Gå til innhold

Når heter det de og når heter det dem?

leirbål

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut her om dagen at jeg er usikker på dette. Så om noen kan forklare dette på en grei måte er jeg glad for det.

Endret av leirbål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det brukes som subjekt heter det "de", mens når de brukes som objekt heter det "dem", mener jeg på. Husker ikke helt. En bedre måte å forklare det på er at de er henholdsvis aktive og passive i setninga:

Eks.

De hentet ballen selv.

eller

Jeg hentet ballen til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Aktive er de, passive er dem. Da skal jeg forsøke å få det riktig fra nå av. Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Flott. Aktive er de, passive er dem. Da skal jeg forsøke å få det riktig fra nå av. Takk. :)

Det blir feil å snakke om aktiv og passiv i denne forbindelsen. Som andre også har sagt her, er "de" subjektsform 3. person flertall, "dem" objektsform av samme. jvfr. jeg-meg, du-deg, hun-henne, han-ham, vi-oss, dere-dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil å snakke om aktiv og passiv i denne forbindelsen. Som andre også har sagt her, er "de" subjektsform 3. person flertall, "dem" objektsform av samme. jvfr. jeg-meg, du-deg, hun-henne, han-ham, vi-oss, dere-dere.

Ja, de damene, de damene!! Jeg elsker dem bare!! ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På grunn av at de besitter grammatiske kunnskaper? :fnise:

Det er veldig greit at de viser at de har noe intelligens, spør du meg, noe du selv har gjort til gangs, for å si det sånn...!! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Det er veldig greit at de viser at de har noe intelligens, spør du meg, noe du selv har gjort til gangs, for å si det sånn...!! :-))

Du verden, hjertelig takk! Så hyggelig å få en kompliment for en bra indre egenskap for en gangs skyld istedenfor min ytre apparisjon :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, hjertelig takk! Så hyggelig å få en kompliment for en bra indre egenskap for en gangs skyld istedenfor min ytre apparisjon :ler: .

Fatter ikke hvorfor du aldri skulle kunne få det..!!??

Men så lenge man er mye vakrere på innersiden enn på yttersiden så har man i alle fall virkelig noe å kunne skryte av, spør du meg, enten dette nå måtte gjelde deg, de eller dem! ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Fatter ikke hvorfor du aldri skulle kunne få det..!!??

Men så lenge man er mye vakrere på innersiden enn på yttersiden så har man i alle fall virkelig noe å kunne skryte av, spør du meg, enten dette nå måtte gjelde deg, de eller dem! ;-))

Jeg tenkte vel nærmest på overfladiske komplimenter fra menn på et par chattekanaler jeg er på, hvilke egenskaper jeg blir tillagt bare på grunn av bilder, som forøvrig ikke er det minste utfordrende.

I det virkelige liv har jeg mye å gjøre med mennesker som livet ikke alltid har smilt til. Det å være medmenneske på det planet går i dybden.

Men dette var langt utenom tema for tråden :-).

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vel nærmest på overfladiske komplimenter fra menn på et par chattekanaler jeg er på, hvilke egenskaper jeg blir tillagt bare på grunn av bilder, som forøvrig ikke er det minste utfordrende.

I det virkelige liv har jeg mye å gjøre med mennesker som livet ikke alltid har smilt til. Det å være medmenneske på det planet går i dybden.

Men dette var langt utenom tema for tråden :-).

Ja, det var det - Vi får fortsette i en annen tråd, tenker jeg nok...

:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor blir det feil? Det er jo ikke objektet/dem som direkte gjør noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Hvorfor blir det feil? Det er jo ikke objektet/dem som direkte gjør noe?

Betegnelsene aktiv og passiv blir ikke brukt om pronomener, men jeg forstår hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betegnelsene aktiv og passiv blir ikke brukt om pronomener, men jeg forstår hva du mener.

Okei! Brukte det bare for å illustrere, trodde et øyeblikk det kanskje var gjort feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger ikke å være intelligent for å kunne grammatiske regler. Det er uintelligent å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Man trenger ikke å være intelligent for å kunne grammatiske regler. Det er uintelligent å tro det.

Det har du rett i. Men det kan tenkes at det er noe underliggende her, noe internt :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på engelsk. Tror de færreste som gjør de/dem feil ville gjort they/them feil.

(Ok, passer ikke i alle settinger, da, "they ladies..." :ler: )

Eller substituer med vi/oss i samme setningen. Begge deler burde gi svar.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.Nå er jeg forvirret igjen.

Gjelder den regelen om aktiv og passiv?

Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig om gramatikk. Men siden så mange henger seg opp i skrivefeil her inne, tenkte jeg at jeg kunne spørre her.

Men hvis det er så vanskelig som det virker nå, kommer jeg nok til å fortsette å gjette. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...