Gå til innhold

Frustrert over samboer


Gjest Sn0w

Anbefalte innlegg

Jeg vet at samboeren min har en egen fri vilje, men jeg blir så frustrert.. I ukedagene klager han over at han har gått opp i vekt, han har ikke energi til å trene osv. Jeg prøver konstant å oppmuntre ham til å spise sunt. Han kjøper seg fiskegrateng, panert torsk og lignende som han tror er sunt. Det er jo selvfølgelig sunnere enn mye av det han spiste før, så jeg gidder ikke kommentere så mye på det.

MEN, når helga kommer tar han helt av. I helga har han spist 3 sjokolader, to poser potetgull, 1 grandiosa, masse brus. Han klarer ikke å holde det til 1 dag, han spiser fredag, lørdag og søndag. Jeg prøver å si til han at han må roe seg litt ned, at det ikke nytter å spise så veldig sunt i uka hvis han skal ta så til de grader av i helgene. Men, han blir kjempe SUR når jeg sier ifra, eller minner ham på at han vil bli sunn å få en fin kropp.

Spørsmålet er hvordan jeg kan dytte ham på rett spor uten at han skal bli så sinnsykt fornærmet? Han tåler rett å slett ikke kritikk, han lever kun på skryt.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"tåler ikke kritikk, lever kun på skryt".. hehe.. :fnise: Tror det er fler som kjenner igjen samboeren på denne..

Men de er da ikke bikkjer heller.. må kunne ta litt ansvar.. Jeg tror det kan være lurt å fokusere på hva dere kan gjøre sammen.. Ikke pushe han så mye og poengtere hva han gjør feil.. Dra han med ut på turer, sett på handleliste for hele uken..

Er ikke så lett, men lykke til :)

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært litt lettere hvis vi kunne spise det samme, å ha samme treningsmengde, men det går desverre ikke. Jeg er veganer, og det er bare en sjelden gang han går med på å spise min mat. Han vil ikke trene med meg, vet ikke helt hvorfor. Vi drar på yoga ilag 2 ganger i uka, så det er jo positivt. Vi er nettopp begynnt med det igjen etter jul, litt treg å komme igang :fnise:

Jeg får nesten bare prøve å handle når han er på jobb, og si at han slipper å handle på tur hjem.. "Lure" ham til å spise sunt, på en måte :gjeiper:

Men som du sier, de er ikke bikkjer.. Har han lyst på en fin kropp til sommeren kommer kanskje lysta litt mer av seg selv, etterhvert. Jeg vil bare at han skal være sunn og frisk på innsiden (men det betyr ikke at jeg sier nei takk til en muskuløs kropp heller :jepp: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært litt lettere hvis vi kunne spise det samme, å ha samme treningsmengde, men det går desverre ikke. Jeg er veganer, og det er bare en sjelden gang han går med på å spise min mat.

For å gå litt off-topick her: Jeg kan skjønne folk som blir vegetarianere utifra miljøhensyn, siden kjøttproduksjon står for 20-30% av verdens klimautslipp, men hva får folk til å bli veganere?

Han vil ikke trene med meg, vet ikke helt hvorfor. Vi drar på yoga ilag 2 ganger i uka, så det er jo positivt. Vi er nettopp begynnt med det igjen etter jul, litt treg å komme igang :fnise:

Hva er det du trener da, som han ikke vil være med på? Yoga er sikkert bra for en del ting, men jeg kan ikke forestille meg at man blir noe særlig mer muskuløs eller slankere av det.

Men som du sier, de er ikke bikkjer.. Har han lyst på en fin kropp til sommeren kommer kanskje lysta litt mer av seg selv, etterhvert. Jeg vil bare at han skal være sunn og frisk på innsiden (men det betyr ikke at jeg sier nei takk til en muskuløs kropp heller :jepp: )

Jeg kan si med 95% sikkerhet at hvis han nå har lyst på en finere kropp til sommeren så får han "strandpanikk" i mai og skal plutselig begynne å trene, men man går ikke fra dvask til stram på noen få uker.

Grunnen til at han blir sur når du nevner dette er at han vet det inderlig godt, og går i forsvarsposisjon. Det er en god sjanse for at desto mer du snakker om dette, desto sterkere blir hans motstandsvilje. Jeg hørte en gang om en fin diskusjonsteknikk: Problemet for de fleste, særlig ektepar eller samboerpar, som krangler, er at i stedenfor å høre på hva den andre faktisk sier, så forbereder man sine motargumenter. En metode for å motvirke dette kan være at man har en gjenstand, f. eks. en liten ball, og at bare den som har ballen har lov til å snakke. Når den ene personen er ferdig med å legge fram saken skal den andre gjenta dette, for å vise at h*n fikk med seg det som ble sagt. Hvis den første personen ikke synes den andre hadde fått med seg alt får h*n ballen tilbake og gjentar det som den andre ikke hadde fått med seg. Slik holdere dere på til den første synes den andre har fått med seg sitt syn på saken. Den andre trenger ikke være enig, men med denne metoden får h*n i hvertfall med seg hele den andres versjon.

Etterpå snur dere rollene, slik at den første får med seg hele den andres syn på saken. Når begge har fått med seg den fulle versjonen av den andres syn på saken kan dere begynne å diskutere hva dere skal gjøre med problemet.

Løsningen er jo i utgangspunktet enkel: Han burde slutte å spise søppelmat, i hvertfall i slike mengder, og begynne å trene. For en del mennesker virker det dessverre nærmest uoverkommelig. For meg derimot er det ubegripelig at mange mennesker ikke har lyst til å bruke en fin sommerdag til å sykle en treningstur på 150 km. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå litt off-topick her: Jeg kan skjønne folk som blir vegetarianere utifra miljøhensyn, siden kjøttproduksjon står for 20-30% av verdens klimautslipp, men hva får folk til å bli veganere?

Jeg spiser vegansk fordi jeg ikke klarer å spise annerledes.

Hva er det du trener da, som han ikke vil være med på? Yoga er sikkert bra for en del ting, men jeg kan ikke forestille meg at man blir noe særlig mer muskuløs eller slankere av det.

Han vil ikke trene sammen med meg fordi han synes jeg er for tynn til å skulle trene :)

Han merker selv at han blir mer smidig i kroppen, og når vi trener "yoga trim", som det så fint heter, så får man faktisk muskler av det. Jeg merket det sinnsykt godt på magemusklene mine når jeg trente det 2 ganger i uka.

Løsningen er jo i utgangspunktet enkel: Han burde slutte å spise søppelmat, i hvertfall i slike mengder, og begynne å trene. For en del mennesker virker det dessverre nærmest uoverkommelig. For meg derimot er det ubegripelig at mange mennesker ikke har lyst til å bruke en fin sommerdag til å sykle en treningstur på 150 km. tongue0023.gif

Vet at han burde slutte å spise søppelmat, syns bare det er litt trist at han ikke skjønner det selv ;)

Ikke så dumt med den ball-greia, får prøve å teste det ut! Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan finne litt mer "mandig" trim enn yoga? Kampsport for eksempel?

Han liker veldig godt å trene yoga, så det er ikke ett problem :) Det er gruppetime på treningssenteret vi er på.. Det er bare det at det blir så lite utenom, og mye klaging. Og mye dårlig mat.

Dårlig mat + lite trening = dårlig form. Men det skjønner jo ikke han, desverre. Vil bare hjelpe ham på riktig vei, men han blir så sur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han liker veldig godt å trene yoga, så det er ikke ett problem :) Det er gruppetime på treningssenteret vi er på.. Det er bare det at det blir så lite utenom, og mye klaging. Og mye dårlig mat.

Dårlig mat + lite trening = dårlig form. Men det skjønner jo ikke han, desverre. Vil bare hjelpe ham på riktig vei, men han blir så sur..

Dere som par er nok så forskjellige i matveien, at det beste hadde kanskje vært om dere begge inngikk et kompromiss matmessig. På den måten må dere begge ta litt og gi litt. Du kan se prøve å spise egg og enkelte melkeprodukter (hvis intoleranse/allergi ikke er et problem), kanskje litt viltkjøtt eller fisk kan bli endel av ditt kosthold? Til gjengjeld så kan han kutte ned på potetgull, grandis og bli med på spinning/pump/sykkeltur/fjellturer/klatrevegg for å nevne noen eksempler. Yogatrim er sikkert en fin aktivitet, men ren styrek eller kardio er det ikke. Mulig at samboeren din ønsker flere alternativer, for lysten til å gjennomføre må være der, ikke bare halvveis tvang og dårlig samvittighet.

Det er mye bra ved enkelte deler av et vegansk kosthold, men kroppen har behov for en god del mer enn bare f&g, kornprodukter og andre (gode) fiberkilder når treningen blir mer intens og krevende. En god del veganere er underernærte på protein, enkelte vitamineraler og innimellom energidefisitte totalt sett (nei, ikke skyt meg, jeg er kun budringer her. Skyt forskerne istedenfor). Test deg selv og se om du kan gjennomføre flere gode kardioøkter, framdeles med litt ekstra å gi og uten at alt føles blytungt. Regn også ut en ca energiinntak, som ikke bør gå under 1500-1600 kcal (som et absolutt minimum), spesielt hvis du ikke er stillesittende hele dagen. Ut i fra kommentar fra samboeren din så er du tynn, og han har ikke lyst til å ta deg med på hardere trening. Dette bør gi en indikasjon på at kostholdet totalt sett hos begge kanksje trenger en liten "revamp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
For meg derimot er det ubegripelig at mange mennesker ikke har lyst til å bruke en fin sommerdag til å sykle en treningstur på 150 km. :gjeiper:

150 km? Jamen litt av en treningstur :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som par er nok så forskjellige i matveien, at det beste hadde kanskje vært om dere begge inngikk et kompromiss matmessig. På den måten må dere begge ta litt og gi litt. Du kan se prøve å spise egg og enkelte melkeprodukter (hvis intoleranse/allergi ikke er et problem), kanskje litt viltkjøtt eller fisk kan bli endel av ditt kosthold?

Vil tro at for ts her så er det snakk om en livsstil. Hun er vegetarianer, å lage et kompromi for at samboeren skal slutte med potetgull blir for dumt å foreslå.

Jeg er ikke vegitarianer nå lenger, men var det for noen år tilbake. Jeg hadde aldri begynt å spise fisk eller kjøtt for andres del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 km? Jamen litt av en treningstur :ler: .

Det er ikke så umulig som det kan høres ut for folk som ikke driver med sykling. Husk at en god racersykkel veier rundt 7 kg i motsetning til en vanlig brukssykkel som veier rundt 15 kg. Videre har raceren smale dekk med lite mønster for minst mulig rullemotstand, det kan man ikke si om dekkene på de fleste brukssykler. Legg til at raceren har åtte bar lufttrykk i dekkene, også dette for å få mindre rullemotstand, dekkene på brukssykler er laget for å være mer komfortable og fjære mer, og har vanligvis 4-5 bar som maksimalt trykk.

Men for å sykle 150 km bør man ha syklet en stund da, hvis man er utrent og begynner å sykle må man nok gå gradene. Man skal ikke være så veldig trent før man klarer å tilbakelegge 150 km på en dag, men hvis man bruker en uke på å restituere seg er det bedre med kortere treningsdistanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at for ts her så er det snakk om en livsstil. Hun er vegetarianer, å lage et kompromi for at samboeren skal slutte med potetgull blir for dumt å foreslå.

Jeg er ikke vegitarianer nå lenger, men var det for noen år tilbake. Jeg hadde aldri begynt å spise fisk eller kjøtt for andres del

Nei, hun er veganer, ikke vegetarianer.

Kosthold er mye livsstil, og hun vil endre både kosthold og livsstil for sin partner, men ut ifra hennes innlegg så føler han begrensinger ift trening og hennes fyfiske utgangspunkt. Å kreve kun fra den ene siden er ikke noe særlig i et parforhold synes jeg. Man må gi og ta begge veier, ellers grenser det til egoisme, selv om intensjonene er de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo ikke nødvendigvis trådstarter som krever, da, hun skriver at samboern selv klager over at han er feit/utrent. Det eneste jeg synes hun kan "kreve" er at han slutter å klage over noe han ikke gjør noe med. Det er skikkelig slitsomt å høre på folk som syter over at de ikke trives på jobb, med kroppen, med kjæresten osv, uten å gjøre noe som helst for å endre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg se om jeg har oppfattet dette riktig. Han spiser drittmat i tre dager og klager over at han er feit?

Hvis han ikke ser sammenhengen der er det lite du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...