Gå til innhold

Ekkel lukt!

Fremhevede innlegg

Gjest Unknown
Skrevet

Vi har akkurat flyttet inn i en ny leilighet og her lukter sur gammel mat!

Jeg klarer ikke å finne ut hvor lukten kommer fra. Har luktet i kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin og sluker, men jeg synes ikke det lukter noe spesielt ekkelt fra noen av de plassene..

Er det andre plasser det kan komme sånn ekkel lukt fra?

Tror jeg bare må ta å rense/vaske alt..Hvordan fjerner man evt. lukt fra oppvaskmaskin og sluker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjerne lukt fra oppvaskmaskin og sluker;

Sluk; Skru løs sluket, rens det godt for hår og annet shit. Skyll godt og vask alle delene før du skrur det på plass igjen. Ha gjerne oppi litt eddik e.l. og skyll godt en siste gang (etter at alt er på plass)

Oppvaskmaskin; Ta ut filtere og slikt, og skyll og vask det godt.

Sett det på plass igjen. Kjør en tom oppvaskmaskin med en slik rens man får kjøpt på dagligvarebutikken.

Gjest Gjest_tintin_*
Skrevet

Som oftest er det bare skikkelig rengjøring og lufting som skal til, og noen ganger ekstra grunding.

Slukene blir rene og luktfrie om de får stå en stund med klorin. Det lukter litt mens det pågår, men det funker meget effektivt. Om badesluken er riktig ille må du nok ta opp risten og ofre en oppvaskekost. Spyl med varmt vann først, ha i rikelig med klorin og litt zalo (det eneste som trygt kan blandes med klorin, la det virke en god stund og spyl ned. Gjenta om det er nødvendig.

Det er som nevt rens å få til oppvaskemaskinen om det skulle trengs, men den skal egentlig ikke lukte noe. Ha gjerne en kokevask 95 grader på vaskemaskinen også, om det fulgte med leiligheten.

Vask gjerne litt ekstra grundig i skapet under vasken, synes ofte det kan lukte litt rart der. Der søppelbøtten står liker jeg å gå over med en duk vridd opp i klorinvann.

En annen ting som ikke alle vet: Ekte linoleum kan lukte litt rart, spesielt når den ubehandlet og våt eller nyvasket. For å få luktfri linoleum skurer man den opp og boner skikkelig grundig, flere lang slik at det nærmest forsegler linoleumen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...