Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #141 Del Skrevet 1. februar 2010 for de som har lyst å kritisere det så anbefaler jeg å leve ei uke som fattig i norge. Som en student som levde på 30 kr dagen fordi ikke ville ha studielån og gjeld senere, så synes jeg 100 kr for en middag er mye, og sløseri i mine øyne hvis man ikke har råd til mat til barna på slutten av måneden. Noe er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2010 #142 Del Skrevet 1. februar 2010 selv om ts eventuelt er et troll eller ikke, så spiller vel ikke det noen stor rolle da dette faktisk for 100 000 barn som i dag lever i fattigdom. for dem er dette en helt reell problemstilling. vi vet at mange i denne gruppen har lavere utdannelse, de er ikke klar over sine rettigheter, de har dårligere helse, de har ofte dårlig økonomistyring, og de har vanskelig for å være like oppsøkende som dem med høyere utdannelse. Jeg syns det du skriver er veldig viktig. Mens noen i Norge er fattige fordi de plutselig har havnet i uheldige livssituasjoner, som å være alene med barn, er andre fattige fordi de sliter psykisk, er unge eller/og ressurssvake. Alle er ansvarlige for sine egne liv, og mange kan trenge et spark bak. Men kjefte på folk fordi de ikke ordner alle aspekter av livet i løpet av noen få timer, blir helt rart i mine ører. Spesielt hvis man ikke har det samme overskuddet som en selv har. Ts har også fått utrolig mange spørsmål på denne tiden tråden har eksistert, og det er ikke spesielt rart at hun ikke har hatt mulighet til å legge ut detaljert budsjett osv (mest sannsynlig har hun ikke oversikt nok til å skrive ned alle utgifter i løpet av en måned). Det kan godt være ts tuller med oss, men igjen, hva så? Hvorfor ikke bare la være å svare? Jeg tror uansett en del av rådene i en slik tråd kan være nyttig for andre i lignende situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #143 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg tror jammen meg jeg skal lage en tråd der jeg skriver at jeg har brukket beinet, men ikke vil bevege meg ut fordi jeg ikke har bil og så er det kaldt og så vil jeg heller sitte og se på hva jeg får som svar her... Og så i et annet innlegg vil jeg legge til at jeg ikke har brukket beinet, men bare vridd det litt, men det sa knekk, og derfor sitter jeg istedenfor å gjøre noe. Altså, seriøst. Man sitter ikke hvis man ikke kan fø ungene sine- da prøver man å gjøre det beste ut av det, og å sitte på forumet her hjelper ikke så veldig mye. Utdannelse eller ikke, å si at de med mer utdanning vet mer- jaha, har møtt masse oppgående folk som ikke har høy utdanning, men de vet da virkelig hvordan de skal finne frem til ting selv uten å syte og klage på et forum! Her er det bare tiltaksløshet og latskap. Null sympati for folk som sitter på rævva og ikke gjør en dritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vidvandre Skrevet 1. februar 2010 #144 Del Skrevet 1. februar 2010 Fattigdom kan i seg selv være lammende, det er sikkert sant. Men når man har to barn man må sørge for, så sørger man for det. Vet det høres vrangt ut, og jeg er kanskje bortskjemt med en sterk forelder som til tross for fattigdom gjorde alt som mulig var for å klare å få endene til å møtes, både i forhold til jobbing, budsjett, planlegging og kreativt finne løsninger så det gikk. Er ikke noen økonomisk kløpper selv, så at det kan være lett å ikke føre budsjett skjønner jeg, men det er for min del når man klarer å skaffe det mest nødvendige, og når man ikke har andre å tenke på en seg selv. Ja, er enig i at man bør forsøke det meste om man har barn. Jeg er mer interessert i situasjonen, kjenner meg litt igjen her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #145 Del Skrevet 1. februar 2010 Mitt tips er å alltid ha havregryn stående i skapet. Det koster 10 kr for en pose, og man kan spise seg mett ganske mange ganger på det. Ikke kjempespennende, men da har man alltid en nødløsning dersom man går tom for mat og penger. Det er heller ikke dumt å alltid ha mel og tørrgjær i hus. Da har man alltid muligheten til å bake brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #146 Del Skrevet 1. februar 2010 Mitt tips er å alltid ha havregryn stående i skapet. Det koster 10 kr for en pose, og man kan spise seg mett ganske mange ganger på det. Havregrynsgrøt er mettende og varer lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draum Skrevet 1. februar 2010 #147 Del Skrevet 1. februar 2010 Mitt tips er å alltid ha havregryn stående i skapet. Det koster 10 kr for en pose, og man kan spise seg mett ganske mange ganger på det. Ikke kjempespennende, men da har man alltid en nødløsning dersom man går tom for mat og penger. Det er heller ikke dumt å alltid ha mel og tørrgjær i hus. Da har man alltid muligheten til å bake brød. Det er et veldig godt tips. Koker man havregrøt sveller det mye, så man kan leve lenge på en pose havregryn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 1. februar 2010 #148 Del Skrevet 1. februar 2010 Hun burde ha kommet seg til nav istendenfor å sitte her. Hun sier jo at de ikke har råd til mat. Skal barna gå med tomme mager da kanskje? Hun har da hatt hele dagen på seg. Jeg oppfatter det som at dette er en krisesituasjon og da må man få ræva i gir og gjøre noe med det, med en gang. Hun trenger jo penger nå ettersom hun ikke hadde ei krone igjen og da nytter det ikke å vente på billige middagsråd her. Hun må handle NÅ. Hun kan heller lese gjennom tråden senere og benytte seg av rådene hun har fått. Hun har vel skrevet en haug med plasser at hun har transport i morgen og middag til i dag. De sulter vel ikke ihjel fordi hun venter 24 timer. Heksejakt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CookieMonster Skrevet 1. februar 2010 #149 Del Skrevet 1. februar 2010 Hun har vel skrevet en haug med plasser at hun har transport i morgen og middag til i dag. De sulter vel ikke ihjel fordi hun venter 24 timer. Heksejakt Vel, jeg er fortsatt sjokkert over at noen som har barn kan la ting gå så langt til at de ikke har mat på bordet. Synes hun fortjener mesteparten av pepperet hun har fått her. Det er tross alt barn involvert her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 1. februar 2010 #150 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Jeg tror TS bare er en ung mor som ikke har så god peil på økonomi. Hun har, som andre her påpeker, sagt at hun tar til seg rådene og skal dra til NAV i morgen. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 1. februar 2010 #151 Del Skrevet 1. februar 2010 TS skriver at hun er tom for mat og bleier i morgen. Da må man handle I DAG og ikke sitte på nettet og be om middagstips. Det må da bli opp til henne og ikke kjærringhylene her inne? Nødhjelp får man samme dag, altså bør det gå fint om hun får hjelp i morgen. Og hvor mange timer satt hun her? To? Tre? Hva vet du om hun er ute å låner penger nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CookieMonster Skrevet 1. februar 2010 #152 Del Skrevet 1. februar 2010 TS skriver at hun er tom for mat og bleier i morgen. Da må man handle I DAG og ikke sitte på nettet og be om middagstips. Såpass ja.. Er jo ikke sikkert at hun får noe penger i morgen, så hva skal de da spise? Når foreldre har så lite styring, så må man få hjelp utenfra, og da mener jeg ikke kun penger, for de burde kunne forsørge seg selv, i hvertfall når barnet skal i barnhagen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 1. februar 2010 #153 Del Skrevet 1. februar 2010 Hun har vel skrevet en haug med plasser at hun har transport i morgen og middag til i dag. De sulter vel ikke ihjel fordi hun venter 24 timer. Heksejakt Poenget er ikke om barna sulter i hjel men ts skrev at hun ikke hadde mat til barna sine. Men barn skal ha mat daglig og flere alternativer enn vi som single som bare kan lage et ostesmørbrød på late dager. Jeg håper ts skrev for å får svar her fordi det begynner å se tomt ut i skapene og det er vel mest sannsynlig. Ville du latt barn vente 24 timer på mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 1. februar 2010 #154 Del Skrevet 1. februar 2010 Det må da bli opp til henne og ikke kjærringhylene her inne? Nødhjelp får man samme dag, altså bør det gå fint om hun får hjelp i morgen. Og hvor mange timer satt hun her? To? Tre? Hva vet du om hun er ute å låner penger nå? Greit ... Hun er ikke ute og låner penger nå, fordi NAV er stengt og hun sier selv at hun ikke får låne av venner og familie. Jeg håper virkelig at TS' situasjon ikke er like fortvilet som hun gir inntrykk av i første innlegg - da burde hun tatt grep om situasjonen for lenge siden. Og det er ikke opp til "kjærringene" her inne om ungene hennes skal ha mat i morgen. Unger trenger mat hver dag, flere ganger om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #155 Del Skrevet 1. februar 2010 Hva gjør dere med barnetrygda da? Dere skal jo motta 970 kroner pr hode under atten år. Disse skal gå til å dekke barnas behov, men hvis jeg har forstått rett så har dette gått til å dekke regninger da eller? Lag deg bruker på NAV som arbeidssøker, der kan du søke etter deltidsstilling i nærområdet ditt, enkelt og greit. Selv jeg som er vgs-elev og tilbringer over hundre timer i uka borte, vil jeg nok tro at du fint kan klare å tjene et par tusen i måneden ved å jobbe knappe 10-20 timer. Selv om du er hjemme med ungene og mannen din jobber, så tror jeg nok at han overlever å være hjemme med ungene 10 timer i måneden, det kan fort bli en ekstra tusenlapp det; ) http://www.nav.no/Arbeid Hva slags skatteklasse er mannen din i? Hvis han betaler en del og så skal dere få det tilbake i disse årsoppgjørsgreiene, selvangivelsen eller hva det nå het. Er skattetrekket feil så er det deres ansvar å si ifra. Har dere noengang lagd dere et budsjett? Hvis ikke, så gjør det, så fort en får oversikt over sånt, oppdager man som regel pengeslukeren, det kan være snakk om så simple ting som at dere kjøper for dyr kaffe, poteter eller melk et par ganger i uka. I de tidene dere har bedre råd, skal dere spare det dere kan, slik at dere faktisk har litt til de dårligere tidene igjen. "spar i gode tider, bruk i dårlige tider". Og ikke minst.. småpenger, dette er et sparetriks som forsvinner med oppveksten. Ei krone her og ei krone der som ligger i jakkelommer og under gulv, kan puttes i et glass, det er fort gjort å spare til femti-hundre kroner om dere så putter en femtiøring der in bad times, og ei krone eller to i gode tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 1. februar 2010 #156 Del Skrevet 1. februar 2010 Poenget er ikke om barna sulter i hjel men ts skrev at hun ikke hadde mat til barna sine. Men barn skal ha mat daglig og flere alternativer enn vi som single som bare kan lage et ostesmørbrød på late dager. Jeg håper ts skrev for å får svar her fordi det begynner å se tomt ut i skapene og det er vel mest sannsynlig. Ville du latt barn vente 24 timer på mat? Nei, det ville jeg ikke. Det betyr ikke at jeg ikke kan støtte opp om et menneske i en vanskelig situasjon. Jeg er så heldig at jeg har mat til barne mine hver dag, jeg slipper å tenke over det. Likevel er jeg ikke så naiv at jeg ikke ser at mennesker rundt meg sliter. Det er ikke min jobb og dømme (det er det mange nok som gjør allerede). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2010 #157 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Vel, jeg er fortsatt sjokkert over at noen som har barn kan la ting gå så langt til at de ikke har mat på bordet. Synes hun fortjener mesteparten av pepperet hun har fått her. Det er tross alt barn involvert her... Men hvorfor alt pepperet? Hvorfor ikke heller støtte til f.eks. å kontakte barnevernet, dersom hun selv opplever at hun ikke kan gi barna god nok omsorg fordi økonomien er så uoversiktlig (da snakker jeg ikke om omsorgsovertakelse, men barnevernet har diverse tiltak, inkl. økonomiske, som kan igangsettes i noen ressurssvake familier)? Det nevner jeg ikke fordi alle med dårlig økonomi trenger hjelp av barnevernet, men fordi det i visse fattige familier kan være andre ting som er problematiske enn bare økonomien. Endret 1. februar 2010 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 1. februar 2010 #158 Del Skrevet 1. februar 2010 Men hvorfor alt pepperet? Hvorfor ikke heller støtte til f.eks. å kontakte barnevernet, dersom hun selv opplever at hun ikke kan gi barna god nok omsorg fordi økonomien er så uoversiktlig (da snakker jeg ikke om omsorgsovertakelse, men barnevernet har diverse tiltak, inkl. økonomiske, som kan igangsettes i noen ressurssvake familier)? Det nevner jeg ikke fordi alle med dårlig økonomi trenger hjelp av barnevernet, men fordi det i visse fattige familier kan være andre ting som er problematiske enn bare økonomien. Det er naturstridig å anmelde seg selv til bv. De fleste forbinder bv med omsorgsovertakelse, og tror på all skremselen media har fokusert på. Det er tragisk. Bv bør komme mer på banen, men etter å ha forsvart seg i flere år i media, ofte pga av to personer i bv. ...De holder lav profil nå, og gjør ingenting for å rette opp igjen. Jeg har venninner og venner som jobber i bv. De har taushetsplikt, men har forstått at de nesten aldri går inn og fraskriver foreldreansveret og tar barn bort fra hjemmet. De prøver å hjelpe slik at en familie kan fungere, og kan gi både økonomiske råd, men også familieterapi. Dvs de henviser videre og klargjør slik at de som sliter kommer litt først i køen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2010 #159 Del Skrevet 1. februar 2010 Det er naturstridig å anmelde seg selv til bv. De fleste forbinder bv med omsorgsovertakelse, og tror på all skremselen media har fokusert på. Det er tragisk. Bv bør komme mer på banen, men etter å ha forsvart seg i flere år i media, ofte pga av to personer i bv. ...De holder lav profil nå, og gjør ingenting for å rette opp igjen. Jeg har venninner og venner som jobber i bv. De har taushetsplikt, men har forstått at de nesten aldri går inn og fraskriver foreldreansveret og tar barn bort fra hjemmet. De prøver å hjelpe slik at en familie kan fungere, og kan gi både økonomiske råd, men også familieterapi. Dvs de henviser videre og klargjør slik at de som sliter kommer litt først i køen. For det første, så "anmelder" man verken seg selv eller andre til barnevernet. Andre melder en bekymring, eller man kan selv ta kontakt og be om hjelp. Ellers støtter jeg det andre du sier, og det er synd at barnevernet har så dårlig rykte. Jeg har dessuten sett statistikker over dette, og det er så absolutt fåtallet av saker som ender med omsorgsovertakelse. Og så er det viktig å påpeke at det ikke er barnevernet som tar beslutning om omsorgsovertakelse - her kommer fylkesnemda inn. En digresjon, men måtte bare nevne det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #160 Del Skrevet 1. februar 2010 Det er utrolig trist å lese alle de fordømmende svarene her inne. En haug med besserwissere som vet alt og kan alt og som ikke ser at slik er det ikke for alle. Noen har ikke nok kunnskap om samfunn, økonomi og familiestyring og blir i steden for å få råd, høvlet ned uten like. Kom dere ned fra deres høye hest. At historien ikke henger på greip hele tiden har ikke nødvendigvis med at den er oppdiktet å gjøre, men at man føler et press til å forsvare seg mot en mobb som ikke gir seg. Mange av dere i tråden skulle skamme dere. Dere får heller logge av, tilfredse over at dere er så mye bedre enn trådstarter. Jeg er kvalm! Ja, mange av oss er bedre. Vi bruker for eksempel ikke over evne hvis vi egentlig ikke har råd. Vi sparer. Vi tør å spørre om hjelp- selv om vi måtte komme oss ned fra vår høye hest. Vi sitter ikke på rævva og kaster bort tiden i et forum, hvis barna våre ikke har mat nok. Hvis du blir kvalm av tiltaksløshet, da er det jammen ikke mye du blir kvalm for. Tenk de kvinnene noen steder i Afrika som med sine vannbøtter på hodet går i 5 timer for å hente vann. Fordi hvis de ikke gjør det, så vil barna deres lide. Tenk på dem som står i matkø i flere timer i sterk hete for å fore sultne barn. Eller tenk på dem som er sjeleglade over å få seg en jobb slik at de kan spe på en liten lønn. Derfor blir et innlegg til ts hvor hun sier at blablabla, ikke tatt seruøst. Hva i alle dager har hun gjort for å komme i denne situasjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg