Gå til innhold

Når heter det de og når heter det dem?

leirbål

Anbefalte innlegg

Ok.Nå er jeg forvirret igjen.

Gjelder den regelen om aktiv og passiv?

Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig om gramatikk. Men siden så mange henger seg opp i skrivefeil her inne, tenkte jeg at jeg kunne spørre her.

Men hvis det er så vanskelig som det virker nå, kommer jeg nok til å fortsette å gjette. :sukk:

Aktiv/passiv er ikke en grammatisk regel nei, det var bare for å illustrere og gi et eksempel på hvordan du kan skille mellom dem. Den er bedre å bruke enn å gjette i alle fall :)

Subjektet/de gjør noe, objektet/dem blir gjort noe med. Slik som i eksempelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aktiv/passiv er ikke en grammatisk regel nei, det var bare for å illustrere og gi et eksempel på hvordan du kan skille mellom dem. Den er bedre å bruke enn å gjette i alle fall :)

Ja, men så lenge det stemmer holder det lenge for meg. Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du har forsåvidt rett i dette, men i ditt eksempel er det ikke "dem" som er objekt. "Jeg hentet ballen til dem". Det er blitt nye betegnelser for ordklasser, har jeg skjønt, så hva de kalles nå, har jeg ikke oversikt over. I alle fall, jeg er subjekt, hentet er predikat, ballen er objekt, til dem er komplement.

Jeg kan tydeliggjøre bruken av "de" og "dem" som hhv. subjekt og objekt med et annet eksempel:

De kommer snart. Har du sett dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forsåvidt rett i dette, men i ditt eksempel er det ikke "dem" som er objekt. "Jeg hentet ballen til dem". Det er blitt nye betegnelser for ordklasser, har jeg skjønt, så hva de kalles nå, har jeg ikke oversikt over. I alle fall, jeg er subjekt, hentet er predikat, ballen er objekt, til dem er komplement.

Jeg kan tydeliggjøre bruken av "de" og "dem" som hhv. subjekt og objekt med et annet eksempel:

De kommer snart. Har du sett dem?

Tja, hvis man skal være skikkelig pirkete så er de et objekt. Ballen er det direkte objektet, dem er det indirekte objektet. Slik var det i alle fall da jeg gikk på vgs, for ikke så altfor lenge siden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Tja, hvis man skal være skikkelig pirkete så er de et objekt. Ballen er det direkte objektet, dem er det indirekte objektet. Slik var det i alle fall da jeg gikk på vgs, for ikke så altfor lenge siden :P

Kan du forklare meg hva du mener, for dette forstår jeg ikke. "De" kan aldri være objektform.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, er jeg klar over at enkelte ordklasser har andre betegnelser nå enn det jeg har lært (jeg skal jamen ta en tur til nærmeste bokhandel idag og kjøpe en ny grammatikk :) ). Jeg tar ditt eksempel en gang til, slik jeg har lært det, for å illustrere:

Jeg (subjekt) hentet (predikat) ballen (objekt) til dem , (komplement).

Jeg (subjekt) gav (predikat) dem (hensynsledd, indirekte objekt)ballen (objekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg hva du mener, for dette forstår jeg ikke. "De" kan aldri være objektform.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, er jeg klar over at enkelte ordklasser har andre betegnelser nå enn det jeg har lært (jeg skal jamen ta en tur til nærmeste bokhandel idag og kjøpe en ny grammatikk :) ). Jeg tar ditt eksempel en gang til, slik jeg har lært det, for å illustrere:

Jeg (subjekt) hentet (predikat) ballen (objekt) til dem , (komplement).

Jeg (subjekt) gav (predikat) dem (hensynsledd, indirekte objekt)ballen (objekt).

Sorry! liten skriveleif, mente ikke at "de" var indirekte objekt, men "dem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_P_*

Den enkleste måten er vel å prøve setningen med "hun". Altså; hun møtte henne må bli til; de møtte dem.

Mine foreldre var ute med naboparet. De møtte dem på resturanten.

Min mor var ute med nabofruen. Hun møtte henne på resturanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten er vel å prøve setningen med "hun". Altså; hun møtte henne må bli til; de møtte dem.

Mine foreldre var ute med naboparet. De møtte dem på resturanten.

Min mor var ute med nabofruen. Hun møtte henne på resturanten.

Ja, det går også an. Men, det er ikke alle som veit at man skal bruke "henne" heller, og bruker konsekvent "hun" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...