Gå til innhold

Siebaeos sammensurium

Fremhevede innlegg

Skrevet

:fnise: ja rar nysjerrighet eller.......nei jeg har bare aldri brukt melk i maten til Bumba, verken mm eller noe annet så derfor jeg spurte........jeg har brukt kokevannet av det jeg har kokt til å få en bløtere konsistens, ellers olje .......

men bruker du da melka for næringsmessig grunn, eller for å bløte maten litt mer?

tror ikke man skal gi dem kumelk i maten så tidlig, ser ikke noe behov for det heller da det kan hindre kroppen til å ta opp jern.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker melka av samme grunn som når jeg lager mat til oss; for smak og fylde. Mm hadde jeg i starten for å blande det ut (samt gi smak). Jeg tenker at det Bolla skal spise skal smake godt, også for meg.. for jeg er jo barometeret hans nå på en måte. Men jeg skal variere litt tenker jeg. Litt ren smak og litt blandet. I dag hadde jeg så dårlig tid at jeg måtte ty til et kjøpeglass og gikk da for et som var litt enkelt. Potet, mais og kalkun fra Hipp. Det likte han helt greit og spiste en del. Så det er nok noe i å gjøre det litt mindre avansert igjen :)

Da fortsetter jeg med havrefløten! :) Marmot; når dere lager fiskeboller i hvit saus, hva slags melk bruker dere da?

Nakken hans er forøvrig friskmeldt! :hoppe: samme med hofte/bekken. Han var litt stiv i brystryggen så det må vi jobbe med. Skal få time hos fysio. Og så skal vi til en osteopat siden han er litt skeiv i skallen. Mye behandling på disse små.. :roll: Men, så fikk han jo ikke en helt naturlig start da, så litt justeringer må vel til.. Manuellterapeuten sa at om alle pasientene hans var så tålmodige som Bolla hadde dagene hans vært mye hyggeligere :rodmer: Nå hadde han jo ikke så vondt da ;) På slutten av timen måtte jeg legge han på gulvet litt og da stod han plutselig i planken på strake armer! Det har han faktisk aldri gjort før! :hoppe::ler: Så så komisk ut :fnise: Som om han måtte teste sin nyjusterte kropp. :trene:

Skrevet

Ok da skjønner jeg, ja melk er ikke mye brukt i vår matlagning, engang iblandt kokosmelk eller litt fløte.....men ja folk er forskjellige og da vil det jo reflektere i matlagningen :) Du lager jo synnsik god mat så :nigo:

Så bra han er friskmeldt da! <Husker det var så deilig følelse når Bumba ble friskmeldt! :)

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg bruker vanlig lettmelk i fiskebollesausen, men Murmel får bare bittelitt saus over potetene sine. Mindre enn ts. Moser dem lett og blander inn litt melkefritt smør, og har over bittelitt saus. Fiskebollene trekker sikkert til seg litt saus kanskje, men tror det likevel er snakk om mikroskopiske mengder.

Så bra at nakken hans var fin! :hoppe:

Skrevet

:fnise: Takk for det :sjenert: Men ja, det vil jo nødvendigvis gjenspeiles i babymaten også :jepp:

Ja, jeg ble kjempeglad! :hoppe: Litt spent på å se om Bolla virker mer fornøyd etter dagens behandling (ikke at han er så misfornøyd altså). Men i dag har han vært litt varm.. Lurer på om han kan ha hatt litt feber. Fant ikke termometeret.. :roll: Dårlig mor. Men han har virket helt fin i hele dag, men i kveld har det vært en del gråt.. Men mindre varm :klo: Flere tenner kanskje..?

Nå skal jeg gå og legge meg så jeg ikke er så trøtt imorra. Jeg MÅ få meg litt mer søvn når jeg kan. OG ikke sitte og surfe etter lamper og wallstickers til jeg blir firkantet i øynene :roll:

Sov godt mine skjønne! :klem:

Skrevet

Hehehe, god natt :klemmer: Blir oppe litt til jeg :skya:

Skrevet

Jeg bruker vanlig lettmelk i fiskebollesausen, men Murmel får bare bittelitt saus over potetene sine. Mindre enn ts. Moser dem lett og blander inn litt melkefritt smør, og har over bittelitt saus. Fiskebollene trekker sikkert til seg litt saus kanskje, men tror det likevel er snakk om mikroskopiske mengder.

Så bra at nakken hans var fin! :hoppe:

Må bare svare før jeg legger meg :fnise:

Jeg har gitt han vanlig smør jeg.. På brødet og litt i maten. Det blir jo ikke store mengdene tenkte jeg.. Jeg tenkte det var lurt å begynne veeeldig forsiktig mens han enda spiser mye mm. Og så mener jeg å ha lest at litt melk i maten (saus f eks) ikke var helt krise? :klo: Det er jo melkepulver i mme så vidt jeg har forstått?

Gleder meg til å la han smake på fiskeboller! :hoppe: Det var min absolutte favoritt da jeg var liten :rodmer:

Skrevet
:fnise: Party on Becky! :skya:
Skrevet

:fnise: Party on Becky! :skya:

Mmmmhhmmmm!! Mendet ser ut som jeg fester alene nå. Er ikek så alt for lenge siden M sovna og jeg sover like lenge som hene på morgenen som regel, så nyter litt fritid nå :jepp:

Skrevet

PS: Ser ut som jeg har blitt litt for brisen på denne festen, når du ser på alle skriveleifene i forrige innlegg :ler: Har nok kanskje litt for mye pulver i herballife-shaken jeg sitter og drikker nå :skaal:

Skrevet

Her har vi måttet avansere innen smaker på maten, lillemor er visst lei mat som smaker kjedelig. Så nå har hun spist fiskeboller i karrisaus, bacalao, kinamat og hjemmelaget mousakka.. Jo mer det smaker, desto mer fornøyd er hun. For ikke og snakke om thai curry. Ingen problemer med magen heller. Liker filosofien din om at barnematen skal smake godt. Har flere ganger brekt meg av babymat på glass..

Skrevet

Helt enig Spatula, uansett om jeg bare har 3 ingredienser(kjøtt, grønt og kanskje frukt) så krydder jeg maten, her bruke vi alt mulig fra hvitløk til chili, kurry......alt utenom salt i grunn.......ingen problem med magen her heller, men selvfølgelig krydder jeg for smak og ikke for å bare gjøre det sterkt da.

Bumba nekter middagsglass som vi har prøvd, så det gidder jeg ikke da spesielt når det koster å kaste så mye mat i forhold til hjemmelagd altså!

Gjest Marmot
Skrevet

Må bare svare før jeg legger meg :fnise:

Jeg har gitt han vanlig smør jeg.. På brødet og litt i maten. Det blir jo ikke store mengdene tenkte jeg.. Jeg tenkte det var lurt å begynne veeeldig forsiktig mens han enda spiser mye mm. Og så mener jeg å ha lest at litt melk i maten (saus f eks) ikke var helt krise? :klo: Det er jo melkepulver i mme så vidt jeg har forstått?

Jeg tenker helt likt som deg altså, eneste grunnen til at han får melkefritt smør er at det er det vi har. Det er melkepulver i både mme og grøt, så det er nok ingen krise.

Og den eneste grunnen til at de ikke skal ha melk (med mindre man har alvorlig melkeintoleranse/allergi i familien) er at melk gjør jernopptaket i kroppen vanskeligere. Passer man på å få i dem mye jern, trenger man ikke tenke så mye på det. Murmel får yoghurt han altså, sånn fra Hipp med frukt. Er fra 6 mnd.

Skrevet

Heisan! Jeg har snakket med E ang bilsete,og han sier at T er veldig fornøyd med det! Flinke til å lage mat dere. Her får T alltid mat på glass,og sånn uken har vært er jeg sjeleglad for det! Tror jeg glemte å svara dg ang wallstickers,jeg dropper det. Har handlet mye annet kjekt pä denne linken :www.linus.no

Skrevet

Off,jeg er et katastrofeområde..linusleker.no mente jeg.

Skrevet

Becky; hvordan er dagen derpå? :fnise: Synes det er superkult at noen sørger for å ha fest når de gamle går hjem (les; meg :lol: )

Spatula; så kult!! Jeg har så lyst til at Bolla skal bli matglad.. :sjenert: Men i dag hadde vi framgang igjen! Han smakte makrell i tomat og likte det, samme med jordbær (så rart.. :ler: ) Og så spiste han litt middag. Og ja, holdt på å glemme, DIGGET eggeplomme på brødet! Enig i at barnematglassene smaker UGG! blæ.. vil ikke gi det til han..

Neytiri; jeg mistenker at Bolla er glad i hvitløk! :jepp: Så jeg har ikke mistet håpet helt her.. Men basilikumen skal få stå for seg selv en stund.

Marmot; Bolla får jo grøt til frokost og kvelds så han får nok jern tror jeg. :jepp: Lurer på hvor mye melk som skal til før opptaket forringes :klo: Det må da gjelde oss og.

Luremegpå; så bra at T liker setet! Det skal sjekkes ut :jepp: Samme med nettsiden. Lov å være litt fjern.. I alle fall når man er syk :klem:

Drømmer om kake til navnedagen. Se på de her!! :daane:bursdagskake.jpg og bursdagskake.jpg

De er så fiiiine!! Jeg har lyst til å prøve med på en sånn.. Helst noe ala den blå.. Men det er sikkert ganske vanskelig.. Puuuupsiluuuure, hva tror du? :fnise:

Skrevet

Så utrolig kule kaker :hoppe: Dagen derpå var fin den, siden jeg fikk sove lenge (bortsett fra en låst nakke og en sutrete unge, men det har ingenting med :skya: å gjøre :fnise: )

Skrevet (endret)

Kjempefine kaker!! Den øverste av de to er ikke så vanskelig. Det er verre med den lilla ;) Topsy turvy er vanskelig, du trenger veldig mange kaker for at det skal se bra ut, for den må være ganske høy. Men kan hjelpe deg med den øverste hvis du vil, finne farger, og tips til hva du skal gjøre. Kan også lage pynt til deg hvis du vil. :jepp: Noe av pynten kan lages klart på forhånd.

Jeg drømmer om bursdagskake jeg da :rodmer: Tror det blir noe slikt. Håper rett bilde kom opp nå, det er en togkake det står Thomas på. Men på min skal det selvsagt stå "Goffel" :fnise: Tror jeg skal få den til.

Endret av Pupsilure
Skrevet

Pupsilure!! :klem: Du er så snill! Jeg vil veldig gjerne ha litt hjelp/pynt :sjenert: Den thommaskaka var også utrolig fin! :daane: Kanskje jeg skal lage en sånn til 1-årsdagen :hoppe:

Men da tror jeg at jeg går for en variant av den øverste. Hm! Nå lurer jeg på om jeg har funnet et tema! Samme farger og dyr som jeg tenker på rommet hans! Med fluesopper og blomster osv. Hva tror du Pupsi? Jeg må lete fram tegnesaker! :hoppe:

Men ikke akkurat nå.. For jeg sitter under en parasoll og venter på at det skal slutte å regne og tordne :fnise: Har vært på bootcamp. Det var TUNGT og deilig :) Er litt trøtt så jeg gleder meg til å komme hjem og dusje. Og lese the no cry sleep solution.. :Gjesp:

Skrevet

:fnise: Fluesoppkake.

Ja, bare å tegne, eller google. Og når du har bestemt deg for akkurat hvordan den skal se ut, så si fra, så skal jeg finne ut hva du trenger av utstyr/farger, og hva jeg kan lage klart på forhånd.

Så flink du er som har vært på trening! Har kjempedårlig samvittighet for Elixia nå... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...