Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 Synes det er leit at det norske avgiftsystemet gjør at en ikke kan få vin de table til en billig penge. I utgangspunktet burde ikke "sausvin" koste mer enn 2 euro, da den først og fremst egner seg best i gryten. Det er sløsing om man skal gå til anskaffelse av en AOC-rødvin hvis en f.eks skal lage coq au vin, da kvaliteten på selve vinen i slike tilfeller ikke har betydelig innflytelse på smaksopplevelsen (prismessig er ikke forskjellen på AOC og vin de table overveldende i Norge). Uansett hersker det ikke tvil om at en god vinbasert saus hever måltidets verdi og som en følge av det øker befolkningens livskvalitet. Hvorfor får ikke den minstepensjonerte bestemoren fra Grorud et godt vinbasert måltid når fru Steenfeldt fra Slemdal får kose seg med Rosbif à la sauce bourguignonne?
Chiyo Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Jeg er veldig glad i vin og jeg syns det er ganske dumt at det må være så dyrt. Jeg forstår ikke alkoholprisene i Norge. De er jo helt latterlige.
Lapetos Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 Jeg er veldig glad i vin og jeg syns det er ganske dumt at det må være så dyrt. Jeg forstår ikke alkoholprisene i Norge. De er jo helt latterlige. Gode mor Norge må passe på så vi ikke utsetter oss selv for alkohol-forgiftning skjønner du Også må de straffe oss som liker et glass vin eller 4 i helgene. Og ikke minst tjene grovt på avgifter. Jeg leste faktisk i en bok som tar for seg øl, og historien om øl, etc, at i Norge er alkohol skamdyrt fordi regjeringen vil "passe på oss". Boken heter "Encyclopedia of beer", og er ganske interessant Jeg synes også vin er altfor, altfor dyrt, og det ender skremmende ofte at jeg må kjøpe en vin som ikke er like god som den jeg opprinnelig har lyst på fordi jeg rett og slett ikke har råd. Det går mye i Gato Negro, for å si det sånn...
Lapetos Skrevet 1. februar 2010 #5 Skrevet 1. februar 2010 Joda, Gato negro er god den, men av og til får jeg lyst på noe som smaker mer, om du skjønner hva jeg mener Er heldigvis ganske mange spanske viner som er rimelig billige, med en anstendig smak. Og noen australske
Chiyo Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 (endret) Ja og dessuten blir en jo litt lei av den samme gamle smaken. Selv om den er god. Endret 1. februar 2010 av Chiyo
Lapetos Skrevet 1. februar 2010 #7 Skrevet 1. februar 2010 Helt sant. Jeg anbefaler en som heter "Lizards of oz". Den var veldig god Synes jeg, ihvertfall. Og "Dry creek" - som navnet tilsier er den veldig tørr, men du verden så god Den er sørafrikansk, mener jeg å huske.
prinzess Skrevet 2. februar 2010 #8 Skrevet 2. februar 2010 Vinprisene i Norge er nok litt høye men i samtidig må vi huske at alkoholskader er dyre å behandle. Det er frivillig å kjøpe alkohol og vin er ingenting som er livsnødvendig (men veldig hyggelig og godt ) Senk hellre frikortgrensen på medisiner og gi sykehusene mere penger til å kunne behandle flere pasienter.. eller laver moms på sunn mat.. Jeg betaler gjerne 10 kroner mer for en flaske vin hvis pengene går til andre mennesker som trenger det bedre. Å det finnes mange gode viner i en ok prisklasse, se på viner fra sørfrankrike så finner dere mange gode prisverdige viner rundt 90 kroner...
Gjest Gjest_kim_* Skrevet 3. februar 2010 #9 Skrevet 3. februar 2010 Vinprisene i Norge er egentig helt greie. Du får da kjøpt egen matagingsvin, den er bilig som bare det. Blir litt syting det her synes jeg. "Åååå jeg skal ha coq au vin og rødvinen er så dyr" kunne skjønnt det hvis du lagde cog au vin 3-4 ganger i uka, men cmon...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå