Gå til innhold

Siebaeos sammensurium

siebaeo

Anbefalte innlegg

Dine: Ja, det blir nok kjempefint! Håper dere får fint vær! :jepp:

Iril: Ja, jeg hadde liksom tenkt det og. men det ble som med alle de andre tingene jeg liksom skulle gjøre.. :ler: Nå er det kontroll neste uke. Det blir spennende! :) Ny helsesøster også for vi har byttet helsestasjon.

Pusla: Hallo!! :vinke: Hyggelig at du stakk innom :klem:

Jeg tenkte starte med fruktmoser ja :jepp: Og så har jeg kjøpt noen søte isterningsbrett på IKEA for akkurat det formålet. Stjerner, fisk og noen andre former :fnise: Mor må også få hygge seg litt!

Skal rusle meg en tur i det fine været og gå innom babyshop eller var det barnas hus..? De har sikkert sånne skjeer :)

Sola kom jo fram!! :sol::hoppe: Da skal jeg komme meg ut en tur! Nå har jeg skrudd opp en hylle til badet og søppelbøtter til kjøkkenet. Da mangler jeg bare poser så er jeg klar til å resirkulere! :opplyser: Jeg får besøk i morra så jeg vurderer et bakeprosjekt.. Det er 1000 ting jeg burde gjøre her. Rydde på balkongen for eksempel! Hvis det er fint i morra kan vi sitte der ute og spise :daane: Såå deilig med balkong!

Bolla sover lengre økter nå så jeg får gjort litt av og til. Med trykk på litt :fnise: Men trening har det blitt lite av.. :sukk: Må komme inn i det igjen. Og nå med mye lengre reisevei. Det er nok bare en kneik jeg må over. Mulig jeg tar en tur i morra! Ellers så har jeg byttet trappene med noen skikkelige seige bakker. Så jeg får meg en liten økt i dag og når jeg har handlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei snuppa!

så morro dere skal begynne å gi litt smaksprøver.....får si til mannen din at man bør være litt forsiktig i starten så man kan ha under kontroll hva dem evt ikke tåler.

Har du lyst å lage maten selv så er wholesomebabyfood.com den BESTE siden jeg vet om! Der kan du se hvilken mat er god å starte med, og hvis du leter under hver og en frukt/grønnsak så kan du se hvilken vitaminer det inneholder bra med eller hva den evt er god for(mtp hard/løs mage, eller å balansere magen bra)

Avokado og banan begynnte vi med......da først banan(viktig den er moden, altså brunsvart i skallet).....så banan, og til slutt begynnte vi å blande.

er godt å starte med rene smaker for å lære dem forskjellige smakene før man blander i vei.

avokado liker jeg å blande med varmt kokt vann til en mer flytende konsistens, så fryser i isbiter :)

Blir morro når dere kommer der ut fra alle de eskene :Nikke:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, sånn der softbag? Lurer på å kjøpe en for å ha med til Hellas. Tenker på flyturen, og også der nede. Trenger å ha noe jeg kan løfte han i, og svinge litt på han for å få han til å sove. Men han er kanskje for stor? 8-9 mnd og ca 72 cm når vi er der nede. Tror du jeg får bruk for en? Og er det hard bunn i dem? Spør fordi jeg husker du kjøpte en før dere dro til Frankrike :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte å feire 100 sider i går du :sjenert:

Å neida! Dine kom innom og festa litt! :fnise: Men festen tok liksom aldri helt av.. Tror det bare var jeg og Dina som var i partyhumør :lol: Men jeg er klar for nasj jeg! :danse:

Hei snuppa!

så morro dere skal begynne å gi litt smaksprøver.....får si til mannen din at man bør være litt forsiktig i starten så man kan ha under kontroll hva dem evt ikke tåler.

Har du lyst å lage maten selv så er wholesomebabyfood.com den BESTE siden jeg vet om! Der kan du se hvilken mat er god å starte med, og hvis du leter under hver og en frukt/grønnsak så kan du se hvilken vitaminer det inneholder bra med eller hva den evt er god for(mtp hard/løs mage, eller å balansere magen bra)

Avokado og banan begynnte vi med......da først banan(viktig den er moden, altså brunsvart i skallet).....så banan, og til slutt begynnte vi å blande.

er godt å starte med rene smaker for å lære dem forskjellige smakene før man blander i vei.

avokado liker jeg å blande med varmt kokt vann til en mer flytende konsistens, så fryser i isbiter :)

Blir morro når dere kommer der ut fra alle de eskene :Nikke:

Takk for tips!! :klem: Genial side! :jepp: Men du, jeg har noen bananer som jeg har frosset. De er jo blitt helt mørke. Tror du det går for det samme eller er det "falsk modningsfarge" tror du..? :klo: Ellers er jo de klare for mosing og spising! Jeg kjøpte skjeer fra Tommi Tippee i dag som er sånn myke i tuppen. Og en supersøt matskål. Jeg har tenkt å lage maten selv ja. Men på butikken i dag MÅTTE jeg bare kjøpe to glass :fnise: En med sviskepuré og en med fersken og noe annet om jeg ikke husker helt feil. Jeg har utrolig mange søte isbitformer i silicon nå så det skal bli fine frosne figurer :fnise:

Jaaa, gleder meg til eksene er borte!! Og til treff her! :nigo: Satser på slutten av mai tror jeg :jepp: Da blir det nok fint på balkongen her!

Du, sånn der softbag? Lurer på å kjøpe en for å ha med til Hellas. Tenker på flyturen, og også der nede. Trenger å ha noe jeg kan løfte han i, og svinge litt på han for å få han til å sove. Men han er kanskje for stor? 8-9 mnd og ca 72 cm når vi er der nede. Tror du jeg får bruk for en? Og er det hard bunn i dem? Spør fordi jeg husker du kjøpte en før dere dro til Frankrike :)

Ja, vi kjøpte jo en sånn softbag. Den var fin å ha den. Mest til venting her og der. Jeg lurer på om bagen er ca 75 cm lang.. Den vi kjøpte var en Hartan-bag. Den er hard i bunnen, det er en trefiberplate som kan tas ut om man vil (men da er den jo ikke til å bære med lenger). Håndtakene er festet i to stålstag som er formet som en U. De trer man liksom i bagen slik at bunnen hviler oppi Uene og håndtakene/hempene festes i endene av Uene. Da vi gikk inn på flyet tok vi bare ut stålstagene og la dem i stellebagen. Da kunne bagen bli helt paddeflat og tar nesten ikke plass i hattehylla.

Til å svinge han litt i er den nok super! :jepp: Den kunne være åpen i ene enden trolig fordi den skal kunne brukes som fotpose :klo: Der er det litt fleks siden den brettes opp når den er lukket. Så den kan kanskje bli litt lengre enn 75 cm. Jeg skal se om jeg ikke kan få målt den. Må bare finne den først.. :fnise: Minn meg på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De softbagene fra Babycare er helt geniale å ha med på tur tror jeg :) De tar jo liten plass, er veldig lette å bære og så bonusen er jo at de er rimelige. Selger for 399kr på Babyshop :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :klem: Lurer på å kjøpe en sånn en ja :jepp: Skal uansett kjøpe noen ting fra ei på finn, og hun har en softbag også, så tror jeg kjøper den og. Babyen min er nok litt i største laget, men vi får se ;) Har oppdaget at det er helt avgjørende å ha noe å svinge han i når han skal sove og vi er borte!

Lurer forresten fælt på hvilke ekser du har på besøk :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! :ler: Ja her er det fullt av plagsomme ekser! Fikk faktisk mail fra en eks i går. Han kan bare pakke seg :fnise:

Ahh.. Akkurat da jeg skulle trykke send på en bestilling i går mistet vi nett! :kjefte: og har det fortsatt ikke. Håper de ikke har gravd opp kabelen eller noe utenfor her.. Skulle bestille en helautomatisk kaffemaskin fra Krups! :sikle: En sånn med kvern i. Skulle gjerne hatt den NÅ! :daane: Jeg bor alt for langt fra kaffebrenneriet nå.

I tillegg skulle jeg bestille garderober og fryseskap. Så utrolig mange ting å ta stilling til om dagen! :daane:

Nå har Bolla tatt første lur og jeg skal forte meg å dusje. Så skal jeg gå ned til barnehagen og skrive kontrakt! Har glemt å si det! Bolla har fått plass i deb nærmeste barnehagen fra desember!

:hoppe: Så da blir det bare en mnd å betale før han skal begynne! :)

Etter at jeg har vært i bhg kommer to venninner med medbrakt pai :sikle: for lunsj på balkongen, så blir det trilletur her oppe i solen! Hun ene har tre uker til termin så jeg kan forestille meg hva vi skal snakke om :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for barnehageplass! Var det i barnehagen på første plass?

Høres veldig koselig ut med lunch og venninner. Husk å ikke skrem den jenta for mye da, hun som har termin om 3 uker :fnise:

Kos dere skikkelig i dag :sol:

Ps. Drakk kaffe fra Kaffebrenneriet i går - nam nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med barnehageplass :hoppe: Så deilig å ha det i boks :jepp:

Håper du har hatt en fin dag med venninnene dine :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for barnehageplass :hoppe: Når er det man må begynne å betale fra? Desember og august? Eller er det ikke noe fast? (hvis du skjønte hva jeg mente. Dårlig formulert)

Er det vanskelig å finne frem til deg og parkere? Har så svær bil som er vanskelig å parkere. Veldig lyst til å komme på treff. Synes det er tryggere å dra hjem til noen. Dere er forresten hjertelig velkommen til meg og som jeg har nevnt i noen dagbøker :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!! :klem: Genial side! :jepp: Men du, jeg har noen bananer som jeg har frosset. De er jo blitt helt mørke. Tror du det går for det samme eller er det "falsk modningsfarge" tror du..? :klo: Ellers er jo de klare for mosing og spising! Jeg kjøpte skjeer fra Tommi Tippee i dag som er sånn myke i tuppen. Og en supersøt matskål. Jeg har tenkt å lage maten selv ja. Men på butikken i dag MÅTTE jeg bare kjøpe to glass :fnise: En med sviskepuré og en med fersken og noe annet om jeg ikke husker helt feil. Jeg har utrolig mange søte isbitformer i silicon nå så det skal bli fine frosne figurer :fnise:

Den siden er min rene mat bibel om dagen altså, er det noe jeg lurer på er det rett der in først før jeg titter videre.....sjeldent jeg må noen annen plass for å finne svar altså :)

Bananer og avokado blir FORT brune når man har tatt dem fra skallet.......har du moset og fryst umoden banan og den er blitt brun nå? eller er den hel og var umoden når du fryset den???

Et lite tips, IKKE frys banan/aprikoser/svisker i silikonformene fra ikea(isbitformene).....det er type mat som ikke fryser solid, men halveis hvis du skjønner, og da må du skrape den ut av ....det går men jeg synes det er litt kjedelig...så for det bruker jeg plast isbitformer.

Hva har du tenkt å begynne med? frukt, grønnsaker, grøt??

er så morro når man begynner å se reakjsonen dems...var det mannen min gledet seg mest til.....og jeg som var STRENG og ga henne ikke noe før 6 1/2 måned annet en MM :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hipp hurra for barnehageplass! Var det i barnehagen på første plass?

Høres veldig koselig ut med lunch og venninner. Husk å ikke skrem den jenta for mye da, hun som har termin om 3 uker

Kos dere skikkelig i dag

Ps. Drakk kaffe fra Kaffebrenneriet i går - nam nam nam

Det var barnehagen på førsteplass ja! :jepp: 5 min å trille hjemmefra. På vei til trikken og t-banen samt på veien når vi kjører hjem. Utrolig praktisk! Viser seg at tanta mi kjenner ei som jobber der og hun er vist veldig ålreit. I tillegg sa ei på barselgruppa mi at hun skulle søke der og!

Jeg tror vi greide å la vær å skremme henne :fnise: Vi skal møtes i morra igjen så jeg tar det som et godt tegn ;)

Vi har fått kaffemaskin!! :nigo: Så nå kan jeg servere top notch kaffe når dere kommer hit!

Gratulerer med barnehageplass Så deilig å ha det i boks

Håper du har hatt en fin dag med venninnene dine

Takk! :hoppe: Kjempedeilig å slippe å tenke på det mer!

Gratulerer med vel overstått forresten! :klem:

Hurra for barnehageplass Når er det man må begynne å betale fra? Desember og august? Eller er det ikke noe fast? (hvis du skjønte hva jeg mente. Dårlig formulert)

Er det vanskelig å finne frem til deg og parkere? Har så svær bil som er vanskelig å parkere. Veldig lyst til å komme på treff. Synes det er tryggere å dra hjem til noen. Dere er forresten hjertelig velkommen til meg og som jeg har nevnt i noen dagbøker

Man betaler fra når man har fått plass. Dere er vel garantert plass fra august neste år siden 31 august er siste frist for å bli født "innen tiden". Men dere kan godt få plass før den tid, man søker fra når man ønsker plassen så vidt jeg har forstått. Vi søkte fra august fordi vi ble rådet av noen om å gjøre det for å komme på ventelister.. Usikker på om det er vanlig. Men vi la kortene på bordet i den private barnehagen og sa vi var forberedt på å betale for en ubrukt plass fra august til januar når han skal begynne hvis det gjorde at vi fikk plassen. Men så var det noen som skulle slutte i desember i år og da får vi den plassen :)

Det er ikke vanskelig å finne fram! Jeg skal forklare når den tid kommer om du vil. Det er ikke vanskelig å parkere heller. Man parkerer langs veien og på dagtid er det veldig lite biler her. trolig bare å kjøre inn til siden. Det er jo litt "på landet" i forhold til hva jeg er vant til da :fnise: Vi kommer gjerne til deg og! :jepp:

Den siden er min rene mat bibel om dagen altså, er det noe jeg lurer på er det rett der in først før jeg titter videre.....sjeldent jeg må noen annen plass for å finne svar altså

Bananer og avokado blir FORT brune når man har tatt dem fra skallet.......har du moset og fryst umoden banan og den er blitt brun nå? eller er den hel og var umoden når du fryset den???

Et lite tips, IKKE frys banan/aprikoser/svisker i silikonformene fra ikea(isbitformene).....det er type mat som ikke fryser solid, men halveis hvis du skjønner, og da må du skrape den ut av ....det går men jeg synes det er litt kjedelig...så for det bruker jeg plast isbitformer.

Hva har du tenkt å begynne med? frukt, grønnsaker, grøt??

er så morro når man begynner å se reakjsonen dems...var det mannen min gledet seg mest til.....og jeg som var STRENG og ga henne ikke noe før 6 1/2 måned annet en MM

Bra du sa det om IKEA-formene! Da skal jeg fryse bananer og sånt i vanliger former. Men grønnsakene fryser jeg i de fine formene! :)

Jeg har frosset to litt modne hele bananer som nå er helt brune. Så da tenker jeg de er ok.

Nå har jeg begynt med et glass (klarte ikke la vær :roll: ) med banan og fersken. Og litt avokado. tenker at vi prøver litt mer med avokado i morra og så går videre til gulrot og pastinakk som jeg skal koke og mose nå. Tenker at jeg venter med grøt til han er 6 mnd i alle fall.. Han ser jo ikke ut til å trenge noe mer enn mm egentlig enda. Så jeg er mest opptatt av at han skal smake mest mulig, ikke bytte ut noen måltider. Han har til nå bare fått et par t-skjeer. Han har ikke helt forstått det der med å ikke dytte maten ut med tunga enda :ler:

Blir litt skjelden her om dagen.. Jeg synes dagene flyr. Og når kjære er hjemme prøver jeg å la vær.. Han synes det er litt teit å bruke tid på tror jeg.. Og det er jo en tidstyv denne laptopen. men nå er han bortreist i en uke igjen så da får jeg litt tid :nigo:

Bolla har hatt øyekatarr. Klarte å bli kvitt det trodde jeg, men nå er det tilbake igjen.. Lurer på om han reagerer på noe ute.. tror jeg ringer legen i morra for sikkerhetsskyld. Jeg har litt lyst til å ha kloramfenikol i hus uansett i tilfelle jeg blir smittet. Det er noe herk..

Ellers får dagene med til å lure på hva jeg skal putte i alle rommene her. Men når kjære er bortreist og vi i tillegg måtte reise til svigers rett etter vi flyttet blir det litt amputert.. Han vet at jeg er ganske lei av at han reiser bort på jobb så mye nå. Så nå tror jeg han er MYE mer forsiktig med å godta jobbreiser en tid framover. Jeg har satt ned foten.. Nå får det holde. Dette var ikke det jeg "signed up for".. Det går bra altså. Men jeg blir jo helt låst hele døgnet. Trening som jeg trodde jeg skulle få til for første gang på lenge utgikk pga øyekatarren.

Nå skal jeg kanskje bake noe.. Eller bestille masse greier på nett :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten! Hun som falt på babysvømmen viser seg å være i barselgruppa mi! Det gikk helt fint med dem! Phu.. :) De hadde bare blitt veldig redde og babyen var i kjempehumør da de kom på legevakta :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG her er jeg igjen! :ler:

Ang treff i mai!

Kan ikke dere som vil komme skrive når dere IKKE kan så ser vi når det kan klaffe for de fleste? Vi skal muligens reise bort siste uka men det er ikke avklart enda. Tenker at jeg lager en link til dette innlegget og så redigerer jeg fortløpende når noen vet :)

Sign up people! :hoppe:

Siebaeo - borte tom 4 mai

Cypress - ingen skjær i sjøen så langt

Neytiri - første uka i mai er usikker

Luremegpå - kommer på en onsdag så en fredag eller noe sånt er best

Pusla -

Pupsilure - borte 8-22 mai

Becky - 1, 20 og 25 passer ikke

Jesse -

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg synes ikke det er noe problem å lage barnematen, i begynnelsen var det fryst i isbitformer, når hun var kommet opp litt i porsjoner kjøpte jeg silikonformer på babyshopen som har 7 "begere" så jeg har fire sånne......da blir det laget mat engang i uken og fryset ned i porsjoner for hele uken. Innimellom som i dag får hun middag fra oss (fisk, poteter, brokkoli).

er bra å gi han rene smaker, derfor jeg likte å gjøre det selv...både kan du holde skikk på hva han evt ikke tåler, og de lærer seg forskjellige smakene før du begynner å blande. Vi har ikke slitt med noe untatt grøt......er nok fordi vi ikke ga vanlig grøt før mye senere, nå går den ned på høykant også.....ellers har hun likt alt jeg har laget, og jeg har tro på at det er rene smaker som har noe med det å gjøre(men det er nå bare meg, ikke alle er enige med meg der heller).

Det som er veldig godt å starte med er banan, avokado, søt potet, pære, eller eple. Husk å vente 4 dager mellom å bytte smak....da kan du være sikker på at han ikke reagerer på det du har introdusert!

Mannen min drar ut på sjøen i månedskiftet april mai, ikke 100% sikker når så første uka i mai er litt usikkert for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne komme! Tror det er mulig å gå til deg fra meg (du spurte om det for mange sider siden), men det er et godt stykke. Jeg går laaange turer om dagen, ofte rundt en mil, så jeg kan jo prøve på det. Men bil hørtes i grunn også fristende ut, siden du skrev det er lett å parkere.

Jeg vet foreløpig ikke om noen dager i mai jeg ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser at det anbefales "rene smaker". :jepp: Men på glass er det jo veldig ofte blandinger av f eks to grønnsaker.. Er det feil da? :klo: Og når man skal vente 4 dager. Vil det si at du hadde 4 smaksfrie dager da? Gjelder det alle matvarer eller noen spesielle?

Ble ikke koking av babymat i dag så i morra koker jeg søtpotet tror jeg! :)

I dag sovnet Bolla 20.45. Eller, han la seg før 19, men våknet etter omtrent 45 min og gråt. Rapet veldig, vasket gørr og dryppet øyne og litt mer mat før han la seg igjen. Han har sovnet rundt 21 i det siste, og det er ok for meg. Da våkner han 07.15 og prater høyt med seg selv i en halvtime før han sovner igjen og sover til rundt halv ni-ni. Søtingen min :rodmer:

Nå har han begynt med litt lett hyling i tillegg til all pratingen sin. Og så leker han med føttene sine og strekker armene når han ligger på magen. Men han blir fort sliten synes jeg.. Og har bare klart en dag å rulle tilbake igjen. Jeg mistenker at han har fått en låsning for han har litt banantendenser innimellom.. Og krøker seg liksom sammen ofte. Som om hodet er litt tungt :klo: Han som har vært så rett.. Så nå bestiller jeg time hos manuellterapeut.

Nå skal jeg legge meg snart. Litt kjipt å sove uten kjære på siden av meg synes jeg.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg likte bedre å lage maten selv, men Sempers(svensk merkeglass) har rene smaker i 4mnd glassene sine da. Forskjellen er at du har ingen konserveringsmiddel i mat du lager selv.

Nei altså 4dager regelen er vel kanskje ikke noe alle bruker, men du kan gi han en mat i 4 dager og hvis du merker ikke noe reaksjon(allergisk), eller magevondt så kan du gi den videre eller begynne med neste smak.

Vi begynnte med banan, jeg ga det faktisk i 2 uker før vi begynnte på noe videre, da fikk hun avokado i en uke, så fikk hun søt potet i en uke......så begynnte jeg å gi litt avokado etterfulgt av banan, så blandet jeg den og da var vi på to måltider.....avokado/banan og søt potet til middag.............ihvertfall sånn vi startet.

uff ikke morro med øyekatar, det fikk Bumba når hun var nyfødt, var vel tårekanalene som var tette hos henne den gang.

hva mener du med at han banantendenser :klo: uff ikke bra hvis han har låsninger, og manuell terapaut er jo gratis for de små, så greit å få det sjekket!

legge seg uten mann ved siden av seg, ja den høres kjent ut :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...