Gå til innhold

Spinningshorts


Gjest Spinningdama

Anbefalte innlegg

Gjest Spinningdama

Jeg er ei jente som er blitt veldig glad i spinning. Et lite problem er at jeg får så vondt i underlivet... Av og til føles underlivet nesten hovent etter en spinningtime :sjenert:

Lurer på om det er vanlig og at det går over etter en stund, eller om jeg bør kjøpe meg en ny shorts med tykkere padding? Dere som driver med spinnning, bruker dere shorts med eller uten seler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Det går an å justere vinkelen på setet, prøv det. Jeg pleier også å ha med et sånt gelesete til å trekke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanlig tights når jeg spinner inne, men sykkelbukse uten seler når jeg sykler ute. Hvis du blir så sår, prøv å stille setet lavere og styret nærmere deg. De gangene jeg har hatt for høyt sete/"ligget" for mye - AU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juster sete, som sagt, og du blir herdet etterhvert. ;) Geletrekk har jeg ikke sansen for (men det er sikkert fordi jeg sykler mye utendørs). Eller som spinninginstruktøren svarte en gang en mann kom og spurte om de hadde et geletrekk å låne han: "Jasså? Skal du ha pysesete? OK!" :fnise:

For øvrig er mine beste sykkelshortser de med forholdsvis tynn padding. Akkurat som de beste sykkelsetene ikke er paddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinningdama

Hehe, ser det er litt delte meninger her om hva som er pysete og ikke. Må ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt på gelsete, men kan jo vurdere det også hvis det ikke bedrer seg. Jeg er jo kjent med at man kan få vondt i selve rumpa av å sykle, men jeg får mer vondt lenger framme... :sjenert:

Skal prøve å justere setet litt neste gang, og se om det hjelper. Jeg synes spinning er så artig at jeg ikke har lyst til å slutte :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marion_*

Jeg ble veldig sår/hoven før jeg kjøpte meg sykkelbukse med "gel-pute" i skrittet og prøv også å stille sete som det er nevnt lenger opp her :) Og du blir litt herdet etter hvert, er det lenge siden sist kan jeg kjenne det litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du blir mer herdet etter hvert (ja til elefanthud!), brukte selv gelpad i en overgangsperiode før det ble helt greit p sitte der i en time. Men du kan prøve å justere et par småting som kan gjøre det lettere for deg.

Noen har nevnt seteplassering, og for min del så får jeg mer vondt hvis setet er for langt fram. Jeg har en relativt lang rygg og lange armer, så biomekanisk blir det bedre for meg om jeg ligger flatere og med større avstand til styret. Tenk også på bekkenets plassering. Hvis du tipper dette bakover og ut litt (a la donaldstjert) mens du sykler, så vil det øke presset mot skambenet (os pubis) og andre følsomme ting. En slik holdning øker også stress på nedre lumbaler (korsrygg), og er lite gunstig. Mangel på magemuskulatur fører ofte til en slik holdning. Ved å vippe bekkkenet litt framover (slik at korsryggen krummes ørlite), så sitter du mer på selve rompa. Det tar tid å øve inn nye teknikker, men prøv deg litt fram for å se hva som fungerer for deg og din kroppsbyggning. En god instruktør med faglig bakgrunn skal kunne hjelpe deg :)

Du kan også tenke litt på hvor mye du beveger overkroppen når du sitter nede på setet. Mange vugger for mye sideveis når det i utgangspunktet skal være beina som jobber, og dette øker friksjonen ytterligere, spesielt hvis setet er for lavt og for langt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...