Gjest Iah Skrevet 1. februar 2010 #121 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvis dette er sant og dere har så dårlig økonomi som du beskriver synes jeg det er meget merkelig at du ikke selv har tenkt på å ta deg en helge- eller kveldsjobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 1. februar 2010 #122 Del Skrevet 1. februar 2010 da syntes jeg ts sin mann skal finne seg en 37,5 times jobb i uka der han får samme lønn hver månde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #123 Del Skrevet 1. februar 2010 han er snekker Mhmmm... Lønn: Snekker Her er lønnen generelt ganske høy, så hvordan snekker er det mannen din er? Lærling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramello Skrevet 1. februar 2010 #124 Del Skrevet 1. februar 2010 Det er sikkert veldig trassig å ha dårlig råd og ikke ha råd til mat til sine egne unger. Men etter hva jeg har fått med meg er mannen din ute i jobb som snekker og tjener 9000,- i måneden. Du er hjemme med et barn og får 1700,- for det. Ene barnet ditt er i barnehage, og dere har ei husleie på 5500,-. For det første kan jeg ikke skjønne at en snekker kan ha så lite betalt. Dersom han jobber deltid er det vel forståelig, men det går jo tross alt ant å ta på seg en ekstrajobb i tillegg! Og dersom han har fri på kveldene, så kan du jo ta på deg noen småjobber, et par dager i uken, slik at dere får noen ekstra kroner å rutte med i måneden. Hva med å ha det eldste barnet hjemme fra barnehagen? Ja, det er bra for barn å være i barnehagen, men langt fra alle barn er der, og da kan man begynne å snakke om prioriteringer. Du går jo hjemme uansett (Vel, det er sikkert mye jobb med et lite barn), men det koster vel fort et par tusen kroner i måneden å ha et barn i barnehage også. Så da kan dere jo bruke de pengene på andre ting, som feks. mat og bleier, hvis dette er et stort problem for dere måned etter måned. Så kan du heller sette begge barnene dine i barnehagen når den yngste er gammel nok. - Og dere begge er i jobb! Kan heller aldri tenke meg at NAV kan nekte folk penger i nødtilfeller. Nå vet jeg ikke hvilken forhold du har til NAV, og hvor ofte du er der å ber om penger, men synes så absolutt at du burde tatt deg en tur dit. Det har du ingenting å tape på! Evt. fortelle foreldre/svigerforeldre om situasjonen, og spørre om du kan låne noen hundrelapper. Også betaler du det tilbake når du får lønn. Ellers lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2010 #125 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Problemstillingen er reell nok. Å slite økonomisk, mangle økonomisk innsikt og bli påfølgende apatisk, trenger ikke å være så spesielt at ikke ts kan snakke sant. Det er heller ingen grunn til å ha en så aggressiv holdning, som enkelte har, om situasjonen er ekte eller konstruert. Men jeg blir bekymret når du sier at du (nesten?) ikke har råd til mat til barna. Du har rett på nødhjelp fra nav, om du ikke har penger til det mest nødvendige. Som en annen her sa, ring nav sentralt, dersom de av en eller annen grunn ikke vil hjelpe deg på ditt lokale nav-kontor. Men jeg må også si jeg blir bekymret på barnas vegne, dersom dere sliter så økonomisk at dere ikke har råd til det mest grunnleggende i slutten av måneden. Det er også noen andre ting som skurrer, så i tillegg til å ta en ordentlig prat med nav om mer langsiktige økonomiske forhold (i tillegg til nødhjelp), er det ingen skam i å søke hjelp hos barnevernet, og høre om de kan hjelpe med diverse tiltak. Dette høres nemlig ikke særlig greit ut. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropehus Skrevet 1. februar 2010 #126 Del Skrevet 1. februar 2010 gjerne kom med billigere middagstips viss du har det trodde ikke 100 kroner var så mye for fire personer jeg.. ..her ligger kanskje noe av problemet i økonomistyringen din... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 1. februar 2010 #127 Del Skrevet 1. februar 2010 Flere som sier at hun burde gå til NAV å få krisehjelp, men hun bare sitter der og sier at nei det har hun ikke krav på... da har hun enten såpass god råd at hun burde klare seg helt fint - eller så juger hun og ikke gidder å dra til NAV (det er jo tross alt kaldt ute og hun vil ikke ta med barnet sitt ut...dummeste svaret jeg har lest) Akkura! Når barna dine står i fare for å ikke få mat, da går du til sosialkontoret come hell or high water! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 1. februar 2010 #128 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Hvis barna dine sulter, gjør du HVA SOM HELST for at de ikke skal gjøre det, selv om det hva-som-helst innebærer at du "må" dra til NAV. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #129 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg skjønner virkelig ikke at folk si så mye stygge ting til en person jeg.. dere vet ingenting om meg så hvorfor si sånne ting, hvorfor ikke bare la vær å svare?? jeg klarer ikke å lese mer av det stygge dere skriver til meg jeg, blir skikkelig lei meg, tror dere ikke det gjør veldig vondt å høre sånne ting, når det eneste jeg ba om var noen gode råd?.. dette orker jeg ikke mer. så melder meg ut av hele kvinneguiden! Til dere som kom med tips og råd og gode ord , tusen takk! setter kjempe stor pris på det! alle linker til nyttige sider er lagret og oppskrifter skrivd ned! tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #130 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Hun har sagt hun må snakke med sambo når han kommer hjem. Noe jeg synes høres lurt ut. De er to om dette, og da må de nesten sette seg ned å lage en plan sammen. Hun har jo også sagt at det er langt til NAV, og at hun skal dra i morgen for da har hun sjåfør, siden hun ikke har tilgang på bil selv for øyeblikket. Er begrenset hva man har mulighet til å få gjort på 3 timer, forventer dere at hun skal ha lagt om handlevaner, funnet seg en jobb, billigere leilighet, solgt bilen og snakket med NAV iløpet av denne tiden?? Hun har jo sagt selv at det ble mye råd på en gang, hun ahr sagt takk, og at hun skal se nærmere på alt! Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. februar 2010 #131 Del Skrevet 1. februar 2010 3.kveldsjobb har jeg faktisk ikke tenkt på, men nå skal jeg undersøke om det finnes noe her.. 4. har ikke kommet så langt , blir litt vanskelig , har ikke helt oversikt over det i hodet mitt. skal prøve å få gjort det senere. må innrømme at det virker litt snodig at to voksne mennesker som tydeligvis sliter med for lite penger og aldri klarer å betale regninger + må låne hver måned, ikke har tenkt tanken på ekstrajobbing og budsjett, men om det så er tilfelle så er det jo da bra at du leser det her da. Det er egentlig en SELVFØLGE å tenke "Hvordan kan vi øke inntekten?" når man ikke klarer å betale regninger! Eller "Hvordan kan vi senke utgifter?" For begge disse spørsmålene, bør 'budsett' være naturlig. For hvordan kan dere klare å spre pengene utover hele måneden, så lenge dere ikke har kontroll på hva dere bruker penger til? Og NAV bør i utgangspunktet ikke være måten dere søker for å løse DERES problemer i første omgang, det kan være en nødløsning ja, men siden dere faktisk HAR mat i huset (du skrev at brød og ost har du, hva mer har du?), så er det ikke sikkert dere kvalifiserer til å få penger til mere mat nei. Utgangspunktet deres burde for lenge siden vært å få orden på økonomien deres, som helt klart ikke er i orden. Vi hadde ikke alltid varm middag på bordet når jeg var liten, og hadde vi brød og ost sultet vi overhode ikke!! Mamma jobbet opptil 3 jobber for å klare seg, og unngikk NAV og sosialen av god gammeldags stolthet. Det virker dessverre som du ikke ser alvoret, og støtter deg på NAV og legger skylden der for at du ikke har varmmat til barna dine, da har du ikke møtt bunnen enda. Kanskje du må det, før du forstår at DU må gjøre noe, DU må endre din situasjon, ikke NAV! Tenk kreativt, og du må skaffe deg en kveldsjobb + at mannen din må finne en annen jobb, om det så er som søppeltømmer (som forøvrig har godt betalt etter hva jeg har skjønt) eller kontorrotte, det viktigste bør være at dere kommer dere ajour med regninger og klarer å sørge for at strømmen ikke blir tatt, regniner blir betalt og alt kommer på rett kjøl, på egenhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NN Skrevet 1. februar 2010 #132 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Jeg skjønner virkelig ikke at folk si så mye stygge ting til en person jeg.. dere vet ingenting om meg så hvorfor si sånne ting, hvorfor ikke bare la vær å svare?? jeg klarer ikke å lese mer av det stygge dere skriver til meg jeg, blir skikkelig lei meg, tror dere ikke det gjør veldig vondt å høre sånne ting, når det eneste jeg ba om var noen gode råd?.. Hvis du ikke vil ha slike tilbakemeldinger må du skrive opp ALLE problemene og hele situasjonen først, ikke bare legge til, eller trekke fra noe de neste innleggene. Og selv om du har skrevet ned noe, så forsvarer ikke det at du ikke gjør noe med den livssituasjonen du er i nå. Skrive ned oppskrifter og leve på dem kan du gjøre en stund, men så kan det bli verre og hva gjør du da? Jeg har lest gjennom hele tråden, og jeg finner ikke noe stygt, snarere enn at folk begynner å lurer hvorfor du hele tiden sier noe annet enn det du startet med først. Hvis du ikke tåler å bli kritisert, da får du holde deg LANGT vekk fra forum. Folk BLIR kritisert på nett. Forskjellen ligger på dem som takler det og går videre og dem som syter og slutter. Det er et karaktertrekk og sier veldig mye om den personen. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 1. februar 2010 #133 Del Skrevet 1. februar 2010 må innrømme at det virker litt snodig at to voksne mennesker som tydeligvis sliter med for lite penger og aldri klarer å betale regninger + må låne hver måned, ikke har tenkt tanken på ekstrajobbing og budsjett, men om det så er tilfelle så er det jo da bra at du leser det her da. Det er egentlig en SELVFØLGE å tenke "Hvordan kan vi øke inntekten?" når man ikke klarer å betale regninger! Eller "Hvordan kan vi senke utgifter?" For begge disse spørsmålene, bør 'budsett' være naturlig. For hvordan kan dere klare å spre pengene utover hele måneden, så lenge dere ikke har kontroll på hva dere bruker penger til? Enig. Mitt førsteinntrykk her var ikke å pirke på hvorvidt middagen koster 30 eller 70 kroner eller om hun drikker en cola, men hvordan i alle dager to voksne mennesker med barn ikke klarer å få inntekten over 9000 på en måned. Samboeren tjener elendig = bytt jobb. Sitt i kassa på Rimi til byggebransjen er mer attraktiv. Å ikke ha tenkt på kveldsjobb er jo helt katastrofalt. En person med hodet på rett plass ville tenkt 'hvordan kan vi øke inntektene våre?' og ikke sutret om en visstnok ikke-eksisterende nødhjelp. Så vidt jeg ser er det ikke snakk om pengebruk ut av kontroll, men to idioter som ikke forstår at det må jobbes og inntjenes hver eneste måned for å holde hjulene i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Alvina_* Skrevet 1. februar 2010 #134 Del Skrevet 1. februar 2010 Synes du kan forlate denne tråden siden du tydeligvis har en svært aggressiv holdning til ts. Hvorfor gidder du å bry deg og svare her inne hvis du allikevel mener hun er ett "troll"? Hvordan kan du vite det? La nå jenta få alle råd og og veiledninger til å synke inn og gripe fatt i en ting av gangen. Noen ganger så må man synke langt ned før man forstår at man trenger hjelp, kanskje dette var hennes nødrop om hjelp og responsen har vært kjempestor og engasjerende. Gud skal vite at jeg skulle ønske jeg hadde hatt muligetene for all denne infoen da jeg i slutten av 80 årene var i eksakt samme situasjon. Men, noen ganger så kan så mye info også være overveldende og det tar tid og sette seg inn i alt. Kanskje dette er ett ungt par som etablerte seg for ett par-tre år siden og ikke helt så hva fremtiden ville bringe. La nå ts få fred for all negativ kritikk uansett om hun er ett troll eller ikke, og la heller være å bry dere. Hvor mye tid har dere tilovers som til og med kan gå i gamle tråder og linke dem inn her bare for å bekrefte at hun er ett troll. Jisses, get a life! Har aldri sett så mange fordømmende mennesker inne på dette forumet, men det er vel også hovedårsaken til at jeg er her sjeldnere og sjeldnere og for all del bare søk opp min historikk også hvis dere må ha det bekreftet! Jeg ble irritert fordi jeg ikke synes noe om å lage tråd om fattigdom og skape seg dummere enn man er. Jeg har ikke linket til gamle tråder. De som har gjort det, får stå for det selv. Det er jo du som angriper meg? Jeg har markert litt av innlegget ditt. Jeg skrev her som gjest og utlogget, men når ts ikke forstår hva hun spør om, er barnevernet rette instans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #135 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvis du ikke vil ha slike tilbakemeldinger må du skrive opp ALLE problemene og hele situasjonen først, ikke bare legge til, eller trekke fra noe de neste innleggene. Nå var jo førsteinnlegget skrevet for å få råd i en trang økonomisk situasjon, var jo alle her som prøvde å presse henne til å utlevere seg. De fleste her på KG ønsker nok å være anonyme, så synes ikke det er rart at hun nøler med å skrive opp og ned i mente med detaljer fra familielivet, økonomi og vaner. Og som hun sa, det kom veldig mye innlegg på en gang, hun må faktisk få tid til å se over og tenke litt over ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #136 Del Skrevet 1. februar 2010 når en person klarer å bruke opp alle pengene hver månde så må det være lov å spørre om hvordan i huleste mannen tjener så lite og hva de bruker penga på Selvfølgelig går det an å spørre. Det går også an å spørre på en ordentlig måte, og ikke anta alt mulig rart basert på innlegg som TS har skrevet i helt andre tråder, og ting man rett og slett ikke vet noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vidvandre Skrevet 1. februar 2010 #137 Del Skrevet 1. februar 2010 Fattigdom er i seg selv lammende, man greier ikke, orker ikke, planlegge på samme måten som når man er 'i farta' og har kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 1. februar 2010 #138 Del Skrevet 1. februar 2010 Hva er vitsen med alle innleggene om trolling? Problemstillingen er, som en annen her sa, reell nok, og enhver tråd på kg kan være fake. Ts startet tråden med at hun ikke hadde mat hjemme til barna. Deretter sitter hun på kg. og vil ha sympati etter at flere har rådet henne til å søke nødhjelp gjennom nav. Jeg skjønner virkelig ikke at folk si så mye stygge ting til en person jeg.. dere vet ingenting om meg så hvorfor si sånne ting, hvorfor ikke bare la vær å svare?? jeg klarer ikke å lese mer av det stygge dere skriver til meg jeg, blir skikkelig lei meg, tror dere ikke det gjør veldig vondt å høre sånne ting, når det eneste jeg ba om var noen gode råd?.. dette orker jeg ikke mer. så melder meg ut av hele kvinneguiden! Til dere som kom med tips og råd og gode ord , tusen takk! setter kjempe stor pris på det! alle linker til nyttige sider er lagret og oppskrifter skrivd ned! tusen takk for hjelpen! Du blir oppfattet som et troll. Sitter og skriver ned oppskrifter når du ikke har bleier og mat? Jeg svarer, fordi de som sliter og trenger hjelp ikke skal møte deg i døra. når en person klarer å bruke opp alle pengene hver månde så må det være lov å spørre om hvordan i huleste mannen tjener så lite og hva de bruker penga på Det er ikke sikkert ts har mann. Fattigdom er i seg selv lammende, man greier ikke, orker ikke, planlegge på samme måten som når man er 'i farta' og har kontroll. Det er nettopp dette, at andre som faktisk trenger hjelp leser på kg og ser at ts har sittet en hel dag på nett fordi det ikke finnes hjelp. For håpe historien er oppdiktet, for barnas del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 1. februar 2010 #139 Del Skrevet 1. februar 2010 nå ble det veldig mange innlegg her, men jeg prøver meg uansett: selv om ts eventuelt er et troll eller ikke, så spiller vel ikke det noen stor rolle da dette faktisk for 100 000 barn som i dag lever i fattigdom. for dem er dette en helt reell problemstilling. vi vet at mange i denne gruppen har lavere utdannelse, de er ikke klar over sine rettigheter, de har dårligere helse, de har ofte dårlig økonomistyring, og de har vanskelig for å være like oppsøkende som dem med høyere utdannelse. for de som har lyst å kritisere det så anbefaler jeg å leve ei uke som fattig i norge. men over til problemløsning(og mange av disse tingene er sikkert nevnt før): - kan din mann bytte jobb og få bedre inntekt?(de fleste kan det selv om de ikke tror det. be om hjelp til på utforme søknader, til å kartlegge hvilken kompetanse man faktisk har) - er det mulighet for en av dere eller begge å ta mer utdannelse slik at dere på sikt får bedre betalte jobber(undersøk skikkelig, ikke gi opp tanken!) - oppsøk rådgivning hos banken/sosialkontor/nav/aetat til hvordan dere skal komme i balanse så dere slipper å alltid låne penger, dette skaper en ond sirkel - dersom jobbmarkedet er vanskelig: tenk seriøst på tanken om å flytte til et annet sted med bedre muligheter. livet føles langt bedre når man har litt mer romslig økonomi, og mange kommuner har stort behov for arbeidskraft. disse samme kommunene tilbyr også mange velferdsgoder til nyinnflyttere, har kjempebra skoler/fritidstilbud for barna. bruk denne anledningen til å sakte men sikkert ta et grep om fremtiden så dere slipper å leve fra hånd til munn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. februar 2010 #140 Del Skrevet 1. februar 2010 Fattigdom er i seg selv lammende, man greier ikke, orker ikke, planlegge på samme måten som når man er 'i farta' og har kontroll. Fattigdom kan i seg selv være lammende, det er sikkert sant. Men når man har to barn man må sørge for, så sørger man for det. Vet det høres vrangt ut, og jeg er kanskje bortskjemt med en sterk forelder som til tross for fattigdom gjorde alt som mulig var for å klare å få endene til å møtes, både i forhold til jobbing, budsjett, planlegging og kreativt finne løsninger så det gikk. Er ikke noen økonomisk kløpper selv, så at det kan være lett å ikke føre budsjett skjønner jeg, men det er for min del når man klarer å skaffe det mest nødvendige, og når man ikke har andre å tenke på en seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg