Gå til innhold

strikke i kasjmir

Fremhevede innlegg

Skrevet

heisann,

Er det noen av dere som har strikket i kasjmir, og er det veldig mye dyrere en vanlig garn?

Videoannonse
Annonse
Gjest quilte-rush
Skrevet

Jeg har knapt sett 100% cashmere garn i butikken her, men jeg ser det finnes på nettet. Det er som oftest blandinger med andre fibre som merino ull eller silke.

Cashmere er utrolig fint og mykt, men sammenlignet med ull mangeler det spenst og elastisitet. Det er noe man må ta i betraktning når man velger mønster. Det er nesten litt som de aller fineste bommulsgarnene når det gjelder spenst. Den aller fineste kvaliteten koster ganske mye, og det er kvalitetsforskjeller, både i slitestyrke og hvor fin og myk fibrene er. Cashmere er spunnet av underpelsen til en geit og noen gange ser man grovere hår i garnet som egentlig ikke skal være der.

Alpakka av fineste kvaltiet er også verd å prøve. Det har litt mer spenst, men ikke så mye som vanlig ull.

Vanskelig å si noe om pris, men et middels skjerf kommer nok fort opp i 700 kr. og mer, selv blandingene med merino ull.

Skrevet

wow, det var kostbart.

har du noen nettsider å vise til?

Gjest quilte-rush
Skrevet

Jeg vet ikke stort om cashmere enn det jeg har vært borti selv, men her er et amerikansk nettsted som selger 25gr bunter for $26,85 ca. 150 kr?

Jeg tok et søk på ebay og det er noen supertilbud om man kjøper direkte fra Mongolia, men man får ikke så mye om ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...