Gå til innhold

Stive bein, smerter i knær

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann!

Noen som fortelle meg hva årsaken kan være? Jeg er mer eller mindre konstant stiv i beina, spesielt når jeg har sittet en stund, så er stivheten spesielt lokalisert i anklene og oppover. Knærne har jeg konstant vondt i, spesielt når jeg går i trapper og oppoverbakke, det verker akkurat som hodepine, men i knærne for å si det sånn. Noen som vet? Har fått diagnose Bektherev av en lege, men annen sier jeg ikke har det, men ryggen er ikke særlig stiv, det er i beina det sitter og det fører til at jeg gruer meg til å bevege meg faktisk. Håper noen kan si hva dette kan være. :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst; jeg ville undersøkt mer om du hadde Bektherev eller ikke. Dette er en alvorlig lidelse og burde bli tatt på alvor så du kan forhindre at du blir mer syk.

Ellers kan det være du har leddgikt. Blir plagene verre hvis det trekker i rommet du er i? Reagerer du på været og ting du spiser?

Dårlig blodomløp?

Ta en grundig helsesjekk og finn ut om det er noe kronisk eller bare en forbigående betennelse i knærne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Elinia

Tusen takk for svar. Ja, bør absolutt få en sikker diagnose, men jeg føler at legene bare gir deg tabletter og vips ut med deg, har det lageret her, men jeg kan ikke ta alt det, for da tror jeg nyrene tar kveld.

Det blir verre og verre,når jeg har gått en lang tur, kan jeg nesten ikke gå skikkelig, det verker i knærne noe helt for jæ... og anklene er helt stive om morgenen, så det tar litt tid før jeg liksom har fått smurt maskineriet. Skikkelig plagsomt og jeg som vil søke sykepleien neste år, kan visst bare legge det på is, for sånn som det er nå er det helt umulig. Akkurat som hodepine i beina, spesielt knærne... jaja, syter jeg, men det er så godt å få det ut...

Det slår ikke ut på noen prøver, så det er veldig diffust, legene tar meg sikkert for å være en hypokonder etterhvert, men jeg har slutta å gå til dem. Har nok tabletter i skapet... vurderer en naturlege faktisk, de går liksom helt inn i kroppen og vurderer andre ting enn der man har vondt. Har også hormonforstyrrelser, overvekt og jernmangel, tror det er en sammenheng med alt dette jeg... :oops:

Skrevet

Har du prøvd fysioterapeut?

Hos legen din kan du få en henvisning til en fysioterapeut.

Litt fysisk trening (i samarbeid med fagfolk) kan nok også gjøre underverker. Eller et varmt bad eller en sydenreise? :wink:

Jeg går ut ifra at du har lest alt du kommer over om bekhterev?

Jeg fant info på

Oslo Bekhterevforenings Hjemmesider.

Nei, jeg har ikke bekhterev selv, men ville mette min manglende kunnskap da jeg leste innlegget ditt.

Håper du finner ut av ting og tang og at det går bedre med deg etterhvert. Lykke til!

Gjest Zalomine
Skrevet

Det at "det tar tid å så igang maskineriet" om morgenen er et vanlig trekk ved revmatisme (i alle fall leddgikt, som er det jeg har mest kunnskaper om, min mor har det)

Du skal for all del IKKE slutte å gå til leger!

Du har et problem, et alvorlig problem, du må finne en lege som tar deg på alvor. Gå til fastlegen din, snakk skikkelig (skriv en lapp om du har lett for å utelate/glemme ting) om saken. Ikke la deg avspise med vage diagnoser og piller, du skal ha en skikkelig undersøkelse, en diagnose kan ikke settes så lett når det gjelder slike ting. Kanskje en henvisning til en revmatolog?

Min mor er som sagt revmatiker, hun har leddgikt. Det tok henne mange år å få diagnosen endelig. Det utviklet seg over tid. Fysioterapi kan hjelpe, og rett medisinering kan hjelpe på smertene. Du kurerer ikke en revmatisk lidelse ved å droppe å gå til legen...

Uansett om du har bektherev eller ei, du har et seriøst problem, og må tas seriøst av legen. Du må ta problmet seriøst selv også.

Det er aldri braå slutte å bevege seg dersom det er en revmatisk sykdom du har, da blir det faktsik bare enda verre. Vanngymnastikk er utmerket for revmatiske pasienter, undesøk om det finnes et slikt tilbud. Vannet avlaster leddene, vannet er varmt, det er bra for leddene, og bevegelse hinder leddene i å stivne enda mer.

Jeg håper du finner ut av dette. Men for all del, ikkebare dropp legen. Krev at legen tar deg på alvor! Og ta deg selv på alvor!

Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, Fredagsbarn, du har så rett så rett, det blir liksom bare at en føler seg så dum, når ingenting viser på prøvene og du likevel insisterer på at du feiler noe, er liksom ikke min type det... men jeg skal gå og ta et oppgjør med fastlegen min snart... Takk skal du ha, ha en fin kveld!! :lol:

Gjest Zalomine
Skrevet

Vel, legene skal ta deg alvorlig selv om det ikek viser noe på prøvene.

Som sagt tok det min mor flere år å få diagnosen leddgikt. Å få en diagnose kan ta tid, men du kan ikke gi opp. Legen skal ta deg alvorlig, og undersøke deg, of forsøke å finne ut hva som feiler deg, henvise deg til speialsit om du behøver det. Dette kan du forvente av en lege, uten at du skal føle at du maser.

Lykke til, håper de finner ut av det fort!

Skrevet

Hei "Gjest"!!

Er vel feil si at det var godt å høre hvordan du har det, men jeg kjenner meg så god igjen i det du forteller. Har endel helseproblemer selv og smerter i leddene, som ingen kan si hva er, høres meget kjent ut. Spesielt stive ledd om morgenen.

Ikke for å ta motet fra deg, men i håp om at noen har et godt råd så kan jeg fortelle at jeg har vært to ganger hos spesialister på reumatisme, har tatt haugevis med blodprøver, vært hos andre spesialister og skrevet brev til fastlegen min i forkant av timen for å være sikker på at alle plagene, både små og store, skulle komme med i vurderingen.

.....men fortsatt ender disse legebesøkene med bare enda flere piller. Tror jeg snart kan starte mitt eget apotekutsalg. Den eneste "diagnosen" jeg har fått er "kroniske ledd og muskelsmerter"....... Den mest diffuse diagnosen de hadde tror jeg.

Er vel kanskje ikke til hjelp for å løse problemet ditt dette, men jeg synes ofte det er godt å høre om andre som har de samme problemene som meg sjøl.

Lykke til! Stå på og ikke gi deg før du føler det er det riktige å gjøre for deg. Håper du slipper den samme "legerunden" som meg uten å få svar på noe som helst. Får lett følelsen av å være hypokonder ja....

Frk. Pepper

Skrevet

Her ble det dobbelt også nå............!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei frk. Pepper

Det var nesten "godt" å høre at det er flere enn meg. Blir så frustrert over legene som bare sjekker disse blodprøvene og når ikke de viser noe, neivel, da er du frisk da.

Jeg har også andre plager, som kanskje gjør at alt har en sammenheng, så nå skal jeg gå til fastlegen min og få en henvisning til indremedisiner så får vi se... Skal skrive ned alle problemer jeg har hatt de siste 10 årene, for sånn som dette kan jeg ikke ha det. Synd å høre om deg, vet så inderlig hvor fortvilende det er... Skal holde deg oppdatert :wink:

Gjest Zalomine
Skrevet

Det viktige oppi alt dette her er kanskje å minne seg selv (eller få noen til å gjøre det for deg) på at du IKKE er hypokonder!

Skrevet

Reumatisme gjør ikke alltid utslag på blodprøve, men det betyr ikke at man ikke kan ha en reumatisk sykdom.

Føler du at medisinene du får fungerer?

Hørest lurt ut at du skriver en oversikt over alle plager du har hatt; kanskje er det noe som er helt klart når en lege ser sammenhengene mellom problemene du har. Det er sjeldent et problem ikke påvirker eller skaper et nytt. Bare tenkt på det å ha vondt i knærne; påvirker gangen din som gjør at du kan få vondt i ryggen. Vondt i ryggen resulterer gjerne i vondt i hodet etc. Det meste har sammenheng med hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...