Gå til innhold

Siebaeos sammensurium

siebaeo

Anbefalte innlegg

:fnise: skjønner du engster deg, men bare bruk glidemiddel og start sakte så går det sikkert fint!

Ville jeg vært deg hadde jeg sagte men sikkert skivd litt på ammemarathonet. Her var det amming hver time fra 16-19 eller 17-20 når hun var litt yngre.......og da var hun som regel i seng fra 20:30 og våknet ikke før 02.

gjør du det gradvis, vil du få tilbake kvelden din tipper jeg......men dette er jo også avhengig av at dagen starter mer rundt 09 :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som Bolla sover ganske bra alene og på natten...

Hvordan fikk du til at han sov alene? Gjør han det hver kveld/natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Neytiri!

Det hjelper når man ser mønsteret i det.. :) Og ikke minst at andre har opplevd det også! :klem:

Hei Dine!

Jeg bestemte meg ganske tidlig for at han skulle sove i egen seng. Jeg husker faktisk øyeblikket jeg tenkte det.. Det er VI som bestemmer tenkte jeg! Etter å ha lest en litt pussig med lur bok som heter Babyguiden! Den ser ut som en litt merkelig roman, men var faktisk ganske lur..den handlet kort sagt om å finne en mellomting mellom total selvregulering og klokkebestemt mating. Og soving. Og det at man ikke skal lage seg den uvanen der man hele tiden må lete etter hva det er barnet nå har som favorittmat, sovetider osv. Ikke bli med på "karusellen" som man lett skaper med å "skjemme bort" barnet. Med å skjemme bort mener man vel egentlig det motsatte av å lage rutiner og faste rammer som er lettere å forholde seg til. Det er jo VI som lager alle uvanene.. Som å rugge på vogna, kjøre i søvn osv. Ofte av ren nødvendighet fordi man ikke finner andre utveier så klart, men det er ikke dumt å tenke over før man gjør ting man bare har tatt for gitt at man må, som å rugge vogna igjen. Og det er vi som må hjelpe barnet til å finne rutiner. Det er nok litt tidlig å forvente faste rutiner både for deg og meg, men jeg tror ikke det er dumt å prøve så smått innenfor barnets rammer.

Uansett, for å gjøre en kort historie enda lengre :fnise: Vi begynte å legge han i senga for seg selv med en gang vi kom hjem. I starten ble han lagt en del mens han sov, men etterhvert prøvde vi å gjøre et poeng av å venne han til å sovne av seg selv. Ikke puppe i søvn og smyyyge han i senga.

Vi gjorde senga lun og trang og i starten sov han rett og slett i bagen fordi den er mindre enn vugga. Vi la han på sia fordi det virker som han føler seg tryggere da. Gjerne med ansiktet mot kanten av senga, evt med gulpekluten eller bamsen slik at den berører nesetippen. Det roer han veldig! Kan legge han på siden i en sofa med ansiktet mot ryggen og så kroer han seg og er tydelig fornøyd.

En annen ting som er veldig lurt er å legge han med en gang han blir trøtt.. Det jeg har oppdaget i jula er at han gjerne spiser, er våken maks en time før han begynner å bli sliten, da kavar han og er litt utilpass. Da kunne vi bare legge han i bagen på et kjølig rom for seg selv og så la han seg til å sove. Det prøver jeg å ta med meg nå som jeg må snu han litt tilbake siden vi har snudd døgnet litt.. Legge han FØR han blir overtrøtt! Det er nok mye før vi har skjønt. Og ved å legge han på rommet for seg selv får han hvilt mye bedre.

Nå går jeg inn og ut av rommet stadig vekk.. håper vi får en rutine på selve legginga etterhvert. Det er bare der vi har problemer nå. Men det er jo litt tidlig.. men uansett, tror det er bedre for han sånn sov vi gjør nå, enn at han skal være overtrøtt i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har han sovet i ett fra 22.30! Fått mat og tørr bleie nå og håper han vil sove videre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! :sol:

Interessant bok du der ;) Jeg googla den og fikk mange treff på diskussjoner om den... :roll:

På meg virker det helt logisk å ha så mye rutiner som mulig fra første stund, men.. Hva tenker du om boka vs det som sies her? : http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=431295

Endret av LineGourmet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sjekke etterpå Line! Jeg leste bare halve boka og tok med meg det jeg syntes var lurt.. :sjenert::)

våkna for litt siden :nigo: Noen runder med smokkdytting i morrest, men det har jo blitt mye søvn på oss i natt!! :hoppe: Nå skal jeg se om jeg rekker spinn! Kommer an på han som ligger og spiser ;) og gliser :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres veldig lurt ut siebaeo! Du har helt rett i at det er vi foreldre som skaper rutinene, både på godt og vondt. Og det er fort gjort å ty til typiske løsninger som feks rugge på vogna, når man ikke finner en annen løsning.

Det vi har begynt med er å puppe han i søvn og smyge han i vuggen (som dere også begynte med). Vi har gjort vuggen trygg og trang med å ta håndklær rundt i kantene og laget en slags grop, for å gjøre det hele tryggere. Det virker forresten som Lilletassen liker å ligge på siden, men synes det er så vanskelig å få det til, så hvordan gjør dere det?

Og Bolla tar jo smokk, hvordan fikk dere til det? Lilletassen har prøvd to smokker, og det virker som han trenger det ift sugebehovet, men han brekker seg også virker det som, selvom smokkene er 0-3 mnder og prematursmokk.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen tips til meg ang mat? Jeg skal møte noen venninner på søndag og vi skal ha med en rett hver. Det skal være lunsj, og de andre har med: kyllingspyd og peanøttsaus, brød, aioli, salat. Og resten har ikke svart enda.

Spør deg fordi du virker så interessert i matlaging :nigo: Det må være forholdsvis enkelt, og ammevennlig :jepp: Vi blir 6 stk. Sist gang hadde jeg med vårruller, og får nok lov å ta med det igjen, for alle syntes det var veldig godt, men siden det er lunsj så blir det kanskje litt rart :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er mulig å flytte treff dagen til uka etter eller noe.....Devilina har lyst å bli med men kan ikke før 25.....og jeg kom på at jeg får jo ikke penger før da også......

bare en tanke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert bli med på treff hvis det er i starten av februar :)

Enten om dere drøyer det til da eller har det da også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg vi skal flytte det, eller ha et til :) For det var et par andre som heller ikke kunne. Hva med 3. februar istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen! :sol:

Interessant bok du der ;) Jeg googla den og fikk mange treff på diskussjoner om den... :roll:

På meg virker det helt logisk å ha så mye rutiner som mulig fra første stund, men.. Hva tenker du om boka vs det som sies her? : http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=431295

:haar: whatah***!!! :shock: Jeg har tydeligvis ikke lest hele boka nei! Huff, nå ble jeg nesten litt flau.. :sjenert: Jeg fikk i alle fall ikke noe av det som skrives om der ut av det. Jeg tok med meg tankene om å ha rutiner og trygge rammer med foreldre som lager rutinene osv, samt at man kan finnen mellomting mellom total selvregulering og klokkestyrt mating som de gjorde for noen år siden. Ved å forskyve matinger litt og litt f eks. (ikke ved å holde igjen når han er sulten altså) Men i tråden virker det jo som det oppfattes som boka vil at man skal klokkestyre..? :klø: Jeg tror ikke jeg leste SÅ feil i alle fall. Den engelske varianten hørtes jo ulovlig ut!! :dåne: Så sykt.. Og ekkelt :haar: jeg ble helt forferdet nå :sukk:

Lillegutt får mat når han ber om det altså.. :sjenert: Så egentlig er han jo helt selvregulert. Hovedpoenget jeg fikk ut av det var vel at det ofte er vi som skaper "uvanene" og at man bør være beviste på det. Og det var en slitsom kveld der lillgutt var som en klistremerke på meg i senga, og jeg leste litt i boka og tenkte at, nei, det er vi som bestemmer hvor han skal ligge om natta, og fikk nytt mot i forhold til å venne han til senga si.

Jeg syntes det var litt cheesy men overså det jeg syntes var vel "amerikansk" i måte å formulere seg på siden hun som lånte meg den anbefalte den sånn.. Skal i hvert fall ikke anbefale den videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså i frykt for å bli grisete her :sjenert:

*kremt* hvis du fremdeles ikke føler deg helt "Normal" der nede - ville jeg rett å slett ha stukket en finger oppi, for da vet du hvilket terreng du har med å gjøre når det store skal skje, og du er forberedt å kan slappe litt av..

Å stikke fingeren oppi dåsa, er vel ikke helt unaturlig - vi gjør det jo når tampongen skal inn mener jeg..

Uansett jeg tror jeg gir meg nå, før det bare blir rart... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå holder vi på med den vanlige kveldstangoen her. Inn og ut av soverommet.. Men det virker som det er bedre siden han blir så overtrøtt av å sitte oppe med meg. I går gikk det forsåvidt greit, så jeg fortsetter og ser om det blir bedre. I morrest var han skikkelig blid og virket mer uthvilt i dag enn før, så jeg håper jeg er på sporet av noe.

Vi kom oss faktisk på trening i dag! :hoppe: Peste inn døra og ba om kort til sykkeltimen. "Hvilken sykkeltime...?" sa mannen i skranken. :dåne: Hadde sett på feil dag... :roll: Men jeg fikk syklet for meg selv i 25 min og tatt styrkeøvelser på rygg, skuldre og mage så det ble en grei time. Bolla var på barnepassen og lå under en babygym da jeg kom opp. Han syntes vist det var stor stas! Så da må det kjøpes inn fort som svint.

etter det måtte jeg maratonrydde heimen før vaskedama skulle komme, og så fikse noen prospektopplysninger, dusje og mate babyen :dåne: og alt dette FØR 14.30 når vaskedama kommer. Da vil jeg helst være ute. Og så skulle jeg møte noen trillevenninner som jeg ikke har møtt babyene til enda (eller trillet med :fnise: ) så jeg kunne ikke se helt på tryne ut. Men det gikk.. :)

Kafébesøket var kjempehyggelig. Men jeg skal ikke være så mye på kafe kjenner jeg.. Føler det er stressende for Bolla..

Etter det har det vært samme løp som i går. Nå håper jeg han tar kvelden her. Jeg ga han mat og han ble skikkelig døsig og fin. Men så er det denne rapinga.. :kjefte: Som oftest er det nok å holde han oppreist og dunke han lett i ryggen, men nå var det litt vanskeligere. SOm resulterer i hikke, irritabel og våken gutt osv.. Men nå har jeg sittet med han en stund og han fant godstillinga så jeg forlot han.. Han var kjempetrøtt så håper han sovner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså i frykt for å bli grisete her :sjenert:

*kremt* hvis du fremdeles ikke føler deg helt "Normal" der nede - ville jeg rett å slett ha stukket en finger oppi, for da vet du hvilket terreng du har med å gjøre når det store skal skje, og du er forberedt å kan slappe litt av..

Å stikke fingeren oppi dåsa, er vel ikke helt unaturlig - vi gjør det jo når tampongen skal inn mener jeg..

Uansett jeg tror jeg gir meg nå, før det bare blir rart... :sjenert:

Det er nemlig det jeg har gjort... :sjenert::fnise: Og det føles litt rart :roll: Så derfor, litt nervøs for hvordan han opplever det, og litt nervøs for hvordan jeg selv vil oppleve det. :dåne:

:fnise: Måtte le litt nå

:skratte: Priceless Icing, PRICELESS!!!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her funker det å sette noe varmt oppå magen til Bumba for å stoppe hikkinga!

Ellers husker jeg hun ble stressa om vi var mye og lenge på sjoppingsenter med sterke lys eller kafe/restaurant med mye stau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen tips til meg ang mat? Jeg skal møte noen venninner på søndag og vi skal ha med en rett hver. Det skal være lunsj, og de andre har med: kyllingspyd og peanøttsaus, brød, aioli, salat. Og resten har ikke svart enda.

Spør deg fordi du virker så interessert i matlaging :nigo: Det må være forholdsvis enkelt, og ammevennlig :jepp: Vi blir 6 stk. Sist gang hadde jeg med vårruller, og får nok lov å ta med det igjen, for alle syntes det var veldig godt, men siden det er lunsj så blir det kanskje litt rart :vetikke:

Hva med dadler i bacon? Jeg synes det er nyyydelig. Og så er det superenkelt å lage. Ellers ville jeg bare kjørt på med vårrullene.. Synes ikke det er noe rart til lunsj jeg! :) Ellers så har jeg en ganske god oppskrift på kyllingsalat med thaikylling. Men det er kanskje dumt når det allerede er kyllingspyd..? Og salat :fnise:

Jeg lagde forresten en ganske god omelett med stangselleri, jordskokk og søtpotet. Kan det være noe? Sikkert god kald også. Den var laget av restegrønnsaker etter en risotto nettopp for å være ammevennlig.. :)

Mmm, nå ble jeg sulten! :sikle:

har forresten veldig lyst på oppskrift på vårruller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...