Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #81 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene flere stiller? - Hvorfor tjener mannen din så utrolig lite? Kan han få seg ny jobb/en ekstrajobb? - Hvorfor har du eldstemann i barnehagen når du kunne hatt ham hjemme og både spart utgifter OG fått kontantstøtte? - Hvorfor kan du ikke ta deg en kveldsjobb? - Hvorfor vil du ikke legge ut budsjettet deres? unnskyld, men det blir litt vanskelig å få svart på spørsmål når så mange skriver.. prøver så godt jeg kan.. 1. aneer ikke , skal prate ed han når han kommer hjem.. 2. fordi han begynte når jeg var gravid, jeg var kjempe dårlig, lå på sjukehus mange dager osv.. har tenkt på å ta han ut, regner med at det blir til det, viss ikke jeg får meg jobb snart da.. å det får jeg forhåpentligvis.. 3.kveldsjobb har jeg faktisk ikke tenkt på, men nå skal jeg undersøke om det finnes noe her.. 4. har ikke kommet så langt , blir litt vanskelig , har ikke helt oversikt over det i hodet mitt. skal prøve å få gjort det senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #82 Del Skrevet 1. februar 2010 Frelsesarmeen deler ut mat på onsdager (de fleste steder iallefall) Til vanlig får man en pose, men sier du som sant er at du har mann og barn vil du få mer enn en pose ! Det er som regel alt fra kyllingfilet, biff, pålegg, brød osv i disse posene ! Blåkors har også matutdeling men da er du avhengig av å ha fryser.. De deler ut mat som har ligget i fryserne dems. Viss du faktisk følger rådene mine, vil dere få mye bedre mat en en pakke nudler... Frelsesarmeen kan også som regel hjelpe med klær o.l til barna. Du kan gå inn på frelsesarmeens nettside og klikke på det fylket du bor i også ringer du de og spør om de har matutdeling og når.. Det finnes faktisk muligheter takk for fint forslag vet du om de holder til i alle byer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #83 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) sa jeg brukte first price bleier! ikke våtservietter! Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #84 Del Skrevet 1. februar 2010 Takk for mange fine middagstips dere! de kommer godt med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #85 Del Skrevet 1. februar 2010 OK, vet ikke om dette bare er kødd, eller seriøst men: Hvis du uansett er hjemme på dagen, ta barn ut av barnehagen, spar de pengene og få kontantstøtte i stedet, det vil utgjøre 5000kr i forskjell. Hvis mannen din jobber faste tider på dagtid hadde jeg begynt å lete etter jobber på kveldstid/helg med en gang. Ta en ringerunde - let på finn.no og begynn å send ut søknader/CV, det kan du fint gjøre selv om du er hjemme med barn. Tjener han dårlig burde han også søke på nye jobber. Få økonomisk rådgivning hos kommunen: så lenge man må låne penger av andre til grunnleggende ting, og ikke får betalt regningene sine er ikke det bra nok økonomisk styring. ang middag: Les igjennom tilbudsavisene fra butikkene på starten av uken, og legg merke til gode tilbud. Billige middager: *Hjemmelagde supper *Kjøp en pose med frossen lapskausblanding, som du bare koker opp i vann, og kanskje har oppi en buljongterning. Da får du en stor kjele lapskaus til under 20kr. Kan fryse ned rester. *Omelett - egg og det du har av grønnsaksrester *Ostesmørbrød Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 1. februar 2010 #86 Del Skrevet 1. februar 2010 Flere middagstips: 1 pakke kjøttdeig, ett egg, salt, pepper, 1 skje potetmel om du har=karbonader. Det blir nok til to middager om dere har nok tilbehør til. Ris er billig, poteter osv.. 2 kg koteletter på Rema koster vel 60? kr. Da har du tre middager. Kok potet, ris, bønner o.l til. 1 pakke fiskegrateng 10 kr. Den smaker sikkert ikke fisk, men mat er det jo. Kok poteter til. Osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CookieMonster Skrevet 1. februar 2010 #87 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Hvorfor har du ikke foreldrepenger!? Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohini Skrevet 1. februar 2010 #88 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvorfor har du ikke foreldrepenger!? Man får ikke foreldrepenger hvis man ikke har vært i jobb i minst 6 av 9 måneder under svangerskapet. (eller noe sånt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #89 Del Skrevet 1. februar 2010 Har man dårlig råd bruker man ikke våtservietter, man bruker en vanlig klut på nytt og på nytt og på nytt... Jeg savner svar på hvordan samboeren din kommer seg på jobb nå som bilen ikke starter...? Om dere hver mnd må låne fra familie, og telefonen blir stengt og regninger ikke blir betalt, da burde gutten vært tatt ut av barnehagen for lenge siden, ingen grunn til å tenke på det engang. Og dere sparer mye penger dersom du jobber kveld/natt/helg slik at dere slipper utgifter til barnehage. Kontantstøtte får du i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 1. februar 2010 #90 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) takk for fint forslag vet du om de holder til i alle byer? du fikk jo link frøken. Jeg jobber som frivillig men ikke der. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 1. februar 2010 #91 Del Skrevet 1. februar 2010 Tråden er ryddet. Phaedra,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 1. februar 2010 #92 Del Skrevet 1. februar 2010 du fikk jo link frøken. Jeg jobber som frivillig men ikke der. Han? Du hadde jo flere barn? Hun har to. Den ene er for liten til å få kontantstøtte til, og da har ikke det barnet hatt bursdag enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #93 Del Skrevet 1. februar 2010 Har man dårlig råd bruker man ikke våtservietter, man bruker en vanlig klut på nytt og på nytt og på nytt... Jeg savner svar på hvordan samboeren din kommer seg på jobb nå som bilen ikke starter...? Om dere hver mnd må låne fra familie, og telefonen blir stengt og regninger ikke blir betalt, da burde gutten vært tatt ut av barnehagen for lenge siden, ingen grunn til å tenke på det engang. Og dere sparer mye penger dersom du jobber kveld/natt/helg slik at dere slipper utgifter til barnehage. Kontantstøtte får du i tillegg. ja jeg vet det er dumt å bruke våtservietter.. mora hans kjører han.. jeg driver å ser litt på forskjellige kveldsjobber nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #94 Del Skrevet 1. februar 2010 du fikk jo link frøken. Jeg jobber som frivillig men ikke der. Han? Du hadde jo flere barn? åja takk er så masse her at jeg går glipp av noen skal ta å se på den.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mammamia_* Skrevet 1. februar 2010 #95 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Bor du langt unna NAVs kontorer? Har du ikke skrevet ned noen som helst slags oversikt over hva pengene går til? Jeg pleier ikke selv å ha detaljerte budsjetter, men vet alltid hva pengene går til. I mine fattigste perioder har jeg tatt vare på alle kvitteringer, både for å kartlegge mitt eget kjøpemønster samt finne ut i hvilke butikker ting er billigst (prissammenligning). Prisen på den billigste kjøttdeigen varierer med noen verdifulle kroner selv mellom billigkjedene, som et eksempel. Kjøper du ukeblader? Disse kan lånes gratis på biblioteket. Der kan du også låne filmer o.l. Våtservietter er luksus når man er fattig - vaskekluter tar lite ekstra plass i håndkle/sengetøyvasken. Småbarn kan dusjes med lunkent vann dersom de har "bommelommet", evt kan man bruke toalettpapir før man vasker med klut. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 1. februar 2010 #96 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg synes også du skal komme deg ned på sosialkontoret NÅ, jmf. linkene jeg sendte deg tidligere. Jeg har også et middagstips som jeg bare mååå nevne.. Veldig godt og billig; Stek 2 pakning tunfisk-boks first price (ca 10 kr) og kokt ris i stekepannen og ha i tilgjengelige grønnsaker (f.eks paprika, løk, mais etc) og bland sammen. Ha på soyasaus Mmmmm! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shnuska Skrevet 1. februar 2010 #97 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) ja jeg har da tenkt å prøve de fleste av råda jeg hhar fått å da.. men får ikke dratt på sosialkontoret før imorgen. Endret 1. februar 2010 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 1. februar 2010 #98 Del Skrevet 1. februar 2010 -og du? Om du røyker, kjøp billigtypen og trapp ned! (Jeg røyker selv og vet hvor kjipt det er at folk skal servere dette og komme med sine formaninger, men....!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 1. februar 2010 #99 Del Skrevet 1. februar 2010 På rimi (sikkert flere andre steder og) har de pakker med frossene koteletter til ca 30 kr og hvis man plusser på billig ris og flotter seg litt med saus har man ok til to middager for godt under 100 lappen. First price har 4 kilos rispakke til rundt 70 kr og den varer til maaaange middager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #100 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg blir litt farget av alle som plukker fra hverandre ts sin historie, men jeg velger å svare likevel. Mange med barn har dårlig råd i perioder. Når dere låner av familie, lager dere bare et "snøballproblem", for akkurat i det dere låner, synes dere at dere greier dere fint, så kommer lønna og dere må betale tilbake ... Når dere da har betalt tilbake og regningene er betalt, må dere fram med kalkulatoren og finne ut hvor mye penger dere har per dag fram til neste lønning. Og sparer du en dag, kan du bruke mer den neste, det er belønninga for å leve nøkternt. Når det gjelder akuttsituasjoner, har NAV plikt til å hjelpe. Dette er definert i rundskriv I-34/2001; 5.1.4.4.1 Akutt hjelp og nødrett Dersom situasjonen er akutt, og det samtidig er grunn til å tro at søkeren om kort tid vil få midler til å forsørge seg selv, kan stønaden begrenses til et minimum. Dette innebærer at det gis stønad til livsnødvendigheter som mat og helt nødvendige artikler til personlig bruk, og til regninger som må betales for å hindre avstengning av nødvendige tjenester som strøm eller lignende. En søknad om akutt hjelp må vurderes raskt, ofte samme dag som den er mottatt. Dette innebærer at sosialtjenesten ikke kan undersøke saken like grundig som ved ordinære søknader. Dersom søknaden for eksempel mottas like før en helg, og søkeren hevder å stå helt uten midler til mat, eller ikke har et sted å sove, må søknaden vurderes med dette utgangspunkt. Søknader som mottas i forbindelse med akutte situasjoner kan ikke avslås, eller nektes behandlet med den begrunnelse at søkeren for eksempel kan henvende seg til veldedighetstilbud eller lignende. Alminnelige nødrettsbetraktninger tilsier dessuten at en person kan ha krav på hjelp til dekning av utgifter i spesielle, akutte situasjoner uavhengig av om vedkommende har krav på hjelp etter § 5-1. Det vil her være snakk om svært begrenset hjelp, for eksempel som følge av at personen er borte fra hjemstedet og ikke kan benytte seg av de muligheter han ellers har. Denne rettigheten tilkommer alle, uavhengig av bosted og økonomiske forhold slik som inntekt og formue. Rundskrivet kan leses i sin helhet her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/ru....html?id=108835 Og ellers; strutsementalitet fungerer ikke! Be om økonomisk rådgiving! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg