Gå til innhold

Siebaeos sammensurium

siebaeo

Anbefalte innlegg

Hvis jeg later som jeg fikk mens den dagen jeg trodde jeg skulle få den, og ikke to dager etter skal jeg ha el på torsdag.. Kanskje det stemmer da :klo: Får bare kjøre på i alle fall! :daane: I så fall har vi "mistet" to dager" :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Murmel; gikk det over etterhvert, eller hva gjør dere i hverdagen?

Han fikk lactulose i flaska si (fikk Nutramigen, som er mme for barn som ikke tåler kumelk) i nesten et halvt år før han ble helt bra igjen, men det hjalp betraktelig å kutte ut melk. Nå lever han helt melkefritt (hos meg i hvert fall, pappaen hans er jo et kapitel for seg selv) og da går det fint.

EL-testen din er positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den EL-testen så ganske så positiv ut ja, men jeg har virkelig ikke peiling på dette ;)

God bedring til bolla, det må være ubehagelig med forstoppelse for en sånn liten kropp :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Bolla!

Stenfrukter flest bruker være lakserende, så alt fra epler, pærer, mango, melon osv er bra for å få fart på sakene. Om han er såpass forstoppet at sånne saker ikke hjelper ville jeg ikke nølt med en tur til legen. MYE vann, og bytt ut vanlig melk.........jeg er ikke glad i å gi vanlig melk til snuppa for hun blir ofte hard. I bhg får hun maks to glass dagen, ellers er det vann/havremelk hjemme

Den EL testen i mine øynes så ganske så positiv ut altsåå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt sms til kjære om å ringe så snart han lander og prøve å få kjøpt laktulose! Tenkte også at kanskje flaska hans i barnehagen ikke har store nok hull.. Jeg må bytte den I MORGEN! Eller.. han skal vel være hjemme egentlig. Uansett om han blir bra eller ikke.. pga feber og oppkast.

Får sende sms til kjære om å fyre opp raketten og da! :fnise: ååååeeehh!! Håper vi ikke er for seine! Har merket økt slimmengde og at det er seigt, men trodde ikke det var helt riktig enda. Kryss fingrene da damer.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bananer kuttes! Han som elsker bananer.. :( Mye bananer og melk på menyen har vel ikke akkurat vært bra for han.

pusla: takk! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest på Pernille.info om sekret. Og jeg har vist elslim på gang! Kanduvennligstkommehjemsnartkjære?? :kyss::humpe::5::sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den el-testen så veldig nær ved å være positiv ut ja!

Huff, forstoppelse er slitsomt. Vi sliter med det samme her om dagen faktisk. Tror det kom av at hun er så himla glad i melk, hun tømmer lett to flasker om kvelden, og det er jo en halv liter bare der.. Så den har vi måttet vanne ut, blander ca 50/50 med vann. Det merker hun heldigvis ikke. :) I tillegg har vi kuttet ut banan, som visst også kan være litt drygt for magen. Jeg glemte meg litt og ga henne banan igjen i går og i dag på vei hjem fra bhg, og det resulterte i null bæsj i går og en knallhard liten klump i dag. Beklager details... :fnise:

Endret av cypress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver så tregt på mobilen at jeg ser du allerede har notert deg banantrikset ja.. ;) Jeg begynte å taste før du hadde fått noen svar på innlegget med bildet. :fnise:

Endret av cypress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, en halv liter melk ja! Det er mye! Men lurt å blande ut med vann.. Jeg er usikker på hvor strengt man skal kutte melken før man vet at den er synderen.. For om vi bruker dulkolaks samtidig som vi kutter melka er det jo vanskelig å vite hva som gjør hva :klo: Men nå er vel første pri er jo at han får normal mage igjen. Og så finne varige løsninger. Så det å vanne ut melka har hjulpet da altså? (i tillegg til bananen ;) ) Det er utrolig kjedelig om den må ut av kostholdet altså :daane: Men det er vel sikkert bare for en periode.

:fnise: det kvalifiserer som treeegt svar. men bedre sent enn aldri! :jepp:

Synes forøvrig den eltesten ser veldig positiv ut selv.. blir spennende å se hvordan den ser ut i morra. Og jeg som holdt på å hoppe over i dag siden jeg trodde kanskje søndag var dagen, og jeg ikke har nok eltester igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke sikkert det er melka, men om du tror det bør du kutte den helt ut (og det betyr ikke melk i mat heller, så det er veldig kjipt) i minst to uker. Når forstoppelsen har gitt seg, kan du prøve å gjeninføre melk, da merker du det i løpet av noen dager om det er melken som er problemet. Murmel og jeg har levd melkefritt et år snart, og det er forferdelig kjedelig. Jeg er så lei at jeg nesten vil grine litt, men det er jo bare sånn det er. Så for deres del håper jeg det ikke er melka han reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stakkars deg Murmel, det høres skikkelig vanskelig og kjedelig ut å leve helt melkefritt!!

Når jeg henter A i bhg er hun alltid så sulten.Hun har vent seg til at jeg har noe mat til henne i vesken min, så hun kaster seg over den og roper "Nan nan! Nan nan!!" som først betød banan, men nå brukes for all slags mat hun har lyst på. (Nam nam kanskje?) Så i stedet for banan har jeg nå med en liten boks med svisker, eller en pære. Det funker!: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, melkefritt er kjipt. Det verste er at alt må lages fra bunnen, jeg savner å stikke innom butikken og kjøpte fiskekaker og gå hjem og servere middag. Og det finnes ingen gode erstatninger for ost, så alt som skal gratineres har vi sluttet å spise. Men det er nok verst for barnet, i går hadde de laget kakao i barnehagen, og ingen hadde tenkt på at man faktisk kan lage kakao med havremelk, så han fikk ikke og var så lei seg. :cry3: Til slutt hadde de kokt havregrøt til ham og da ble han glad igjen fordi han fikk noe ingen andre fikk, men det tar nok ikke så veldig lang tid før han skjønner at kakao er mye bedre enn havregrøt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er "anaan" veldig populært også.. :sukk: Men nå var vi på butikken og kjøpte plommer og druer (?), usikker på det siste er bra..? Jeg klarte jo å parkere vogna omtrent oppi bananhaugen :roll: Men det gikk bra :fnise: Så kjøpte jeg havremelk og laktulose. Dama på apoteket var veldig opptatt av at jeg måtte ringe legen for å høre først (siden det står på flaska). Så jeg bør nok gjøre det.. Nå tenkte jeg tjuvstarte litt og gi han en flaske med havremelk og en dose laktulose da han maste om drikke og ikke ville sove. Men da jeg kom tilbake med flaska hadde han sovnet alikevel :rodmer:

Han er nok ikke SÅ forstoppet som jeg trodde. Men nok til at det sikkert er litt for skjelden. Og dette har jo ikke vart så veldig lenge så jeg synes nesten det er rart om han plutselig er melkeintolerant.. Eller? :vetikke: Så jeg tenker at vi først bare reduserer melka og kutter bananen en periode og ser hvordan det går. For det har nok blitt litt mye av det i det siste. Han spiser forøvrig ikke gulost. Ikke interessert.. men baconost er jo selve livet :roll: Pære og svisker skal medbringes i sekken! :jepp:

Stakkars Murmel! :( Og deg! Jeg skjønner at det er rett og slett dritkjipt.. Men da er det melkeproteiner og ikke laktose han ikke tåler? Eller skjønner jeg ikke..? Er andre typer animalsk melk like ille? Jeg har ikke peiling merker jeg.. ;) Men jeg synes det var utrolig korttenkt av barnehagen å ikke undersøke om man kan lage kakao av havremelk! :klaske: Man får jo soyamelk med sjokoladesmak. De burde i det minste la deg få sjansen til å kjøpe det og si fra når de planlegger kakao.

Er dette noe man vokser av seg eller er det sånn for alltid..? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en oppskrift på osteerstatning til pizza ol. Du har kanskje prøvd?

Sakset fra et annet forum:

2 ss maizenna

3 dl erlet

1 ts eggerstatning

2 ss vann

1/2 ts sennep

salt, pepper

Vi bruker ett egg i stedet for eggerstatning, da egg tåles. Det kan også utelates om du vil.

Pisk eggerstatning i vannet med gaffel. Ha maisennamel og erleten i en gryte. Visp eggerstatningen i erleten, og varm forsiktig opp mens du rører til den koker og tykner. Tilsett sennep om det tåles, salt og pepper. Sausen kan brukes som "ostesaus" på smørbrød, pizza eller til gratinering på f.eks ovnsbakt squash, som hollandais til kokte grønnsaker, eller som saus til kjøttfondue. Denne porsjonen passer til en stor familiepizza.

Husk å les på ingrediensene på maisennapakken. Det er en av de typene som inneholder melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tåler ikke melkeproteiner, derfor kan vi ikke bruke laktosefri/redusert melk heller. Han kan ikke drikke geitemelk heller da, dessverre. De aller, aller fleste barn med melkeallergi vokser det av seg ja, så jeg krysser fingrene veldig for at det snart er over her.

Druer er veldig bra, det er et av de tingene vi fikk tips om å gi så mye vi klarte av da vi var hos barnelegen første gangen. Plommer også er bra, og det er det jo sessong for nå.

Vi har ikke prøvd soyaost, nei. Både fordi jeg har hørt det smaker ille og fordi jeg prøver å unngå soya. Melkeprotein og soyaprotein er veldig likt, så barn som ikke tåler melkeprotein utvikler ofte allergi mot soyaprotein om de utsettes for det for ofte. Det hender han får soyayoghurt eller sånn soyamelk med sjokoladesmak, men det er sjelden. Jeg lager pizza uten ost til ham, og har osten under fyllet på min egen, så han ser ingen forskjell. Det går bra enn så lenge heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...