Gå til innhold

ikke råd til mat til barna..

Gjest shnuska

Anbefalte innlegg

Jeg mener de har bleiepakker med hundre bleier eller noe for en femtilapp på Kiwi. First price og et annet superbilligmerke. De skulle vi bruke da vi skulle avvenne, men de var helt superflotte bleier - og til en fjerdededel av prisen for pampers og libero...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest shnuska

beklager at jeg ikke får svart alle sammen med en gang.. men det kommer så masse inn her hele tiden , bare bra det da såklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en fulltidsjobb, men det var kun denne mnd det blei så lite da.. defor vi sliter ekstra nå, vanligvis så klarer vi oss til neste lønning..

Men du sier selv at dere ikke gjør det. Dere låner hver måned av familie sier du - men denne gangen kunne ikke de låne dere...

Ellers er det bare å finne seg en jobb - barnehager har makspris og det skal godt gjøres at det ikke lønner seg å jobbe når den er 2230,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska
Jeg mener de har bleiepakker med hundre bleier eller noe for en femtilapp på Kiwi. First price og et annet superbilligmerke. De skulle vi bruke da vi skulle avvenne, men de var helt superflotte bleier - og til en fjerdededel av prisen for pampers og libero...

ja jeg vet, brukt first price så å si hele tida, like bra som andre bleier syntes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska
Men du sier selv at dere ikke gjør det. Dere låner hver måned av familie sier du - men denne gangen kunne ikke de låne dere...

Ellers er det bare å finne seg en jobb - barnehager har makspris og det skal godt gjøres at det ikke lønner seg å jobbe når den er 2230,-.

ja vi låner som regel litt i slutten av nmd ja.. men da klarer vi jo oss jo da.. jeg driver å ser etter jobber ja, men er fortsatt noen måneder igjen før hu minste er gammel nok for bhg. han eldste går allerede i barnehagen så derfor jeg ikke får kontantstøtte heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er en fulltidsjobb, men det var kun denne mnd det blei så lite da.. defor vi sliter ekstra nå, vanligvis så klarer vi oss til neste lønning..
12-14 tusen er ikke mye for en fulltidsjobb i så fall. Hadde jeg jobber fulltid i jobben jeg har nå, som forøvrig er renholder i et offentlig firma hadde jeg tjent rundt 22000 i måneden. 13500 i måneden er 162000 i året etter skatt. Det er fryktelig lite for en fulltidsjobb, og jeg vil anta at om han jobber fulltid og faktisk har så lav lønn har dere rett på å slippe å betale skatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du jobbe om kveldene når mannen din er hjemme. Dette er på langen selvsagt, det blir ikke mat på bordet i morgen av det.

Men du må nok uansett begynne, du skriver at dere ikke betaler regninger, strømmen skal stenges etc - det er ikke å klare seg greit. Og når du i tillegg alltid låner litt... vet du, dere er skikkelig ute å kjøre. Og hva når alle inkassokravene for de regningene dere ikke har betalt kommer? Regningen forsvinner ikke fordi om de stenger av telefonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet alt om hvordan det er å ha dårlig råd. Var selv i en periode for mange år tilbake alenemor med 3 barn og hadde bare overgangsstønad, barnetrygd og bidrag og rutte med. Det holdt ikke lenge og ofte var jeg røta blakk 2-6 dager før neste utbetaling. Enda jeg lagde mye mat fra grunnen ved å sanke inn hva jeg kunne av frukt og bær og lagde syltetøy, saft osv osv. Men, men, nok om det.

Kjære ts, hvis du hadde bodd nært Oslo så skulle jeg sporenstreks ha tatt deg med på butikken og handlet inn det nødvendige så dere hadde mat og bleier, men det regner jeg med at du sikkert ikke gjør :(.

Ellers så synes jeg du skal sammen med samboeren din gå nøye igjennom rådene du har fått her. Hvis dere også har en del inkassosaker så bør dere søke om økonomisk rådgivning i kommunen der dere bor. Noe hjelp har dere krav på, men dere må selv vise vilje og ønske til å forandre på egen situasjon. Sett opp budsjett og følg det slavisk. Registrer i noen måneder hva dere kjøper av mat og annet og se hvor posten er høyest og se om dere kan senke utgiftene eller variere med noe annet. Velg "billigproduktene" på Kiwi og andre butikker i stedet for å kjøpe de dyrere variantene selv om de smaker bedre. Bedre å ha noe mat enn ingenting :).

Legg gjerne ut budsjettet her så er jeg sikker på at mange vil komme med gode og konstruktive råd til dere. Gå inn på GjeldsofferAlliansen (GOA)sine hjemmesider og les dere hvis dere har masse ubetalte regninger osv. Denne siden Økonomiguidenhar også mange gode råd og komme med. Der har de også en god guide for å sette opp budsjett med eget excel program, sikkert verdt og prøve <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>. Her kan du lese og finne ut hva som er Sifo sine utregninger for budsjett for en familie: Sifo

Lykke til og jeg hjelper gjerne til hvis jeg kan ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er eldste barnet i barnehagen når du går hjemme og egentlig ikke har råd til å ha barnet i barnehagen?

Bedre med 3300 i + enn 2300 i minus.

Gå inn på husbanken sine sider og bruk kalkulatoren deres på bostøtte så finner du ut om dere ha rett på bostøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemer er at når man legger sammen alt du har sagt i denne tråden så stemmer det ikke. NAV har ikke "sluttet" med å gi nødstønad slik du skrev tidligere, du sier at dere låner penger av familie/venner for så i neste øyeblikk si at de har like dårlig råd som dere.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg vet, brukt first price så å si hele tida, like bra som andre bleier syntes jeg :)

Bruker Landlordbleier fra Rema 1000. Kr 39.90 for en pakke som er dobbelt så stor som Pampers og Libero. Har brukt disse merkene før, men LL er like greie. (Om du ikke har et barn som er veldig sensitivt eller atopsik selvsagt, da kan det hende du må prøve deg fram. Ett av mine barn er atopiker så h*n kan f.eks. ikke bruke Coop sine billigbleier pga utslett og kløe. LL går greit, men bytter på med Libero littegrann. Men ikke mye. En og annen dag med Libero innimellom er alt som skal til, og da blir det jo billigere uansett. Minstebarnet bruker bare LL bleier og har ikke hatt mer problemer elelr lekkasjer enn med de dyre merkene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner godt til hvordan det føles å ha dårlig råd, jeg har selv vært alenemamma i mange år. Men med den lave samlede inntekten som TS og hennes mann etter sigende har, burde de være kvelifisert til mange forskjellige støtteordninger. Hvorfor får ikke TS kontantstøtte for minstemann? Har de søkt om støtte til dekking av barnehage, det får man jo dersom husstandens samlede inntekt er lavere enn X antall kroner/år.

Forslaget om kveldsjobb er jo genialt. Og hva med å bli deltidsdagmamma/barnevakt - det var jeg da mine egne var for små for barnehage og jeg trengte ekstra penger.

Jeg har selv gått sulten for å kunne gi barna mine det de trenger, men kun de siste par dagene før utbetalingen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Hvis du likevel er hjemme med minstemann så må du ta ut det eldre barnet av barnehagen. Skjønner at det kanskje ikke er kjekt, men da slipper der utgiften til barnehage + at du får kontantstøtte. Det vil utgjøre en god del tusen ekstra i måneden.

- din mann må få seg en annen jobb, evt. en ekstra jobb. Selv i de gode månedene er inntekten hans elendig. Inntekten hans holder rett og slett ikke mål. Å sitte i kassen på Rema gir bedre inntekt enn dette.

- har du mulighet til å få en form for inntekt? Jobbe en kveld eller to i uken? Har du mulighet til å være dagmamma?

- har dere noen gammel gjeld og/eller inkassosaker som tynger? Du skriver at telefon er stengt, at det er like før strømmen blir stengt også. Det får meg til å tro at det gjerne også er andre regninger dere ligger på etterskudd med? I så tilfelle, har dere prøvd kontakte kreditorer for å få en betalingsplan (i steden for å bare la deg skure og gå og la være å betale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du har et budsjett dere følger hver måned? Hvis du legger ut det, kan du sikkert få enda bedre råd av oss, da vi får noe spesifikt å peke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet en del om å ha dårlig råd.

For det første så har ikke NAV sluttet med nødhjelp. Det er bare tull. Om ts faktisk ikke får støtte fra NAV finnes mange alternative løsninger.

Som sagt før: Selg ting på Finn.no. Man tenker kanskje at "jeg har ikke noe å selge", men du kan om så selge sofabordet, gulvlampa eller to pinnestoler. Klesskapet kan også selges. Man kan klare seg uten mesteparten av sånne ting en periode for å få mat til barna på kort sikt.

På lengre sikt: Skaff deg en kveldsjobb eller helgejobb, mens barnas far er hjemme. Om det ikke går: Vær dagmamma eller barnevakt. Gå tur med hundene til gamle folk som er slitne i beina. Måk snø for noen kroner. Ydmykende? Javisst, men man gjør alt man kan for å fø barna sine.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts: Jeg ville nok prioritert litt annerledes når det gjelder mat. 100 kr til fire stk er veldig mye når man er blakk. Med litt planlegging kan du få flere middager for 100 kr, og en hel middag til langt under den prisen. Foreksempel hjemmelaget gryterett vil kanskje komme på 40 kr (avhenging av hva dere har oppi), og er dere småspiste har dere rester også.

Jeg har en oppfatning av de som er blakkest ofte er de som tror de handler billig, men som ikke gjør det. Mye ferdigmat og lure triks fra Rema sin side gjør at man bruker mye mer en man må. Ikke gå på under hundrekr tilbudene deres, de er mye dyrere en du har råd til.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...