Gå til innhold

ikke råd til mat til barna..

Gjest shnuska

Anbefalte innlegg

Shnuska, jeg skjønner du er i en vanskelig situasjon. Men det må da være mulig å bedre økonomien deres.

Mannen din tjener utrolig lite. Han må da ha under minstelønn? Og hvorfor kan ikke du få deg en ekstrajobb? Sitte i kassa på butikken, vaskehjelp, avisbud eller lignende.

Du sier at alt blir bedre når du får deg jobb, men dere vil jo bruke kjempelang tid på å komme dere á jour igjen, siden dere ikke betaler regninger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jobber mannen din med, TS? Siden lønnen hans er så variabel og det er fulltid, er det provisjonsbasert eller? Syns han burde finne seg en ny jobb hvis han tjener så lite..

Prøv igjen på NAV så fort som mulig, utenom det så bør du ta til deg andre tips her, som å ta eldstemann ut av barnehagen (så du får kontantstøtte), selge ting på finn, finne deg en kveldsjobb osv.

Hva er bilen deres verdt? Er det mulig å kjøpe en som er billigere?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska
Til ts: Jeg ville nok prioritert litt annerledes når det gjelder mat. 100 kr til fire stk er veldig mye når man er blakk. Med litt planlegging kan du få flere middager for 100 kr, og en hel middag til langt under den prisen. Foreksempel hjemmelaget gryterett vil kanskje komme på 40 kr (avhenging av hva dere har oppi), og er dere småspiste har dere rester også.

Jeg har en oppfatning av de som er blakkest ofte er de som tror de handler billig, men som ikke gjør det. Mye ferdigmat og lure triks fra Rema sin side gjør at man bruker mye mer en man må. Ikke gå på under hundrekr tilbudene deres, de er mye dyrere en du har råd til.

gjerne kom med billigere middagstips viss du har det :) trodde ikke 100 kroner var så mye for fire personer jeg..

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må da ha under minstelønn?
Jeg må bare dra ut dette, for jeg ser folk kaster deg begrepet rundt seg overalt. Det er ikke lovfestet minstelønn i Norge. Om han jobber et sted som ikke har tariffavtale eller annen arbeidsavtale, så kan arbeidsgiveren gi ham 50,- timen om han ønsker!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde oppsøkt sosialkontoret i dag hvis det er så kritisk. Du fikk mange råd i starten.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man har et normalt liv på mange måter selv om man er fattig. Men jeg lurer på hvorfor du ikke skriver at du har tenkt å ta noen av rådene til følge? Skal du selge noe på Finn? Skal du ta barnet ut av barnehagen? Skal du få deg jobb så fort som mulig?

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips til varm mat som er billig:

Kneip til 4,90 fra First Price (kjøp mange, frys ned)

Ost fra First Price

Ketchup

Litt krydder

Lag varme ostesmørbrød. Det spiser ungene her masse til kveldsmat og som middag på veldig travle dager. Det er godt, enkelt og billig.

Jeg er ikke sikker, men en ost, 2 brød, ketchup og krydder koster kanskje 100,-? Og av en ost får du vel 20 - 30 ostesmørbrød, noe jeg antar er middag til dere i 3 dager.

Ts har selv om barna sulter og må gå uten bleier, tid til å skrive et innlegg som gikk på første gang hun debuterte, på sex forumet...

Unødvendig informasjon :roll:

Hvis du sliter økonomisk kan du altså ikke tenke på noe annet enn det? Er det det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsakslapskaus er også sunt, mettende og billig. Kjøp poteter, gulrøtter, en kålrot og løk så har du en god middag for under hundrelappen.

Ris er også billig, og kan vare til mange middager. Rester fra andre middager kan stekes på pannen sammen med ris, så får du en fin stekt ris-middag.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska
Tips til varm mat som er billig:

Kneip til 4,90 fra First Price (kjøp mange, frys ned)

Ost fra First Price

Ketchup

Litt krydder

Lag varme ostesmørbrød. Det spiser ungene her masse til kveldsmat og som middag på veldig travle dager. Det er godt, enkelt og billig.

Jeg er ikke sikker, men en ost, 2 brød, ketchup og krydder koster kanskje 100,-? Og av en ost får du vel 20 - 30 ostesmørbrød, noe jeg antar er middag til dere i 3 dager.

Unødvendig informasjon :roll:

Hvis du sliter økonomisk kan du altså ikke tenke på noe annet enn det? Er det det du mener?

tusen takk for bra tips! at jeg ikke har tenkt på det da.. har både ost og brød her, så dette blir nok middagen i dag ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter fyller opp og en hjemmelaget potetmos metter mange. De rimeligste potetene koster ikke mange kroner kiloen.

Kjøp en fryst ørret til noen og tjue kiloen (75 kanskje for en hel) og du har middag i tre dager for dere.

Løk er nevnt, ris er nevnt, nudler... ikke særlig næringsrit alltid og bestandig, men noen ganger må metta gå foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjerne kom med billigere middagstips viss du har det :) trodde ikke 100 kroner var så mye for fire personer jeg..

Skal vi se. Enkel gryterett:

1 kjøttdeig fra Rema - 20 kr

1 boks hakkete tomater - 5 kr

1 løk- ? kr

Pasta - 10 kr for en stor pose, du trenger ikke hele

Eventuelt kan du ha mais, erter, bønner, osv i gryta, alt finner du billig enten som hermetikk eller tørrvarer. Desto mer du sper ut med billige tørrvarer, desto mer mat. Da har du to middager til 50 kr. Foreksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
det er en fulltidsjobb, men det var kun denne mnd det blei så lite da.. defor vi sliter ekstra nå, vanligvis så klarer vi oss til neste lønning..

Men dere klarer dere jo ikke til neste lønning. Det står jo i dine tidligere innlegg at dere "flyr på bygda" for å låne.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
steiken var fakttisk sånn 100 kroners middag på rema for hele familien, så for en familie på 4 er 100 kroner ikke så mye for en middag altså!

Går da fint ann å fa en middag for 4 til under 50 kr. Men, man kan ikke forvente å få steik. Har du ikke foreldrepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for bra tips! at jeg ikke har tenkt på det da.. har både ost og brød her, så dette blir nok middagen i dag ja :)

Fint!

Men har ikke mannen din mulighet til å få en bedre betalt jobb?

Og kan du ta en kveldsjobb? Eller bli dagmamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First price har 1 kilo spaghetti til 10 kr. Kjøp det og lag din egen saus, eventuelt kjøp en pose pastasaus (med urter og ost) til 14,90. Den posen er beregnet til 4 porsjoner. Der har dere middag til alle sammen for under 30 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke så mye valg når faktum er at du er blakk? Da må du jo til sosialkontoret. Dette høres veldig rart ut.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene flere stiller?

- Hvorfor tjener mannen din så utrolig lite? Kan han få seg ny jobb/en ekstrajobb?

- Hvorfor har du eldstemann i barnehagen når du kunne hatt ham hjemme og både spart utgifter OG fått kontantstøtte?

- Hvorfor kan du ikke ta deg en kveldsjobb?

- Hvorfor vil du ikke legge ut budsjettet deres?

Endret av Lilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel middag;

2 bokser med tunfisk (7kr)

1 boks med rømme (12kr)

Så mye ris du bare orker å ha i (jeg pleier å kjøpe en diger sekk med ris hos en slik innvandrerbutikk for 100kr sånn ca....den varer en halv evighet)

1 løk

krydder

Bland den kokte risen med alt det andre - kjempegod middag på fattige dager.

Kok opp poteter, knus disse med litt smør og tilsett litt salt og pepper. Nå har du potetmos.

Kjøp noen pølser, karbonader, eller noe annet som er billig, del dette i biter og ha det i potetmosen. Legg dette i en ildfast form og gratiner med litt ost på toppen.

Burde ikke koste så veldig mye.

Grønnsakssupper er kjempebillig å lage. Og om du lage veldig mye for å bruke opp alle råvarene, så kan du fryse det som blir til overs slik at du har flere middager.

Nudler.

Kjøp nudler (ikke slike Mr.Lee pakker, men slike store pakker med nudler - mye billigere)

Kok det, og ha i andre grønnsaker (gulrøtter, brokkoli, etc etc)

Skulle du ha noen pølsebiter så putter du oppi dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. middager, om du handler på Kiwi på fredager, har de jo de der God Helg-greiene sine. Du og mannen din klarer dere på 1 kyllingfilet hver, og ungene kan dele 1 (den minste spiser sikkert enda engang, så da får du sikkert rester av den elste unges filet). Hver sin potet til alle mann, og dere har middag for 50 kr.

Knekkebrød er billigere enn brød, og det metter mer. Kjøp de groveste knekkebrødene som finnes og kutt ut brød.

Ris er ganske billig om man kjøper sånne store sekker på noen kg.

Forøvrig tjener mannen din latterlig lite, jeg hadde mer utbetalt den gangen jeg jobbet 60% på en matbutikk ved siden av studiene, hadde laveste trinnet på tariffen. Og mannen din skal jo betale mindre skatt pga. forsørgeransvar også, så det må være noe annet som ikke stemmer her. Gjetter på betalingsanmerkning og automatisk trekk i lønna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Klara_*

Frelsesarmeen deler ut mat på onsdager (de fleste steder iallefall)

Til vanlig får man en pose, men sier du som sant er at du har mann og barn vil du få mer enn en pose !

Det er som regel alt fra kyllingfilet, biff, pålegg, brød osv i disse posene !

Blåkors har også matutdeling men da er du avhengig av å ha fryser..

De deler ut mat som har ligget i fryserne dems.

Viss du faktisk følger rådene mine, vil dere få mye bedre mat en en pakke nudler...

Frelsesarmeen kan også som regel hjelpe med klær o.l til barna.

Du kan gå inn på frelsesarmeens nettside og klikke på det fylket du bor i også ringer du de og spør om de har matutdeling og når..

Det finnes faktisk muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...