Gå til innhold

Sofa som stinker


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Hadde en venninne på besøk i går og nå lukter sofaen utrolig stygt der hvor hun satt. Hun hadde vært på trening før hun kom til meg og satte seg i min splitter nye sofa! Jeg synes det lukter både stramt og kvalmt og trenger noe for å fjerne lukten. Men hvordan kan jeg fjerne lukta uten å ødelegge stoffet? Sofaen er i stoff og putene og setet "sitter fast" så jeg får ikke luftet det ute.

Er i skikkelig dårlig humør nå og trenger virkelig svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Påsan_*

Æsj så ekkelt!! Er det sånn svett rumpelukt eller? Ei stor kjærring jeg jobbet sammen med før var svett og ekkel, og når hun hadde sittet og reiste seg opp fra stolen kjente man at det luktet svett rumpe. Så jeg skjønner hva du mener!! Men har ikke noen tips. For sånn exit-spray fins vel ikke lenger tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne Tena vaskeservietter er geniale både for å fjerne flekker og lukt. Spør på apotetet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Æsj så ekkelt!! Er det sånn svett rumpelukt eller? Ei stor kjærring jeg jobbet sammen med før var svett og ekkel, og når hun hadde sittet og reiste seg opp fra stolen kjente man at det luktet svett rumpe. Så jeg skjønner hva du mener!! Men har ikke noen tips. For sånn exit-spray fins vel ikke lenger tror jeg.

Uff, ja!! Og det er skikkelig ekkelt. Synes det lukter i hele stuen min nå. Og sofaen er helt ny :(

Sånne Tena vaskeservietter er geniale både for å fjerne flekker og lukt. Spør på apotetet!

Ok, men er ikke det beregnet på kroppen? Eller mente du jeg skulle gi det til venninnen min?

Apoteket er stengt nå, så det får jeg ikke undersøkt før over helgen. Men finnes det noe man får kjøpt i butikken jeg kan bruke i stedet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke akkurat påstå at dette er en kjent problemstilling... har aldri tenkt at det kan utgjøre noe problem, egentlig.

Men når det gjelder lukt, så er eddik et universalmiddel som funker på det meste. Ville prøvd med vann og litt eddik i en sprayflaske og sprayet lett over stoffet i sofaen. Ikke sånn at stoffet blir gjennomvått, men at det blir lett fuktig, og så får eddiken stå og gjøre jobben.

Ville ikke prøvd dette på delikate stoffer, eller lyse stoffer, men hvis du har mørkt, litt grovt stoff i sofaen hadde jeg ikke nølt med å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg sofa med trekk som kan tas av og vaskes eller sofa i skinn/PVC som du er enkel å tørke av. Sorry, men med den typen sofa du har valgt ber du nesten om problemer. Må da være mye bedre det enn å bekymre seg for om venner og bekjente lukter litt ekstra en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg kan ikke akkurat påstå at dette er en kjent problemstilling... har aldri tenkt at det kan utgjøre noe problem, egentlig.

Men når det gjelder lukt, så er eddik et universalmiddel som funker på det meste. Ville prøvd med vann og litt eddik i en sprayflaske og sprayet lett over stoffet i sofaen. Ikke sånn at stoffet blir gjennomvått, men at det blir lett fuktig, og så får eddiken stå og gjøre jobben.

Ville ikke prøvd dette på delikate stoffer, eller lyse stoffer, men hvis du har mørkt, litt grovt stoff i sofaen hadde jeg ikke nølt med å prøve.

Takker, det skal jeg prøve!

Kjøp deg sofa med trekk som kan tas av og vaskes eller sofa i skinn/PVC som du er enkel å tørke av. Sorry, men med den typen sofa du har valgt ber du nesten om problemer. Må da være mye bedre det enn å bekymre seg for om venner og bekjente lukter litt ekstra en dag.

Det hjelper jo lite når jeg allerede har kjøpt denne sofaen..

Men ja, nesten gang blir det sofa som kan vaskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å drysse bakepulver ut over sofaen (bruk tesil el.l.), la det stå litt, og støvsug opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eddiktrikset, om du prøver det, ville jeg prøvd på en liten synlig overflate først. Ellers vil jeg støtte bakepulverforslaget, for det kan du støvsuge opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet etter at flyttefolkene hadde sittet i sofaen . De stanket ordentlig fjøs og jeg overdriver ikke !!

Det gikk over etter 1-2 uker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men er ikke det beregnet på kroppen? Eller mente du jeg skulle gi det til venninnen min?

Apoteket er stengt nå, så det får jeg ikke undersøkt før over helgen. Men finnes det noe man får kjøpt i butikken jeg kan bruke i stedet?

Jeg jobber på sykehjem , og Tena vaskeservietter brukes på langt mer enn bare kroppen! :gjeiper: Tar flekker på klær, og setter ikke merker. Og de tar lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så uheldig men ja, å kjøpe sofa med trekk som ikke kan vaskes er å be om bråk. Det er ikke bare IKEA som har løse trekk til sofa.

Støtter forslaget om å først forsøke med bakepulver, eddik ville jeg vært forsiktig med da dette kan ødelegge møbelstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_tintin_*

Så uheldig du var med den nye sofaen, synes det var ille. Man lukter vel vanligvis ikke så ille selv etter trening?

På sofaene av høyeste kvalitet kan man ikke vaske trekket. De er fremdeles stoppet med faste puter. Det er blitt vanligere med vaskbare trekk de siste årene, og mange fine. Jeg har en stol hvor jeg kan vaske trekket på 60 grader, helt supert, men ser jo at det har visse ulemper også. Det må impregneres om det skal oppføre seg som andre møbelstoff og stoffer som vaskes blir fortere slitt. Det er helt forskjellige typer tekstiler på møbler som ikke kan vaskes. Ofte er fibrene dekket med polyuretan, polyester og lignende for å være smuss avstøtende. De fleste naturfibre er impregnert og behandlet også.

Bakepulver trikset er ikke dumt, men tror det er natron som er anbefalt å bruke. Bakepulver er for det meste natron tilsatt kremortari, antiklumpemidler m.m, natron er er helt uten disse stoffene som ikke er bra for noe annet enn for kakene. Det er nok slurvete oversettelse fra engelsk som er årsaken til dette, baking soda versus baking powder.

Møbelstoffer er laget for å talke ganske mye, og det er verd å prøve eddik-trikset. Det er ganske trygt. Ta litt klar 35% eddik (ikke den brune på de lyseste stoffene) i en halv bøtte vann. Vri opp en duk, gjerne microfiber, og tørk over stoffet. Eddik lukter litt surt, men er desinfiserende, luktfjernende og vil dunste vekk.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakepulver trikset er ikke dumt, men tror det er natron som er anbefalt å bruke. Bakepulver er for det meste natron tilsatt kremortari, antiklumpemidler m.m, natron er er helt uten disse stoffene som ikke er bra for noe annet enn for kakene. Det er nok slurvete oversettelse fra engelsk som er årsaken til dette, baking soda versus baking powder.

Takk for info! :) Det var jeg ikke klar over. Jeg synes det fungerer med bakepulver, men om natron er enda bedre, går jeg for det neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Englefjes

Det fungerer sikkert like bra, men jeg bare lurer på hva de andre soffene som kermortari, antiklumpe middel, risstivelse, gjør med tøyet, om de er vanskeligere å fjerne? Det er i hvert fall natron (aka baking soda, aka sodium bicarbonate) som bl.a de to rengjørings tantene på britisk TV snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Englefjes

Det fungerer sikkert like bra, men jeg bare lurer på hva de andre soffene som kermortari, antiklumpe middel, risstivelse, gjør med tøyet, om de er vanskeligere å fjerne? Det er i hvert fall natron (aka baking soda, aka sodium bicarbonate) som bl.a de to rengjørings tantene på britisk TV snakker om.

Jeg har ikke hatt noen problemer med det, men det kan jo sikkert ha noe med type stoff på sofaen å gjøre også. Jeg har også brukt bakepulver på madrasser, og synes det frisker veldig bra opp.

Det er fra rengjøringstantene jeg plukket opp trikset, men fikk ikke med meg at det var natron de egentlig brukte. Så nå går jeg over til å bruke det i stedet for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for eddik-trikset i går. Det tok noe av lukten, men det kjentes mer ut som eddiklukten "overdøvet" den andre og at det begynnte å blande seg(!). Så jeg gjentok behandlingen med eddik i dag og luftet godt ut, det hjalp iallefall noe.

Men kjøpte bio tex på butikken og har nå sprayet på en god del og nå kjennes det ut som jeg får fjernet eddiklukten også! :)

Jeg turte ikke prøve meg på bakepulver, jif, grønnsåpe og alt mulig i tilfellet det ble stygge flekker der istedet. Men eddik funker noe. Så takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Kjøp deg sofa med trekk som kan tas av og vaskes eller sofa i skinn/PVC som du er enkel å tørke av. Sorry, men med den typen sofa du har valgt ber du nesten om problemer. Må da være mye bedre det enn å bekymre seg for om venner og bekjente lukter litt ekstra en dag.

Det var da et veldig arrogant svar. Hvem hadde trodd at det skulle sette seg svettelukt i sofaen? Det hadde ihvertfall ikke jeg. En bekjent av meg sliter med mye svette pga. sykdom, det luktet ikke digg av sofaen og putene han hadde sittet inntil da han hadde gått... Så lenge man ikke har barn kan man vel ha den sofaen man selv vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell
Så lenge man ikke har barn kan man vel ha den sofaen man selv vil. :)

Etter å ha lest gjennom denne tråden vil jeg vel nesten si at så lenge en ikke har venner kan en ha den sofaen en vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...