Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #161 Del Skrevet 1. februar 2010 ja er her ennå jeg da, har visst ikke blitt sletta ennå.. ville jo egentlig ikke lese mer av hva dere skriver men klarer såklart ikke å la vær!! syntes det er helt forferdelig å høre hvor fordømmende enkelte mennesker kan være..! Men for å si det sånn, ungene mine har aldri gått sultne å kommer heller aldri til å gå sultne!! Jeg skreiv helt fra første innlegg at vi hadde mat i dAG, men det har de fleste her tydligvis ikke fått med seg! har også nok mat til noen måltider i morgen, for dere som lurer på det! å som jeg har sagt flere ganger jeg skal på nav i morgen, og kan ikke de hjelpe oss med en gang, så drar vi til noen besteforeldre eller noen andre i familien og spør om dem kan hjelpe oss! så barna får mer enn nok mat! vet jeg har skrivd tidligere at ingen kunne låne oss penger, noe som forsåvidt stemmer, det er tross alt januar de fleste vi kjenner sliter med penger nå, men når de ser at vi faktisk ikke har mat, så selvfølgelig hjelper dem oss som jeg har sagt flere ganger det er kun denne måneden det er så ille at vi faktisk nesten ikke har mat.. andre måneder klarer vi oss greit, noen ganger med litt hjelp fra familien! dere som klager på at jeg ikke skriver "alt" jeg har ikke lyst til å legge inn alle detaljer og ting fra privatlivet mitt her inne.. det skjønner dere vell? alt jeg ba om var noen gode råd.. så hvorfor får jeg nesten bare dritt tilbake? ja jeg hvet jeg har fått mange gode råd å, å takk for det! dere som bekymrer dere for barna, de sitter faktisk å koser seg med kveldsmaten sin nå og kommer til å gå gode å mette til seng! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 1. februar 2010 #162 Del Skrevet 1. februar 2010 Nei, det ville jeg ikke. Det betyr ikke at jeg ikke kan støtte opp om et menneske i en vanskelig situasjon. Jeg er så heldig at jeg har mat til barne mine hver dag, jeg slipper å tenke over det. Likevel er jeg ikke så naiv at jeg ikke ser at mennesker rundt meg sliter. Det er ikke min jobb og dømme (det er det mange nok som gjør allerede). Ja, denne tråden utviklet seg veldig trist! Mange har hatt en uforståelig glede av å fremstille henne som om hun har gått i symbiose med kvinneguiden mens barna hennes sulter i hjel i sengene sine uten at hun tar ansvar. Og om trådstarter ikke er den som har best styring på økonomi, problemløsning og rettigheter, var hun i alle fall veldig mye mer høflig og saklig enn mange andre her, til tross for all hakkingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 1. februar 2010 #163 Del Skrevet 1. februar 2010 Lykke til videre, shnuska! Syns du har fått ufortjent mye dritt nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 1. februar 2010 #164 Del Skrevet 1. februar 2010 ville jo egentlig ikke lese mer av hva dere skriver men klarer såklart ikke å la vær!! syntes det er helt forferdelig å høre hvor fordømmende enkelte mennesker kan være..! Enig! Drit i hva idiotene svarer. Kjenner jeg blir forbanna over hvor frekke folk kan være! Håper du får hjelp slik at alt går bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 1. februar 2010 #165 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg synes synd på dem som har prøvd ALT, men som likevel er fattig. Har man ikke prøvd alt, bør man holde kjeft. I Norge skal ikke barna sulte og heller ikke foreldrene. Hva mener du med å prøve alt? Jeg har for pokkern hatt dårlig økonomi, men aldri om jeg har latt det gå utover barna. Jada, det var jeg som rådet ts til å ringe mental helse. Å ikke ha penger til mat når man har barn, må oppleves fælt, men jeg har ikke vært i den situasjoenen. Jeg jobber med rusavhengige. NOen av de har selvsagt barn, men de ser egen begrensning, og nei - jeg ville aldri rådet noen til å gi fra seg barnet. Narkomae har som regel pratet med hverandre og gitt råd. Over halvparten av "gatebarna" er i behandling nå. Ts her forteller lite om mannen sin. Kun at netto er 8000 og det er latterlig, men er han på kurs hos nav er det gjerne lønna. Får håpe det ordner seg. Jeg jobber frivillig og noen dager kan jeg også bli irritert og svare frekt. Mine dager er lange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #166 Del Skrevet 1. februar 2010 I følge lov om sosiale tjenester par 5 skal alle som ikke kan klare livsopphold ha rett til hjelp. Det finnes også nødhjelp- penger som man får på dagen. Jeg har forståelse for din situasjon, hev deg over alle stygge kommentarer og gjør det du må- ta turen til sosialkontoret, juridisk sett har dere krav på hjelp. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #167 Del Skrevet 1. februar 2010 +1 Noe av greia med å bli voksen, er å ta ansvar for seg selv og eget forbruk. Jeg blir oppgitt når studentvenninner uten barn klager over at de ikke har mer penger (og det er sju dager til neste lønning), men det går bare utover dem. Du og samboeren har selv satt dere i en situasjon der dere har fått barn, ta ansvar for det! Jeg vet for lite om NAV til å kunne uttale meg, men det virker som om dere bedriver ansvarsfraskrivelse av største grad. Du jobber ikke... Hva om en av dere hadde en ekstra jobb i helgene? Ikke optimalt, men det er da bedre enn å ikke kunne gi barna mat. Dessuten reagerer jeg på at du ikke setter barna foran alt. Jeg hadde heller sultet enn å la barna mine gjøre det. Som Myrthel sier, man bør tenke gjennom en del ting før man får barn. Har man ikke ressurssterke foreldre, bør man ha sikker økonomi/utdannelse. Har man ikke det, må man sette opp budsjetter, leve nøysommelig og passe på at man ikke havner i slike situasjoner. Ja, det er trist at dere har havnet i denne situasjonen, men dere bør først og fremst begynne å få et mer reflektert og bevisst forhold til penger og hvordan dere bruker dem. Vel, jeg vet nok om NAV til å uttale meg. Har dessuten nok livserfarfing til å forstå hvordan en kan havne i slike situasjoner- og det helt uten å moralisere for noen andre! Pass på deg sjøl! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2010 #168 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Noe av greia med å bli voksen, er å ta ansvar for seg selv og eget forbruk. Jeg blir oppgitt når studentvenninner uten barn klager over at de ikke har mer penger (og det er sju dager til neste lønning), men det går bare utover dem. Du og samboeren har selv satt dere i en situasjon der dere har fått barn, ta ansvar for det! Jeg kunne også bli litt oppgitt over studievenninner som klaget over dårlig råd da jeg studerte. Saken her er jo at ts ikke er en studievenninne, men en fremmed person vi ikke kjenner. Da syns det blir helt bak mål å komme med skjenneprekener. Hadde man kjent henne, og visst at hun ellers hadde ting på stell, kunne man heller tatt en alvorsprat. Endret 1. februar 2010 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 1. februar 2010 #169 Del Skrevet 1. februar 2010 Nå trenger man ikke være et økonomisk geni for å skjønne at hvis man sliter så mye med økonomien, at man må gå til det skrittet å låne penger av venner og familie for å dekke det mest elementære, ja da kjøper man ikke Cola og andre unødvendigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #170 Del Skrevet 1. februar 2010 Ja, men husleia har de råd til da. 5000 var det vel? Kan få billigere steder å bo enn til den prisen. :-p Billigere enn 5000 for en familie på fire...? På finnmarksvidda kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 1. februar 2010 #171 Del Skrevet 1. februar 2010 Ja, men husleia har de råd til da. 5000 var det vel? Kan få billigere steder å bo enn til den prisen. :-p 5000 er ikke høy husleie, og klart man kan finne billigere steder å bo. Men så er det ikke særlig aktuelt å bo på en 15 kvadratmeters hybel med to barn heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #172 Del Skrevet 1. februar 2010 ja da jeg var gravid.. altså for ni måneder siden.. jeg er ikke synsk så jeg kunne ikke vite da at jeg ikke skulle ha råd til mat denne måneden vell?? Og det skal være en unnskyldning for at du ikke bruker pengene fornuftig? Særlig. Det holder ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #173 Del Skrevet 1. februar 2010 Åh, det var jo rart. Jeg har slitt med mine ting her i livet, jeg, og det som har hjulpet meg er ærlige mennesker som har sagt at jeg bare må ta meg sammen. Vondt der og da, ja, men det er iallfall sånn jeg reiser meg. Vel, alle mennesker er forskjellige- vi takler ting på egen måte. Det som passer for deg kan være fullstendig ødeleggende for andre. Ta hensyn til at folk er forskjellige og finn ut hvor mennesker står og er i sin virkelighet- og det før du mener noe som helst. Tar man feil kan det koste så dyrt at dere ikke en gang vil tenke tanken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #174 Del Skrevet 1. februar 2010 Og det skal være en unnskyldning for at du ikke bruker pengene fornuftig? Særlig. Det holder ikke. Du høres ut som min gamle moraliserende lærer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest XXena Skrevet 1. februar 2010 #175 Del Skrevet 1. februar 2010 Vel, alle mennesker er forskjellige- vi takler ting på egen måte. Det som passer for deg kan være fullstendig ødeleggende for andre. Ta hensyn til at folk er forskjellige og finn ut hvor mennesker står og er i sin virkelighet- og det før du mener noe som helst. Tar man feil kan det koste så dyrt at dere ikke en gang vil tenke tanken. Jeg skrev ingenting som jeg ikke kan stå for i innlegget mitt. Ja, jeg skrev at hun måtte ta ansvar for handlingene sine. Ja, jeg skrev at hun burde prøve å finne løsninger selv istedetfor å løpe til andre. Starter man en debatt på et forum må man være åpen for konstruktive innspill, og ettersom dette kan bidra til å gjøre TS's økonomiske situasjon anser jeg dem som konstruktive. Det er ikke til å stikke under en stein at hun har vært økonomisk uansvarlig. Man kan si så mye man bare vil om det, men i bunn og grunn er konsekvensene de samme. Da må man prøve å finne en løsning, sånn jeg ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #176 Del Skrevet 1. februar 2010 Herregud, 5000 for en leilighet for en familie på 4 er ikke mye. De kan jo ikke flytte langt vekk fra mannens jobb heller. Kansje bør de flytte på sikt, men det hjelper jo ikke denne måneden. Her var det mange skinnhellige bedrevitere. Håper aldri dere havner i et uføre noen gang. Eller jo.... jeg håper virkelig dere havner i et uføre - og noen står klart til å sable dere ned etterpå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. februar 2010 #177 Del Skrevet 1. februar 2010 døm aldri noen føre en har gått i deres fotspor sier jeg bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #178 Del Skrevet 1. februar 2010 Ta meg som ett eksempel. Alltid vært fonuftig, høy utdannelse og ordnet økonomi. Havnet i ett uforskyldt helvete og slet veldig, jeg måtte gå den tunge veien selv- at noen hadde bedd meg om å skjerpe meg i den perioden hadde ført til at jeg følte meg mye mer ensom og ut på villevidder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #179 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg blir helt sjokkert over hvor mange ufine mennesker som gjemmer seg her inne.. Skremmende All støtte til deg ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #180 Del Skrevet 1. februar 2010 Dette er utrolig tåpelig. Her har vi da et menneske som er så langt nede pga at hun og mannen ikke klarer å planlegge frem i tid. Jeg vet at lev i nuet er det mange som gjør, men hvis man ikke har en god økonomi, så nytter det ikke å være i nuet. Da MÅ man tenke langsiktig. Det ts trenger her er ordentlig hjelp- fra noen som kan få dem på rett spor. Det første må være å fjerne alle ting som er fullstendig unødvendige, som cola og lignende. Klær kan man kjøpe på Finn.no eller Fretex. Man kan kjøpe billigere mat også. Hermetikk holder seg lenge. Leilighet til den månedsprisen- herre! Hvor er dét hen liksom? Man kan faktisk finne leiligheter som ikke er så innmari sjokkdyre, men man må LETE. Leter man, så finner man som regel et billigere alternativ. Om man ikke får med internett i strømbetalingen, så får man heller gå steder som gir fri adgang til nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg