Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2003 #1 Skrevet 3. september 2003 Heisann Har kjøpt et nytt dusjkabinett med blankt glass, angrer dypt og inderlig, betalte 10.000,- for det... men nå trenger jeg virkelig gode råd for å fjerne kalken som legger seg som en seig hinne på glasset. Jeg har brukt utallige forskjellige kalkfjernere på det, skrubbet, skylt etc. men det er like gale... Noen gode råd på dette så hadde jeg blitt evig takknemlig :evil:
bizzy Skrevet 3. september 2003 #2 Skrevet 3. september 2003 Hei. Vi gjør en gang i bland følgende for å bli kvitt kalkstriper på glassdørene; Vask først med salmiakkvann og skrubb godt. Bruker svamt med en ru side (ikke spes. godt forklart...). Deretter bruker du en ny svamp og heller sitronsaft på den og gnir over glasset. Skyll godt med varmt vann! Litt jobb, men har hatt stor suksess med metoden selv! Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2003 #5 Skrevet 3. september 2003 Ja, har det, en til 250 kr. Ingen effekt det heller...
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2003 #6 Skrevet 4. september 2003 Hei. Vi har kjøpt et middel hos vvs forhandler som heter Showerclean (tror jeg - anbefales av Porsgrund). Synes det fungerer bra. Du må kanskje bruke en kost eller ru svamp dersom det er mye belegg.
SuperNova Skrevet 4. september 2003 #7 Skrevet 4. september 2003 ser bizzy skriver at det er lurt å bruke sitronsaft. Og her er selve nøkkelen!! Kalk løser seg opp hvis man bruker syre! Og det er det jo i sitronsaft. Et sted jeg bodde en gang, var det skikkelig hardt vann, dvs at det var mye kalk i det, og det la seg hvitt belegg rundt kraner etc med en gang. Jeg brukte rett og slett edikk! Av den billigste typen. Eddik-syren får kalken til å løse seg opp med en gang. Jeg lover!!! Etterpå kan man vaske som vanlig. Eller kanskje det finnes spesialmidler som gjør det vanskeligere for kalken å sette seg fast... Men hvis den først har satt seg, er syre tingen, altså. Et lite apropos til det: Du har kanskje fått med deg at gamle marmorstatuer i Roma og Aten er i ferd med å forvitre? Det er på grunn av sur nedbør. I marmor er det kalk og i sur nedbør er det syre - ergo forvitrer statuene. Altså samme greie som i dusjen: Syre er kalkens verste fiende. Nå venter jeg bare på Nobelprisen i anvendt kjemi!
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2003 #8 Skrevet 4. september 2003 Supernova... jeg skal foreslå deg til Nobelprisen i kjemi, det virker faktisk, har nettopp prøvd, ikke alt er vekke enda, men jeg skal skrubbe med svamp og eddik... TUSEN TAKK!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå