!) mm. Dette står det om i bruksanvisningen. Virkestoffet i Johannesurt hindrer en del andre medisiners virkestoffer i å nå frem til cellene de skal til, fordi Johannesurt bruker samme "koblingspunkter" i kroppen...

Noen kan også bli ekstra lysømfintlige av å bruke Johannesurt...

LES BRUKSANVISNINGEN FØR DU BEGYNNER Å TA JOHANNESURT! RÅDFØR DEG MED LEGE, DERSOM DU BRUKER ANNEN MEDISIN I TILLEGG TIL JOHANNESURT!

JOHANNESURT MÅ IKKE BRUKES SAMMEN MED ANDRE ANTIDEPRESSIVE MIDLER!

Vær også OBS på at Johannesurt SVEKKER VIRKNINGEN AV P-PILLER! Dette gjelder kanskje også andre hormonelle prevensjonsmidler...Litt dumt å skulle bli uønsket gravid oppi det hele...

Jeg har tatt 1-2 kapsler om dagen... Maks 1000 mg. Det står 1 kapsel (425 mg) om dagen på pakken, men har lest at man kan øke til 1000 mg, på nettet. Lurt å trappe opp med 1 kapsel i en uke eller to, før man evt. tar 2 om dagen. Skal man slutte, lønner det seg kanskje å trappe gradvis ned.. Jeg gikk tom en uke, og syns jeg ble mer deppa igjen da, så man kan sannsynligvis ikke bare bråstoppe når man vil slutte igjen, men trappe gradvis ned over noen uker...

Johannesurt bør tas i minst 6 mnd til ett år, eller like lenge en lett/moderat depresjon ville vart uten medisiner...

Se bruksanvisningen

Dersom du leser bruksanvisningen, og fremdeles ønsker/har mulighet til å prøve Johannesurt, ønsker jeg deg lykke til!

Håper du føler det hjelper!

NB! Jeg er ikke lege eller helsepersonell, så dette blir bare mine erfaringer. Dersom noe er uklart, bør du forhøre deg med lege eller kanskje en homeopat, som kan ha greie på dette middelet...

Jeg har også lest mye om Johannesurt på nettet, men det er ikke alt som står på nettet man kan stole på... Så les bruksanvisningen og hør med lege, hvis du er usikker på noe...

Gjest Gjest_siri_*
Skrevet

Hei:)

Jeg har også nylig bynt på johannesurt, dette er min 2 dag. har valgt å ta 2 tabletter om dagen. Jeg har lest at testpersoner har tatt opptil 900mg og at det ellers ikke er blitt observert noen overdoser av bruken, så fant ut at det var trygt. Er veldig spent på å se om det fungerer!har hatt en tung periode etter eksamener før jul. Har hatt to "angstanfall" episoder, hvor jeg måtte til lege for å få roet meg ned med sobril. I ettertid har jeg til tider hatt en ekkel "uro/fengslet i min egen kropp" - aktig følelse, som har vært svært ubehagelig. Håper at Johannesurten virker snart, men er forberedt på at det kan ta litt tid.. Fortell hvordan det går med deg videre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...