Gå til innhold

Italia-tur med barn!


Thomasine

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet at en annen her for ikke lenge siden også la inn en tråd om Italia-tips, men jeg utvider litt i egen tråd;)

Vi er en familie på 5, 2 voksne og 3 barn.

Vi vil til Italia for å se og oppleve, derfor tenker vi å kjøre bil nedover!

Noen som har noe å si om det? Positivt/negativt?

Er klar over at det er et stykke, men vi tenker å bruke i alle fall 2 overnattinger på veien - tur-retur!

Alternativt er det å fly nedover og leie bil, men tror ikke det kan lønne seg?! Prismessig, mener jeg?

Dessuten kjenner vi egen bil og kan gjøre det komfortabelt der;)

Vil gjerne høre tips på steder man MÅ få med seg, gjerne tips om overnattingssteder også!

Barnevennlige steder! ;)

Hvis noen har tatt Europaturen nedover - har dere tips å komme med - anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har mye positivt å si om det, jeg :) Men ser jo i ydmykhetens navn at 3 barn muligens vil by på andre utfordringer enn vi med 1 stk 8-åring *hehe*. Iallefall, vår historie:

Helten min og jeg elsker Italia, halvparten av turene kjørt med egen bil fra norge. Vi sover i telt, kjører hovedsaklig langs kyst og deilig badevann. La det være sagt: Italia er skjønt for voksne på kjærestetur. Men i sommer har vi tatt med Lille på grand tour, og det frister til gjentakelse.

Tok color superspeed til Hirtshals, nede på kontinentet kl 2115 på kveld. Intensjonen var å kjøre natta på skift (strengt 2 timer sjafør hver, fungerer max: blir ikke slitne og begge får sove) og så stoppe formiddagen i Bayern for hvile og overnatting. Men trafikken natt til lørdag gikk helt suverent igjennom Tyskland med lite tungtrafikk, nådde regntunge føralpene rundt 11-tida når 8-åringen var uthvilt, fornøyd etter god frokost på rasthof og opptatt å leke i baksetet så etter liten peptalk har vi rett og slett kjørt videre siste 5-6 timene og tatt strekningen Oslo-Venezia på et døgn, gode stopper inkludert. Har overnatta 5 døgn på kremcamping ved Lido deJesolo (rett nord for Venezia), med bassenger, sklier og drømmestrand: finkorna km på km.., langgrunt og lunkent vann. Buss 20 min + båt 20 min inn til Venezia.

Mat til kresne barn i Italia er jo bare morro: pasta, grønnsaker, pizza og is.. Og alle, inkludert bleiebarn er våkne til midnatt.

Ferie må uten tvil foregå på barnas premisser. Med som vist over _kan_ det også effektivt, hvis 'dagen' er der.. Så flexibilitet er cluet. Men det vet seff dere med 3 stk alt om :legrine:

Har også gjort fly + leiebil. Definitivt billigere (hvis billigflybilletter) men jeg må si at følelsen av frihet er vesentlig større når man beveger seg for egen gasspedal over større strekninger. Og trafikkfølelsen blir bedre: tro meg, det er litt av et kultursjokk å lande på flyplassen i Napoli og slippes løs blant 'de gale'. Har kjørt Napoli med leiebil og egen bil, tror jeg var tryggest og tøffest i egen bil..;)

Sorry langt innlegg. Skjønt land, gled dere!

Mvh, Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme gode erfaringer som Gustav. Vi kjørte ned med stor campingvogn da, hadde to stop på veien ned for å spise og sove litt, men ellers strake veien ned til Lido rett utenforbi Venezia. Var der på en 5 stjernes campingplass, absolutt fantastisk, rent og pent med alle faciliteter man kan ønske seg.

Hadde det som utgangspunkt, lot vogna stå, og tok bilen til dagsturer/ ev overnatting på hotel til f.eks Roma og Wien!

De 4 barna storkoste seg, og ble gjentatt gjennom hele deres barndom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilige svar!! :)

Skal se på kartet og se hvor dere stoppet og hvor dere kjørte! Kom gjerne med flere forslag til stoppesteder, gjerne konkrete campingplasser/motell! Vet ikke om vi tar med telt, men de har kanskje enkle hytter på campingplassene nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om anbefaling av campingplasser: generelt kan sies at jo lenger sør mot middelhavet du beveger deg, desto bedre standard. Og italienske campingplasser er med ytterst få unntak, virkelig krem: bassenger, supermarket, ristorante pizzeriaer, aktiviteter for små og store og ved beliggenhet ved havet nesten garantert tilgang til gode badestrender. F.eks er området fra Jesolo Lido og bort til Punta Sabbioni (hvor du tar båt inn til Venezia) en sammenhengende 2 mil lang finkorna sanstrand med deilig klima og fullt av hoteller og 4-5* campinger, også med hytteutleie.

Nydelig land fyllt med historie og god mat. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om anbefaling av campingplasser: generelt kan sies at jo lenger sør mot middelhavet du beveger deg, desto bedre standard. Og italienske campingplasser er med ytterst få unntak, virkelig krem: bassenger, supermarket, ristorante pizzeriaer, aktiviteter for små og store og ved beliggenhet ved havet nesten garantert tilgang til gode badestrender. F.eks er området fra Jesolo Lido og bort til Punta Sabbioni (hvor du tar båt inn til Venezia) en sammenhengende 2 mil lang finkorna sanstrand med deilig klima og fullt av hoteller og 4-5* campinger, også med hytteutleie.

Nydelig land fyllt med historie og god mat. God tur!

*noterer* ;) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...