Gå til innhold

Hvordan få i meg mer proteiner?


Gjest kine23

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med at jeg er sulten omtrent hele tiden. 1-2 timer etter et måltid begynner magen å romle, og jeg blir svimmel og kvalm, og bare MÅ ha mat i magen. Har hørt at proteiner gir bedre metthetsfølelse enn karbohydrater og fett, men er usikker på hvor jeg kan øke proteinmengden. kanskje dere kan hjelpe?

Og ja, jeg skal ned et par kg:)

Frokost: 60 g havregryn (med ekstra fiber, blå pakke) kokt på 3 dl vann, med bringebærsyltetøy. 1 kokt egg

Lunsj: 2 brødskiver á 50 g, skrapet smørlag og 2 skinkeskiver på hver skive.

Middag: Ofte 200 g (vekt ustekt) karbonadedeig og lager enten taco, karbonadekaker ol. Med salat, grønnsaker. Ikke potet/ris/pasta.

Kvelds:2 brødskiver á 50 g, skrapet smørlag og 2 skinkeskiver på hver skive.

Til mellommåltider spiser jeg appelsin/banan. Dette gjerne mellom frokost og lunsj, og mellom lunsj og middag. Så gjerne en appelsin sammen med kveldsmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gjøre små grep.

Spis mindre brød og erstatt det heller med noe som inneholder mer proteiner. (Egg som du spiser til frokost er bra.)

Annet pålegg:

- ost inneholder mye proteiner (Norvegia/Jarlsberg inneholder 27g pr. 100)

- makrell i tomat, sursild, sardiner, tunfisk, laksepostei, annen fisk

- bønnepostei, hummus

- kjøttpålegg

- egg som nevnt

- Cottage cheese, kesam, Skyr

Spis grovt brød. Frokosten du spiser er veldig fin. Du kan ha i litt cottage cheese i den kanskje?

Spis mer fisk, putt bønner i middager hvor det passer.

Du kan spise en neve nøtter som mellommåltid eller ha det på wok, det inneholder fett som er bra for deg.

Frukt er fint som mellommåltid. Du kan variere med cottage cheese eller Skyr?

Det var det jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tingeling_*

Hva med å lage havregrøten med skummetmelk? da får du litt ekstra proteiner. Du kan f eks redusere havregrynsmengden til 40 g og heller tilsette 2-3 dl skummet melk. Eller bland mager kesam/kesam/cottage cheese i havregrøten. Det metter. Eller ha noen hakkede mandler i havregrøten.

Til lunsj kan du spise mer protein/fett. F eks tunfisk og avocado på brødet, eller reker, egg, evt mer skinke, kylling, kalkun...

Det ser ut som du spise ganske bra. Husk at du trenger fett for å få en god metthetsfølelse også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv linser, kikerter og bønner!

Ellers kan, som nevnt overnfor, cottage cheese være fint. Hva med å ha det sammen med litt syltetøy til dessert? Kjempegodt!

Endret av ¤Pernille¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Er litt kresen i matveien..

Cottage cheese har jeg prøvd før, både i havregrøt og plain. Men jeg liker det bare ikke. Har prøvd!=/

Men kan absolutt stappe inn bønner i middagen. Skyr er dødsgodt, men litt dyrt for en fattig student. Men kan jo unne meg det en gang i blant:)

Jeg spiser ganske grovt brød (4/4 på kaka utenpå brødposen), og synes det er vanskelig å finne en god erstatning. Er jo så lettvint å ha med seg som nistepakke. Men kan jo ha egg på ja! Og ha på mer skinke, prøver 3 stk på hver skive neste gang. Kan jo kanskje bytte ut den ene brødskiven med en liten kyllingfilet eller noe sånt.

Jeg tror jeg får i meg ganske lite fett. Kanskje det er en liten del av problemet? Jeg kjøper kun lettvarianter, for å ikke få i meg for mye kalorier.

Synes det er rart at jeg som spiser så mye, er sulten hele tiden, mens mange venner spiser halvparten av det jeg får i meg, og er ikke sultne i det hele tatt! Urettferdig altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut lettvarianter. Så lenge du ikke er overvektig er det mye bedre å spise "ordentlig" mat som inneholder litt fett. Det gjør at du ikke blir så sulten. Det kan gjøre at man ikke småspiser.

Jeg liker ikke tilsetningsstoffer og annet som finnes i lettmat. Alternativt går det an å spise dobbelt så mye av det som inneholder halvparten så mye som den vanlige varianten. Er det mager mat med proteiner blir det dobbelt opp på den måten. Men som sagt; vanlig mat er ikke farlig.

Du kan bake brød selv også. Det er billigere i det lange løp når du er student. Hjemmelaget brød kan du lage akkurat som du vil, fryse ned og ha i en evighet framover. Skjær det opp og frys ned så slipper du å ta opp et helt brød av fryseren om gangen.

Ikke vær for redd for fett så lenge det er sunt fett. Oljer, avokado og nøtter inneholder fett som er bra for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å kutte ned på lettproduktene, gir ofte en metthetsfølelse som forsvinner raskt. Kroppen trenger litt fett i tillegg til proteiner:) Hardkokt egg fungerer også som mellommåltid hvis du har kokt det på forhånd, og bare skreller det når du vil ha! Nesten bare proteiner!

Med mindre man er disponert for å få høyt kolesterol, kan man spise masse egg uten å bekymre seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinrik mat:

Eksempler på proteinrik mat er:

Brød, melk, nøtter, kjøtt, kylling, egg, fisk, bønner, erter og linser.

Mat som inneholder fullverdig protein er kjøtt, fugl, fisk, egg, melkeprodukter, ost og soyabønner

Vegetariske kilder som du kan kombinere for å få fullverdig protein er korn, ris, mais, bønner, erter, linser og nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage deg müsli med litt ekstra nøtter f.eks?

Kjempegodt å blande kornblandinger med f.eks hasselnøtter og rosin og cultura eller youghurt. Da har du en del proteiner, og det metter godt hvis du lager deg en litt god porsjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jente22_*

Du kan spise:

- Cottage cheese

- Mager kesam

- Egg

- Kylling

- Tunfisk

- Skyr (nesten bare proteiner)

- I Fedon brødet er faktisk mye proteiner (lavkarbo brød)

- Nøtter (mest sunt fett her, men litt proteiner også)

- Hiv linfrø osv over havregryn

Kan også kjøpe proteinpulver. Men det er nesten bare vits hvis du trener mye styrketrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk:)

Til mellommåltid kl 15 spiste jeg et egg og et halvt beger mager kesam med fun light, og jeg er mett enda :) Ganske utrolig!

Skal på butikken nå og handle litt mer av det dere har foreslått. Satser på å ikke være sulten hele morgendagen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...