Gjest CookieMonster Skrevet 1. februar 2010 #101 Del Skrevet 1. februar 2010 Nei, jeg synes ikke det spor synd på ts, men jeg synes synd på barna som har foreldre uten styring på økonomien. Skjønner godt at nav ikke vil hjelpe...Skulle tro ts hadde et budsjett da de har hatt problemer med økonomien lenge. Luksusfellen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #102 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg blir litt farget av alle som plukker fra hverandre ts sin historie, men jeg velger å svare likevel. Mange med barn har dårlig råd i perioder. Når dere låner av familie, lager dere bare et "snøballproblem", for akkurat i det dere låner, synes dere at dere greier dere fint, så kommer lønna og dere må betale tilbake ... Når dere da har betalt tilbake og regningene er betalt, må dere fram med kalkulatoren og finne ut hvor mye penger dere har per dag fram til neste lønning. Og sparer du en dag, kan du bruke mer den neste, det er belønninga for å leve nøkternt. Når det gjelder akuttsituasjoner, har NAV plikt til å hjelpe. Dette er definert i rundskriv I-34/2001; 5.1.4.4.1 Akutt hjelp og nødrett Dersom situasjonen er akutt, og det samtidig er grunn til å tro at søkeren om kort tid vil få midler til å forsørge seg selv, kan stønaden begrenses til et minimum. Dette innebærer at det gis stønad til livsnødvendigheter som mat og helt nødvendige artikler til personlig bruk, og til regninger som må betales for å hindre avstengning av nødvendige tjenester som strøm eller lignende. En søknad om akutt hjelp må vurderes raskt, ofte samme dag som den er mottatt. Dette innebærer at sosialtjenesten ikke kan undersøke saken like grundig som ved ordinære søknader. Dersom søknaden for eksempel mottas like før en helg, og søkeren hevder å stå helt uten midler til mat, eller ikke har et sted å sove, må søknaden vurderes med dette utgangspunkt. Søknader som mottas i forbindelse med akutte situasjoner kan ikke avslås, eller nektes behandlet med den begrunnelse at søkeren for eksempel kan henvende seg til veldedighetstilbud eller lignende. Alminnelige nødrettsbetraktninger tilsier dessuten at en person kan ha krav på hjelp til dekning av utgifter i spesielle, akutte situasjoner uavhengig av om vedkommende har krav på hjelp etter § 5-1. Det vil her være snakk om svært begrenset hjelp, for eksempel som følge av at personen er borte fra hjemstedet og ikke kan benytte seg av de muligheter han ellers har. Denne rettigheten tilkommer alle, uavhengig av bosted og økonomiske forhold slik som inntekt og formue. Rundskrivet kan leses i sin helhet her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/ru....html?id=108835 Og ellers; strutsementalitet fungerer ikke! Be om økonomisk rådgiving! Lykke til! takk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 1. februar 2010 #103 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Nav har plikt til å hjelpe, og dette virker ikke som noen luksusfelle. Jeg forstår ikke hvorfor nav ikke vil hjelpe. Ts og andre har krav på nødhjelp, men må sende inn søknad. En telefonsamtale fører til negative svar, selv om de ikke har lov til det. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hallo_* Skrevet 1. februar 2010 #104 Del Skrevet 1. februar 2010 shnuska, hva slags jobb er det mannen din har siden han tjener så lite? Og er du sikker på at han tjener så lite? For alt du vet kan han bruke halve lønna på nettpoker. Eller så har han feil skattetrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #105 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) takk for alle dere som har prøvd å hjelpe og kommet med gode råd.. har tatt til meg alle råd og tips jeg har fått, selv om jeg ikke har rukket å svare alle.. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glad2barnsmor Skrevet 1. februar 2010 #106 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Jeg har hatt utrolig dårlig råd i store deler av mitt voksne liv. Levde på sosialen sine minste satser med et bleiebarn. Men jeg satt aldri uten penger til mat og bleier, og da mener jeg ALDRI. Syns dette høres litt rart ut at du handler det billigste osv for det kan du umulig gjøre...?? Og hadde dere virkelig trengt nødhjelp fra sosialen hadde dere mottat det, de nekter jo ikke folk hjelp for å være slemme men avviser søknader fordi det ikke er grunnlag for å innvilge den. Tror du burde søke om økonomisk rådgivning fra NAV og begynne å handle etter handleliste, sette opp ukes menyer, kun handle 1 gang i uken osv.. Sånn jeg ser det utifra hva du skriver er du selvfoskyldt denne situasjonen!! Og hvis man tenker på hvordan man bruker penger og på hva vil den økonomiske situasjonen snu etterhvert. Og at du ikke har klart å tenke på at du kan jobbe på kvelden eller natten selv syns jeg høres ut som latskap eller at du er utrolig tiltaksløs. (det siste er du jo når du sitter her istedenfor og prøve å finne løsninger på problemet ditt, fordi det er kaldt ute og ungen sover.) Og bare så det er sagt etter en god stund som arbeidsledig fikk jeg endelig jobb og har idag god råd, er ikke sikkert man får drømmejobben med en gang men man må faktisk bare ta det man får!! Endret 1. februar 2010 av Glad2barnsmor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CookieMonster Skrevet 1. februar 2010 #107 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Nav har plikt til å hjelpe, og dette virker ikke som noen luksusfelle. Jeg forstår ikke hvorfor nav ikke vil hjelpe. Ts og andre har krav på nødhjelp, men må sende inn søknad. En telefonsamtale fører til negative svar, selv om de ikke har lov til det. Hadde de hatt krav på penger fra nav, så hadde de fått det. Når man lenge sliter med økonomi og ikke har budsjett, så kan man jo ikke ta ting så seriøst heller. Han burde uansett tatt seg en ekstrajobb selv om han jobber fullt. Noe jeg tviler sterkt på at han gjør.. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 1. februar 2010 #108 Del Skrevet 1. februar 2010 shnuska, hva slags jobb er det mannen din har siden han tjener så lite? Og er du sikker på at han tjener så lite? For alt du vet kan han bruke halve lønna på nettpoker. Eller så har han feil skattetrekk. Lurer også på hva slags jobb han har.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #109 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) jeg har fått mange gode råd her, å det var bare det jeg ville med dennne tråden! Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #110 Del Skrevet 1. februar 2010 Lurer også på hva slags jobb han har.. han er snekker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mammamia_* Skrevet 1. februar 2010 #111 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg er, som flere andre her, valdig nysgjerrig på hva TS sin mann jobber med. Vet ikke TS det selv, eller er det noen annen grunn til at hun ikke vil svare? Det er ingen skam å være uheldig på arbeidsmarkedet, lærling, eller hva det nå er som gjør at han tjener så lite. Men ettersom TS konsekvent overser flere av spørsmålene hun får, må det være lov til å ane store og små ugler i både den ene og den andre mosen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #112 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Ærlig talt, synes folk skal skjerpe seg litt i denne tråden. Greit nok, hun har kanskje ikke gjort så mye smart økonomisk, det skjønner vi alle, men er ingen vits i å slenge så mye med leppa og kalle henne et troll for det... Om hun ikke vet om like mye som vi andre vet, f.eks. lover, regler og lignende er det ikke så lett. Hvis hun har ringt til NAV og spurt om det er støtteordninger, kan det godt hende de har sagt nei, og hvis hun ikke vet at man må stå på krava, hadde hun vel bare godtatt det svaret da. TS, du har fått en del gode råd her, anbefaler deg å se nærmere på disse. Dere må også sette dere ned å se på budsjett, og dere MÅ høyne inntekt på en eller annen måte. Bare se bort i fra de verste negative innleggene her. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heritære Skrevet 1. februar 2010 #113 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Synes du kan forlate denne tråden siden du tydeligvis har en svært aggressiv holdning til ts. Hvorfor gidder du å bry deg og svare her inne hvis du allikevel mener hun er ett "troll"? Hvordan kan du vite det? La nå jenta få alle råd og og veiledninger til å synke inn og gripe fatt i en ting av gangen. Noen ganger så må man synke langt ned før man forstår at man trenger hjelp, kanskje dette var hennes nødrop om hjelp og responsen har vært kjempestor og engasjerende. Gud skal vite at jeg skulle ønske jeg hadde hatt muligetene for all denne infoen da jeg i slutten av 80 årene var i eksakt samme situasjon. Men, noen ganger så kan så mye info også være overveldende og det tar tid og sette seg inn i alt. Kanskje dette er ett ungt par som etablerte seg for ett par-tre år siden og ikke helt så hva fremtiden ville bringe. La nå ts få fred for all negativ kritikk uansett om hun er ett troll eller ikke, og la heller være å bry dere. Hvor mye tid har dere tilovers som til og med kan gå i gamle tråder og linke dem inn her bare for å bekrefte at hun er ett troll. Jisses, get a life! Har aldri sett så mange fordømmende mennesker inne på dette forumet, men det er vel også hovedårsaken til at jeg er her sjeldnere og sjeldnere og for all del bare søk opp min historikk også hvis dere må ha det bekreftet! Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glad2barnsmor Skrevet 1. februar 2010 #114 Del Skrevet 1. februar 2010 han er snekker Ufaglært da eller? Eller lærling? Syns dette høres litt rart ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mammamia_* Skrevet 1. februar 2010 #115 Del Skrevet 1. februar 2010 han er snekker Beklager TS, du var for kjapp for meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 1. februar 2010 #116 Del Skrevet 1. februar 2010 Barnemat til den minste kan du lage selv. Oppskrifter Billigere og sunnere! Det er begrenset hvor mye det eldre barnet klarer å spise også, så middag for de to kan være mulig å få ned i 20 kr eller noe per dag når du handler smart og fryser ned... Det er jo selvsagt hyggelig om du og mannen får middag også men tråden heter jo ''ikke råd til mat til barna''. Tror ikke det er noen fare for at barna sulter når du har nok penger til å vurdere å kjøpe cola, det koster vel en 20 kr eller noe sånt? I fremtiden, fokuser litt mindre på penger du kan låne og som NAV kan gi deg og litt mer på hva du kan gjøre selv...planlegging, billige matvarer, og ikke minst få deg en jobb eller ta eldste ut av barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #117 Del Skrevet 1. februar 2010 Mannen min er også snekker, og han tjener mer enn som så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 1. februar 2010 #118 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Hadde de hatt krav på penger fra nav, så hadde de fått det. Når man lenge sliter med økonomi og ikke har budsjett, så kan man jo ikke ta ting så seriøst heller. Nettopp. Dette henger ikke på greip, synes jeg. Endret 1. februar 2010 av Lilith Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heritære Skrevet 1. februar 2010 #119 Del Skrevet 1. februar 2010 han er snekker Ja, da er det vel kanskje ikke så vanskelig for mange her inne og skjønne hvorfor inntekten er lav for tiden. Min eks er også snekker og hadde ikke vi hatt min faste lønn hver måned så hadde vi aldri klart oss. I oppgangstider så gikk det jo kjempeflott, men det begynner og bli en del år siden bygningsbransjen hadde det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 1. februar 2010 #120 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg synes faktisk folk flest i denne tråden forsøker å hjelpe TS så godt de bare kan, men når TS holder informasjon tilbake og/eller kommer med info som så tydelig ikke stemmer overens med annen info hun har kommet med, og i tillegg ser ut til å overse en del av de rådene hun får, er det vanskelig å komme videre ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg