Becky1 Skrevet 6. januar 2011 #1441 Del Skrevet 6. januar 2011 Magen min går alltid ut etter den har spist . Gjorde ikke din det før? Blir insspirert av dere jeg og. Ikke til å slanke meg, men til å fortsette å være så sunn som jeg klarer og å trene det jeg klarer. Det er ikke mye, men nok til at jeg ikke føler meg helt slapp. Tror faktisk jeg skal klare å holde meg under 15 kg . Eller, ikke mye mer ihvertfall. Men uansett, nå som det er så mye fokus på trening og kosthold både her og der kan en ikke annet enn å bli påvirket. Jeg pleier alltid å dra nytte av det, uansett om jeg planer om å komme i bedre form eller ikke. Ja, jeg er fryktelig lett påvirkelig, enten det er den ene eller den andre veien Du må ha gått opp mye vann siden du gikk opp så mye? (og gikk fort ned igjen). Spiste du spesielt usundt? Det viser uansett at vektoppgang hos mor nødvendigvis ikke gir store barn. Du gikk jo langt over siden og Bolla var ikke stor. Er så redd for å få stor baby jeg skjønner du. Derfor jeg spør. Du gjør en kjempejobb med treningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honning Skrevet 6. januar 2011 #1442 Del Skrevet 6. januar 2011 Så flink du er til å trene ja, og har gått masse ned i vekt allerede!! Flink du er! Hvordan er det hos dere? Synes du dere får deltatt på det dere vil? er et sånn som du så for deg at det ville bli å bli mamma..? Jeg synes det er så naturlig nå jeg.. Og føler at jeg skal få til mitt liv som det var på magen måter, bare på en litt anderledes måte nå som M er med på det meste. Vi har ikke egentlig faste leggrutiner enda. Jeg tenker at jeg skal innføre det når vi kommer hjem fra ferie til helga. Nå legger vi han i bagen siden senga hans er i en annen etasje her jeg er nå, og vi ikke har babysitter. Så legger vi han i senga når vi legger oss selv og det funker kjempegreit. Han slår seg fint til ro alene i bag/seng så jeg håper det skal gå greit når vi kommer hjem. Han sover lengre perioder om dagen og sover stort sett fra midnatt til ca 10 med to matpauser nå. HVordan gjør dere det? Vi har også vært bestemte på å komme oss ut og finne på ting med barn, og ikke bli helt parkerte. Jeg syns at vi har vært litt treige med å komme igang med det. Det vil si, kjære finner jo på ting han, men han glemmer å spørre om jeg vil bli med, og kommer ikke på at vi skal spørre om barnevakt. Men når det gjelder ting som lillegutt kan være med på så er vi ganske flinke. Jeg finner på mye på dagtid med venner, og har kommet igang med å gå på bokklubben min igjen (som ikke er så veldig ofte). Jeg syns også at det føles veldig naturlig som mamma nå ja, bare med mye mer planlegging enn før. Det tar jo evigheter å komme seg ut døra Jeg gjorde et lite forsøk før jul med å innføre vanlige leggerutiner, altså å legge lillegutt mellom 19-21 på kvelden, men da ble vi løpende opp og ned i et par timer før han roa seg, så jeg ga opp ganske kjapt igjen. Så i det siste har vi lagt han etter han har vært våken lenge på kvelden, og det har ofte blitt i 22-23-tida, men i går fikk jeg han i seng 21:30, og i dag ble klokka 20:50, så jeg håper at det kan fortsette å bli litt tidligere nå og at det kan bli en rutine for han. Og normalt sett så spiser han to ganger fram til kl 7-8 eller noe sånt, og da er det som regel morgen for han også. Lykke til med flyturen i morgen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #1443 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Magen min går alltid ut etter den har spist. Gjorde ikke din det før? - Du må ha gått opp mye vann siden du gikk opp så mye? (og gikk fort ned igjen). Spiste du spesielt usundt? Det viser uansett at vektoppgang hos mor nødvendigvis ikke gir store barn. Du gikk jo langt over siden og Bolla var ikke stor. Er så redd for å få stor baby jeg skjønner du. Derfor jeg spør. Du gjør en kjempejobb med treningen Joda! Magen bulte ut etter mat før og! Ganske synlig og Men nå på en litt annen måte. Den blir som en litt myk bollemage nå Og henger lenger ut enn før. Naturlig nok siden den er større i normal-ikke proppfull av mat-tilstand og. Men det kommer seg! Jeg hadde MASSE vann ja! Så jo ut som en hobbit på slutten. Eller, avkommet av michelinmannen og en hobbit. Fikk dype spor av alt jeg hadde på meg. Men det har gått en del flesk og. Og det kan jeg hovedsaklig takke amming og en økt bevisthet på kostholdet for. Jeg har hele jula spist meg forsynt, men ikke stappmett f eks. Og ikke spist så mye godteri og hvitt brød. Det hjelper nok litt det og. Jeg spiser egentlig aldri spesielt usunt. Jeg er særdeles lite glad i junk og har et ganske sunt kosthold. Men det dro på litt sjokolade på slutten. Muligens var søtsuget større siden jeg var sulten. Og kjedet meg.. Spiser nesten aldri godteri ellers! Jeg tror det var aktivitetsnivået som hadde størst konsekvens for meg. Men nei, Bolla var jo en liten fyr. Men jeg tror det handler om gener jeg. Verken jeg eller pappaen var store babyer og jeg tror det skulle vært noe veldig galt med kostholdet for at det skulle gjøre store utslag. Eller svangerskapsdiabetes eller noe sånt. Så om det ikke var sånn at dere var kjempebabyer så tror jeg ikke du skal bry deg med å bekymre deg mer om det! Forresten så ble Bolla estimert til 3800 en uke før han ble født.. Så de bomma med 600 gram! Stort hode hadde han da.. Pappaen har litt stort hode. Takk for det... Men det gikk jo greit det og da. Jeg ble jo klippet for å sette sugekopp, men det var det eneste. Ikke en bitteliten rift eller noe utenom det. Nærmer seg for deg nå! Skal du være med på treff forresten?? Så flink du er til å trene ja, og har gått masse ned i vekt allerede!! Flink du er! - Det tar jo evigheter å komme seg ut døra - Lykke til med flyturen i morgen!! Jeg har jo ikke vært SÅ flink til å trene da.. Den store treningsstarten skjer i helga! Men jeg har fått til noen gåturer og litt lett trening hjemme i alle fall. Mamma er SUPERSPREK og motiverer meg litt heldigvis! Vi skulle gå en runde med hunden.. Jeg hang som et slips etter henne!! :dåne: Når jeg sier supersprek så mener jeg det. Hun har bedre fysikk og kondis enn de aller fleste av venninnene mine Lett som en fjær og ser ut som en atlet. I KNOW!! Det er helt umulig å komme seg ut før klokka er ett-to omtrent! Tok meg selv i å glede meg til M blir "normal" og våkner i 6-7 tia som andre barn.. I natt var det styr fram til nesten 4! Så sov han i ett strekk til halv 11. Auuuu!! STEINHARDE sprengte pupper! Ble litt redd for betennelse.. Hva gjør man? Pumper brystet han ikke klarer på? :klø: Det er nok vår feil at det er så seint før han tar natta.. Jeg la meg ikke før nesten 3 selv fordi jeg var sent på besøk og ville pakke litt etterpå, og i tillegg er det jo mørketid her og sikkert ikke så lett det heller. Men vi litt for ny soverekord! Vi må sikkert vente litt til med å håpe på noen rutiner. Jeg hørte her om dagen at det er noe med når søvnhormonene deres når et utviklingsstadium i 3 mnd alderen som gjør at det da er mulig å "forme" dem. Hvordan det er med for tidlig fødte i den sammenheng vet jeg forresten ikke.. Dette ble jo utrolig dårlig forklart Takk! Krysser fingrene for at det går bra.. Fikk låne en meitai som jeg skal bruke på turen. Håper han liker det. *** Nå skal jeg pakke ferdig så vi kan kose oss resten av dagen til vi skal ta flyet i kveld. Bade og stelle lillegutt så han er ren og fin. Kjære venter SÅNN på oss! Han reiste ned på mandag og har hatt det litt ensomt siden da. Han synes det er trist å være borte fra oss. Og sikkert lillegutt spesielt Håper maitaien faller i smak for lille Bolla.. Og at nesen ikke blir så tett på turen. Har litt noia for det så jeg skal kjøpe nesedråper for småttiser. Redd saltvann ikke er nok.. Nå må han våkne snart! Mamma har FULL PUPP til han!! :dåne: Endret 7. januar 2011 av siebaeo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 7. januar 2011 #1444 Del Skrevet 7. januar 2011 Bare en tanke, men har du prøvd å drippe morsmelk i nesa??? Her er saltvann ikke noe nyttig, men morsmelk derimot Håper dere får en fin tur nedover, jeg elsker jo å bære, har planer om å sy en mei tai mot sommeren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 7. januar 2011 #1445 Del Skrevet 7. januar 2011 Bare en tanke, men har du prøvd å drippe morsmelk i nesa??? Her er saltvann ikke noe nyttig, men morsmelk derimot Skulle akkurat til å skrive det samme! Skal absolutt vere det beste på sånne søte små God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 7. januar 2011 #1446 Del Skrevet 7. januar 2011 Bare innom og oppdaterer meg litt her Ha en god tur, håper flyreisen går fint Og god helg Siebaeo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 7. januar 2011 #1447 Del Skrevet 7. januar 2011 Heia! velkomen hje til lysere kvelder! Hehe Godt å være hjemme igjen tenker jeg!! Ha en fin kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky1 Skrevet 7. januar 2011 #1448 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Jeg klarer rett og slett ikke å forstå at andre mennesker ikke er godtesyke hele tiden, for det er nemlig jeg :dåne: . Ikke langt ifra ihvertfall :dåne: . Men tar det igjen på at jeg spiser lite fet mat, inget potetgull, ingen sukkerholdig brus, ingen alkohol, små måltider. Drikker heller ikke kaffe, uten at det har så mye med vekta å gjøre. Røyker heller ikke, så føler ikke at jeg er så usunn, selv om raske karbohydrater kommer til å være min uvenn Dere skulle møtes den 20.1? Har mer enn nok med å jobbe nå. Har klart kun en dag dene uka og da var jeg helt død . Tror jeg bare kan glemme å tenke på å reise til Oslo nå om dagen. Men det hadde vært veldig hyggelig Endret 7. januar 2011 av Becky1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #1449 Del Skrevet 10. januar 2011 Hei Neytiri, Ruccola, Jesse, Luremegpå og Becky! Flyturen(e) gikk kjempefint! Han sov seg atter en gang gjennom det meste og gløttet bare litt for å se hva jeg holdt på med innimellom. Meitaien fikk jeg ikke brukt før jeg kom til Gardermoen, men da var den veldig grei å ha. Skikkelig god å bære med! Den er polstret i reimene så den er utrolig stabil og god. Jeg tror jeg skal kjøpe en sånn, for den funker nok kjempefint på tur i marka når han blir større og! Må komme med et lite varsku til dere alle med babyer inni eller utapå! Pass opp for kaffe- og tekopper! Det er vist fler og fler som får brannskader pga kafekulturen vi har om dagen. Det skal så lite til før en kopp velter! Og om noen sitter på andre siden av bordet kan det renne over i en forbausende stor fart og brenne den lille som sitter på fanget eller ligger i en bag. Jeg GRØSSER av tanken! Og ble dritstressa da den lille flyverten stadig ga dama innerst på rekka påfyll med glovarm te! Nå skal jeg ut og levere noen papirer på leiligheten. Snart får vi utkast på prospektet og jeg er så SPENT! Bare to uker til visning nå.. Kjenner at jeg både gleder og gruer meg til å flytte.. Gleder meg til å få ny og stor leilighet. Gruer meg til å forlate stedet jeg har bodd i over 10 år.. Men men, det blir vel bra der og! og det er ikke SÅ langt heller. Lillegutt er stadig vanskelig å legge.. I går badet vi han, matet og la han i ni-tia. Men så våknet han etter en time og skulle ha oppmerksomhet. Det ble ny runde mat en time etter. Så holdt vi på sånn til vi la oss ved midnatt, og jeg tror ikke han sovnet ordentlig før halv ett. Da hadde han vel egentlig sovnet ved puppen før jeg la han i senga... spiste igjen i seks og så kvart over ti. jeg skal IKKE gjøre det til en ny uvane! Men kjære skulle reise bort tidlig i dag så jeg ville gjøre det så stillferdig som mulig.. Nå er jeg alene hjemme til fredag! :dåne: Håper og tror det skal gå greit. I morra skal jeg trene, og onsdag skal jeg på kino eller trene. Kommer an på filmen.. Vekta viste 61,9 i dag :klø: wassup..? jeg som har spist mer enn før i det siste. Men greit for meg Nå må jeg mate og komme meg ut for nå våkner guttebassen her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #1450 Del Skrevet 10. januar 2011 Jeg klarer rett og slett ikke å forstå at andre mennesker ikke er godtesyke hele tiden, for det er nemlig jeg :dåne: . Ikke langt ifra ihvertfall :dåne: . Men tar det igjen på at jeg spiser lite fet mat, inget potetgull, ingen sukkerholdig brus, ingen alkohol, små måltider. Drikker heller ikke kaffe, uten at det har så mye med vekta å gjøre. Røyker heller ikke, så føler ikke at jeg er så usunn, selv om raske karbohydrater kommer til å være min uvenn Dere skulle møtes den 20.1? Har mer enn nok med å jobbe nå. Har klart kun en dag dene uka og da var jeg helt død . Tror jeg bare kan glemme å tenke på å reise til Oslo nå om dagen. Men det hadde vært veldig hyggelig Synes du er veldig sunn jeg! Godtesyk eller ikke Det er jo totalen som teller! Ja, planen er den 20.1. skjønner at det blir stress for deg.. Synd at du ikke kan komme, mem vi får ta flere treff når flere av babyene har kommet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #1451 Del Skrevet 10. januar 2011 Oi, se hvem som ble 2 mnd i går!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honning Skrevet 10. januar 2011 #1452 Del Skrevet 10. januar 2011 Tok meg selv i å glede meg til M blir "normal" og våkner i 6-7 tia som andre barn.. I natt var det styr fram til nesten 4! Så sov han i ett strekk til halv 11. Auuuu!! STEINHARDE sprengte pupper! Ble litt redd for betennelse.. Hva gjør man? Pumper brystet han ikke klarer på? :klø: Det er nok vår feil at det er så seint før han tar natta.. Jeg la meg ikke før nesten 3 selv fordi jeg var sent på besøk og ville pakke litt etterpå, og i tillegg er det jo mørketid her og sikkert ikke så lett det heller. Men vi litt for ny soverekord! Vi må sikkert vente litt til med å håpe på noen rutiner. Jeg hørte her om dagen at det er noe med når søvnhormonene deres når et utviklingsstadium i 3 mnd alderen som gjør at det da er mulig å "forme" dem. Hvordan det er med for tidlig fødte i den sammenheng vet jeg forresten ikke.. Dette ble jo utrolig dårlig forklart Takk! Krysser fingrene for at det går bra.. Fikk låne en meitai som jeg skal bruke på turen. Håper han liker det. Hvordan gikk turen? Likte han meitaien? Jeg hadde nok pumpa det brystet som han ikke spiser fra, med sånn spreng ja. For du får uansett nok melk igjen til neste måltid igjen, og i tillegg ha ekstra melk i frysa Forsto hva du mente med søvnhormonene Jeg har også hørt at det skjer noe rundt 3-måneders alder, og tror at jeg kanskje må regne 3 måneder fra termin sånn ca, men er ikke helt sikker. Gutten min er 3 1/2 måned nå, så forhåpentligvis om 2-3 uker så kan det snu sakte men sikkert? Jeg gleder meg hvertfall veldig til å få litt igjen av kvelden, for nå pleier jeg alltid å legge meg rett etter lillegutt for å være litt uthvilt neste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honning Skrevet 10. januar 2011 #1453 Del Skrevet 10. januar 2011 Der kom det jo innlegg fra deg mens jeg skreiv Så bra at flyturen gikk så godt. Og det med brannskader er ikke til å tulle med nei! Det må virkelig tas på alvor. Jeg hadde aldri tilgitt megselv vet jeg... Håper leggerutinene snart faller mer på plass hos dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 10. januar 2011 #1454 Del Skrevet 10. januar 2011 Den kaffe/te regla inførte vi fra starten, INGEN som drikker varmt får være i nærheten av babyen, sånn er det bare..........svigermor rulla øyene, men det får hun jammen meg bare akseptere! ahhh jeg skal snart til å sy min egen mei tai, ønsker meg en polstra en Husk at de kan har perioder på natta hvor dem er urolig, ofte har det med økedøgn å gjøre! ellers er jeg sikker på du klarer deg fint alene med han i en uke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 10. januar 2011 #1455 Del Skrevet 10. januar 2011 Vi er også kjempestrenge på det med kaffe/te, for plutselig en dag beveger han seg mer eller fortere enn før, og så er det gjort. Klarte å tømme mange liter kokende vann over meg selv en gang, det var VONDT og jeg er heldig som ikke har noe særlig arr. Hvilket klokkeslett tenker dere å treffes og hvor? Jeg er ikke akkurat kjent i Oslo, for å si det mildt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 10. januar 2011 #1456 Del Skrevet 10. januar 2011 Er nøye med kaffe og te jeg også! Og varm mat. Fikk selv en kanne med kaffe over meg da jeg var ca ett år. Tror jeg dro i duken eller noe sånt. Har arr på låret fortsatt. Vi møtes kl 12, iril Men vi vet ikke sted enda. Blir vel sentrum et sted. vanskelig å finne et sted med plass til mange vogner Hvem flere blir med? Skriver det i boka mi også, og lager en liste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #1457 Del Skrevet 10. januar 2011 Jeg har også hørt at det skjer noe rundt 3-måneders alder, og tror at jeg kanskje må regne 3 måneder fra termin sånn ca, men er ikke helt sikker. Gutten min er 3 1/2 måned nå, så forhåpentligvis om 2-3 uker så kan det snu sakte men sikkert? Jeg gleder meg hvertfall veldig til å få litt igjen av kvelden, for nå pleier jeg alltid å legge meg rett etter lillegutt for å være litt uthvilt neste dag. Ja gutta våre er jo like gamle på en måte selv om de ble født på forskjellig tidspunkt Gleder meg til å få kvelden jeg og.. Nå er det bare inn og ut av soverommet hele kvelden Jeg lar han jo ikke gråte lenge, han klager bare til jeg hører han begynner å bli ordentlig sint, så går jeg inn. Helst før, og bare putter smokken. Men jeg lurer på når han egentlig burde bli lagt jeg :klø: Er han overtrøtt eller er det for tidlig liksom..? På dagen er det bare å legge han ned, så sover han godt av seg selv! Hvorfor ikke nå..? Nå roper han her Må vel legge meg jeg og. Er nøye med kaffe og te jeg også! Og varm mat. Fikk selv en kanne med kaffe over meg da jeg var ca ett år. Tror jeg dro i duken eller noe sånt. Har arr på låret fortsatt. Ja, ikke sant!! Jeg får helt noia av å tenke på det.. tenk å få det i ansiktet *** Nå ligger han og klager.. Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. For han gråter jo ikke egentlig. Han bare roper og klager. Og så er han stille litt. Skal jeg vente eller gå med en gang..? :klø: tror jeg må vente litt og se.. Jeg går jo som oftest inn med en gang så jeg vet ikke helt hva som skjer om han må vente litt.. huff.. den som hadde fasiten! Nei, nå må jeg gå inn tror jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 10. januar 2011 #1458 Del Skrevet 10. januar 2011 Vi er også supernøye på det med varm drikke! Blir så forbannet over folk som er uforsiktige med sikkerheten til barna sine (og andres barn!) Jeg vil også gjerne være med på treff en gang men passer ikke for meg med den 20. så det får bli neste gang Ha en god natt Siebaeo! Håper lillegutt sover lenge og godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 11. januar 2011 #1459 Del Skrevet 11. januar 2011 Det er ikke lett å vite om man skal la dem skrike litt eller ikke. Men min erfaring er at jeg har pleid å ta han for tidlig. Ofte trenger han å sutre i et par minutter før han sovner. Dersom jeg hadde tatt han opp hadde hele prossessen med å sovne tatt lenger tid, og han hadde blitt mer frustrert og overtrøtt. Etter at jeg begynte å la han gråte litt da han var 3 mnd, har alt blitt mye enklere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #1460 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg ventet nok litt for lenge i går kveld :dåne: SNAKKER om fornærmet baby som skulle vise mammaen at DETTE fant han seg ikke i.. Det høres nesten ut som han gjør seg til.. Tar gråten/klagingen opp en oktav og er litt primadonna. Litt som Mariah Carey. Mulig det bare høres sånn ut.. Han gråter jo så skjelden at jeg nesten tror han ikke har en naturlig måte å gjøre det på Jeg lot han sutre noen minutter til jeg hørte det tok seg opp. Så gikk jeg inn og satt ved han og prøvde å roe han ned. Men nå hadde han vist fått vann på hjulet og hisset seg skikkelig opp. Husker ikke helt men fikk i alle fall stelt meg selv til natt og la meg i senga. Han var fortsatt urolig og jeg ga ham litt mer mat. Men da jeg skulle legge han igjen ble han skikkelig fornærma på nytt. Sååå overtrøtt! Men ble nesten litt hysterisk og raste masse (ganske uvanlig for oss..) Så jeg tok han opp i senga og lå med ansiktet mitt i høyde med hodet hans og snakket rolig mens jeg strøk han over hodet. Omsider roet han seg. Så sovnet han en stund før han bæljet litt igjen. Da var klokka nesten ett.. Så våknet vi klokka 05.15 og han fikk mat før han sov videre, lett som bare det i vugga Ny mating klokka åtte og så ti. Så sov vi til 12... er jo ikke noe dag igjen! :dåne: Tror jeg skal prøve å ta kvelden rundt sju-åtte i dag og se om det hjelper.. Det som er sikkert er at det er FORT gjort å venne dem på sovekos i senga vår! Skulle være bestemt i går, men siden "vente-taktikken" gikk så feil og han ble så sint gikk det i vasken.. Prøver på nytt i kveld Etter det har han hatt en dupp på en time og spist og bæsjet maaasse!! Og nå nettopp prøvde han å le!! :rødme: Han kikket på flyene sine (uro) og ble superbegeistret og lagde noen rare lyder Han snakker masse nå og ser ut som han prøver å fortelle noe veldig viktig e-røø.. geeeøøøøøø-øøø-eeeøøøø.. :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå