Gå til innhold

Jeg sliter med dette


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg får det virkelig ikke til. Jeg vet jeg gjør feil, men jeg blir så sint på meg selv om jeg spiser "for mye". Nå ligger jeg på i overkant av 1000 kalorier om dagen, og jeg vet det er for lite for en som egentlig trenger 1900. Jeg vet jeg må trene, og jeg vet jeg må spise mer. Men alt går i lås. Spiser jeg 1500 kalorier en dag, så blir jeg sint på meg selv, og får dårlig samvittighet. Med skole, diverse psykiske problemer i tillegg, så kommer jeg meg ikke i gang med trening, og det gjør det bare verre. Før jul gikk jeg opp. Jeg håper og håper og håper det er fordi jeg spiste for mye usunt, for det ble en del av det før jul, men så frykter jeg at det ikke er det, at jeg egentlig spiste det samme som nå, bare med litt større porsjoner til middag.. Jeg vet kostholdet mitt er feil også, men jeg spiser så sunt jeg får til... bortsett fra de dagene jeg tvinger i meg en sjokolade for å komme over 1000 kalorier. Faen, dette er noe dritt. Unnskyld språket.

Jeg skal begynne å veie meg, tenker jeg. Få et mål på om jeg går ned eller ikke. For jeg frykter jeg ikke kommer til å gå ned. Egentlig vet jeg det også. Fordi jeg spier for lite, og fordi jeg ikke trener.

Dagen min nå for tiden:

Frokost: to knekkebrød med leverpostei e.l.

Lunsj, mellommåltider osv., spredt utover: 3 brødskiver (grove) med leverpostei eller ost og skinke eller lignende. Kanskje et knekkebrød med cottage cheese når jeg kommer hjem.

Middag: En porsjon av forholdsvis sunn middag (spiser f.eks. tunfisksmørbrød med salat og mye tunfisk istedenfor hambruger, vegetartaco uten lefser/skjell, omelett med cottage cheese og salat osv.)

Kvelds: Som oftest ikke, men kanskje litt cottage cheese med syltetøy som snacks eller lignende.

Om dere sier jeg spiser nok/bra, så blir jeg enda mer forvirret. Sånn sett hadde jo det vært fint. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Det er ikke så rart om du ikke kommer i gang med trening. Når du spiser så lite vil kroppen prøve å begrense fysisk aktivitet, og man har lett for å bli slapp, sliten og deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp, sliten og deprimert var jeg nok fra før.. :sjenert:

Jeg går 2x15 min hver dag. Ikke akkurat mye "trening" det, nei. Begynne å gå lengre før og etter bussen, kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke slankefokuset ditt hjelper deg noe særlig på vei. 1000 kalorier daglig er jo ganske lite, men hvis man spiser kun sunn mat så kan det også være vanskelig å komme opp til 1600 , som jeg spiser daglig. Mange ting du kan ta istedet for en sjokolade. Kjøp nøtter, avocado, etc , mange ting som fyller opp.

2x15 per dag er ikke allverdens, jeg antar du da ikke går så du får en god puls og rytme heller ? Hvis du ikke er veldig tung så kan du begynne med litt jogging f.eks, hvis du tar korte turer hver dag så er det enklere, ikke legg så mye press på deg selv.

Prøv å se fokus på at du vil komme i bedre form, så slipper du å gå helt i spinn med denne slankinga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rydding, Skya, og takk for svar, Mir.

Jeg prøver som sagt å spise sunt, og om det er noe som ikke er så sunt, så passer jeg på å ta mindre mat. Nøtter har så mye energi i seg at jeg får lite lyst til å spise det, og så er det vanskeligere å måle nøyaktig. Men kanskje jeg skal prøve det.. Det er dyrt, da. (Spiser ikke sjokolade her dag, akkurat..) Avocado liker jeg ikke.

2x15 er ikke mye, nei. Jeg prøver å gå så jeg får puls, men har to nedoverbakker den ene veien, og en nedoverbakke den andre veien, så det er jo begrenset hvor raskt man greier å gå.

Bor i Bergen, og været her er så som så. Nå er det f.eks. ikke gøy å gå ute, for det ligger masse slaps og snø på fortauene. Ellers kunne jeg sikkert kommet meg ut litt, men så var det det med regn osv. ellers.. Unnskyldninger, unnskyldninger. Har wii fit plus også, og det er god trening for meg, men da er jeg avhengig av å være hjemme alene...

Bedre form, ja.. tenk det... :)

Tusen takk for svar igjen. Jeg driver litt på med en prosess for å finne ut av ting, og da hjelper det mye med tips og svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

=)

Man kan bli helt opphengt i hva man bør ha og ikke ha, men i bunn og grunn følger jeg : litt av alt . Det betyr for meg, 1 neve nøtter om dagen, en sunn yoghurt, pære eller eple som mellommåltid. I ukedagene er det ikke pizza eller sjokolade for meg, og det går fint. Dog gidder jeg ikke nekte meg noen ting, da vet jeg at jeg gir opp. Finn balansen mellom noe du kan leve med selv om du vil ned i vekt, da trives du også, og slipper å bli helt kjørt av alle disse tankene.

Wii Fit diskuteres her inne og konklusjonen er vel at det er bra trening for noen som ikke har noe særlig basis, så det kan du jo starte med. Eventuelt kanskje du kan kjøpe deg en liten stepper, slik at du kan bruke den foran tv`en. De trenger ikke koste allverdens.

Selv går jeg ned 0.5-0.8 kg i uka ved å kun ha basisprinsipper som ikke pizza, sjokolade og annet dritt i uka, og ved å spise regelmessig og å trene ca 4 ganger i uka kardio i 40 minutter.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. :)

Mir: Jeg har fått med meg den diskusjonen, og siden jeg får høyere puls/blir svett/anpusten av wii fit, så funker det jo på et vis for meg i det minste. Problemet med den er at jeg er avhengig av å være hjemme alene, og pga skole er jeg kun "alene" om morgenen. Jeg står allerede opp kvart på seks, og kan derfor ikke stå opp enda en time tidligere for å trene, i tillegg til at naboen under nok hadde mislikt det. Har ingen venninner her som jeg kan trene med, og sliter med angst og lignende, og tar absolutt ikke sjangsen på treningsstudio alene. Været er vanskelig mtp. utetrening.. Men takk for tips. :) De siste dagene har samboeren min kjøpt litt godt, og jeg har ikke nektet meg noe, egentlig. Jeg har både tatt en liten bit pizza, og smakt på kjeksene han kjøpte, f.eks. Prøver bare å begrense meg.

Lotte: Jeg er 10-20 kg over passe vekt, og har en bmi som tilsier at jeg er overvektig. Dette merker jeg selv også. Jeg er ganske lav, og unngår nå å handle klær (spesielt bukser) fordi jeg må på spesielle butikker for store folk for å handle det.

Takk for link. Den var ganske nyttig. Men jeg ser ikke helt hvordan de spiser mer enn det jeg gjør nå, bortsett fra at de spiser mer grønnsaker (noe jeg prøver å gjøre, i alle fall til middag hver dag). Kan jeg få litt hjelp til å se det?

Det jeg som oftest spiser:

Frokost: to knekkebrød med leverpostei og litt lettmajones, evt. agurk, eller to knekkebrød med ost og kokt skinke, samt agurk.

"Mellommåltid" 1: En grov brødskive med leverpostei eller ost/skinke.

Lunsj: Samme som over

"Mellommåltid" 2: samme som over

(Vet det er veldig lite variasjon her, men jeg lager nisten i en fei før skolen, og orker ikke begynne å styre med flere pålegg, salat, osv.)

Middag:

Eks: En kyllingfilet med salat, litt ris. Sur/søt saus.

Eks2 (dagens middag): En grov brødskive med litt lettmajones, halve tallerkenen med salat (salat + agurk), en boks tunfisk.

Eks3 (helgen): Pizza med grov bunn, lite ost, kokt skinke, masse løk. Litt kesam som "topping".

Eks4: Ovnsstekt laks med purre, paprika og kesam. Båtstekte poteter ved siden av.

Eks5: Kylling-/tunfisksalat.

Eks6: Taco (gulrot/-løkblanding med tacokrydder istedenfor kjøttdeig (synes det er bedre), salat, tomat, agurk, osv., kesam, salsa, grov wraps.

Eks7: Omelett av 2-3 egg, med vårløk, skinke, litt ost, cottage cheese osv.

Drikker alltid vann til måltidene, bortsett fra 1-2 kopper kaffe med litt helmelk (ja, jeg vet det er usunt, men må ha såpass fet melk for at ikke kaffen skal bli for kald før den er nok utblandet...), og kanskje en kopp te eller to.

Beklager for langt innlegg, men jeg er litt desperat på tips og forklaringer.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for langt innlegg, men jeg er litt desperat på tips og forklaringer.. :forvirret:

Nå teller ikke jeg kalorier, så jeg klarer ikke se om du spiser 1000 eler 1500, men om du spiser noenlunde som nevnt i linken min så ligger du vel på 1500 kalorier og det vil gi deg en nedgang. Hvor lenge har du hatt dette kostholdet da? Tålmodighet er også viktig! Prøv å ligge på ca 1500 noen uker, se om det ikke viser resultater etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...