Gå til innhold

ikke råd til mat til barna..

Gjest shnuska

Anbefalte innlegg

Hvis dere i følge NAV sine satser faktisk har stor nok inntekt til at dere skal kunne forsørge dere selv så høres det rart ut at dere er helt blakk 10 dager før lønn (og ikke engang har betalt regningene sine). Da er det jo snakk om en ganske stor differanse ut fra NAV sine budsjetter. Budsjettene deres kan være feil/trange, men det er vel også mulig at dere bruker mer penger enn dere må.

Hvor mye penger får dere inn hver måned egentlig? Og hvor mye går til husleie? Har dere noen mulighet til å øke inntektene deres? Eller flytte til et rimeligere sted?

Når det gjelder mat osv. har dere mulighet til å gjøre det rimeligere. Har selv en venninne med barn som et par ganger har måtte gå på sosialen og få nødpenger, og hun klager stadig over dårlig råd. Var å handlet med henne en gang, og hun kjøpte utrolig mye dyr mat (porsjons-grandis - fordi barna synes det var så mye gøyere med hver sin pizza enn å dele en, Fjordland, masse brus osv.). Joda, dårlig råd har hun uansett, men matutgiftene kunne hun halvert hvis hun virkelig ønsket.

Men uansett. Dine barn skal ikke sulte. Ta turen til NAV med en gang de åpner imorgen. De må kunne hjelpe dere.

Hvis det er tilgjenglig der du bor prøv også å komme i kontakt med f.eks. Fattighuset, Frelsesarmeen osv. Det er flere organisasjoner som flere ganger ukentlig deler ut mat.

Det du også kan gjøre er å kontakte matbutikker, restauranter, bakerier osv. ved slutten av dagen og høre om de har matvarer som går ut på dato den dagen som du kan få. Dette er noe som ofte kastes ellers, men som fint kan spises en dag eller to til (litt avhengig av hva det er da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest shnuska

men bare så det er sagt, barna mine har aldri gått en dag uten mat på bordet som noen nevnte oppi her.. har hendt jeg og samboern har gått uten særlig mat.. men barna har aldri gått sultne, å det skal jeg sørge for at dem ikke gjør å.. så det trenger dere ikke bekymre dere for.. å viss jeg ikke klare å skaffe noe penger, får jeg eventuelt tenke på å la dem bo hos noen som kan mate dem for en periode..

noe jeg virkelig virkelig ikke har lyst skal skje..

men selvfølgelig gjør jeg alt for at barna mine skal få mat i seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan få litt reell hjelp her inne hvis du klarer å fortelle hvor mye dere har i inntekter og hvor mye dere har i utgifter hver mnd og også forteller hva slags mat dere handler. Det er mye dyr og dårlig mat ute på markedet. Det kan hende at du rett og slett trenger hjelp til å handle riktig for å få pengene til å strekke til.

Og bry deg for all del ikke om idiotsvarene du får. Det er mange her i verdne som har levd gjennom lange år med dårlig råd og små barn og som vet hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har veldig behov for bilen, for at samboern min skal komme seg fram og tilbake på jobb.. vi har søkt om bostøtte.. men altså alle her sier jo vi har dårlig kontroll over økonomien, vi har har faktisk ikke det.. eneste vi bruker penger på er mat, og bleier.. o selvfølgelig andre nødvendige ting som barna trenger.. medesiner osv..

Virker ikke som at alle her sier at dere har dårlig kontroll på økonomien, jeg mente det iallefall ikke slik - heller at det KAN være ett av deres problem.

Hvordan kommer din samboer seg til og fra jobb nå som bilen ikke starter? Kan han ta buss, tog, t-bane, trikk, sykkel, gå, samkjøring med andre eller andre alternativer om jeg har glemt noen?

I hvilken by bor dere siden dere? Og hvor dyrt er det for dere å bo der? Kan det lønne seg å flytte?

Dere er to voksne mennesker + barn (hvor mange?), samboeren din har en jobb (fulltid?) så han burde jo tjene inn nok til husleie og strøm iallefall. I tillegg får vel du også penger som burde være nok til mat og hygieneartikler.

Jeg klarer ikke helt å forstå at dere kan ha så dårlig råd, men det er fordi jeg ikke ser deres situasjon med egne øyne heller.

Du burde iallefall sjekke ut boligmarkedet, strømleverandør, bostøtte (om du har søkt så burde du få svar innen den 12. februar), supplering/hjelp til strømregning og evnt legeregninger, alternative løsninger til din samboers reisevei til og fra jobb - og i tillegg virkelig tenke over hva det er du kjøper når du er på butikken. Mange tror de kun kjøper det mest nødvendige på butikken, men de handler "feil" som gjør at det blir veldig dyrt. Sjekk ut bleieavtaler som mange butikker har og finn ut hvor du kan spare mest mulig penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska
Har dere veldig høy husleie, ts?? Jeg skjønner ikke.

Skal forresten prøve å finne loven til deg, om krav om penger til livets opphold og sende en link.

husleia er på 5500.. å det er ganske billig der vi bor.. tusen takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pasta_*
har veldig behov for bilen, for at samboern min skal komme seg fram og tilbake på jobb.. vi har søkt om bostøtte.. men altså alle her sier jo vi har dårlig kontroll over økonomien, vi har har faktisk ikke det.. eneste vi bruker penger på er mat, og bleier.. o selvfølgelig andre nødvendige ting som barna trenger.. medesiner osv..

Jeg skjønner at mange kan ha behov for bil om man bor på landet med lange strekninger og dårlig kollektivtilbud.

Men, det er jo noe galt her,- dere klarer ikke betale utgiftene deres, da er det 2 løsninger: 1. senk utgiftene eller 2. øk inntektene.

Hvor mye har dere inn pr. mnd?

Hvor mye har dere i husleie, strøm, bilutgifter, mat o.s.v?

Jobber begge to?

Hvor i budsjettet går det galt?

Det må jo være deler av bildet du ikke forteller her?

Ingen MÅ sulte i Norge, det er helt sant.

Om NAV har regnet ut at dere sitter igjen med nok penger etter at husleie og strøm er betalt, må det jo være noe dere gjør feil?

Jeg mener ikke å anklage deg egentlig, men dere kan jo ikke ha det slik hver mnd fremover?

Uansett, det du må gjøre nå er å dra til nærmeste NAV kontor, så får du en nødhjelpssum! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5500,- i husleie - og to som jobber? Eller bare en? Selv om en jobber så skal det ikke gå såååå mye på rævva hver måned. Jeg er underbetalt og tjener lite, likevel er dette en husleie jeg hadde klart å forsørge meg og mitt barn på. OG betalt regninger. (og med dårlig lønn mener jeg uner 300')

Da kjøper dere svært dyr mat - eller det er noe du ikke forteller om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her høres ut som en merkelig suppe. Du har krav på nødpenger fra NAV, hvilket NAV-kontor er dette? Jeg ville tatt kontakt med NAV sentralt.

Når det er sagt må du få kontroll over situasjonen og selge det du kan og stramme inn på absolutt alt. Billig og mettende mat er fullt mulig å få til. Du kan ikke leve uten mat og bleier med små barn, da er det Barnevernets plikt å gripe inn.

Hvordan havnet du i denne situasjonen? I likhet med flere andre her får jeg følelsen av at det er noe du ikke forteller oss.

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke legge ut budsjettet deres, så er det lettere å se hvor dere evt kan kutte utgifter?

Ja gjør det TS.

De fleste her inne er ikke ute etter å anklage deg for noenting eller henge deg ut (bortsett fra "troll"), men vi vil jo gjerne hjelpe deg slik at du og barna kan ha det bra hver eneste måned fremover.

Jeg vet hvor frustrerende dårlig økonomi kan være og hvor mye det tærer på psyken og ha det slik, derfor kan det være veldig lurt å få noen andre til å se over budsjettet ditt som kan komme med tips og råd til hvordan du kan gjøre det anderledes slik at du slipper å ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bare så det er sagt, barna mine har aldri gått en dag uten mat på bordet som noen nevnte oppi her.. har hendt jeg og samboern har gått uten særlig mat.. men barna har aldri gått sultne, å det skal jeg sørge for at dem ikke gjør å.. så det trenger dere ikke bekymre dere for.. å viss jeg ikke klare å skaffe noe penger, får jeg eventuelt tenke på å la dem bo hos noen som kan mate dem for en periode..

noe jeg virkelig virkelig ikke har lyst skal skje..

men selvfølgelig gjør jeg alt for at barna mine skal få mat i seg!

Så barna legger ikke merke til at foreldrene sulter heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man havner i en slik ekstrem livssituasjon så er det nok lett for foreldrene å "blokkere ut" tanker om at barna merker at foreldrene ikke spiser.

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest shnuska
5500,- i husleie - og to som jobber? Eller bare en? Selv om en jobber så skal det ikke gå såååå mye på rævva hver måned. Jeg er underbetalt og tjener lite, likevel er dette en husleie jeg hadde klart å forsørge meg og mitt barn på. OG betalt regninger. (og med dårlig lønn mener jeg uner 300')

Da kjøper dere svært dyr mat - eller det er noe du ikke forteller om.

vi er bare en som jobber.. jeg er hjemme med små barn, men så fort hun blir gammel nok til barnehage skal hun dit, så jeg får jobb.. da blir nok ting mye bedre..

ikke noe jeg ikke forteller nei..

men samboern min er den eneste med inntekt , fikk utbetalt 9000 i lønn denne måneden, vanligvis rundt 12-14 000 da..

jeg får barnetrygd på 17000..

kjøper den billigste maten vi finner, men er dyrt for bleier og andre nødvendige ting barna trenger,,..

feks medisiner ,siden ungene er sjuke så å si hele tiden .. både jeg og samboern min må jevnlig til lege pga sykdom..

så det blir ganske dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle pengene vi har til overs etter husleie og strøm går kun på mat og bleier til barna, vi har sagt opp tvkanaler, telefon og alt vi kan.. internetten er inkudert i husleia!

Prioriteringer.

Veldig mange sliter med å prioritere riktig, og unnskyld, en bil? Litt bensin her og litt bensin der (avhengig av hvordan bil det er) koster endel etter en stund. Så har man jo årsavgiften på 2600 et eller annet også. Det har man råd til altså.

Hvor mye er husleien på? Hvis den er veldig høy, synes jeg dere må vurdere å få et billigere sted å bo.

Innvandrerbutikker og Kiwi er ikke så dyre matbutikker. Og når det gjelder bleier kan man gå til innkjøp av tøybleier som man kan bruke flere ganger.

Støtteordninger for tøybleier

Tøybleier

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska
vi er bare en som jobber.. jeg er hjemme med små barn, men så fort hun blir gammel nok til barnehage skal hun dit, så jeg får jobb.. da blir nok ting mye bedre..

ikke noe jeg ikke forteller nei..

men samboern min er den eneste med inntekt , fikk utbetalt 9000 i lønn denne måneden, vanligvis rundt 12-14 000 da..

jeg får barnetrygd på 17000..

kjøper den billigste maten vi finner, men er dyrt for bleier og andre nødvendige ting barna trenger,,..

feks medisiner ,siden ungene er sjuke så å si hele tiden .. både jeg og samboern min må jevnlig til lege pga sykdom..

så det blir ganske dyrt..

barnetrygd på 1700 var det nok ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9000? Det er samme inntekten jeg har etter skatt, og jeg jobber kun ved siden av skole. Kanskje på tide å se seg om etter en fulltidsjobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska
Prioriteringer.

Veldig mange sliter med å prioritere riktig, og unnskyld, en bil? Litt bensin her og litt bensin der (avhengig av hvordan bil det er) koster endel etter en stund. Så har man jo årsavgiften på 2600 et eller annet også. Det har man råd til altså.

Hvor mye er husleien på? Hvis den er veldig høy, synes jeg dere må vurdere å få et billigere sted å bo.

Innvandrerbutikker og Kiwi er ikke så dyre matbutikker. Og når det gjelder bleier kan man gå til innkjøp av tøybleier som man kan bruke flere ganger.

Støtteordninger for tøybleier

Tøybleier

samboern min er avhengig av bil i jobben sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så barna legger ikke merke til at foreldrene sulter heller?

Tror ikke alltid det nei. Ikke før jeg ble voksen og mamma fortalte meg hvordan hun hadde det når jeg var liten, visste jeg at mamma faktisk gikk sulten mesteparten av tiden.

Hun kunne fortelle meg at hun ga så og si all mat til meg og spiste minimalt selv, mest for at vi skulle ha måltider sammen...dette er ikke noe jeg selv kan huske. Jeg har egentlig bare gode minner fra min barndom.

Tror det kommer ann på hvordan man håndterer situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska
9000? Det er samme inntekten jeg har etter skatt, og jeg jobber kun ved siden av skole. Kanskje på tide å se seg om etter en fulltidsjobb?

det er en fulltidsjobb, men det var kun denne mnd det blei så lite da.. defor vi sliter ekstra nå, vanligvis så klarer vi oss til neste lønning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...