Gå til innhold

Antidepressiva


Fremhevede innlegg

Skrevet

Har gått lenge nå med depresjoner. Det svinger veldig. Isolerer meg mye, sliten hele tida, alt er et ork. Letter opp når jeg er sammen med andre, men med en gang jeg kommer for meg selv faller jeg sammen og blir "tung". Sliter noe med sosial angst.

Etter at det har toppet seg veldig i forhold til ting som har skjedd på jobb, valgte jeg å ta turen til legen.

Føler meg veldig deprimert i perioder og orker ingenting. Bare ligget på sofaen hele helga, slik som de forrige 4 helgene.

Mye av årsaken til at det har blitt som det har blitt, er som nevnt - forhold på jobb.

Jeg stakk til legen i dag, gråtkvalt. Ba om medisiner. Jeg er egentlig i mot det, men akkurat nå føler jeg at jeg trenger å få et puff.

Begynner heldigvis i ny jobb snart. Til det skjer har jeg lyst til å få tilbake noe av energien min. Ser frem til ny jobb.

Men så leser jeg litt rundt på bivirknigene, blir litt i tvil.

Noen som har erfaringer? Positive/negative?

Jeg har ingen forhåpninger om at dette får meg lykkelig, er kun ute etter å komme litt opp igjen og klarer det ikke helt alene nå.

Takker for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Har gått lenge nå med depresjoner. Det svinger veldig. Isolerer meg mye, sliten hele tida, alt er et ork. Letter opp når jeg er sammen med andre, men med en gang jeg kommer for meg selv faller jeg sammen og blir "tung". Sliter noe med sosial angst.

Etter at det har toppet seg veldig i forhold til ting som har skjedd på jobb, valgte jeg å ta turen til legen.

Føler meg veldig deprimert i perioder og orker ingenting. Bare ligget på sofaen hele helga, slik som de forrige 4 helgene.

Mye av årsaken til at det har blitt som det har blitt, er som nevnt - forhold på jobb.

Jeg stakk til legen i dag, gråtkvalt. Ba om medisiner. Jeg er egentlig i mot det, men akkurat nå føler jeg at jeg trenger å få et puff.

Begynner heldigvis i ny jobb snart. Til det skjer har jeg lyst til å få tilbake noe av energien min. Ser frem til ny jobb.

Men så leser jeg litt rundt på bivirknigene, blir litt i tvil.

Noen som har erfaringer? Positive/negative?

Jeg har ingen forhåpninger om at dette får meg lykkelig, er kun ute etter å komme litt opp igjen og klarer det ikke helt alene nå.

Takker for svar :-)

Om du er i tvil, så kanskje du kan prøve å "holde ut" til du får startet i ny jobb? Ser ann om ting forandrer seg naturlig til det bedre da?

Er vel delte meninger om antidep, men har jo blitt rettet sterk kritikk og det er utarbeidet nye rundskriv på det, i forhold til at leger osv. har vært altfor slepphendte med å skrive ut antidep til personer med milde depresjoner. Samtaleterapi hos Psykolog kan jo også ha god effekt - men om du er frisk nok til å jobbe osv. er det mulig at det ikke er så lett å komme inn, ventetiden er vel uansett lang, men du kan jo få legen din til å sende en forespørsel?

En annen kjip ting med de preparatene der er jo at du må gå å spise det så lenge før man kan sjekke om de funker eller ikke. Blir jo ikke som en valium som har virkning der og da og hvor virkestoffene forsvinner ut av kroppen igjen raskt.

Alt i alt kommer det vel ann på hvor syk du er. Men om en klarer seg uten medisener er jo det bra - slippe bivirkninger, slippe å være avhengig/føle seg avhengig av det, slippe periode hvor man skal prøve å trappe ned osv. - men er man dårlig nok, kan medisinene sikkert være livsendrende i positiv forstand - nytt liv.

Uansett lykke til! :)

Endret av kristian82
Skrevet

Hei!

Det finnes en del tråder om dette på kgs forum. Ville søkt opp dem, enten bare som antidepressiva, cipralex (som er navnet på et anti-depressiva) osv. Der er det mange som har delt erfaringene sine.

En annen ting er at bivirkningene er verst de første ukene, så gir de aller fleste av dem seg.

Lykke til :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...