DaYdReAm Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 Jeg har aldri tenkt tanken, eller hatt behov for å gå til psykolog tidligere, jeg har vært veldig fornøyd med livet. men nå, nå kjenner jeg at ting har blitt alt for mye....jeg tenker at problemene mine er små, men de er store nok til at jeg trenger litt proff hjelp.jeg er vanligvis jenta med latter og smil, men det har ikke vært så mye av det i det siste desverre.litt skummelt dette med tanken på å gå til psykolog, men han/hun er sikkert veldig grei, og i USA er det ikke snakk om om en går til psykolog, men til hvilken psykolog...hehe. må jeg ha henvisning i fra lege? blir jeg ruinert? er det kjangs og rykke frem i køen, før jeg sitter på aldershjemmet? jeg skal videreutdanne meg til høsten forresten, og har hørt at studentskipnadene har psykisk hjelp, der så og si alle utgifter er dekket? på forhånd takk.
Beauté Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Du kan prate med en psykolog om ALT du vil. Og det er du som fører samtalen, ikke han/hun. Alt som er viktig for deg, er viktig for en psykolog å prate om. Han eller hun er der for kun deg.
Gjest Biscuit Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 må jeg ha henvisning i fra lege? Ja, det må du ha. blir jeg ruinert? Kanskje, hvis du går til privat psykolog. Hos de andre går dette innunder egenandelskortet. Koster rett under 300 kr for en vanlig time, så det går ganske fort å få frikort. er det kjangs og rykke frem i køen, før jeg sitter på aldershjemmet? Nja... Spørs på hvor lang venteliste de har i ditt område, men det tar som regel tid. Noe som hjelper er å skrive i søknaden at man sliter med selvmordstanker, da rykker du fort frem. Du kan f.eks skrive "føles som om jeg ikke har noe å leve for lenger". Eller, legen din må vel skrive dette for deg, så da er det en fordel om h*n oppfatter hvor langt nede du er. jeg skal videreutdanne meg til høsten forresten, og har hørt at studentskipnadene har psykisk hjelp, der så og si alle utgifter er dekket? Aldri hørt om, sorry.
Gjest Cipheria Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Veit at nokre stadar har noko som heiter "studier med støtte". Der får du prate med nokon, men eg veit ikkje kor kvalifisert dei er i forhold til psykolog. Men dei er vel utdanna innan den greina, så dei har litt kunnskapar.... reknar eg med. Sannsynlegvis ikkje på nivå med psykolog.
The Kitten Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 må jeg ha henvisning i fra lege? Ja, det må du ha. blir jeg ruinert? Kanskje, hvis du går til privat psykolog. Hos de andre går dette innunder egenandelskortet. Koster rett under 300 kr for en vanlig time, så det går ganske fort å få frikort. er det kjangs og rykke frem i køen, før jeg sitter på aldershjemmet? Nja... Spørs på hvor lang venteliste de har i ditt område, men det tar som regel tid. Noe som hjelper er å skrive i søknaden at man sliter med selvmordstanker, da rykker du fort frem. Du kan f.eks skrive "føles som om jeg ikke har noe å leve for lenger". Eller, legen din må vel skrive dette for deg, så da er det en fordel om h*n oppfatter hvor langt nede du er. jeg skal videreutdanne meg til høsten forresten, og har hørt at studentskipnadene har psykisk hjelp, der så og si alle utgifter er dekket? Aldri hørt om, sorry. Jeg synes virkelig ikke ts bør lyve om at hun sliter med selvmordstanker. For det første er det veldig umoralsk, det er godt mulig noen virkelig trenger den plassen. Dessuten kan tilbudet også bli annerledes enn det som opprinnelig ville vært riktig for henne.
Gjest Biscuit Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Jeg synes virkelig ikke ts bør lyve om at hun sliter med selvmordstanker. For det første er det veldig umoralsk, det er godt mulig noen virkelig trenger den plassen. Dessuten kan tilbudet også bli annerledes enn det som opprinnelig ville vært riktig for henne. Om hun velger å lyve eller ikke får være opp til henne. Er ikke nødvendigvis løgn å si at hun ikke ser noen mening med livet lenger. Det vet jo ikke vi... Jeg bare ga rådet fordi hun spurte om det var mulig å fremskynde prosessen. Hun vil ikke få feil behandling, siden pyskologen først og fremst vil snakke for å finne ut hvor problemet ligger, og deretter sette igang eventuelle tiltak/behandling. PS: Det var faktisk fastlegen min som ga meg rådet om å skrive opp selvmordstanker, selv om jeg ikke hadde det. Jeg hadde det utolig vanskelig, og trengte virkelig utredning/behandling. Hun fortalte meg at uten å føre opp selvmordstanker ville jeg havne helt bakerst i køen, og det kunne ta oppimot et år før jeg fikk komme inn til vurdering, evt. fikk avslag. Moralsk riktig? Nei. Ofte en nødvendighet? Ja
Gjest Gjest_Plomme_* Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 Man trenger vel ikke henvisning til lege hvis man går til privatpraktiserende psykolog? Henvisning gir deg rett til å føre det opp på frikortet og dermed spare penger, men har man penger til å betale for det så tror jeg ikke man trenger henvisning til private. Da jeg gikk på universitetet i Tromsø for noen år siden hadde de psykisk helsehjelp som vi studenter fikk uten å betale for det. Da kunne man få snakke med psykolog eller andre med helsefaglig bakgrunn. Jeg benyttet meg av tilbudet og var veldig fornøyd. Jeg ville absolutt undersøkt med studiestedet om de hadde et tilbud.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 Hvor skal du studere? Vet at SiO i Oslo ihvertfall har tilbud om psykolog til de som er med der, og skal ikke være milelange ventelister heller. I Oslo har de også raskere tilbake prosjekt, slik at hvis du er i jobb, og står i fare for (eller er blitt sykmeldt) kommer du frem i køen.
kanel23 Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 (endret) Om hun velger å lyve eller ikke får være opp til henne. Er ikke nødvendigvis løgn å si at hun ikke ser noen mening med livet lenger. Det vet jo ikke vi... Jeg bare ga rådet fordi hun spurte om det var mulig å fremskynde prosessen. Hun vil ikke få feil behandling, siden pyskologen først og fremst vil snakke for å finne ut hvor problemet ligger, og deretter sette igang eventuelle tiltak/behandling. PS: Det var faktisk fastlegen min som ga meg rådet om å skrive opp selvmordstanker, selv om jeg ikke hadde det. Jeg hadde det utolig vanskelig, og trengte virkelig utredning/behandling. Hun fortalte meg at uten å føre opp selvmordstanker ville jeg havne helt bakerst i køen, og det kunne ta oppimot et år før jeg fikk komme inn til vurdering, evt. fikk avslag. Moralsk riktig? Nei. Ofte en nødvendighet? Ja Det er sant at selvmordstanker og alvorlige diagnoser i henvisningen fra fastlegen får deg fortere frem i køen, men desse vil også bli hengende ved deg. Det kan vere lurt å vere litt forsiktig her med tanke på ting som forsikring osv i fremtiden. Tror ikke det er vanlig å måtte vente et år på time uansett, heller noen måneder, men er ingen ekspert. Endret 31. januar 2010 av kanel23
Gjest Biscuit Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Det er sant at selvmordstanker og alvorlige diagnoser i henvisningen fra fastlegen får deg fortere frem i køen, men desse vil også bli hengende ved deg. Det kan vere lurt å vere litt forsiktig her med tanke på ting som forsikring osv i fremtiden. Tror ikke det er vanlig å måtte vente et år på time uansett, heller noen måneder, men er ingen ekspert. Det kommer helt an på hvordan man ordlegger seg. Er ikke noe som har heftet ved meg iallefall. Har man først kommet inn til time er man i systemet og vil ha lettere for å få tilbud om behandling. Det er jo det å komme inn som er vanskelig. Det er nok ikke vanlig å måtte vente i et helt år, men i 2001/2002 var kapasiteten helt sprengt ved sykehuset jeg tilhørte. Da var det faktisk så lang ventetid. Kan nevne at et nært familiemedlem har fått avslag om behandling till tross for at han var suicidal med en rekke lidelser og opphold på institusjoner bak seg. Sist gang jeg ble henvist (i fjor) fikk jeg avslag etter 6 måneder, selv om jeg slet med dyp depresjon og panikkanfall. Legen sendte da inn ny søknad og nevnte det magiske ordet. Jeg fikk time 3 måneder senere. Noe som er viktig å huske på er at man faktisk fort kan bli suicidal av å gå rundt og ha det sånn, så personlig synes jeg ikke det er så drøyt. Det er jo ikke som om vi som ikke er suicidale bare går til psykolog for å ha noen å snakke med. Vi drar dit for å få behandling/terapi FØR man knekker helt sammen.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Det er sant at selvmordstanker og alvorlige diagnoser i henvisningen fra fastlegen får deg fortere frem i køen, men desse vil også bli hengende ved deg. Det kan vere lurt å vere litt forsiktig her med tanke på ting som forsikring osv i fremtiden. Tror ikke det er vanlig å måtte vente et år på time uansett, heller noen måneder, men er ingen ekspert. Ja, slike ting bør man ikke lyve om. De som faktisk har selvmordstanker bør komme først i køen. Tenk om du lyver om selvmordstanker, og så får du plassen til en som seriøst tenker på selvmord og kan komme til å gjøre det hvilken som helst dag.
~white lady~ Skrevet 1. februar 2010 #12 Skrevet 1. februar 2010 Jeg har aldri tenkt tanken, eller hatt behov for å gå til psykolog tidligere, jeg har vært veldig fornøyd med livet. men nå, nå kjenner jeg at ting har blitt alt for mye....jeg tenker at problemene mine er små, men de er store nok til at jeg trenger litt proff hjelp.jeg er vanligvis jenta med latter og smil, men det har ikke vært så mye av det i det siste desverre.litt skummelt dette med tanken på å gå til psykolog, men han/hun er sikkert veldig grei, og i USA er det ikke snakk om om en går til psykolog, men til hvilken psykolog...hehe. må jeg ha henvisning i fra lege? blir jeg ruinert? er det kjangs og rykke frem i køen, før jeg sitter på aldershjemmet? jeg skal videreutdanne meg til høsten forresten, og har hørt at studentskipnadene har psykisk hjelp, der så og si alle utgifter er dekket? på forhånd takk. Men dette er ikke Usa, dette er Norge. Her er det lang ventetid på å få komme inn til psykolog, mange trenger hjelp. Alle kan ha tunge perioder av og til, men det er unødvendig å springe til psykolog med en gang hverdagen ikke glir på skinner. Husk på at det fins mennesker som har har blitt utsatt for fysiske og psykiske overgrep, voldtekt, dødsfall, kraftige depresjoner som følge av å ha mistet kona, jobben, huset... Så gjør iallefall ikke som en lengre opp her skrev, at du skulle nevne at du gikk med selvmordstanker for å rykke frem på lista. Da risikerer du å stjele plassen til hun som nettopp mista hele familien sin i en bilulykke...
Gjest Biscuit Skrevet 1. februar 2010 #13 Skrevet 1. februar 2010 Husk på at det fins mennesker som har har blitt utsatt for fysiske og psykiske overgrep, voldtekt, dødsfall, kraftige depresjoner som følge av å ha mistet kona, jobben, huset... Så gjør iallefall ikke som en lengre opp her skrev, at du skulle nevne at du gikk med selvmordstanker for å rykke frem på lista. Da risikerer du å stjele plassen til hun som nettopp mista hele familien sin i en bilulykke... Du rykker ikke frem i køen foran folk med alvorlige problemer, du havner i bunnen av den lista, men foran folk som vil bli kvitt flyskrekk, edderkoppskrekk, føler at noe er litt feil, osv. Er man suicidal med episode havner man på asyl/døgnpost, ikke hos vanlig psykolog. Å ha selvmordstanker er ikke det samme som å være akutt suicidal. Har du tenkt tanker som: "Hvis jeg var død så ville jeg i det minste ikke hatt noe å bekymre meg for"? Da har du hatt selvmordstanker. Forøvrig skrev jeg ikke at TS skulle gjøre dette, jeg informerte om hvordan det var mulig å rykke frem i køen.
kanel23 Skrevet 1. februar 2010 #14 Skrevet 1. februar 2010 (endret) Det kommer helt an på hvordan man ordlegger seg. My point exactly. Det er lurt å følge litt med på hvordan legen ordlegger seg når han skriver slike ting i henvisningen. Til ts: Du kan gå inn på sio.no (Oslo) eller sib.no (Bergen) og trykke deg inn på helse, så tror jeg det skal vere ganske lett å finne informasjon om psykiske helsetjenester. Tror det er gratis eller ganske billig, men med litt ventetid. Endret 1. februar 2010 av kanel23
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå